خانه / احکام / احکام اسلامی / برده داری در اسلام / آیا عرب ها هفتاد میلیون زن و بچه و مرد را به بردگی گرفتند؟!
برده داری

آیا عرب ها هفتاد میلیون زن و بچه و مرد را به بردگی گرفتند؟!

به قلم مدیر سایت
فراوان می گویند: عرب ها در نبرد قادسیه زن و بچه های ایرانی را به بردگی گرفتند.
فرض کنیم ایران بزرگ در آن زمان صد میلیون جمعیت داشته است. (هرچند بیشتر گفته اند) می گویند: مسلمان ها زن و بچه های ایرانی را به اسارت بردند. اگر نیمی از بزرگسالان، زن باشند و بچه ها را هم بیفزاییم و عادتا باید مردهایی را هم به اسارت گرفته باشند، حداقل باید هفتاد میلیون ایرانی به اسارت در آمده باشند.
جمعیت عرب های مهاجم را حدود شصت هزار نفر تخمین زده اند و جمعیت کل جزیره العرب را حدود پانصد هزار.
آیا معقول است شصت هزار نفر قدرت به بردگی گرفتن هفتاد میلیون انسان را داشته باشند و این جمعیت را به جزیره العرب برده در اختیار پانصد هزار نفر قرار دهند؟ به فرض چنین اتفاقی قابل عملی شدن باشه اما چگونه می شد شکم این جمعیت را سیر کرد؟ آن هم به دست عرب هایی که خودشان گرسنه بودند!
پس افراد اندک و خاص ـ یعنی کسانی که از نظر عرب ها مجرم بوده اند ـ را به اسارت برده اند نه اینکه از دم همه را به بردگی گرفته باشند.

یادآوری:
ما در مجموع حرکت مسلمانان در عصر خلفا برای سرنگونی حکومت ساسانی را مثبت می دانیم زیرا خیرات و برکات فراوان برای ایران داشت اما توجه داشته باشیم که وقتی حرکتی با این عظمت و گستردگی صورت می گیرد، طبیعی است که تخلفاتی در ضمن آن صورت گرفته باشد مخصوصا با توجه به اینکه در رأس این حرکت، امام معصوم(ع) قرار نداشته است.

اسفند ۱۳۹۱

همچنین ببینید

تعیین آرامگاه زرتشت با تحریف تاریخ

به قلم مدیر سایت ابهام های اساسی در مورد زرتشت، مانند تاریخ حیات او، به …

۱۱۲ نظر

  1. سلام .هیچ شکی نیس مسلمانان به ناموس ایرانیان تجاوز کردن و حاسلش افراد عرب پرست شدن .مهم نیس تعداد اعراب چقد بوده ولی حق این است که متجاوز بودن حالا مسلمانان هر جور بخواهند توجیه کنند .یک سوال چرا تعداد سادات اینقد زیاده!

    • مدیر سایت

      مگر آمار نسل دیگران را دارید که از آمار فراوان سادات در تعجبید؟

    • چقدر خشک مغزی، چقدر بدبختی، چقدر تعصب، چقدر جنون، چقدر نفهمی، آقا فرزاد اگر من بخام از انیشتین طرفداری کنم و درباره ی مطالب علمیش صحبت کنم، ازش تجلیل کنم، شما به من انگ آلمان پرست و نازی میزنید، البته با منطقی که شما پیش گرفتید حتما همینو میگید بابا ول کنید، تا کی آدمیزاد باید خودشو به نفهمی بزنه.

    • از جنایات اعراب بس به چشم کنیز وبرده به دختران ایرانی نگاه میکردن و میگفتن باید نسل عرب در ایران گسترش پیدا کند از جنایات اعراب اتش زدن کتابخانه ها بود که از روی حسادت به فرهنگ ایران و نادانی اعراب بود

    • عزیز من سادات با تولید نسل زیاد شدند چون برای ایرانی ها قابل اجترام بودند نه از طریق جنگ یا چیز دیگر

    • شما برو یه تست DNA بده مطمئنم بعد از اینکه نتیجه تست رو دیدی که چه مخلوطی از ژن‌های مختلف یونانی،عرب، مغول، ترک‌ و…داری دیگه اینطور صحبت نمیکنی. اصلاً ژن خالص یعنی چی و آیا در دنیا وجود داره؟ شاید فقط بین آدمهایی که پشت کوه زندگی میکنن و ازدواج محارم دارن. بنده فکر میکنم همین مخلوط ژنی باعث شده ایرانیها باهوش و شجاع باشن. و ضمناً رنگ پوست و نژاد رو تو تعیین نکردی پس بجای گیر دادن به مسائلی که در اون انتخابی نداشتیم سعی کنیم در چارچوب توان و اراده و مسئولیت خود کارهای خوب انجام بدیم. این صحبتها فقط اختلاف و دشمنی ایجاد میکنه. دین زرتشت براثر انحراف پادشاهان دچار انحراف شد همونطور که یهود و مسیحیت بوسیله رهبرانشون دچار انحراف شدن. مطمئناً از ابتدا قانون ازدواج با محارم در دین زرتشتی نبوده و گرنه نسل ایرانیها منقرض شده بود.
      مهمترین نکته رو قرآن گفته که در توان ماست و اون پاکدامنی و تقواست. «إِنَّ أَکرَمَکُم عِندَ اللَّهِ أَتقاکُم»«گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقواترین شماست».

  2. تعداد سادات به دو دلیل زیاده : یکی بخاطر اینکه خواست خداست و دلیلشم سوره ی کوثر قرآن کریمه، و دومین دلیل، علاقه و محبت ایرانیان به فرزندان حضرت زهرا بوده ،چرا زیادی تعداد سادات عزیز و گرانقدرو میبینی، ولی زیاد بودن امام زاده هارو در ایران نمیبینی که به دست حکام جور بنی امیه و بنی عباس شهید شدند، همون امامزاده هایی که یه جورایی جزو پیشروان مبارزه با حاکمان آن زمان(به قول شما عرب ها) بودند.

  3. از جمع و تفریق کردنتون معلومه شما با نفس بردگی گرفتن ایرانیان توسط اعراب مشکلی ندارین . در یکی از جنگها که منجر به پیروزی اعراب شد کشتار به حدی بود که ششصد هزار زن و دختر ایرانی به اسارت گرفته شدند از این تعداد شصت هزار زن و دختر را به همراه نود شتر طلا و جواهر به عنوان خمس به دارالخلافه فرستادند . اینکه شما حرکت اعراب را تایید میکنید یا نه مهم نیست مهم اینست که پس از ورود اعراب کشتار زیادی صورت گرفت به صورتی که آنها هر جنبش ملی گرایانه یا اجتماعی و اقتصادی را با نام دین بشدت سرکوب میکردند . دین اسلام در دوره ای آنهم به خاطر همراهی و خواست خود ایرانیان توانست بخشی از مشکلات ایران را حل کند مثلا باعث اتحاد بیشتر ایرانیان در مقابل اعراب گردید یا اختلاف طبقاطی را محدود کرد . ولی در دوره هایی هم بوده که به دلیل وجود قوانین و دستورات لایتغیر دینی در برابر تغییرات از خود مقاومت نشان داده  در بسیاری از موارد منجر به از دست رفتن فرصت های پیشرفت و رشد جامعه شده است این مشکل از زمان رضا شاه شروع شده و روز به روز بیشتر خود را نشان میدهد . نکته قابل توجه این است که حاکمان دینی برای حفظ حاکمیت از هیچ کاری دریغ نمیکنند حتی در بسیاری موارد از خطوط قرمز دین گذشته اند تا خطری متوجه حاکمیت دینی نشود .حاکمیت دینی فقط در یک مورد انعطاف نشان می دهد آنهم به جهت حفظ منافع حاکمیت است .

    • مدیر سایت

      مدرک به بردگی گرفتن ششصد هزار زن و دختر ایرانی از سوی اعراب را ذکر کنید

      • سلام پس شما چه مدرکی دارید که عرب ها به زنان و دختران ایرانی تجاوز نکردند؟

        یا چه مدرکی دارید که ایرانی ها را به بردگی نبردند؟

        • مدیر سایت

          اگر اینطوره، من هم هر نسبتی دوست داشته باشم به شما می دم و بعد میگم مدرک بیار که این کارهارو نکردی!
          کسی که ادعای انجام شدن کاری رو داره باید مدرک نشون بده

          • دوست عزیز چرا فوری جبهه میگیری؟من سوال کردم ازت منظورم اینه که شما چقدر از گفته ها و نوشته هاتون مطمئن هستید؟

            هر تهمتی به ایرانیان باستان بزنند اشکال نداره چون مسلمون نبودند من که نمیگم همه چیزشون خوب بوده بی عیب مطلق فقط خداست اما این درست نیست خوبی ها و فرهنگ های صحیحی که داشتند هم خودمون نابود کنیم و در مقابل اعراب چون مسلمان بودند بگوییم همه کارهاشون درست بودند خیلی بدی در حق ایرانیان نکردند.چه بسا مسلمانانی که در ادوار تاریخ چه جنایت هایی که کردند که هیچ کافر نکرد و بالاعکس و این جریانات در این دنیا هم چنان ادامه دارد و خواهد داشت.خداوند خودش بهتر از هرکس دیگر به احوال تمام مخلوقاتش آگاه است قضاوت رو میسپاریم به خدا.

  4. با عرض پوزش متن دقیق را بدست آوردم :

    فاتحان گریختگان را پی گرفتند . کشتار بیشمار و تاراج گیری به اندازه ای بود که تنها سیصد هزار زن و دختر به بند کشیده شدند . شصت هزار تن از آنان به همراه نهصد بار شتری زر و سیم بابت خمس به دارالخلافه فرستاده شدند و در بازارهای برده فروشی اسلامی به فروش رسیدند. با زنان دربند به نوبت همخوابه شدند و فرزندان پدر ناشناخته بسیار بر جای نهادند .

    عبدالحسین زرین کوب در کتاب دو قرن سکوت.

    اصلاحات :  1 – سیصد هزار زن و دختر.

    ۲ – نهصد بار شتری زر و سیم.

    • مدیر سایت

      کتاب دو قرن سکوت نمی تونه منبع تاریخ باشه. زرینکوب از چه کتابی نقل کرده؟ هرچند گاهی در سایتها به این کتابها هم نسبت دروغ می دهند. از کتاب دو قرن سکوت عکس بگیرید و بفرستید
      http://www.raherasti.ir/category/%D8%B4%D8%AE%D8%B5%DB%8C%D8%AA-%D9%87%D8%A7/%D8%A7%D8%B3%D9%84%D8%A7%D9%85-%D8%B4%D9%86%D8%A7%D8%B3%D8%A7%D9%86/%D8%B2%D8%B1%DB%8C%D9%86%DA%A9%D9%88%D8%A8/

      • مورخ کلیسا، فیلیپ اسکاف اسلام را به عنوان خشونت و تعصب گسترش و تولید انواع مشکلات اجتماعی در مناطق آن را فتح توصیف می کند. در ادامه می گوید :

        اسلام بخش منصفانه ترین از زمین را با شمشیر فتح و آنها را با تعدد “زوجات”، “برده داری”، “استبداد” و “ویرانی” نفرین کرد. قدرت در حال حرکت از ماموریت های مسیحی عشق به خدا و انسان بود. قدرت در حال حرکت اسلام تعصب و نیروی بی رحم بود.
        و همینطور می گوید :
        اسلام دین جدید نیست … یک ترکیب یا آمیزه ای از عناصر موجود ، تلاش بی ادب به ترکیب ایین کفار ، یهودیت و مسیحیت، و محمد در عربستان پیدا شده است ، اما در یک فرم بسیار ناقص است.

      • جواهر لعل نهرو، اولین نخست وزیر هند، در کتاب خود ” کشف هند “، توصیف اسلام به ایمان برای فتوحات نظامی بوده است. او نوشت: ” اسلام یک دین سفت و سخت تر بیشتر به فتوحات نظامی و نه از فتوحات از ذهن مناسب تبدیل شده بود، ” و مسلمانان هیچ چیز جدیدی به کشورشان به ارمغان نیاوردند.
        و چنین می گوید :
        مسلمانانی که از خارج به هند آمد هیچ روش جدید و یا ساختار سیاسی یا اقتصادی به ارمغان نیاوردند.با وجود اعتقاد مذهبی در اخوان اسلام آنها نظام طبقاتی و فئودالی در چشم انداز بود.

  5. علت شیوع زنده بگور کردن دختران و سند به بردگی گرفتن و اسیری دختران عرب توسط مجوسی ها

    …شروع این فرهنگ غلط به جنگ بنى تمیم با کسراى ایران باز می‌گردد، در آن جنگ عده‌‏اى از زنان قبیله، اسیر لشکر کسرى شدند و آنان را به اسیرى به دربار کسرى بردند، در آن‌جا دختران را به عنوان کنیز نگاه داشتن و…المیزان فی تفسیر القرآن علامه طباطبایی ج ۱۲ ص ۴۰۱

    اول مجوسی ها زنان دیگران رو اسیر کردن و بعد هم دیگران زنان مجوسی هارو اسیر کردن چیزی که عوض داره گله نداره میخواستند زنان دیگرانو به اسیری نبرن که بعدها هم کس دیگه باهاشون این کارو انجام بده  !!

    (ضمنا منبعش  مطلب همون کتابی هست که ذوالقرنین رو به احتمالا کوروش میدونه )

  6. در مورد قتل و غارت و بردگی گرفتن توسط اعراب در ایران در تاریخ طبری جلد پنجم اشاره شده است .

  7. اشاره به جنگ قادسیه در تاریخ طبری جلد پنجم:

    پس از آن پارسیان از دیر قره سوی مداین گریختند و آهنگ نهاوند داشتند . طلا و نقره و دیبا و پرند و حریر و سلاح وجامه های کسری و دختران وی را ببردند و جز این هر چه بود به جا نهادند .

    زرین‌کوب می‌نویسد:

    … استیلای عرب بدون غارت و انهدام و کشتار انجام نیافت.[…]دختران و زنان ایرانی را در بازار مدینه فروختند و سبایا و اسرا خواندند. از پیشه وران و برزگران که دین مسلمانی را نپذیرفتند باج و ساوگران بزور گرفتند و جزیه نام نهادند. همه این کارها را نیز عربان در سایه شمشیر و تازیانه انجام می‌دادند.[…] حد و رجم و قتل و حرق، تنها جوابی بود که عرب خاصه در عهد امویان به هرگونه اعتراضی می‌داد.[…]خشونت و قصاوت عرب نسبت به مغلوب شدگان بی اندازه بود.[…] بیداد و فشار دستگاه حکومت سخت مایه نگرانی و نارضایی مردم بود. مولی نمی‌توانست بهیچ کار آبرومند بپردازد. حق نداشت سلاح بسازد و بر اسب بنشیند. اگر یک مولی نژاده ایرانی، دختری از بیابان نشینان بی نام و نشان عرب را به زن می‌کرد، یک سخن چین فتنه انگیز کافی بود که با تحریک و سعایت، طلاق و فراق را بر زن و تازیانه و زندان را بر مرد تحمیل نماید. حکومت و قضا نیز همه جا مخصوص عرب بود و هیچ مولی ای باینگونه مناصب و مقامات نمی‌رسید. حجاج بن یوسف بر سعید بن جبیر که از پارساترین و آگاه ترین مسلمانان عصر خود بود منت می‌نهاد که او را با اینکه از موالی است، چندی به قضا کوفه گمارده‌است. نزد آنها اشتغال به مقامات و مناصب حکومت در خور موالی نبود؛ زیرا که با اصل سیادت فطری نژاد عرب منافات داشت.

  8. به گفته زرینکوب «کسانی که نمک را از کافور نمی‌شناختند، و توفیر بهای سیم و زر را نمی‌دانستند از آن قصرهای افسانه آمیز جز ویرانی هیچ برجای ننهادند.» این غارت فاتحان دنباله غارت لشکریان یزدگرد هنگام گریز بود.

    ترجمه تاریخ طبری جلد پنجم : حبیب ابن صحبان گوید وارد مداین شدیم و به یک قلعه ترکی رفتیم که پر از سبد هایی بود که مهر سربی داشت و پنداشتیم خوردنی است ولی ظرفهای طلا و نقره بود که پس از آن میان کسان تقسیم شد .

    گوید یکی را دیدم که بهر سو میرفت و میگفت : ( کی سفید میدهد که زرد بگیرد ؟) مقدار زیادی کافور گرفتیم و پنداشتیم نمک است و به خمیر زدیم وتلخی آن را در نان یافتیم .

  9.  

    ■- نبرد خونین ایرانیان در قادسیه

    سپاه عرب به فرماندهی سعدبن ابی وقاص درزمینهای مرزی ایران اردو زده بود ودر روستاهای مرزی تاخت و تاز می کرد.رستم فرخزاد سپهسالارارتش ایران نیزدرپادگان نظامی منطقه بلاش آباد اردو زده بود واز آنجا حرکات سپاه عربان را زیر نظر داشت تا جلوی پیشروی عربها به داخل ایران را بگیرد. رستم جهت جلوگیری از جنگ و برگرداندن عربان به سرزمینشان حجاز، با عربها گفتگو کرد که خاک ایران را ترک کنند ولی آنها قبول نکردند. ایرانیها می دانستند عربان آدمهای گرسنه وفقیری هستند لذا فکر کردند که اگر به آنها غذا بدهند و آنها را سیر کنند شاید به حجاز برگردند.پیشنهاد آذوقه به عربان داده شد ولی آنها به آن رضایت ندادند. رستم از اوضاع ایران به خوبی آگاه بود و خوب میدانست که درگیری های داخلی، ارتش ایران را ضعیف کرده است. بنابراین  یزدگرد شاهنشاه ایران را در جریان خطرعربها قرارداد.

    رستم فرخزاد در محرم سال ۱۶ هجری با سپاهی ۶۰ هزار نفری از فرات عبور کرد و درکنارشعبه ای ازرودخانه فرات اردو زد. آن سرزمین قادسیه نام داشت.

    به گفته طبری، رستم چندین مذاکره با فرماندهان عرب کرد ولی آنان تنها سه راه را پیش ایرانیان گذاشتند :

    – یا مسلمان شوید.

    –      یا خراج بدهید (ایران باج گذار و زیرنظرعربان شود)

    – یا بجنگید.

  10. بعد از این پیشنهادات رستم با فرماندهان ارتش و شاهنشاه گفتگو نمود . ولی هیچ کدام حاضر به باج دادن به عربها نشدند. یزدگرد در فکر شکوه و جلال گذشته ایران بود از طرفی روحیه ملی و وطن پرستانه اش اجازه این را به او نمیداد که تن به خواستهای عربهای وحشی بدهد . او میدانست که عربها ملتی بدبخت و گرسنه هستند و ایران چندین بار به آنان کمک نموده و آنان را از قحطی بیرون آورده است و همیشه از آنان در برابر کشورهای متجاوز محافظت نموده . لیکن هرگز تصور نمی کرد روزی آنان قصد تجاوز به امپراتوری ایران را داشته باشند .طبری میگوید: رستم از رود حیره عبور کرد و دربرابر لشکر اعراب صف آرایی نمود . فریادهای لشکر عرب از دور به گوش میرسید که سپاه را تشویق نموده تا اگر پیروز شوید زمینها – ثروتها – پسران و دختران مجوسان (ایرانیان) از آن شما خواهد شد و اگر شکست بخورید بهشت و پاداش اخروی در انتظار شما خواهد بود . به گفته طبری در نبرد قادسیه ۳۳ قبیله عرب با لشکر سعد ابی وقاص همراهی نمودند . عرب چیزی برای از دست دادن نداشت . او آمده بود تا یا به سرزمینهای پر نعمت ایران دست پیدا کند و یا در راه خدا کشته شود.

     

     

  11. اگر اجازه دهید جهت آگاهی خواننندگان ،ادامه مطالب را خواهم آورد. وذکر خواهم کرد که عربها هفتاد میلیون اسیر نبردند بلکه دهها هزار زن و دختر و پسر ایرانی را گرفتند و به عربستان فرستادند. 

  12. محمد بن شهاب زهری عالم بزرگ اهل سنت می‌گوید: به مجلس عبدالملک بن مروان (خلیفه‌ی اموی) وارد شدم، پرسید: ای زهری! از کجا آمدی؟

    گفتم: از مکه.

    گفت: چه کسی را در آن‌جا به جای گذاشتی که پیشوایی مردم آن‌جا را می‌کند؟

    گفتم: عطاء بن ابی رباح.

    گفت: از عرب است و یا از موالی (بردگان آزاد شده یا برده‌زاده)؟

    گفتم: از موالی.

    گفت: به چه چیزی پیشوایی مردم آن‌جا را یافته است؟

    گفتم: با دین‌داری و روایت (احادیث رسول الله صلی الله علیه و سلم).

    گفت: پیشوایی و سروری شایسته‌ی دین‌داران و راویان حدیث است. چه کسی پیشوای اهالی یمن است؟

    گفتم: طاووس بن کیسان.

    گفت: عرب است یا موالی؟

    گفتم: از موالی است.

    گفت: به چه چیزی سروری آن‌ها را می‌کند؟

    گفتم: به همان چیزی که عطاء پیشوایی مردم مکه را می‌کند.

    گفت: او شایسته است که سروری آنان را داشته باشد، پیشوای مصریان کیست؟

    گفتم: یزید بن ابی‌حبیب.

    گفت: از عرب‌هاست یا از موالی؟

    گفتم: از موالی.

    گفت: پیشوای اهل شام کیست؟

    گفتم: مکحول.

    گفت: از عرب‌هاست یا از موالی؟

    گفتم: از موالی. برده‌ای نوبی (حبشی) است که زنی از قبیله‌ی هُذَیل او را آزاد نمود.

    گفت: چه کسی سرور اهل جزیره‌ است؟

    گفتم: میمون بن مهران.

    گفت: از عرب‌هاست یا از موالی؟

    گفتم: از موالی.

    گفت: سرور اهل خراسان کیست؟

    گفتم: ضحاک بن مزاحم.

    گفت: از عرب است یا از موالی؟

    گفتم: از موالی.

    گفت: سرور اهل بصره کیست؟

    گفتم: حسن بن ابی الحسن

    گفت: از عرب‌هاست یا از موالی؟

    گفتم: از موالی.

    گفت: وای بر تو! سرور اهل کوفه کیست؟

    گفتم: ابراهیم نخعی!

    گفت: از عرب است یا از موالی؟

    گفتم: از عرب.

    گفت: وای بر تو ای زهری! سختی را از من دور ساختی. سوگند به خدا! موالی بر عرب سروری می‌کنند، تا جایی که بر فراز منبرها خطبه می‌خوانند، در حالی که عرب‌ها پای منبر، شنونده‌ی سخنرانی آن‌ها هستند.

    گفتم: ای امیر! این کار دین خداست، هر کس آن را محافظت کند، سروری می‌یابد و هر کس آن را ضایع سازد، به زیر می‌افتد.

    منهج النقد فی علوم الحدیث: ۱۷۶-۱۷۷.

  13. من بر روی تعداد و ارقام بحثی ندارم .ولی از افرادی که خلیفه و رهبرانشون به خانه پیامبر اسلام در مدینه حمله می برند و دختر پیامبر اکرم را در حالی که ایشان باردار هم بوده به شهادت میرسونند و حتی حضرت علی ایشان رو شبانه دفن میکنند.هیچ بعید نمیدونم که افراد دون پایه تر که زیر دست این افراد بودند با زنان و مردان وکودکان ایرانی غیر مسلمان هر جنایتی کرده باشند.

    • خب پس نیک تصدیق کردید که جنایات اینها را نباید به نام اسلام خواند !
      اکثر جنایت هایی هم که اینان کرده اند در ایران اعم از کشتار وغیره به دستور مغان زرتشتی بوده !!!!
      چون اهالی ایران که زرتشتی بوده اند در حکم اهل کتاب وخانه،مال ،ناموس و… اینان محترم بوده !
      لکن غیر زرتشتیان اعم از مانوی و… که ازمنحرفین خوانده شده اند به فتوی مغان !
      مورد کشتار و…قرار گرفته اند که در همین کشتار و… نیز بعضی از تاریخ دانان این اعمال را رد کرده اند !
      واین هارا دروغ هایی واهی خوانده اند!

  14. آیه ۲۹ سوره توبه کشتار و غارت اهل کتاب را مباح دانسته. پس کشتار و غارت ایرانیان ربطی به مغان و زرتشتیان نداشته. در تاریخ ابن اسحاق نیز از غارت بنی قریظه و غیره آمده. در کل ۷۰ میلیون نبوده این واضحه ولی در گذشته صنعت اغراق وجود داشته برای نشان دادن وخامت اوضاع و این دلیلی بر انکار اوضاع بد و دهشتناک اون زمان نیست. بلکه باید با همان دید کشتار و غارت وسیع که در نوشته ها آمده درک شود نه انکار. در ضمن علم هرمنوتیک یا علم تفسیری علمی متون که همچون جاگزاری قطعات یک پازل عمل می کند از قطعات آیات و سیره ها و ….برای درک درست وقایع تاریخی سود می برد. علم هرمنوتیک متاسفانه دلایل زیاد و رد نخوری برای جنایات اعراب در ایران و …دارد

    • مدیر سایت

      در ادامه ی آیه آمده : مگر اینکه جزیه بدهند

      جزیه هم نوعی مالیاته که باید بدهند همانطور که مسلمانها باید خمس و زکات بدهند

      • دوست عزیزم مدیریت سایت اصلا ایرانیان یکتا پرست بودن و حمله بهیکتا پرستان و کسانی که دین دارند از نظر پیامبر و قران جایز نیست و دین اجباری نیست دگه هیچ ادله ای نیار مسلمانان اشتباه بزرگی مرتکب شدند به مردمانی حمله کردن که خود یکتا پرست بودن پس محکومند به کشتن و غارت یکتا پرستان

        • مدیر سایت

          مشروعیت این جنگ، بنظر من از اساس زیر سواله چون در جهاد ابتدایی باید از معصوم(ع) اجازه بگیرند و آنان که به ایران حمله کردند کسانی نبودند از امام علی(ع) اجازه بگیرند.

  15. چرا جزیه بدن؟خب از اول حمله نکنن.مگه مریضن؟لا اکراه فی الدین کجا رفت؟

  16. جزیه مالیات نامشخص است و حکومت اشغالگر هر مبلغی که میخواست از زرتشتیان طلب میکزد و انها را روزبروز فقیرتر میکرد
    بعلاوه زرتشتیان علاوه بر جزیه باید خراج سنگین هم پر داخت میکردند چون وقتی تازیان ایران رو گرفتند تمام ملک و زمینهای متعلق به ایرانیان در اختیار انان قرار میگرفت و انها مجبور بوذند برای حفظ و از دست نرفتن زمینهایی که قبلا مالکشان بودند خراج سنگین نامشخص بپردازند که در حقیقت همون اجاره الان حساب میشه وگرنه زمین را حکومت ازشون میگرفت ، درصوزتیکه خود مسلمانان فقط مالیات مشخص و زکاتی که مبلغش هم مشخص بود پزداخت میکردند،
    این نامشخص بودن مبلغ جزیه و خراج دست حکومت را برای دوشیدن زرتشتیان ایران باز میگذاشت.

    • مدیر سایت

      بقول دکتر زرینکوب، آنچه زرتشتیان به حکومت عربها می دادند کمتر از آن چیزی بود که به ساسانیان می دادند

      • اگر اینطور بود الان زرتشتیان ایرانیان که جد اندر جد بهشون خوش گذشته و کم مالیات دادن باید مولتی میلیادر باشن نه اکثرا فقیر .
        چیزی که من از زرتشتیان ایران به چشم دیدم چیز دیگری بود و من به چشمام اعتماد دارم.
        بعلاوه زرتشتیان چرا باید بابت ملک ابا و اجدادی غصب شده توسط اعراب پول پرداخت می کردن؟
        چون اگه نمی پرداختن مکلشون میرفت.
        اعراب انچه با ایران کرد در حد مغول بود و بلکه بدتر

      • اولا که مالیات در اون زمان امری طبیعی بوده و چون ایران و روم در جنگ بودند طبیعتا باید مبلغش زیادتر میشد دوما مگه میشه اعراب وحشی و گشنه کمتر از ساسانیان مالیات بگیرند؟! این یک دروغ محضه اونا هی طمعشون بیشتر میشه

  17. با سلام و درود فراوان
    ایران در زمان حمله اعراب از گستره و پراکندگی قابل توجهی برخوردار بوده و در آن زمان به دلایلی از جمله جنگ های پی در پی با بیزانس و وجود حاکمان پی در پی در سال های اندک و کم سال بودن پادشاه وقت حکومت رو به ضعف نهاده بود و ایران به صورت ایالتی و توسط فئودال ها یا برخی سرداران به صورت پراکنده اداره می شد و فاقد حکومت مرکزی بود.
    ضمن این که اعراب به تمامی نواحی ایران حمله نکردند که بخواهیم بگوییم همه جمعیت ایران را اسیر و کشته اند. اعراب به قسمت های مهم ایران حمله کردند به شهرهای بزرگی که امکان دفاع داشتند حمله کردند که با کشتار شدید و تجاوز همراه بود.
    با تشکر

  18. پیروزی اعراب بخاطر ضعف شدید ایران بعد از جنگهای پیاپی با روم (روم شرقی) بود و بی عرضگی یزد گرد سوم و گرنه امپراطوری ایران کجا و حکومت وحشیان بیابانگردها کجا ، اعراب آنچه کردند که به چشم خود دیدیم که داعش با کردهای آریائی و بقیه کرد و می کند ، بیدار شویم و عربزده نباشیم.

  19. در استنباط و استدلال منطقی قیود و عطوف بسیار مهم هستند . مثلا اگر می گویند داعش زنان و کودکان ایزدی را به بردگی گرفتند این به معنای همه زنان و کودکان ایزدی نیست . می تواند اقل باشد می تواند اکثر باشد . می تواند منقطع باشد یا مستمر . در عرف کلامی خواننده قید بعضی را از این جمله به صورت بدیهی برداشت می نماید . یا حداکثر اینکه ابهام دارد .لذا کل منطق شما در این مبحث اشتباه است .
    معمولا در مباحثات منطقی به اصول دقت نمی فرمایید و منابع را هم ذکر نمی کنید .
    به سند بسیار از جمله از خود عرب ، بسیاری از ایرانیان به بردگی گرفته شدند و البته بعضی هم که جزیه دادند یا توافق کردند نجات یافتند نه همه و نه حتی اکثر ایرانیان ولی تعدادشان کم نبوده

  20. داداش چه هفتاد میلیونی شما ها چرا از حال هپلوتی
    بیرون نمیاین ،کل آسیا اون موقع با چین و هند
    این قد جمعیت نداشته. همه چیرو بزرگ میکنی.
    در اون زمان برا خیلی از ایرانیا چیزی بنام ناموس
    وزن تعریف نشده بوده وبا دختر یا مادرشون بچه
    دار میشدن یا زناشونو بهم قرض میدادن .اصلا
    معنی دختر می دونیئ د چیه یعنی شیر دوش.
    ایرانیان خیلی بدتر از عرب‌ها بودن ،اونها دختر
    رو زنده به گور می کردن ولی کار بعضی ایرانیان
    بدتر و کثیف تر بود .

  21. عجب این اقا اسم بابک رو گذاشته ولی تابلو عربه من اسم عربی گذاشتم ولی مخالف این حرفاشم مدرکت کجاست بابک ادرس بده ماهم بخونیم البته منم میگم هفتاد ملیون بدور از عقله ولی شما فقط هفت نفر رو حساب کن ایا کار درستی بوده یا خیر؟ ایرانی ام نمیتونم راضی بشم حتی یک نفر رو برده باشند. و نظرم هم اینه که اسلام رو اعراب برای ما نیاوردن که بخایم طرفشونو بگیریم مسلمان شدن ایرانیها بدلایل دیگری بود نه حمله عربهای سقیفه

  22. سلام، سعی کنیم همیشه واقعیت رو بفهمیم، لطفا فکر کنین،واضحه که حمله اعراب به ایران کشور را به خاک و خون کشیدن، لطفا مطالعه کنین بعد مطلب بزارین

  23. سلام علیکم ازنظربنده اسلام هیچ ربطی به وحشی گرعربها نداره اینها کلا کج فهم جاهلن اینها همان کسانی بودن بارها به پیامبر تهین کردن زدنش وحتی دخترش راشهید کردن اینها انقد جاهل بودن که قرآن کلام خدابود وهست توجه به آن نداشتن پیامبراسلام وازحضرت علی علیه السلام تا امام زمان( عج ) تابه این حال هیچ مدرک محمکی وجود نداشته دستور حمله داده شده باشه اگرپیامبر قصد تعروض وقدرت طلبی داشت انقد زجرنمیکشید تا اسلام را معروفی کند خیلی راحت میفرمود مثال اعراب بیاید اسلامی را که من ساخته ام را بهانه کنیم وبافرماندهی من مردم راگول بزنیم تا به قدرت برسیم اگر قبول نکردن به نا اسلام حمله کنیم درحالی درقرآن کریم امده لا اکراه فی دین دوستان پیامبر ودین اسلام وامام ها موافق حمله نبودن ونیستن مگر به دادخواهی مظلومان حمله عمر برای کشور گشایی بوده نه اسلام وهیچ وقت حضرت علی وفرزندانشان دراین جنگ حضور نداشتن بهتره گول دشمنان اسلام رانخورید وجنگ بابک برسردین نبود بابک خودش وبرادرش عبدالله ویارانش مسلمان بودن اینها جنگشو ن بااعراب بوده یک جنبش ملی بوده

  24. درود،دوستان عزیز الان دیگه کسی به زور نمیتونه حرف یا فهمشو به کسی تحمیل کنه جای بحث نیست ما حالا از تاریخ گذشته منابع داریم طبق همون فقه عرب احادیث و روایات باید متواتر باشه یعنی یک روایت از قول چند منبع معتبر ذکر بشه خوب حالا از زرین‌کوب تا طبری یا کتاب الفتوح عثمان کوفی …….اینه اعراب بمانند مغولان حمله وحشیانه کردند و زنان و مردان به بردگی بردن حالا تعداد نه هفتاد م پونصد هزار که بوده ،آقای مدیر سایت خودش یکجا زرین‌کوب رو قبول ندارن بجای دیگه از قولش می‌نویسه ،مگه ای نیست در دین هیچ اجباری نیست چرا زور چرا خراج چرا بردگی فقط قدرت ،گرسنگی و بدبختی تازیان بوده در ضمن کسانی که در حمله به ایران بودن آدمهای بد بودن و پیامبر رو زدن چرا دختر یزدگرد شهربانو از طرف عمر به امام حسین هبه شد و چرا ایشون قبول کرد!!

  25. ■- نبرد خونین جلولا
    به گفته طبری سپاه اعراب ۸۰ بار به شهر جلولا حمله کرد.- جلولا یکی ازشهرهای ایران آن زمان در داخل خاک عراق بود- نیروهای ایرانی از شهر دفاع می کردند . فرمانده ایرانیان شخصی به نام هرمزد ( پسر عموی رستم ) بود که تا آخرین دم جنگید . به دلیل طولانی شدن جنگ نیروهای اعراب چندین ماه در نزدیکی جلولا منتظر ماندند . در همین اثنا چندین لشکر به شمار عربها اضافه شد . آنان شروع به آتش کشیدن مزارع و روستاهای اطراف کردند تا رعب و وحشت در دل مردمان شهر جلولا ایجاد شود. طی جنگ سختی ایرانیان شکست خوردند و جلولا به رسم دیرینه عرب تاراج شد و غنائم بسیاری بدست آمد . به طوری که به هر مسلمان ۹۰۰۰ درهم رسید . خمس گاوها و گوسفندان شهر که به مدینه فرستاده شد بالغ بر ۶ میلیون درهم شد . ایران به دلیل آنکه هزار سال در مقام امپراتوری منطقه قرار داشت و قبل از آن بزرگترین کشور آسیا به حساب می آمد دارای ثروتهای بیکرانی بود که به دست اعراب افتاد. در جنگ جلولاحدود صد هزار نفر کشته شد که بیشترشان از ایرانیان بودند. به گفته طبری مهران جان سالم بدر برد ولی در جنگ دیگری کشته شد . ولی فیروز از دیگر مبارزان ایرانی خود را به شادفیروز رساند تا لشکری برای مبارزه مهیا کند.
    پس از این اوضاع یزدگرد پادگان شادفیروز را بدست خسروشنوم سپرد و خود راهی ری شد تا لشکری از مناطق اطراف جمع آوری کند و بازگردد .
    ●- هدف عربها از شرکت در جنگها،بدست آوردن غنایم بود. آنها بعد از پیروزی بر ایرانیان،علاوه بر برداشتن شمشیر،سپر واسلحه، لباسها وکفشهای کشته گان ایرانی را از تن آنان بیرون میآوردند و با خود می بردند. در یکی از جنگها که مهران فرمانده ایرانی کشته شد، دو تن از فرماندهان عرب بر سر غصب لباس و کمربند مهران با هم نزاع کردند.

  26. ■- تاراج خوزستان
    خوزستان از سال ۱۷ هجری زیر یورش اعراب قرار گرفت . مهمترین قبیله تاراجگر عرب ، بنی تمیم نام داشت . هرمزان از خاندان قدیمی خوزستان بود . او لشکری را مهیا ساخت تا جلوی هجوم عربها را بگیرد. سپاه تازیان پس از رسیدن به بازار خوزی ها آنجا را تاراج نمود و هرمزان در مناطق اطراف شکست خورد و حاضر به تسلیم شد . طبق قراردادی که منعقد شد مناطق مهرگان کدک و هرمزاردشیر در دست وی باقی ماند و او والی شهر شد و او یکی از باجگذاران مدینه شد . ولی قرارداد صلح چند ماهی دوام نیافت وهرمزان دست به شورش زد . دوباره لشکری عازم شهر شد . برای بار دوم قرارداد منعقد شد . ولی باز هم دوام نیافت و هرمزان مجبور به عقب نشینی به شوشتر شد .به گفته طبری بیش از ۸۰ حمله به شوشتر برای نابودی هرمزان صورت گرفت .وی با هوادارانی که داشت به درون دژی قرار گرفت و مبارزه کرد . اعراب دژ را محاصره کردند ولی او حاضر به تسلیم نشد با ادامه محاصره و اتمام آذوقه در نهایت وی مجبور به درخواست امان نامه شد . او را دست بسته به مدینه بردند . وی اولین سرداری بود که زنده تحویل خلیفه عمر ابن خطاب میشد . در نتیجه عمر به وی گفت که اسلام بیاورد وگرنه کشته می شود . وی با پذیرفتن اسلام جان خود را حفظ کرد . بعدها که عمر ابن خطاب امیرالمومنین توسط ایرانیان بقتل رسید، معلوم گشت هرمزان یکی از تهیه کنندگان نقشه آن قتل بوده است . هرمزان بعدها توسط عبدالله پسر عمر کشته شد . از اموال شوشتر به هر سوار ۳۰۰۰ درهم رسید و هر پیاده ۱۰۰۰ درهم ( سال ۲۱ هجری )

  27. این که حکومت ساسانیان به علت های مختلف افول کرده بود شکی نیست . اما در مورد جنایات مسلمانان در ایران هم با توجه به که سرداران سپاه اسلام کسانی مانند : سعد ابی وقاص ، ابو موسی اشعری ، خالد ابن ولید ، نعیم ابن مقرن ، ورقا ابن نصر، یزید ابن مهلب ،اشعث ابن قیص ، عبدالله عامر و …. بودند کاملا درست به نظر می رسد . جنایات داعش تایید کننده جنایات مسلمانان در ایران است .

  28. درود و سلام
    جناب مدیر سایت
    شما که حمله ی اعراب وحشی و بدوی را به سرزمین پاک ایران تایید کرده و ابراز خوشحالی می کنید
    یک کلام و گفته از اهل بیت در تایید این جنایت وحشیانه و اشغالگری بدویان اعراب را ذکر بفرمایید ؟
    پیامبر و امام اول شیعه در زمان حکومتشان به کجا حمله کردند ؟
    صحبت آیت الله قزوینی درباره ی حمله ی اعراب جاهل :
    این حمله یک جنایت بزرگ تاریخی می باشد و به طور قطع و یقین مورد تایید اهل بیت نبود و فقط در یک مورد جنایت بیش از ده ها کیلومتر اسیر و برده ی ایرانی را به که صورت سرپا نگه داشته بودند قتل و عام کردند ( حساب کنید ده ها کیلومتر زنجیره ی انسانی به صورت سرپا بایستد چند ده هزار نفر میشود )
    چرا در زمان حمله ی عقب افتادگان اعراب وحشی به ایران هیچ کدام از اهل بیت حضور نداشتند ؟
    چرا امام اول برخی از یاران خاصش از حمله سلمان فارسی و مالک اشتر را با اعراب وحشی روانه ی ایران کرد ؟
    تا بتوانند تا حدی از جنایت و وحشی بازی اعراب بی وجدان بکاهند .
    در کجای قران خداوند به انسان های عادی و فاقد عصمت و معصومیت اجازه ی حمله و هجوم و قتل و کشتار به یک سرزمین دیگر را داده اند ؟
    پس از نظر شما حمله ی گروهکهایی همچون داعش و جبهه النصره به سوریه و برای مبارزه با حکومت نصیری آن که از نظر داعش و النصره کافر و مرتد هستند درست و جایز می باشد !!!!
    دریغ از منطق و عقلانیت و انصاف و حقیقت و وطن دوستی در توجیه این جنایات وحشیانه ….

    • مدیر سایت

      در جایی گفتم که زمانی چنین جنگی، مشروع است که از امام معصوم(ع) ـ که آن زمان امام علی(ع) بوده ـ اجازه گرفته باشند و عادتا اینها چنین نکردند پس مشروعیت این اقدام زیر سواله. حتی عمر در ابتدا می خواست فرماندهی را به امام علی ع بسپاره اما حضرت نپذیرفت
      اما این جنگ خیرات و برکاتی برای ایران داشت
      آیت الله قزوینی کیه؟ متن سخنش کجاست؟

  29. درود و سلام
    آیت الله قزوینی مدیر شبکه جهانی ولایت و از روحانیون سرشناس قم هستند .
    در یک سخنرانی ایشان در شبکه ی ولایت همین نظر خودشان درباره ی حمله ی وحشیانه ی اعراب بدوی به ایران پاک را به عنوان یک جنایت بسیار بزرگ مرقوم فرمودند .
    فرمودید خیر و برکات جنگ وحشیانه اعراب برای ایران !!!؟؟؟؟
    محبت بفرمایید چند نمونه از ان خیر و برکات را ذکر بفرمایید ؟؟؟
    حمله ی اعراب وحشی جاهلی چیزی جز ویرانی و غارت و کشتار و تجاوز و عقب ماندگی برای ایران پاک به ارمغان نگذاشته است .
    امپراطوری ایران در زمان باستان جزیی از پیشرفته ترین و با شکوه ترین و متمدن ترین کشورهای دنیا بود اما متاسفانه در حال حاضر از بابت بسیاری ازشاخص های انسانی و علم و پیشرفت و تکنولوژی و اقتصاد و فرهنگ فاصله ی بسیار زیادی با کشورهای جهان صنعتی و توسعه یافته دارد .
    مثال روشنتر شکوه و عظمت ایران آریایی در زمان حکومت ملی گرای دودمان صفویه و دوره ی شکوهمند شاه عباس کبیر که ایران پاک را از یوغ بردگی و بندگی اعراب بدوی آزاد نموده و ضمن حفظ شایسته ی تمامیت ارضی سرزمینی ایران بزرگ جلال و شکوه را برای ایران پاک به ارمغان اوردند .
    این جنگ کاملا نامشروع و یک جنایت بسیار بزرگ بوده و هیچگاه مورد تایید اهل بیت نبوده و چیزی جز خرابی و ویرانی و هتک حرمت برای نوامیس ایران پاک به ارمغان نیاورده است .
    بفرمایید چگونه ممکن است جنگی که نه تنها مشروعیتی برای ان از جانب خدا و قران و اهل بیت
    وجود ندارد بلکه با ابتدایی ترین اصول انسانی و عقل و منطق و وجدان بشری سازگاری ندارد می تواند منشا خیر و برکت برای سرزمین غارت و هتک حرمت شده بشود ؟؟؟!!!!

  30. زائر
    جناب مدیر سایت مثل اینکه کلا خودت رو به نفهمیدن زدی…وقتی آیت الله قزوینی رو نمیشناسی ونمیدونی متن سخنانش کجاست چی باید بهت گفت..حمله اعراب جز جنایت چیز دیگری نبوده..این اسلامی که امروز به جهان حاکمه حاصل جنایت اعراب بی فرهنگ هست…آیا از خودت پرسیدی که چرا حاکمیت خاندان پیامبر بعد از او کلا تمام شد..؟چون همان منافقینی که به ایران وجاهای دیگر حمله کردند اول خانواده پیامبر را بایکوت کردند…قوم وحشی عرب وحشی به این دلیل که اسرا را می کشتند وتجاوز می کردند…شما که کتاب دکتر زرین کوب را قبول نداری بفرما تا با منابعی که خودت ذکر می کنی با شما صحبت کنیم..حتی یک منبع هم پیدا نمی شود که اعراب وحشی را برحق بداند..حمله اعراب جنایتکار هیچ ربطی به اسلام ندارد آنها همان قوم گمراه وظالم ومنافق وکافر هستند…مشمئز کننده هست که از خیر وبرکات حمله اعراب صحبت می کنید..

  31. قابل توجه نویسنده بیسواد. برادرمن فقط کافیه یه نگاه به کتابهای خود اعراب بیندازید خود مورخین اسلام که این حرامزاده ها چه جنایتها کرده اند.پس خواهشن واقعیتی را که خودشون معترف و بهش افتخار میکنن. پس تو اگه ایرانی هستی و وطن وناموس سرت میشه الکی ماسمال نکن

    • مدیر سایت

      بحث بر سر آمار بردگان ایرانی هنگام فتح ایرانه. در کدام کتاب عربها از آمار بردگان ایرانی سخن به میان آمده؟

  32. درود بر شما
    دکتر زرینکوب مطلبی را «از خودشان در نیاوردند» هیچ مورخی حق چنین کاری ندارد و ایشان نیز کتاب دوقرن سکوت را بر اساس تواریخ گذشته عمدتا تورایخ اسلامی به جای مانده نگاشته اند.
    فهرست منابع مورد استفاده زرینکوب در پانویس هر صفحه آورده شده است . مثلا یک نمونه پیرامون مقاومت های ایرانیان در برابر اعراب در صفحه ۴۶ و ۴۷ کتاب ایشان هر روایتی که آورده شده رفرنس دهی انجام گرفته و در پایان صفحه میبینیم:

    .- ۱ فارسنامه ابن بلخی، ص ۱۱۶
    . -۲ مجمل التواریخ و القصص، ص ۲۸۳
    . -۳ کامل، حوادث سنه ۲۹
    . -۴ بلاذری، ص ۳۲۶

    در مورد کتابسوزی نیز چنین است و ارجاع دکتر زرینکوب به کتاب مقدمه ابن خلدون چاپ قاهره است.

    پیروز باشد

    • آقای بردیا برادر عزیز دکتر عبدالحسین زرین کوب در سال ۱۳۳۶ کتاب دو قرن سکوت رو نوشته و ب نقد اسلام پرداخته.تا اینجای کار رو ک شما خوب قبول دارید و مدام ازش ب عنوان مدرک استفاده میکنی.پس مثل اینکه نمیدانید که ایشون ۱۲ سال بعد یعنی سال ۱۳۴۸ کتاب دیگری نوشت تحت عنوان کارنامه اسلام و در اون کتاب اعتراف کرد که در کتاب ۲ قرن سکوت اشتباهاتی داشته و بزرگنمایی کرده.رابرت مرداک یهودی که به غول رسانه ای دنیا معروفه گفت ایرانیها اونچه که ما بخوایم میبینن و میخونن.شما و دوستان هم فکرتون که اینقدر نسبت ب ایران تعصب نشون میدی پس چرا در مورد حمله اسکندر اینقدر مانور نمیدید یا حمله مغول ها یا جنایت انگلیسیها در زمان جنگ جهانی اول که طی اون ۹ میلیون ایرانی کشته شدن.یا چرا در مورد کشتار ایرانیان در زمان خشایارشاه توسط یهودیان و با اجازه خشایار شاه صورت گرفت که ۷۷هزار ایرانی بیگناه کشته شدن حرف نمیزنید که حتی الان یهودیان به عنوان جشن پوریم هر ساله این کشتار رو جشن میگیرن.تاریخ طبری رو مدرک میدونید اما حتی حاظر نیستید تحقیق کنید که طبری بر اساس چه مدرکی این حرفو زده.طبری بر اساس گفته های۲نفر این حرفا رو زده که تمام محققان چه ایرانی و چه خارجی بر این باورند که این ۲نفر یعنی علی ابن مجاهد و سیف ابن عمر اساسا دروغ گو و جاعل هستند حتی سنی ها هم این ۲نفر رو ب عنوان زندیق و مجنون معرفی میکنند.در همین کتاب تاریخ طبری از امام حسین ب عنوان سید و سرور جوانان بهشتی یاد میکنه پس اگر تاریخ طبری رو ب عنوان سند معرفی میکنید چرا این رو نمیگید.در همین تاریخ طبری ساسانیان رو ب لجن کشیده و ازشون بد گفته.چرا فقط جاهایی که ب نفعتونه رو قبول دارید؟؟؟؟؟

  33. بدتر از تجاوز و جنایت اعراب وحشی باستان ماله کشی برخی از تازی زدگان است.این درد را به کی باید گفت.
    چرا این مسلمانان شرف ندارند.

    • و بدتر از ماله کش بودن هم نفهم بودن است هر چقدر با سند می گوییم که همچین اتفاقی در تاریخ نیفتاده ولی نمی فهمید البته در این که جنایت هایی که در ایران اتفاق افتاد با رضایت اهل بیت همراه نبوده است شکی نیست اما منظور من درمورد مسائل دیگر است.
      می دانید بدتر از عرب زاده بودن چیست بدتر از عرب زاده بودن نژاد پرست بودن است.
      این درد را باید به که گفت.
      چرا این زرتشتی ها تعصب را کنار نمی گذارند و تاریخ را بدون تعصب نمی خوانند.

    • چرا منطق و عقل شما پان ایرانیست ها و باستانگراها مشکل داره ؟

  34. ببخشید من در حد شماها نیستم نظر بدم اما اینو خوب می‌دونم بین عرب و عجم دشمنی دیرینه هست این دشمنی جز و ریشه در تاریخ ایران دارد که مربوط به وحشی گری عرب هست بس قتل و تجاوز عرب به ایران و زنان ایرانی دروغ نیست اما باید دشمن عرب باشیم ولی با شجاعت تمام آنها را می‌پرستیم

    • چرا تهمت می زنید چه کسی عرب پرستید ما خدا را می پرستیم.ما هم می دانیم که جنایت های اعراب دروغ نیست و از آن اعرابی که در ایران جنایت انجام دادند بدمان می آید در گذشته ایران یکی از متحدان اسرائیل بود اما بعد از انقلاب حتی اسرائیل به رسمیت هم نمی شناسد در گذشته ایران با عراق هشت سال جنگید اما قبل از کرونا کلی ایرانی به پیاده روی اربعین می رفتن ولی از دماغ حتی یک ایرانی هم یک قطره خون نمی چکید پس از ابنجا می فهمیم انسانها می توانند تغییر کنند پس اگر اجداد اعراب جنایت انجام داده اند ربطی به این اعراب ندارد چون آنها می توانند تغییر کنند ولی اگر اعراب هم راه اجداد خودشان را در پیش بگیرند شما بدون ما محکم جلوشون وای میستیم.

    • عین الا باید بدانی که شیعیان غیر عرب هیچ مشکلی با اعراب ندارند
      ما از تاریخ پیروی نمی کنیم ما از مذهب و دینمون پیروی می کنیم !
      ما پیرو امام علی مرتضی (ع) هستیم

  35. آهای مدیر حرامزاده ی که حمله عرب به ایرانو مثبت میدونی تو یه پدر سگ بی شرف بی ناموس هستی تو به شرفت

    • چرا وقتی حرف علمی می شنوید و نمی توانید جواب بدهید توهین می کنید.
      اگر ایرانی بودن این است که شما هستی من ایرانی نیستم.

  36. برای عده ایی که خودراایرانی میدانن تاسف میخورم هرایرانی که واقعیت تاریخ مطالعه میکنه به این وحشی ها لعنت میفرسته که چرااینان که به حساب مسلمان بودن به جان وناموس مردم تعرض کردن لعنت خدابرشما

  37. یک مسلمان ایرانی

    سلام جنایت های اعراب در ایران غیر قابل انکار است.
    آیا این طبیعی است که حضرت علی خندق،احد،تبوک در این جنگ شرکت نکرده است غیر از این است که از ابن جنگ ناراحت بوده پس جناب مدیر سایت نگویید ما با نابودی ساسانیان موافق هستیم چون امام علی موافق نبوده است.
    البته درست است شاید نابودی ساسانیان خوب بوده باشد ولی منصف باشید کجای اسلام این جنایت هارا تایید می کند.

  38. سادات برای این زیاد هستن در ایران دلیلش اینه که امویان و عباسیان دسترسی به ایران الان رو نداشتن و سادات به ایرانیها پناه آوردن که در امان باشند مخصوصا سرزمین لرها و بختیاریها که اعراب دسترسی و قدرت تعرض به اونجا رو نداشتن

  39. اعراب و مسلمونا به ناموسمون تعرض کردن و یه چی بگم که حرومزاده‌های همونا شدن سید و اینو بدونید که آریایی باشی دین اونا رو نداری

  40. سلام به همه عزیزان چه عرب پرست ها چون مخالفان
    واقعا بنی امیه و بنی العباس فرزندان پیامبرشان را چنین قتل و عام می کردند به شما ایرانی رحم می کردند مغیره فقط سیصد زن طلاق داد ابوموسی اشعری بیش از سیصد زن داشت خلیفه چهارم عثمان بیش از هزار تا
    که تمامی آنان اسیران ایرانی به عنوان کنیز نه همسر چون کنیز را مورد بهره برداری جنسی قرار داده و می توان به دیگران اباحه کرد تا دیگران هم بهره برداری جنسی کنند
    العیاذ بالله الهی العفو دختران ونوامیس رسول گرامی اسلام را در کربلا هم برای اسارت وتقسیم وفروش به شام بردند اگر افشا گری های حضرت زینب نبود نوامیس رسول خدا تقسیم وبه فروش می رسیدند
    حالا مقدس نماهای ما وقتی مقدس نمای هایشان گل می کند از قاتلان امام حسین هم حمایت می کنند وقتی از جانب حضرت مهدی از اسارت نوامیس رسول خدا چنین نقل میشه
    لاندبنک صراحت ومساء ولابکین بدل الدموع دما
    وقتی از جنایات عرب ها حضرت مهدی خون گریه کنه شما چی دارید بگید
    کتابی از مسجد مقدس جمکران حدیثی دیدم که امام صادق فرمود یزدگرد همراه نوه اش حضرت مهدی برای انتقام از عرب ها بر می گردد
    امام صادق فرمود که یزگرد برای انتقام بر می گردد
    لطفاً وخواهشا از دین برای حمایت از قتل و غارت خرج نکنید ممنونم

    • با سلام؛ و اما بعد:

      «مغیره فقط سیصد زن طلاق داد ابوموسی اشعری بیش از سیصد زن داشت خلیفه چهارم عثمان بیش از هزار تا
      که تمامی آنان اسیران ایرانی به عنوان کنیز نه همسر چون کنیز را مورد بهره برداری جنسی قرار داده و می توان به دیگران اباحه کرد تا دیگران هم بهره برداری جنسی کنند»

      ببخشید سپاه ایران با گل و بلبل به جنگ با روم میرفت؟ سپاه ایران با گل و بلبل به جنگ با بابل و لیدیه و مصر میرفت؟ بازار برده در تخت جمشید به منظور فروش اسباب بازی بود؟ حرمسراهای شاهان ساسانی عروسک فروشی بود؟ ازدواج استقراضی در زمان ساسانیان توهم بود؟.

      جدای از موارد فوق، چون ما شیعه هستیم دلیل نمیشود هر تهمت و اراجیفی را که بخواهید به اشخاص مورد احترام برادران اهل تسنن ما نسبت بدهید به به و چه چه کنیم و بگوییم آفرین!! سندتان دال بر هزار زن یا کنیز داشتن عثمان کجاست؟. اینجا جای ابراز احساسات بر آمده از … نیست بروید و در کانال های ضد اسلام و … اینطور خود را خالی کنید اگر سندی دال بر تأیید گفته های خود ندارید سخن پراکنی نکنید.

      • ابوالفضل موسوی

        فتح آتن در زمان خشایارشا رو بخونید.کتزیاس مورخ یونانی خود به این مساله اقرار می کند که زنان در دوره فتح آتن از جانب پارسیان گزندی ندیدند و اشاره می کند به اینکه با وجود سست شدن ریشه های عفت در مردم ولی هنوز زن روسپی در ایران وجود ندارد.توکودیدس مورخ یونانی اشاره می کند به اینکه سپاه خشایارشا به مردم آتن از آذوقه سپاه طعام دادند.این رفتار در دوره جنگ با روم نیز در ایرانیان بود.به نحوی که آمیانوس مارسلینوس رومی از رفتار شاپور بزرگ و ایرانیان با زنان اسیر و عدم تعرض به آنان به شگفت می آید.
        درباره لیدیه باید بدانید که کروزوس پادشاه سارد ابتدا شروع کننده جنگ بود و ایران مدافع.
        بابل نیز به سبب وجود پادشاهان ظالم که بر آنان سختگیر بود سقوط کرد.اتفاقا گفته می شود که دروازه ایشتار به وسیله مردم به روی کوروش باز شده است.بابل دارای دو حصار و و در بعضی منابع دارای هفت حصار بوده است.محافظان آن به پنجاه هزار می رسیدند.پس گشودن این شهر با زور در کمتر یک ماه و در بعضی منابع پانزده روز ناممکن است.در شهر علاوه بر کاهنان مردوک و یهودیان عده ای از مردم نیز از رفتار حاکمان بیزاز بودند.گفته می شود که مردم دیگر به وسیله دوتا از حاکمان محلی سرزمین بابل بر این مسئله واقف شدند که سپاه ایران بر آنان گزندی نمی رساند.در نتیجه دروازه ایشتار توسط مردم بابل گشوده شد.
        درباره بازار برده فروشان تخت جمشید لطفا سیاه نمایی نکنید.در ایران بر خلاف سرزمین های مجاور در دوره هخامنشی با وجود اینکه برده داری نیز رواج داشت اما شمار برده ها نسبت به انسان های آزاد ناچیز بود و از طرفی کار در شهر های هخامنشی بیشتر توسط کارگران آزاد انجام میشد تا بردگان.طبق الواح گلی تخت جمشید کارگران آزاد جیره ای مشخص داشتند و علاوه بر آن اضافه درآمد نیز به اکثریت کارگران پرداخت می شده است است.با وجود اینکه نفس برده داری نکوهیده و نادرست است اما شایسته است که تاریخ سیاسی و اجتماعی یک ملت در دوره ای از تاریخ با ملل همسایه و هم عصر آنها مقایسه شود.نیروی بنیادین اقتصادی در یونان و مصر برده ها بودند.
        حرمسرای شاهان ساسانی را قبول دارم.ولی ازدواج استقراضی باید بگم که این موضوع زاییده ذهن ایران ستیزانی چون غیاث آبادی است اما اگر به فرض هم این ازدواج را در ایران باستان قبول کنیم باید بهتر بدانید که اعراب حدود ده روش ازدواج من جمله ازدواج استقراضی داشتند.در برخی اوقات مردی که صاحب صفات بهتری بود زنش را با او ازدواج می داد تا فرزندش صاحب صفات او شود که استبطاع نام داشت.منظور این که تا پیش از اسلام که پنجره روشنی بر جهان باز کرد این مسائل در تمام جهان طبیعی بود و مختص شرق یا غرب نبود.
        درباره عثمان شکی نیست که عثمان بن عفان پس از شیخین به سمت و سوی اشرافی گری رفت و ساده زیستی پیامبر و خلفای پیشین را فراموش کرد؛ اما انصاف را باید نگه داشت.

        • من نمیدونم جنابعالی این ادعاها رو از کجا آوردی؟
          https://archive.org/details/llewellyn-jones-robson-ctesias-history-of-persia-tales-of-the-orient-routledge-c/page/n1/mode/2up?q= این کتاب کتزیاس در کدام صفحات این ادعاها شده در عوض مثلا در صفحه ۱۸۱ از دستور داریوش به ساتراپ کاپادوکیه برای اسیر گرفتن مردان و زنان سکایی گفته در صفحه ۱۸۵ گفته کمبوجیه به خاطر یک زن به مصر لشگر کشید و در صفحه ۲۰۵ میگه در جریان نبرد کوناکسا فردی از ماد ابتدا به کوروش کوچک خدمت میکنه و بعد از مرگ کوروش به خدمت پادشاه(اردشیر دوم) درآمده به دلیل خیانت ابتدایی به پادشاه زن روسپی برهنه ای رو سوارش کردن و در بازار گردش دادن
          https://archive.org/details/historypeloponn06thucgoog/page/n9/mode/2up?q= این جنگ پلوپونزی توسیدید کجا گفته خشایارشاه آذوقه به مردم آتن داد حرفی نیست اگر داده کار خوبی کرده ولی آدرسش در کدوم صفحه است
          https://archive.org/details/romanhistoryofam00ammiuoft/page/182/mode/2up?q= این تاریخ آمیانوس مارسلینوس صفحه ۱۸۳(دو پاراگراف آخر) و ابتدای صفحه ۱۸۴ میگه داریوش دژی رو غارت کرد و هیچ چیزی باقی نگذاشت و همسر یکی از افراد با نفوذ نصیبین هم که در دژ بود با شاه صحبت کرد تا هتک حرمت صورت نگیره در عوض شاه تصمیم گرفت از این امتیاز برای خیانت اون فرد با نفوذ برای تسخیر نصیبین استفاده کنه. درباره لیدی هرودوت کرزوس رو شروع کننده میدونه ولی کتزیاس و رویداد نامه نبونید نه. داستان بابلی هم که گفته شده منبعش نامشخصه https://www.reuters.com/article/us-egypt-antiquities-tombs-idUSTRE6091E720100110 این گزارش میگه اهرام مصر رو برده ها نساختن بلکه افراد آزاد بودن البته کتاب هم در این مورد هست و اونها هم جیره و دستمزد داشتن آیا در تخت جمشید اولین بار در تاریخ بوده که جیره و اضافه درآمد پرداخت میشده ؟ نهایتا بحث ایران پیش اومده ببینیم مردم سرزمین ایران اصلا در زمان هخامنشی مطرح و مهم بوده یا نه
          سنگ‌نبشته دوم پارسی باستان پی‌بنای دیوار جنوبی تخت جمشید ( ویکیپدیا هم هست ) داریوش از ماد و خراسان و سیستان و بلخ و سغد و .. که آشکارا ایرانی نشین بودند نام میبره و میگه از من ترسیدند و به من باج دادند دعاهاش برای مردم پارس هست که گروهی از اقوام ایرانی بودند اصلا بحث ایران مطرح نبوده در عوض با ایجاد ترس تنها دنبال تسلط و باجگیری از اقوام دیگر بودند

      • با سلام؛ و اما بعد:
        بهتر بود مقدار جیره ناچیز کارگران را هم بیان میکردید تا بفهمید جیره آنان مشابه حقوق ثابت و بیمه ما نیست، یکجوری میگوید جیره، انگار عسل بهشان میدادند.
        تخت جمشید نشان از دانش است؟ طاق کسری نشان از دانش است؟ نخندانید ما را، اگر شما بناها را دانشمند میدانید در آفریقا هم کم از این بناها نداشته ایم، دانشمند یعنی فیثاغورث و ارسطو و… که یکی شان را بگردی در ایران باستان نیست.
        محض اطلاع اولا هخامنشیان از کارگران خارجی استفاده میکردند و خودشان ارزه ساخت این بناها را نداشتند و ثانیا شما دانشمند و کتاب علمی نشان ما بده بعد از ساختمان ها و… حرف بزن.
        در ضمن، مگه کار برده فقط کارگری ساختمونه؟ اصلا مگه برده ها توانایی ساخت بناها را داشتند؟ گویا شما اصلا نمیدانی برده چه کسی بوده و برده داری چیست.
        تخت جمشید عمارت دست چندم نبوده، بلکه قصر پادشاه در آن قرار داشته و وقتی در این چنین جایی بازار برده فروشی بوده بطریق اولی در دیگر جاهای حکومت هم میتوانسته باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

*

code