همه ی مطالب به ترتیب
خانه / ایران / اسلام و ایران / اسلام منجی ایران / تفاوت صیغه در اسلام و زرتشتی / رواج صیغه تنها میان ثروتمندان و اشراف و درباریان و روحانیان زرتشتی
تفاوت صیغه در اسلام و زرتشتی / رواج صیغه تنها میان ثروتمندان و اشراف و درباریان و روحانیان زرتشتی

تفاوت صیغه در اسلام و زرتشتی / رواج صیغه تنها میان ثروتمندان و اشراف و درباریان و روحانیان زرتشتی

به قلم مدیر سایت
هاشم رضی، در دانشنامه ایران باستان، ج ۱، ص ۳۸۵ ـ ۳۸۶، ویژگی ها و شرایط صیغه در میان زرتشتیان را بیان کرده است. تفاوت این نوع ازدواج میان زرتشتیان و اسلام را برمی شمریم:

الف) در زرتشتی: زن علاوه بر نقش جنسی، باید به عنوان خدمت کار، زیر نظر زن دائمی مرد، انجام وظیفه می کرد.
در اسلام: زنی که صیغه می شود وظیفه ی
انجام دادن هیچ کاری ندارد بلکه فقط نقش جنسی دارد.

ب) در زرتشتی: اگر فرزندی به دنیا می آمد، نه از مرد ارث می برد و نه از اصل و نسب مرد بهره ای داشت.
در اسلام: فرزندی که از راه صیغه متولد می شود با دیگر فرزندان تفاوت ندارد.

ج) در زرتشتی: مرد می توانست زن صیغه ای را به پسر بزرگ خود واگذارد.
در اسلام: زنی که صیغه شده به فرزند شوهرش برای همیشه محرم می شود هرچند مدت صیغه تمام شود.

د) در زرتشتی: مرد تا هفتاد سالگی وظیفه داشت مخارج فرزندانی که از صیغه متولد شده اند، تأمین کند.
در اسلام: اگر فرزند تمکن مالی ندارد و پدر می تواند مخارج او را تأمین کند باید بپردازد و شرط سنی مطرح نیست.

هـ) در زرتشتی: تنها در صورت مرگ زن دائمی یا نازا بودن او، مرد می توانست زن صیغه ای را به عنوان همسر دائم برگزیند.
در اسلام: مرد می تواند تا چهار زن دائمی داشته باشد و رضایت زن اول شرط نیست مگر زن هنگام عقد ازدواج شرایطی را تعیین کرده باشد.

و) در زرتشتی: صیغه تنها میان ثروتمندان و اشراف و درباریان و روحانیان روی می داد.
در اسلام: این کار در انحصار طبقه ای خاص نیست.

شهریور ۱۳۹۱

۴۳ نظر

  1. دین زرتشتی بر پایه قانون " اشا " یا همان " عشق " و " راستی " استوار است که قانونیست که خداوند جهان را بر مبنای آن ساخته و جهان طبق آن کار می کند و روحانیون یا همان دانشمندان در هر دوره ای موظفند بنا بر استطاعت علمی و فهم خویش این قانون را دریابند و به دیگران برای زندگی بهتر بشناسانند و روحانیون بعدی هرجا اشتباهی در درک روحانیون پیش از خود دیدند موظفند با استدلال علمی آن را اصلاح نمایند و قوانینی را برای زندگی بهتر مردم بر پایه قانون " راستی " وضع نمایند پس در هر دوره ای هر شخصی که به نام دین زرتشتی حرفی زده یا قانونی وضع کرده لزوما بر پایه دین زرتشتی نیست و هرکس خود را پیرو دین زرتشتی می نامد لزوما زرتشتی نیست خواه والدینش زرتشتی باشند

    • پس چرا اینقدر میگید: مسلمونا فلان خطا رو کردند؟!

    • مشکل همین است که موبدان زرتشتی در هر دوره، فهم خود را به نام دین زرتشتی جار می‌زنند. مثلا موبد کورش نیکنام در سالن تئاتر در شهر پاریس، چیزی دیده و خوشش آمد، پس سریع این را در تلگرام به اسم «آموزش های زرتشت» به خورد دیگران میدهد. به همین راحتی و بر اساس همین استدلالی که جناب “متفکر” گفتند.

  2. من کی گفتم مسلمونا فلان خطا رو کردند؟!  شما کدام دین دیگری را می شناسید که بر پایه قانون " اشا " باشد و قابلیت تغییر در آموزه های دینی را که توسط پیامبر و دیگر روحانیون آن دین بیان شده است بر پایه قانون " اشا " و استدلال علمی داشته باشد ؟

  3. من مثالی ندارم. قانون " اشا " را در بالا توضیح دادم و همین برای شناسایی دین زرتشتی و تفاوت آن با دیگر ادیان کفایت می کند

  4. مسلما همه ی ادیان دارای یک ریشه و مبدا هستند و همه یک هدف رو دنبال میکنند.
    میشه قشنگ صحبت کرد ولی اون دوره گذشت که بشه آدمارو با این حرفها گول زد ، الان آدما هیچی رو بدون دلیل قبول نمیکنند ، گفتن اینکه بگید دین زرتشتی بر اساس عشق و راستی است و دیگر ادیان نه حرفی گزاف است، باید از عقاید و احکام و اندیشه های یک دین به این نتیجه رسید، احتمالا این خرافه ها و زن ستیزی و دشمنی با حیوانات و…. در این دین هم از قانون اشا سرچشمه میگیرند!!!

  5. چگونه می گویید همه ی ادیان دارای یک ریشه و مبدا هستند و همه یک هدف رو دنبال میکنند ؟ مگر شما نمی دانید هر دینی اصولی دارد ؟ هرکه به نام هر دینی عقاید و اندیشه هایی را مطرح کرد و احکامی را وضع کرد و خرافاتی بود و با زنان و حیوانات دشمنی کرد و توصیه نمود دلیل بر این نیست که پیرو آن دین بوده باشد!! شاید برای اتهام به یک دین اینها را گفته و کرده باشد!!

  6. باسلام استاد.
    مطالعه ی نظر شهید نواب صفوی در این مورد هم می تواند برای عده ای مفید واقع شود:
    http://estevaa.ir/?p=93

  7. صیغه عقد اسلام زن میگه خودمو به ازای مبلغی مهر در اختیار تو قرار میدم ولی در متن عقد زرتشتی فقط حرف از عشقو محبت دو طرفه که متاسفانه الان متن دقیقش یادم نیس ولی واسه امتحان میتونی ری متن زرتشتی رو بخونی تا فرق تفکر درست با تفکر نادرست رو متوجه بشی .درضمن یه موضوعی هست که مربوط به این بست نیس ولی بزرگترین ضعف اسلامه نمیدونم کجا براتون مطرح کنم .باسباس

  8. منظور از روز رستاخیز زمان تحول و دگرگونی است و کار نیک کاری است که مطابق با قانون اشا باشد و شخص در ازای آن به پاداش که همان شادی روان است می رسد و کار و راه بد آن است که مخالف قانون اشا باشد و شخص در ازای آن به وضع بد روانی دچار می شود. دقت کنید که در دین زرتشتی به جهان یا زندگی پس از مرگ اعتقادی وجود ندارد و بهشت و جهنم در همین دنیاست و جهان مینوی یا همان معنوی یا جهان دیگر ذهن و اندیشه ماست و جاودانگی روان به معنی جاودانگی روحی است که خداوند هنگام آفرینش جهان مادی از خود در آن دمیده است و ربطی به زندگی پس از مرگ ندارد

    • قانون اشا چیست که عمل طبق آن نیک است و خلاف آن بد است؟
      از کجا بدست آوردید که در دین زرتشتی مراد از بهشت و جهنم همین دنیاست و جهان معنوی همان ذهن و اندیشه ی ماست؟

      • اشا به معنی قانونی است که خداوند جهان را طبق آن آفریده و جهان طبق آن کار می کند. با تفکر و بررسی گاتها می توان به این نتیجه رسید که : بهشت و جهنم در همین دنیاست و جهان معنوی همان ذهن و اندیشه ی ماست

        • نگفتید قانونی که خداوند جهان را طبق آن آفریده چیست تا طبق آن عمل کنیم؟!
          اینکه میگید بابررسی گاتها می توان به این نتیجه رسید، خیلی کلی گویی است. من نیز می تونم هر ادعایی بکنم و بگم از قرآن استفاده میشه از احادیث استفاده میشه. در صورتی سخن من علمی خواهد بود که بگویم فلان آیه و حدیث چنین میگه. شما نیز باید عبارت گاتها رادر مورد ادعایتان نقل کنید. هرچند ترجمه ی گاتها به درستی معلوم نیست: http://www.raherasti.ir/318/

          • سیاوش امیرشاهی

            استاد فاطمی عزیز
            آقای متفکر عزیز اول باید ثابت کنند که گاتها مال زرتشت هست.
            بعد اون وقت دلیل بیارن که فلان جای گاتها گفته که بهشت و جهنم در همین دنیا هست.
            آقای فاطمی عزیز
            موبد کورش نیکنام جدیداً منکر معاد شدند و برای همین بقیه موبدان ایران ایشون رو به دروغگویی و روان پریشی متهم کردند. آقای نیکنام الان تو فرانسه با شدت و شور دارن این عقیده رو بین نوزرتشتیها ترویج میدن (ولی اکثر زرتشتیها ایشون رو به خاطر این عقیده تحویل نمیگیرن (چون این عقیده آیینهای چندهزار ساله زرتشتی از جمله پرسه و نذر و فروردینگان و… زیر سؤال می بره

          • اگر عبارت گاتها را برایتان نقل کنم شما می گویید ترجمه گاتها مبهمه یا مال زرتشت نیست، اگه مبهمه پس چرا راجع به دین زرتشتی مقاله می نویسید چون برداشتهای شما هم مبهمه !!! یعنی شما نمی فهمید قوانینی بر جهان حکمفرماست ؟ پس این علوم نظیر زیست شناسی ، زمین شناسی ، نجوم ، فیزیک ، شیمی و … از کجا آمده ؟ آیینهایی که می گویید صرفا جهت یادبود درگذشته برگزار می شه

            • پس شما اول ترجمه ی درست گاتها و اینکه گاتها برای زرتشت است رو نشون بدید و بعد حرفتان را با آن ثابت کنید
              اینکه ازدواج با محارم خوبه یا نه؟ زنا و همجنسبازی چه حکمی داره؟ ارث چگونه تقسیم شود؟ اینها و امثال اینهارو چگونه با قوانین حاکم برجهان جواب می دید؟

          • از نظر علم ژنتیک ازدواج با محرم بده چون فرزندشان ناقص الخلقه می شه. زنا به معنی جدایی از همسر قبلی و پیوند با شخص جدیده البته با شرایط خاص خودش ، همجنسبازی عملی بیمارگونه است و …
            در دین زرتشتی میان جنس مرد و زن از نظر حقوق انسانی تفاوتی وجود ندارد و ارث به طور کاملا مساوی بین آنها تقسیم می شود و می دانیم که این قانون هم اکنون در میان زرتشتیان ایرانی اجرا می شود

          • تمام چیزی که دین زرتشت می گوید این است که باید در انجام کارها و تکالیف به دنبال عقلی باشیم که با قانون خداوندی (اشا) بیشتر و بیشتر سازگاری داشته باشد. در این راستا دستوراتی که توسط روحانیون داده شده و احکامی که صادر شده گاه با قانون اشا سنخیت و نزدیکی داشته و توسط روحانیون بعدی اصلاح شده و گاه به بیراهه رفته یا توسط کسانی که پس از ایشان آمده اند به بیراهه کشانده شده ، در کنز الاسرار نظامی گنجوی آمده:
            سِرّ آتشگاه را از پارس نقل / کُن به یثرب ، عشق را آور به عقل

  9. سلام؛دراینکه زرتشت‏(ع‏)پیامبربوده شکی نیست؛اماجناب متفکرهرپیامبری یگانه پرستی وعمل بدستورات پیامبران بعدازخودداردمانندحضرت عیسی‏(ع‏)که وعده به ظهورپیامبرآخرالزمان ومعادپس ازمرگ دارد؛شمابدین خودهم آشنایی کامل ندارید مسلمااگرزرتشت پیامبرالهی باشد که هست همین اصول راازجانب خداوندآورده وپس ازاونیزپیامبران دیگرتاآخرین آنها حضرت محمد‏(ص)یک تکلیف داشتند هدایت انسانها براه راست؛والسلام

  10. سلام.وقتی در موضوع صیغه مطلب می نویسی از تصویر زن خاصی استفاده نکن که باعث آبروریزی اون بنده خدا و افراد مشابه از نظر قیافه بشه . می تونی از عکس های کارتونی یا نقاشی یا نمادها استفاده کنی.

  11. قانون ازدواج موقت (صیغه)، پاسخ به نیاز طبیعی مردان هست. همانطور که بانوان، نیازها و خواسته‌هایی دارند، مردان نیز چنین هستند و در جای خود، نیازهای خود را دارند. بسیاری از افراد را می‌شناسیم که به هر دلیل، به یک زن راضی نیستند و چون ازدواج موقت در عرف، ناپسند است، رو به رواط نامشروع میآورند. در حالیکه در ازدواج موقت، روابط کاملاً شرعی و تحت یک سری قواعد و قوانین هست. یعنی رابطه‌ی کنترل شده… اما در رابطه نامشروع، هیچ کنترلی وجود ندارد.

    • اگه یه آخوند بین زن و مرد قرار بگیره و صیغه ۲ ساعته بخونه
      شرعیه و کنترل داره
      ولی اگه آخوندی در کار نباشه ، کنترلی هم وجود نداره
      چون مردم بالغ خودشون عقل ندارند ، فقط آخوندای صیغه خون عقل دارن
      بنازم به این طرز تفکر
      حالا معلوم شد چرا دیدن تار موی زنان حرامه و زنانی که روسری
      از سرشون بیفته ، از زندان و جریمه و دادگاهها سردر میارن.
      برا اینکه سرپوشی باشه بر فاحشه خانه های اسلامی …

      • کی گفته برای صیغه حتما باید آخوندی در بین باشه؟ در کدام رساله ی عملیه چنین چیزی دیدید؟

        • کی گفته ؟ خودم خبر دارم که تو رساله چی نوشته
          نوشته : زن و مرد بالغ میتونن خودشون صیغه عربی چه موقت و چه دائم رو بخونن
          و رابطه زناشویی داشته باشن
          پس چرا این گشت منکرات تو کوچه و خیابون و تو ماشین مزاحم مردم میشن
          و ازشون شناسنامه یا عقدنامه صیغه موقت میخوان ؟
          اگه زن و مردی بگن ما خودمون صیغه عربی رو خوندیم و بهم محرم شدیم
          قبول نمیکنن و سر از منکرات و شلاق درمیاری ؟
          معلومه چون نمیشه که مجانی بهم محرم بشن باید حتما حق الزحمه آقایون رو داده باشن

          • تصویر توضیح المسائلی که نوشته کسی که صیغه ی عقد را میخونه باید آخوند باشه را بفرستید

            تا آنجا که من می دونم در مراجع قضایی همینکه ادعا کنن صیغه کردیم قبول می کنن مگر زنی شوهردار باشه

            مهر را زن میگیره نه آقایون

  12. در ازدواج موقت ( صیغه ) هیچ گونه بهایی به زن داده نمیشود در صیغه چند ساعته چه نیازی از یک زن نیازمند برطرف میشود که بخاطر پول تن به اینکار میدهد ؟
    نیاز طبیعی و شرعی یک مرد و زن ازدواج هست نه صیغه ساعتی . انسان هرگز به داشته های خود قانع نیست پس یک مرد هم تا میتواند مجوز صیغه داشته باشد و از زنان مستضعف استفاده کند . هر مردی مانند زن اگر احساس کرد که نمی تواند با همسرش ادامه دهد در اسلام راهکار طلاق و شروع زندگی دوباره پیشنهاد شده نه صیغه موقت .
    اینکار صدمات جبران ناپذیری برای جسم و روابط خانوادگی همان مردی دارد که ساعتی یا ماهانه صیغه میکندو بجز یه متن چه کنترلی در صیغه ساعتی و … وجود دارد جای بسی سوال است ؟ این روابط فقط بر پایه نفسانیات جنسی و پول استوار است نه عشق و علاقه و نیاز معقول طبیعی و در جامعه ایران نیز عرف نیست و همه با نگاه بسیار بدی به ان نگاه میکنند و خانواده های محترم هرگز دختر یا زن خود را در معرض اینگونه رابطه ها قرار نمیدهند ، فقط زنان مستضعف مالی و فرهنگی رو به اینکار می آورند

    • چند سال پیش دو روایت ازامام باقر(ع) یا امام صادق(ع) دیدم که مردی را که با داشتن زن و نداشتن مشکل با او صیغه کرده بود، سرزنش کردند. اصلا صیغه برای ضرورت گذاشته شده

      قضیه ی صیغه مثل محلل وخیلی موارد دیگر، اصل و اساسش درسته اما ماها بد استفاده می کنیم.

      نمونه ی دیگر، مهریه برای ازدواج چیز خوبیه اما وقتی هزار سکه مهر می کنند، یعنی از این قانون خوب، بصورت بد استفاده کردن

      • مسئله اینست که بعضی مردان هوسباز بهانه ای برای صیغه پیدا کرده و آنرا حلال جلوه میدهند ، فرق صیغه دوساعته با بدکارگی چیست ؟ چرا خودمون رو گول میزنیم . زنی پول اندکی میگیرد تا دو ساعت مردی را خوشحال کند ، نه این زن به نوایی رسیده نه آن مرد ، اما همین عمل زشت اگر کنترل پزشکی نباشد هر دو خانواده زن و مرد انجام دهنده را دچار ایدز یا بیماریهای خطرناک لاعلاج میکند و از نظر روحی هم مرد را حریص تر کرده چنانکه در اجتماع همه را بچشم آن زن میبیند
        مردان برخلاف انتظارشون صدمات جبران ناپذیری در پیامد این موضوع خواهند خورد و نوش جانشان . تا وقتی نگاه به زن مالکانه باشد وضع همین است و جنس خوبی هم نصیبشان نمیشود (از دیدگاه تاجرانه بعضی مردان گفتم )

        • سخن شما تا حد زیاد قابل قبوله. بنده بارها مستقیم یا با یک واسطه از مردانی که دنبال صیغه هستند، اظهار پشیمانی را شنیده ام. درد دلهایی دارند که اینجا فرصت گفتنش نیست هرچند خیلیهاشان حاضر به اعتراف نیستند اما قلبا ناراضی اند.
          بارها گفته ام که احکام اسلامی اگر در جایش استفاده بشه خیلی خوبه اما چه کنیم که چنین نیست. ماشین وسیله ی نقلیه ی خیلی خوبیه اما با همین ماشین، جنایتهای بزرگ انجام میدن و نمی توان نتیجه گرفت که کلا ماشین کنار گذاشته بشه.

          شرایط صیغه دست کم در ایران فراهم نیست و مشکلات زیاد را به دنبال داره اما بعید نیست در کشورهای اروپایی و امثال آنها راهگشا باشه

           

        • با سلام ؛
          « فرق صیغه دوساعته با بدکارگی چیست ؟ »
          در صیغه اگر یک ساعت هم باشد و آمیزش جنسی صورت بگیرد زن پس از اتمام صیغه باید عده نگاهدارد و این کاملاً جلوی تن فروشی را میگیرد .
          مگر اینکه زن خرج نزدیک به دو ماهش را با صیغه یک ساعته دربیاورد که در هیچ کجای دنیا این چنین چیزی وجود ندارد و از هر نظر غیر عادی و ناممکن است .
          در اروپا مثلا تن فروشها ساعتی صد یورو در جایی دیدم که میگیرند ، بنده خدایی که صافکار بود میگفت در آمد خوبش ماهیانه هزار یورو است [ در ایتالیا ، البته مغازه نداشت و خرج مغازه و مالیاتش را نمیداد ] حالا این صد یورو را با درآمد صافکار مقایسه کنید [ البته صد یورو مربوط به تن فروشی در ایتالیا نبود ، اگر اشتباه نکنم مربوط به فرانسه یا هلند بود ، اما باید توجه داشته باشید که قیمت ها در اکثر کشورهای اتحادیه اروپا زیاد فرق نمیکند چراکه واحد پولشان یکی است ] بنابراین این صد یورو میشود یک دهم حقوق یک صافکار که اگر در ایران معادل دو میلیون [ یا نهایتا سه میلیون ] سود یک صافکار قرار بدهیم میشود دویست الی سیصد هزار تومان ، حالا این خرج دو ماه یک زن است که پس از یک صیغه یک ساعته باید نزدیک به دو ماه عده نگاهدارد ؟ خداوند حواسش است .

  13. من شنیده ام صیغه مقدمه ازدواج دائم است یعنی کسایی که فعلا توان ازدواج دائم ندادند ازدواج موقت میکنند و همینطور امام علی صیغه های چند ساعته و اینها رو حرام دانسته ،آیا درسته که زن هم در ازدواج موقت هم دائم میتواند شرط کند که باکره بماند؟(رساله امام خمینی) لطفا جواب بدید،و یه خواهش معنای صیغه عقد دائم و موقت واقعا چیست چون خودش الان شده ملعبه دست بعضی ها برای تمسخر ازدواج اسلامی هرجا میرم اینو میشنوم که عقد یعنی زن میگه من در ازای پولی که میگیرم خودمو در اختیار تو قرار میدم

    • درمورد صیغه های امام علی ع حرفهایی برسر زبانهاست اما متن تاریخی در این مورد ندیدم. اگر دوستان دیده اند ممنون میشم بابت اطلاع رسانی

      اگر در رساله امام خمینی آمده دست کم از نظر ایشان و برخی مراجع درسته
      در مورد ازدواج موقت زن می تونه شرط کنه که مرد هیچ دستی به زن نزنه اما در مورد دائم نمی دونم

      درصد زیاد از زنها روی پولی که بعنوان مهر به آنها داده میشه حساب می کنن و کسی که از مهر خوشش نمیاد می تونه مهر خیلی کم قرار بده یا میتونه پس از عقد، به شوهر ببخشه اگر از پول گرفتن خوشش نمیاد

      • با سلام آقای فاطمی ؛ درباره ازدواج دائم شرط رابطه جنسی وجود ندارد ، اینرا از یکی از اساتید حوزه پرسیدم و گفت اصلا این چنین چیزی در ازدواج دائم معنایی ندارد.
        چون قرار است برای همیشه زن و شوهر باقی بمانند [ علی الحساب ] برای همین رابطه جنسی هم که از اهم ازدواج است ، نمیتوان این شرط را برای ازدواج دائم تصور کرد .
        برای ازدواج موقت :
        میتوان این شرط را مطرح کرد ولی بعد از ازدواج زن و شوهر میتوانند با هم توافق کنند که نباشد [ البته اگر درست یادم باشد یکی از اساتید درباره توافق زن و شوهر پس از عقد موقت درباره برداشتن شرط نبود رابطه جنسی شک کرد ] و همچنین از دو تن از اساتید هم پرسیدم که اگر مرد در عقد موقت با وجود شرط نبود رابطه جنسی اما به زور رابطه برقرار کرد چه میشود ، گفتند حکم زنا را ندارد اما گناه مرتکب شده است . یکی از اساتید روی گناهش تأکید داشت که گناه کمی نیست . البته تابجال نشنیدم این چنین چیزی اتفاق بیافتد و اساتید هم از این سؤال تعجب میکردند .

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد

*

code

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

طراحی سایت
طراحی سایتسئوسرویس و تعمیر کولر گازی