خانه / اعتبار دین زرتشتی / نمادها و آیین ها / آتش / بی ربطی آتشگاه ها به دین زرتشتی + فیلم

بی ربطی آتشگاه ها به دین زرتشتی + فیلم

به قلم مدیر سایت
موبد رستم شهزادی در کلیپ زیر با عنوان «آتش افروزی ایرانیان» توضیحاتی در مورد کارایی آتشگاه ها می دهد که حکایت از آن دارد که ساخت آنها در اصل ربطی به دین زرتشتی نداشته است. او می گوید:
«آتش افروزی به چند علت بوده. یکی از آنها اطلاع دادن به مردم است. مثلاً می دانیم در قدیم وسط حیاط آتشکده ها یک مناری بوده که پله اش از بیرون بوده و در بالای آن در شب های جشن یا اتفاقات مهمی که می افتاده، آتش روشن می کردند که از دور راهنمای کاروان ها و مردم باشد مثل تیر بزرگ وسط حسینیه ها که بالاتر از همه نصب می کنند تا ده و محله را به مردم بشناسانند. به آن بالا که در آن آتش روشن می کردند «آتشگاه» می گفتیم که هنوز هم در اصفهان هست. بعد از اسلام این، به عربی ترجمه شد به «منار». «منار» یعنی جای نار و نار یعنی آتش. پس منار عیناً همان تغییر نام آتشگاه بود.
در آن بالا یک شب قبل از جشن ها آتش روشن می کردند تا همه خبردار شوند؛ برای اینکه ساعت و رادیو و تلویزیون نبود تا مردم خبردار شوند و این علامت جشن بوده است.
آتشکده ها تا زمان اشکانیان، اغلب در بالای کوه ساخته می شد. از بالای کوه خبرهای مهم را با آتش به آتشکده های کوه مقابل می دادند. مثلاً ایرانی وقتی کشوری را می گرفت، در عرض یکی دو ساعت پیغام به پایتخت می آمد که ایران فلان شهر را گرفت.»

همچنین ببینید

عکس های قدیمی زرتشتیان

عکس های قدیمی از زرتشتیان را در اینجا تقدیم می کنیم: بیشتر بخوانیمفیلم / تأخیر …

۳ نظر

  1. بنام و یاری مزدااهورا شیدان شید نورهمه نورها
    اقای فاطمی واقعا که اخلاق جالبی دارید هرچیز به نفع خودتون باشه نشون میدید هرچیز هم نباشه نشون نمیدید…میتونم ازتون خواهش کنم بقیه کلیپ هایی که موبد نیکنام از دستوران دستور روانشاد سوشیانت رستم شهزادی بزارید مخصوصا قسمتی که ایشون درباره یاوه گویی های افرادی چون شما پاسخ می اورد…از تمامی دوستان خواهش میکنم برای اشنایی با کیش به و بهدینان حتما به سایت موبد نیکنام سربزنن و کلیپ هایی ارزشمند که از این بزرگ مرد دین بهی ضبط کرده اند رو ببینند

  2. فرزند ایران ستاینده خداوند یکتا

    درود به شما اگر ایرانی هستید.
    من این متن را برای شما مینویسم خواه نشر دهید خواه نه.
    من خود قرآن را بررسی کردم. هیچ چیز جدیدی که به درد و فرهنگ ایرانی بخورد از گذشته تا کنون ندارد.
    قسمت از کتاب مختص مدح پروردگار است.
    قسمتی شامل داستان هایی است که از گذشته بوده.
    قسمتی مربوط به احکامی است که از ادیان دیگر کپی شده با اندکی تغییر.
    قسمت آخر که جدید است اصلا به انسان ربط ندارد و فقط مختص خونخواران و وحشی های تازی یا همان عرب است. مثلا با مادر خود ازدواج نکنید، دختر خود را نکشید، حیوانات را به جای کشتن با سنگ و چوب سر ببرید، و … .
    اگر تاریخ را بخوانید و منابع را بررسی کنید که کلا میفهمید چه موجودات خونخواری بوده‌اند. دشمنی آنها با ایرانی هم که مریخی هم میدانند.
    کلا اگر بخواهید منصفانه بررسی کنید خواهید فهمید که اینقدر بو میدهد که بقیه عقاید و تاریخ سایر ادیان تقریبا معطر حساب میشود. این یک ذره اعتباری هم که دارد همین ایرانیان بدبخت به آن داده‌اند.
    اگر به حرف های من شک دارید از سخنرانی ها و گفته های همین علامه ها و عالمان دینی اسلام که راجع به تاریخ سخن گفته‌اند شروع کنید بعد بروید سراغ قدیمی‌ترها.
    اگر این دین آنگونه بود که تبلیغش میکنند که عارفان در طول تاریخ اکثرا به انکار نمی‌رسیدند.
    مطالعه فقط کپی پیست است اگر اندیشه در آن نباشد.
    راستی اگر خواستی یک مورد را برای شروع بررسی کن سر بریدن هفتصد تا هشتصد اسیر دست بسته توسط علی و زبیر به دستور پیامبر اسلام در بنی غریضه را بررسی کن.
    امید که انسان خرد خود را به کار گیرد.
    به یزدان که گر ما خرد داشتیم / کجا این سر انجام بد داشتیم.
    راستی من هیچ دینی ندارم فقط مطاله و تحقیق دارم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

*

code