خانه / ایران / اسلام و ایران / اسلام آوردن ایرانیان / تغییر دین ایرانیان از زبان یک محقق زرتشتی
گرشاسپ چوکسی

تغییر دین ایرانیان از زبان یک محقق زرتشتی

به قلم دکتر جمشید چوکسی
دکتر جمشید چوکسی از محققان برجسته ی زرتشی و از پارسیان هند است که در کتاب علمی «ستیز و سازش» برخورد مسلمانان و ایرانیان در دو قرن نخست هجری را مورد بررسی قرار داده است. او می نویسد:

قانع کننده نبودن دین زرتشتی نه مشکلات مالی
«اغلب کسانی که اسلام آوردند، این کار را به دلیل منافع مالی انجام ندادند. بیشتر ساکنان شهرها، به خصوص زنانی که به دین جدید گرویدند، به دلیل اعتقاد خود به این دین و در تلاش برای تغییر دادن اصولی که احساس می کردند بی تأثیر شده اند، این کار را کردند.» (ص ۱۰۴)

دست کشیدن از دین زرتشتی پیش از ظهور اسلام
همواره مورخان تأکید می کنند که اگر مسلمانان وارد ایران نمی شدند، باز هم ایرانیها زرتشتی باقی نمی ماندند و دین مسیحی را انتخاب می کردند. یکی از شواهد، سخن چوکسی است:
«ارتداد نسبت به دین زرتشتی با ظهور اسلام آغاز نشد. در حدود سال ۳۰۰م اهالی ارمنستان که زمانی اهوره مزدا را می پرستیدند، به مسیح گرویدند. پس از آن، طی آخرین دهه های حکومت ساسانی، زرتشتیان طبقه برتر که از لحاظ معنوی ناراضی بودند، دین زرتشتی را رها کردند و به مسیحیت تسطوری گرویدند.» (ص ۹۰)

اعتقاد به اینکه خدا با مسلمانان است
«طی آن دوران نخستین، از دست دادن ایمان به دین زرتشتی و فقدان ایمان نسبی به جامعه ای که این دین به آن مشروعیت می بخشید، همراه با اعتقاد به این که پیروزی های اعراب اعتبار اسلام را تأیید می کند، گه گاه منجر به گرویدن به دین جدید می شد.
سربازان اساوره یا سواره نظام زره پوش ساسانی، تحت فرمان سرداری به نام سیا و مستقر در محل کلبانیه در خوزستان، پس از رسیدن به این نتیجه که خداوند بر آن است که جانب اعراب را بگیرد، اسلام اختیار کردند.» (ص ۹۴)

انتخاب داوطلبانه ی اسلام
«زمانی که تسخیر خطه ایران آغاز شد، تعدادی سرباز بنا به عللی سودجویانه از جامعه زرتشتی به جامعه مسلمان پیوستند. نمونه آن حمراء (یک لشکر پیاده نظام ساسانی) بود که بعضی از نفرات آن پیش از نبرد قادسیه در سال ۶۳۷م / ۱۶ هـ . ق داوطلبانه اسلام آوردند. و به صورت تابعان یا موالی قبیله عرب تمیمی در آمدند…
پس از آن، سربازان بسیاری از لشکر حمراء در کوفه به مسلمانان عرب پیوستند و در پایان سده هفتم م / اواخر سده نخست هـ . ق نقش مهمی در امور سیاسی شهر ایفا کردند.» (ص ۹۲ ـ ۹۳)

تازه مسلمانان سخت ترین منتقدان زرتشتی
«اغلب معلوم می شد با حرارت ترین خرده گیران از دین زرتشتی، معتقدان قبلی آن دین بودند، یعنی کسانی که اسلام اختیار کرده بودند و سپس مشتاقانه در صدد انتشار آن برآمدند.» (ص ۱۰۱)

زرتشتی ماندن ایرانیان پس از فتح
همانگونه که دکتر زرینکوب می گوید: مسلمانان حکومت ایران را به زور شمشیر سرنگون کردند اما به زور ایرانیها را مسلمان نکردند. یکی از قرائنی که این سخن را تأیید می کند آن است که پس از فتح ایران، اکثر ایرانیها همچنان زرتشتی باقی ماندند. چوکسی می گوید:
الف) «در پایان سده هفتم م / اواخر سده نخست هـ . ق فقط بخش بسیار کوچکی از ایرانیان مسلمان شده بودند.» (ص ۹۶)

ب) «بنابر آمار، در سال ۷۵۰ م / ۱۳۲ هـ . ق که عباسیان به قدرت رسیدند، در حدود ۸ درصد از شهرنشینان ایران مسلمان بودند. در اواسط سده نهم میلادی / اواسط سده سوم هـ . ق (صد سال بعد) این شمار تا ۵۰ درصد افزایش یافته بود … و در پایان هزاره نخست میلادی / اواخر سده چهارم هـ . ق استیلای خود را بر شهرها کامل کرد. (ص ۱۰۵)

از جزیه به زکات
برخی منتقدان به ما، جزیه را ابزار فشار بر زرتشتیان می شمرند و چوکسی نیز به آن فراوان اشاره می کند. اما باید توجه داشت که اگر اهل کتاب، جزیه می دهند، در مقابل مسلمانان خمس و زکات می پردازند. چوکسی خود به این، معترف است:
«بزرگسالی که به اسلام می گروید از جزیه معاف می شد اما مجبور بود برای حیوانات، محصولات، کالاها و اشیای گرانبهای خود زکات بپردازد. این تعویض مالیات ها تطمیع برای معافیت از جزیه را در مورد کسانی که به طور بالقوه در معرض تغییر دین بودند، تا حدی از رونق انداخت.» (ص ۱۰۰)

انتخاب داوطلبانه ی اسلام
«تغییر داوطلبانه ی دین که اهمیتی پایدار داشت، در خراسان نیز اهمیت یافت. در آن جا تغییر دسته جمعی دین در شهرها همانند این گونه تغییر دین در مرکز ایران بود.» (ص ۱۰۴)

انتخاب اختیاری اسلام
«گرویدن به اسلام در شهرهای آذربایجان،‌خوزستان و سیستان نیز اغلب داوطلبانه و عاری از تحمیل بود. در آن نقاط، اسلام معمولا در نتیجه فعالیت های مبلغانی انتشار یافت که خطاب به خانواده ها و طایقه ها تبلیغ دینی می کردند. (ص ۹۹)

شناسنامه کتاب: ستیز و سازش، جمشید گرشاسب چوکسی، ترجمه: نادر میرسعیدی، تهران، انتشارات ققنوس، چاپ اول، ۱۳۸۱.

همچنین ببینید

پارسیان هند

افسانه مهاجرت پارسیان از ایران به هند

به قلم دکتر عبدالله شهبازی دکتر عبدالله شهبازی در بخشی از مقاله‏ ی «اقبال لاهوری، …

۴۹ نظر

  1. این آقا فقط هرچی خودش دوست داشته نوشته و تفسیر به رای بوده . خسته نباشن

  2. این مطالب همگی دارای مرجع هستند عمدتا فتوح البلدان بلاذری و تاریخ سیستان و مقالات فرای و اقای چوکسی این مطالب رو در کنار مطالب دیگری جمع کردن . اسلام اوردن ایرانیان نه انچنان که شما می گویید تماما داوطلبانه و اگاهانه و عاشقانه و نه انگونه که مخالفانتان می اندیشند تماما به زور جزیه و شمشیر بوده . اگر کتاب را کامل مطالعه فرمایید متوجه می شوید که این تحول هزار و سیصد سال طول کشیده و عوامل مختلف اعتقادی تاریخی و اقتصادی و فرهنگی در ان دخیل بوده . لذا حقیقت نه این است و نه ان . منطقه ترک اباد اردکان شاهد یکی از اخرین مراحل این تحول بوده و در این منطقه موبد زادگانی هستند که پس از مسلمان شدن جد و پیشوایشان مردم زرتشتی زاده تازه مسلمان ایشان را سید میدانند .

  3. سایتت کلا دروغه ولی از اونجایی نمیخوام فحش بدم اروم اروم بهت میگم.ببین داداش عربا یا به اصطلاح مسلمین با گل و شیرینی نیومدن با شمشیر و سپر اومدن این به کنار.در زمان ایران باستان زن از مقام بالایی برخوردار بوده نشون به اون نشون که کوروش بزرگ براشون به صورت اختصاصی دانشگاه درست کرده اینم به کنار.ازدواج اب محارم هم در زمانی کسی ادعای پیامبری کرد که اون هم دستگیر شد.به اسم مزدک البته مستعار اینم به کنار. در همون اسلام اومده توهین و تحقیر ادیان دیگه جایز نیست پس دیگه این کارو نکنید.
    منبع:قران کریم
    تاریخ ده هزار ساله ایران جلد اول
    ویکیپدیا
    لطفا اینکارو نکنید در صورت ادامه این چرندیات سایت شما هک و حذف میشود
    خواهش مینم لطفا نکنید این تهدید نیست این خواهشه.

    • با اقایه امیر حسین خان ب شدت موافقم….اگه قرار باشه از اسلام دفاع کنید و از زرتشت بد بگید ولله ما هم بلدیم از مسلمین و اسلام بد بگیم و مثله این مطلب اراجیف بین مردم پخش کنیم…حد و حدود خودتون رو بدون…

    • تو زمان هخامنشیان اصلا دانشگاه کجا بود بزرگوار؟ اولین دانشگاه های ایران زمان ساسانیان ساخته شدن. شما که میفرمایید کورش برای خانم ها دانشگاه ساخته میشه منبع حرفتونم بفرمایید؟

  4. من به عنوان مسلمان زاده باید بگم که انقدر درک برام باقی مانده که بفهمم این مقاله کلا جانبدارانه و غیر بیطرفانه نوشته شده
    معمولا انسانها به دین نیاکان خود میمانند و تغییر در زیر یک درصد جامعه در همه جامعه ها اتفاق می افتد
    مثلا همین امروز هم در جهان اسلام چند درصدی به ادیان دیگر مهاجرت دارند
    ولی اینکه شما دوست دارید که فکر کنید از این چند درصد کل جامعه زرتشتی آنزمان داشته زرتشت رو ترک میکرده، نشان از تعصب شماست یا غرض ورزی شما
    در ضمن از این محققان که در اینجا زرتشتی ذکر شده در همه جا هست
    کسانی که در قبال دریافت وجه برخلاف راه راستی گام بر میدارند
    و حقیقت رو میفروشند

    • چوکسی از بزرگان زردشتیه
      بابا چرا بعضیا نمیخوان حق رو بپذیرن؟
      خود این آقا داره میگه اون زمان غالبا داشتن از دین زردشت برمیگشتن
      دوست عزیز
      هموطن
      برادر
      تو بحثای دینی نباید تعصبی رفتار کرد و بگیم چون پیامبر اسلام عرب بوده و از ما نبوده اسلام رو قبول نداریم

  5. حقیقتا اسلام اوردن ایرانیان با اگاهی بوده نه با زور شمشیر یا برعکس به گونه ای که برخی شهر ها همون اول کار مسلمان شدند مانند قم کاشان شوشتر توس قزوین و برخی از دین اسلام به زرتشتی می گرویدند و با حمله اعراب دوباره مسلمانمی شدند و خلاصه مدام برگشت از دین داشتند تا اینکه کلا به جز عده ای معدود همه مسلمان شدند نمونه ان شهر مر
    و ومنطور من از اگاهی این است که تا چند قرن عده ای به طاهر مسلمان شده و اسم مسلملنان ب خود می نهادند و تو باطن زرنشتی بودن و شاید به این دین از دنیا می رفتند اما چند نسل بعدشون مسلمان واقعی شده بودند مانند ابن مقفع که طاهرا اسلام اورده بود این افراد وقتی حقیقت اسلام را مشاهده کردند مسلمان شدند ایرانیان همیشه انسان های حقیقت طلبی بودند. زیرا همیشه در تاریخ میبینیم ایرانیان اگر چه مغلوب نطامی می شدند مغلوب فرهنگی نمی شدند اگه ادعای من راست نباشه می تونستند بعد از استقلال از اعراب و خلیفه در قرون سوم چهارم به کیش قبل خود بازگردند

  6. اولا کی گفته زرتشتی ها اتش پرستن ….هر کی گفته چرت و پرت گفته ایرانیان همواره اتش رو نماد یا نشانه ای از وجود
    خدا میدونستند و زمانی که افراد بیگانه ایرانیان رو در حال جشن و مراسمی کنار اتش میدیدند میگفتند ایرانی ها اتش پرستند
    این از این….یه مثال بزنم قشنگ تو مخ نداشته ی برخی سبک مغذا بره..برای مثال افرادی که میرن دور کعبه میچرخند حتما
    سنگ پرست هستند چون کعبه از سنگ ساخته شده….پس برخی از دوستان سبک مغذ اول فلسفه ی چیزی رو بدونید و بعد اظهار نظر کنید…

  7. من شخصا کاری به گذشته ای ک میشه انقد تحریفش کرد ندارم .الان چیزی ک دارم می بینم اینه ک اسلام دین کاملی نبوده
    که ایرانیا رو به انسان های دورو و دروغگو تبدیل کرده و همه چی ظاهری شده .و اصلا توش انسانیت و اختیار معنی نداره
    اسلام واقعی همین داعشیا هستن ک دارن نشون میدن وقدیمم همین بودن

  8. درود بر سربازان ماد و پارس سپاه یزدگرد که در مقابل هجوم اعراب وحشی تا آخرین نفس جنگیدند

  9. با سلام و خسته نباشید خدمت اقای چوکسی بابت مقاله ای که نوشتن
    اونجا که نوشتید بیشتر مردم قبل حمله اعراب به ایران بدنبال تغییر دینشون بودند
    “بنظر من وقتی که بخوایم از یه چیزی حمایت کنیم،نکات کوچک رو اونقدر بزرگش میکنیم تا به چشم همه بیاد”
    و بنظر من حق انتخاب خیلی مهمه
    در اون زمان نیاکان ما دین اسلام رو پذیرفتن
    اگه ذره ای به ماهم حق انتخاب می دادند واقعا خوب بود
    چون نتیجه اش میشه افرادی مثل من،که هیچ چیز از اسلام نمیدونم وفقط اسم یک مسلمان و شیعه رو به یدک میکشم!
    من به صراحت می تونم بگم دین اسلام کامل نیست و متاسفانه برخی هنوز اونقدر اگاه نشدن که به دین زرتشت نگن اتش پرست

  10. چرا اسلام و پرچمداران اون انقدر علاقه به تخریب سایر ادیان دارند؟!

  11. من با پارسیان هند صحبت کردم مردم ایران با زور شمشبر اسلام را قبول کردند اینا جمهوری اسلامی درستش میکنه من همین الان هم به زرتشت اعتقاد قلبی دارم این تو خون من است

    • درود بر شما ،
      حتی مردم سرزمین حجاز هم اسلام را با زور شمشیر پذیرفتند ،
      آنوقت با تیکه برداری از کتابهای متفرقه که بعضا هم تحریف شده اند ،
      سعی دارن تجاوزات اعراب مسلمان را در جنگهای قادسیه و نهاوند و جلولا
      و کشتار و به کنیزی و غلامی گرفتن زنان و بچه های ایرانی رو کتمان کنند ….

      محمد(ص) در طول ۱۳ سال در مکه که قدرت شمشیر نداشت و از آیات رحمت حرف میزد ،
      فقط توانست کمتر از ۷۰ نفرو مسلمون کنه
      بعد از درگذشت او ، اکثریت مردم سرزمین حجاز هم که بالجبار اسلام آورده بودند
      آنرا ترک کردند ولی با قساوت تمام صحابه روبرو شدند و جنگهای ارتداد با کشتار
      دهها هزار قبایل عرب در زمان خلیفه اول آغاز شد …….

      حدیثی از پیمبر اسلام :
      من مامور شده ام که با مردم بجنگم تا لا اله الا الله و محمداً رسول الله بگویند.
      و اینکه نماز را اقامه نمایند و زکات را بپردازند. وقتی چنین کردند،
      خون و اموال آنان از جانب من مصون و محفوظ است .
      (صحیح بخاری ج۴ ص۵۸ حدیث ۱۳۳۵)

  12. دکتر معین” در کتاب “مزدیسنا و ادب فارسی” ص ۸ ـ ۷ می آورد:
    “اعراب شهرها را با خاک یکسان و بسیاری از آتشکده ها را به آتش کشیده و موبدان را از دم تیغ گذرانده و کتب فضلای اُمت اعم از آنچه در مطلق علوم نوشته شده بودند
    یا تاریخ و مسایل مذهبی ، همه را نابود کردند.
    ﻋﺒﺪﺍﻟﺤﺴﯿﻦ ﺯﺭﯾﻨﮑﻮﺏ ﻣﯽﮔﻮﯾﺪ :
    ﺍﺳﺘﯿﻼﯼ اسلام ﺑﺪﻭﻥ ﻏﺎﺭﺕ ﻭ ﺍﻧﻬﺪﺍﻡ ﻭ ﮐﺸﺘﺎﺭ ﺍﻧﺠﺎﻡ ﻧﯿﺎﻓﺖ . ﺩﺭ ﺑﺮﺍﺑﺮ ﺳﯿﻞ ﻫﺠﻮﻡ ﺗﺎﺯﯾﺎﻥ، ﺷﻬﺮﻫﺎ ﻭ ﻗﻠﻌﻪﻫﺎﯼ ﺑﺴﯿﺎﺭﯼ ﻭﯾﺮﺍﻥ ﮔﺸﺖ . ﺧﺎﻧﺪﺍﻧﻬﺎ ﻭ ﺩﻭﺩﻣﺎﻧﻬﺎﯼ ﺯﯾﺎﺩ ﺑﺮ ﺑﺎﺩ ﺭﻓﺖ. ﻧﻌﻤﺘﻬﺎ ﻭ ﺍﻣﻮﺍﻝ ﺗﻮﺍﻧﮕﺮﺍﻥ ﺭﺍ ﺗﺎﺭﺍﺝ ﮐﺮﺩﻧﺪ ﻭ ﻏﻨﺎﯾﻢ ﻭ ﺍﻧﻔﺎﻝ ﻧﺎﻡ ﻧﻬﺎﺩﻧﺪ. ﺩﺧﺘﺮﺍﻥ ﻭ ﺯﻧﺎﻥ ﺍﯾﺮﺍﻧﯽ ﺭﺍ ﺩﺭ ﺑﺎﺯﺍﺭ ﻣﺪﯾﻨﻪ ﻓﺮﻭﺧﺘﻨﺪ ﻭ ﺳﺒﺎﯾﺎ ﻭ ﺍﺳﺮﺍ ﺧﻮﺍﻧﺪﻧﺪ. ﺍﺯ ﭘﯿﺸﻪ ﻭﺭﺍﻥ ﻭ ﺑﺮﺯﮔﺮﺍﻥ ﮐﻪ ﺩﯾﻦ ﻣﺴﻠﻤﺎﻧﯽ ﺭﺍ ﻧﭙﺬﯾﺮﻓﺘﻨﺪ ﺑﺎﺝ ﻭ ﺳﺎﻭﮔﺮﺍﻥ ﺑﺰﻭﺭ ﮔﺮﻓﺘﻨﺪ ﻭ ﺟﺰﯾﻪ ﻧﺎﻡ ﻧﻬﺎﺩﻧﺪ . ﻫﻤﻪ ﺍﯾﻦ ﮐﺎﺭﻫﺎ ﺭﺍ ﻧﯿﺰ ﻋﺮﺑﺎﻥ ﺩﺭ ﺳﺎﯾﻪ ﺷﻤﺸﯿﺮ ﻭ ﺗﺎﺯﯾﺎﻧﻪ ﺍﻧﺠﺎﻡ ﻣﯽﺩﺍﺩﻧﺪ . ﻫﺮﮔﺰ ﺩﺭ ﺑﺮﺍﺑﺮ ﺍﯾﻦ ﮐﺎﺭﻫﺎ ﻫﯿﭽﮑﺲ ﺁﺷﮑﺎﺭﺍ ﯾﺎﺭﺍﯼ ﺍﻋﺘﺮﺍﺽ ﻧﺪﺍﺷﺖ . ﺣﺪ ﻭ ﺭﺟﻢ ﻭ ﻗﺘﻞ ﻭ ﺣﺮﻕ، ﺗﻨﻬﺎ ﺟﻮﺍﺑﯽ ﺑﻮﺩ ﮐﻪ ﻋﺮﺏهای مسلمان ﺑﻬﺮﮔﻮﻧﻪ ﺍﻋﺘﺮﺍﺿﯽ ﻣﯽﺩﺍﺩند .
    دو قرن سکوت ص ۸۴
    در جنگ جلولا غنیمت بسیار به چنگ عرب افتاد چندان غنیمت که پیش از آن نیافته بودند
    و زنان و دختران بسیارنیز به اسارت گرفتند چندان که عمر را از کثرت اسیران نگرانی
    در دل پدید آمد.
    دینوری مینویسد که عمر مکرر میگفت از فرزندان این زنان که در جلولا اسیر شده اند
    به خدا پناه میبرم. کشتگان جلولا را برخی بالغ بر صدهزار نفر نوشته اند…..
    دو قرن سکوت ص ۶۵
    در سالهای ۲۸ و ۳۰ هجری تازیان دو دفعه
    مجبور شدند استخر را فتح کنند. دفعه دوم مقاومت مردم چندان با رشادت و
    گستاخی مقرون بود که فاتح عرب را از خشم و کینه دیوانه کرد. نوشته اند که چون
    عبدالله بن عامر فاتح مزبور از پیمان شکستن مردم استخر آگاه شد و دانست که مردم بر
    ضد عربان به شورش برخاستند و عامل وی را کشتند سوگند خورد که چندان
    از مردم استخر بکُشد که خون براند. به استخر آمد و به جنگ بستد و خون همگان مباح
    گردید و چندان که می کشتند خون نمیرفت تا آب گرم بر خون می ریختند. پس برفت
    و عدد کشتگان که نام بردار بودند چهل هزار کشته بود، بیرون از مجهولان
    مقاومت های مردم دلاور ایران با چنین قساوت و جنایتی درهم شکسته میشد…..
    دو قرن سکوت ؛ بخش آتش خاموش ص ۷۷

    جزیه مالیات سرانه و خراج مالیات ارضی بود که ذمی ها مادام که مسلمان نشده
    بودند طبق قوانین خاصی میبایست بپردازند چون رفته رفته میزان این مالیات ها بالا
    میرفت و قدرت پرداخت در مردم نقصان می یافت،
    « ذمی ها برای آنکه از پرداخت این باجها آسوده شوند اسلام می آوردند»
    و مزارع خویش را فرو میگذاشتند و به شهرها روی می آوردند.
    دو قرن سکوت صفحه ۹۴

  13. اسلام آوردن مردم ایران نه آنگونه که در کتاب های تاریخ مدارس /اموخته می شود نه همه از سر اعتقاد و دعوت پیام برادری و برابری اسلام و نه همه از سر جبر و زور شمشیر و جزیه بوده است . اصولا دین مردمان را با شمشیر نمی توان تغییر داد .
    -انحراف در عقاید زرتشتی و زروانی گری و اختلاف طبقاتی و رفتار طبقه روحانیون در دوره ساسانی
    – ظهور ادیان جدید و جنگ های مذهبی میان زرتشتیان و مانویان و مسیحیان
    – جنگ های فرساینده ایران و روم و اتکای ایران به مرزبانی اعراب و انتقال پایتخت به سرزمین اعراب
    زمینه های اولیه تغییر دین بوده اند . از حمله اعراب تا پایان خلافت امویان که تنها ۱۰ درصد ایرانیان مسلمان شده بودند تاریخ روشنی در دست است . اما پس از این مستندات واضحی از چگونگی تغییر دین مردم در دست نیست .
    به نظر می رسد پس از ظهور عباسیان و رویکرد نرم تر ایشان به عجم و با تشکیل سپاه ابومسلم خراسانی و مشارکت ایرانیان در حکمرانی و دستگاه های دولتی ، همزمان با افت شدید منابع مالی و مدارس مذهبی و فعالیت های موبدان زرتشتی ، گرایش عامه مردم بر بستری از گرایش نخبگان و خاندان های اصیل ایرانی به دین اسلام شکل گرفته و با اجتماعی شدن این موج تغییر دین در کنار سایر دلایل عامه مردم ایران تغییر دین داده اند .
    شواهد نفوذ زیدیان در طبرستان و گرایش مردم به امامان زیدی موید این فرضیه است .
    هیچ ایرانی منصفی نمی تواند مردم ایران را آنقدر حقیر فرض نماید که بر اثر جبر و زور شمشیر اعتقادات خویش را کنار گذاشته باشند بلکه این رفتار ناشی از هوشمندی نخبگان و خاندان های اصیل ایرانی و درک شرایط و موقعیت بوده است .

  14. اگه به استناد تاریخ که جمهوری اسلامی انتشار میده نظر بدید میگید اسلام با مهربانی و تبلیغات ایرانیان رو مسلمان کرد در شرایطی که کاملا با زور بوده و مردم از ترس جان خود مسلمان شدن . البته در زمان حمله اعراب روحانیون زرتشتی هم مانند همه روحانیون ادیان دیگه از موقعیت خود سو استفاده می‌کردند و مردم ناراضی بودند و همین باعث شد که اعراب پیروز بشن ولی مردم باز هم پیرو دین جاودانه زرتشت بودند وبه مرور زمان اعراب با تزریق زوری عقاید خود تونستن ایرانیها رو مسلمان کنند .

  15. زور که فقط شمشیر نیست مجبور کردن میتونه با هر روشی مثل تمسخر تحقیر ودادن امتیاز به طرف خودی و شستشوی مغزی انجام بشه و فکر نمیکنم کسی پیدا بشه که تعصب دینی نداشته باشه و به راحتی دین خودشو عوض کنه مگر با مرور زمان و البته عوامل ذکر شده

  16. زنده باد شهیدان قادسیه خدا رحمت کنه یزگرد سوم را و رستم فرخزاد و بهمن جازویه و بابک خرمدین مهران رازی پیروز نهاوندی و ابومسلم خراسانی و شهیدان جنگ نهاوند و قادسیه

  17. حجاز(عربستان)
    حجاز بخشی از عربستان کنونی را می گفتند که شامل شهرهای مکه،یثرب)مدینه(،طائف و…بود سرزمین حجاز خشک وتقریباً بی آب علف بود واز صحراهای شنزار تشکیل یافته بود.اکثر مردم حجاز چادرنشین بودند.آنها به صورت قبیله ای زندگی می کردند و معمولاً نام قبایل آنها به اسامی حیوانات بود مثل بنی کلب)سگ(،بنی حمار)الاغ(و… در مکه مهمترین شهر حجاز،خانه کعبه وجود داشت و بزرگترین قبیله مکه، قبیله قریش بود.خانواده های بنی امیه)ابوسفیان (و بنی هاشم)حضرت محمد(از این قبیله بودند.به علت عدم وجود زمین حاصلخیز و آب کافی ،مردم کشاورزی خوبی نداشتند.اکثر قبایل چادرنشین از راه حمله به کاروانها امرارمعاش می کردند.کاروان هایی که از یمن به شام و ایران درتبادل کالا بودند و از سرزمین حجاز می گذشتند، معمولا مورد حمله و غارت عربها قرار می گرفتند.بعضی از قبایل در فصل برداشت محصول به روستاهای مرزی کشورهای اطراف از جمله ایران حمله می کردند و محصولات و اموال روستائیان را غارت می کردند.مردان عرب، اکثر روزهای سال را یا درحال جنگ بین قبیله ای یا در حال حمله و غارت کاروانها بودند.وقتیکه قبیله قویتر بر قبیله ضعیفتر پیروز می شد،اموال قبیله ضعیف غارت میشد. قبیله پیروز، دختران و زنان جوان وپسر بچه ها ونوجوانان قبیله مغلوب را به عنوان کنیز و غلام با خود می برد وآنها را غنایم جنگی به حساب می آورد و نوزادان و پیرمردان و پیرزنان آن قبیله را می کشتند.
    برده داری )خرید و فروش انسان ( در بین عربان بسیار رایج بود.
    سنت عرب حجاز این بود: جان و مال و ناموس قوم مغلوب(شکست خورده) مال قوم غالب(پیروز) است.
    افتخار مرد عرب این بود که به مرگ طبیعی نمیرد.عربان برای زنان ارزش کمتری قائل بودند.معمولا مردان آنها چند زن میگرفتند.حق ارث دختران نصف پسران بود.پسرها ارزش بیشتری از دختران داشتند.چون در نان آوری(که معمولا از طریق غارت بود) ودردفاع از قبیله و در جنگها کمک قبیله بودند. بعضی از قبایل عرب حجاز نوزادان دختررا در بدو تولد زنده به گور می کردند زیرا می ترسیدند که دخترانشان در آینده هنگام جنگ توسط قبایل دیگر به کنیزی برده شوند. وچون تعصب شدیدی نسبت به ناموس خود داشتند ،ترجیح می دادند دختر نداشته باشند تا اینکه توسط قبایل دیگر به کنیزی برده شوند.هرساله بخشی ازمردم حجاز برای مراسم حج به مکه می آمدند و خانه کعبه را که داخل آن بتهایشان قرار داشت را طواف می کردند ومراسم حج بجا می آوردند.عربها به جن و جادوگری اعتقاد داشتند. شتر یکی از حیوانات مرسوم حجاز بود.از شیر آن تغذیه واز پشم آن لباس تهیه می کردند و وسیله سواریشان نیز بود.یکی ازغذاهای مهم آنها خوردن سوسمار و ملخ بود.
    در چنین شرایطی محمد رسالت پیامبری خود را ابلاغ کرد.در طول سیزده سال درمکه تعداد کمی از مردم به پیامبر ایمان آوردند.با هجرت به مدینه و تشکیل حکومت اسلامی و در اختیار گرفتن مردان جنگی قبایل عوس و خزرج ، توانست درطول ده سال بخش زیادی از مردم عربستان را مسلمان کند.البته مسلمان کردن قبایل، جنگهای زیادی در پی داشت در طول ده سال حدود صد جنگ با قبایل گوتاگون داشت.

  18. وقتی به سرگذشت خاندان های بزرگ ایرانی مانند آل برمک ، آل نوبخت و … نگاه می کنید گره از حل معمای مسلمان شدن مردم ایران در دوره عباسیان و بعد از آن گشوده می شود ، پس از فتح ایران توسط اعراب در دوره اموی نژاد پرستی عربی مانع از این بود که حتی با تغییر دین مردم ایران تغییری در وضعیت اجتماعی و اقتصادی و سیاسی ایشان به وجود آید اما پس از قیام ابومسلم و مشارکت ایرانیان در قدرت سیاسی قدرت های منطقه ای و خاندان ها فئودال و زمینداران مصلحت خویش را در مسلمان شدن و مشارکت در منافع اقتصادی و اجتماعی آن دیدند ، طبعا با پشت کردن ثروتمندان و از بین رفتن بنیه مالی موبدان ، روز بروز شرایط برای دین زردشتی بدتر شد و عامه مردم هم به متابعت بزرگان و اربابان تازه مسلمان خود مسلمان شدند . در بعضی نقاط مانند طبرستان هم پیوند شورشیان عرب زیدی با شورشیان طبری موجب تشکیل دولت های زیدی محلی و مسلمان شدن مردم شد . زیدیان و اسماعیلیان ایران بعهدها در طول تاریخ و خاصه دوره صفویه شیعه امامی شدند .
    دین زردشتی وقتی افول کرد که با دولت ساسانی پیوند برقرار کرد و شکست سیاسی به شکست دینی انجامید . شاید اگر دین زردشتی دینی مستقل از حکومت باقی مانده بود سرنوشت دیگری می یافت . در حقیقت دولت دینی توان تبلیغی دین را به شدت از بین می برد کافی است درصد تغییر دین ایرانیان از یهودی و مسیحی و زردشتی به اسلام را در دوره های قاجاریه ، پهلوی و پس از انقلاب را بررسی نمایید .بزرگترین خطر برای اعتقاد دینی مردم ، دینی شدن حکومت است . مردم مشکلات سیاسی را از ریشه دین می بینند و از دین و اعتقاد خویش گریزان میگردند .

    • ۱ : جمعیت زرتشتیان در زمان فتح ایران چقدر بوده و جمعیت مسیحیان و یهودیان چقدر ؟ قیاس مع الفارغ . معلوم است که باید هم زرتشتیان مسلمان شده بیشتر باشند ، ناسلامتی زرتشتیان مگر میگذاشتند مسیحیان به این راحتی فعالیت کنند ؟ به خودشان ( مانی ) هم رحم نداشتند چه رسد به غریبه . چه میگویید ؟ .
      ۲ : خانم ندا بهرامی و … که در این قرن مسلمان شده اند ؟ سری به قسمت تغییر اندیشه میزدید بد نبود .
      ۳ : فکر میکردم فتح ایران در دوران عمر بن خطاب اتفاق افتاده است . اصل و اکثر ایران در زمان عمر بن خطاب و تا برسد به عثمان بن عفان فتح شد ، قسمت کوچکی هماننده طبرستان باقی ماند که آنهم با صلح فتح شد .
      ۴ : و آنجا که گفته شد :
      « نژاد پرستی عربی مانع از این بود که حتی با تغییر دین مردم ایران تغییری در وضعیت اجتماعی و اقتصادی و سیاسی ایشان به وجود آید »
      الف : سند برای وضعیت بسیار بد اقتصادی زرتشتیان در ان زمان ؟ .
      ب : سند ؟ برای وضعیت بسیار بد اجتماعی و اقتصادی مسلمانان در آن زمان ؟ .
      ۵ : و آنجا که گفته شد :
      « قدرت های منطقه ای و خاندان ها فئودال و زمینداران مصلحت خویش را در مسلمان شدن و مشارکت در منافع اقتصادی و اجتماعی آن دیدند ، طبعا با پشت کردن ثروتمندان و از بین رفتن بنیه مالی موبدان ، »
      چطور شد من حرفی میزنم منبع میخواهید اما خود بدون سند حرف میزنید ؟ . پشت کردن ثروتمندان ؟ بنیه مالی موبدان ؟ قسم روباره یا دم خروس ؟ :
      ۱ : وضعیت اقتصادی زرتشتیان در دوره امویان بالأخره بد بود یا خوب ؟
      ۲ : تا قبل از قیام ابومسلم موبدان بنیه مالی داشتند ؟ پس بد بودن وضعیت اقتصادی زرتشتیان دوره اموی از کجا آمده است ؟ .
      یک محقق برجسته و معتبر زرتشتی گفته این فرد را رد میکند و میگوید :
      اغلب کسانی که اسلام آوردند، این کار را به دلیل منافع مالی انجام ندادند. بیشتر ساکنان شهرها، به خصوص زنانی که به دین جدید گرویدند، به دلیل اعتقاد خود به این دین و در تلاش برای تغییر دادن اصولی که احساس می کردند بی تأثیر شده اند، این کار را کردند.

      ۶ : و آنجا که گفته شد :
      « روز بروز شرایط برای دین زردشتی بدتر شد و عامه مردم هم به متابعت بزرگان و اربابان تازه مسلمان خود مسلمان شدند . »
      این روز بروز از کجا آمده است ؟ اینکه عامه مردم بخاطر بزرگان و اربابان مسلمان شدند ، عامه مردم برده بودند ؟ عامه بزرگان همگی مسلمان شدند ؟ مردم به طبعیت از این بزرگان مسلمان شدند ؟ این بزرگان چه کسانی هستند ؟ حاکمان محلی ؟ یعنی مردم ایران اینقدر پست بودند که بخاطر بزرگانشان چشم و گوش بسته مسلمان شدند ؟ ه مردم پستی بودند این ایرانیان .
      ۷ : در خاتمه ، یک محقق برجسته و مطرح زرتشتی این گفته این فرد را رد میکند و میگوید :
      بنابر آمار، در سال ۷۵۰ م / ۱۳۲ هـ . ق که عباسیان به قدرت رسیدند، در حدود ۸ درصد از شهرنشینان ایران مسلمان بودند. در اواسط سده نهم میلادی / اواسط سده سوم هـ . ق (صد سال بعد) این شمار تا ۵۰ درصد افزایش یافته بود … و در پایان هزاره نخست میلادی / اواخر سده چهارم هـ . ق استیلای خود را بر شهرها کامل کرد.

      این حرف فوق یعنی … یعنی … قیام ابومسلم و … هم اکثر ایرانیان را مسلمان نکرد . بلکه صد سال بعد به گفته این محقق زرتشتی ایرانیان ۵۰ درصدشان مسلمان شدند .
      دلیل از این بیشتر ؟ . البته دستور دهالا (دستور بزرگ پارسیان پاکستان) اما پیدایش حکومت ساسانی را طلوع فجر میخواند !!! چرا یک غیر زرتشتی باید بر خلاف بزرگان و محققین زرتشتی حرف بزند ؟ براستی چرا ؟ این مثلا دفاع و نقد این پست بود ؟ .

      • نوشته های کامنت باز تحریف در روز روشن حرف من بود ، من گفته ام « نژاد پرستی عربی مانع از این بود که حتی با تغییر دین مردم ایران تغییری در وضعیت اجتماعی و اقتصادی ایشان به وجود آید و کسی با بی حیایی و بی آزرمی کلمه بسیار بد را به جمله من می افزاید و می پرسد
        الف : سند برای وضعیت بسیار بد اقتصادی زرتشتیان در ان زمان ؟ .
        ب : سند ؟ برای وضعیت بسیار بد اجتماعی و اقتصادی مسلمانان در آن زمان ؟ .
        در کجا نوشته من کلمه بسیار بد آمده ، مخاطب این سایت خوب می داند که شما همان جماعت غالی و تحریف گری هستید که پیش از این همین کارها را با احادیث و روایات کرده اید پس تحریف نوشته مثل منی برایتان مثل آب خوردن و کار هر روزتان است

        اما آنجا که لقب شایسته خودت را به مردم ایران نسبت دادی باید گفت پست کسانی هستند که نان ایران و ایرانی می خورند و شب و روز در کار خیانت به ایران و فحاشی به ایرانیان هستند .

        • نفهمیدم ، خب نمیتوانی حرفهای خودت را اثبات کنی بگو نمیتوانم ، توهین چرا ؟ .
          حرف تو را در پرانتز آوردم و جوابش را دادم ، بنده خدا چرا حواست نیست ؟ آخر بی دقتی تا چه حد ؟ من عین گفته خودت را در پرانتز آوردم .

          حتی جواب یکی از حرفهای مرا هم نتوانست بدهد ، حتی جواب یکی از انها را .
          لا اقل ادعا میکنی اثباتش کن . من چیز زیادی نمیخواهم ، ادعا کردی اثباتش کن همین . اگر وضعیت اقتصادی زرتشتیان بد نبوده ، پس هیچ دخلی هم به این بحث نداشته است .

  19. همیشه تاریخ نویسان به زور حکومت دوران تاریخ را به صورت تحریف مینوشتن. این واضع هست که عربهای وحشی جنایات بسیاری را به پیشینیان ایرانیان اعمال کردن و به زور دین خود را به اقرانیان قبولوندن. شمایی که میترسی مردم زرتشتی شوند بخاطر همین این سایت رو ساختی از جنایات عرب مسلمان هم نوشتی. نوشتی هر ایرانی باید از اسب پیاده میشد دولا میشد تا عرب سوار اسب شه به دلیل اینکه اونها سید هستند والان به همون دلیل سید ها مورد ستایش هستند .

  20. حالم از تعصب بهم میخوره چقد خوی حیوانی انسانها بهشون غلبه کرده که فقط نشستن به حمله کردن به هم ایران وایرانی؟بابا چیکار دارید که ایرانی ها در گذشته چیکار کردن نمیگم مهم نیست ولی الان چی؟فقط به فوش و دعوا شناخته میشن همین الانم همتون فقط همدیگه رو کوبیدید اصل دین همیشه یکی بوده یکتا پرستی،کی تا چند نسل قبلشو میشناسه؟شما مثلا افغانی ها رو که یه زمان جز ایران بوده مسخره میکنید آدمم حسابشون نمیکنید اونوقت سنگ ایران باستان رو به سینه میزنید؟میری یه سایت مثلا از فواید روزه نوشته میخونی قانع میشی میری یه جا دیگه کلی از مضرات روزه نوشته بابا چرا نمیفهمید الکی به جون هم افتادید پشت هر مطلبی که هرجا میخونید چه کتاب چه تو اینترنت یه آدمه که عقایدش روش اثر گذاشته و یسری منافع برای خودش داره شمام سرگرم بحث با هم کرده،ادیان همه یکی ان زمان زرتشت زندگی مردم ساده تر بوده که نمازها شایسته ینی همون مستحب بودن اما اسلام باید نماز واجب میشده تا مردم با سرگرمی های دنیا خدا رو فراموش نکن الان خداییش اونایی که مسلمونن چقد نماز میخونن که واجبه بهشون که بخان زرتشتی ها بخونن که تازه شایسته است براشون؟آهای مسلمونا یا زرتشتیای متعصب با شمام جواب بدید؟تو تمام کتابای مقدس آمدن یک پیامبر دیگه و یه موعود و اینا مژده داده شده که در کتاب زرتشت هم هست میشه بفرمایید بعد از گذشت اینهمه سال کدوم پیامبر و موعود همونیه که بشارت داده شده بوده؟؟اونایی که میگن عربا احمقن و جاهلن و اینا چجور محمد انقد باهوش بوده که بخواد حرف از خدا و فرشته و وحی بزنه و اینهمه قانون وضع کنه که تمام جنبه های زندگی انسان از جمله ازدواج مجازات و معاملات و همه چیزو دربربگیره؟اونا که میگن سلمان فارسی این چیزا رو یاد محمد داده درباره سوره های مکی قرآن که در مکه نازل شدن و همه میدونن سلمان بعداز هجرت به مدینه به محمد پیوسته و اسلام اورده چی میگن؟؟تو رو خدا انقد نرید چیزای آماده بخونید و هر کدوم به دلتون بیشتر نشست قبول کنید و بیاید باهم دعوا کنید تا عقایدتونو به زور به خورد هم بدید من باور نمیکنم که خدا انسانها رو خلق کنه بعد ولشون کنه به حال خودشون باورنمیکنم فقط برای ما ایرانی ها پیامبر بفرسته و مثلا عربها رو به حال خودشون ول کنه و هیچ پیامبری برا هدایتشون نفرسته بلاخره اونام بنده هاشن باور نمیکنم برا ایران باستان که اینهمه وسعت داشته باشه فقط یه پیامبر و یک کتاب آسمانی فرستاده شده باشه به اسم زرتشت و اوستا و قبل و بعد اون پیامبر به حال خودشون رها بشن من حداقل هرچی تو متون دینی خوندم برا هر قومی چندتا پیامبر میومده تا مردم از تحریفات آیین واقعی الهی که به تدریج بوجود اومده نجات بده حالا چی شده که به غیر از زرتشت هیچ اسم و آدرس و بحثی از بقیه این پیامبرها و آیین ها نیست؟به نظر من همیشه پیامبرها و آیین الهی به دست انسانهای مغرض که زور تو دستشون بوده از بین رفتن و هیچوقت هیچ دینی به طور کامل اجرا نشده تو هیچ جامعه ای وگرنه چرا باید مثلا اوستا انقد تحریف شده که الان اونا که انقد روش تعصب دارن بگن ازدواج محارم جز تحریفاته؟اصلا اگه یه کتاب آسمانی تحریف شده دیگه چجوری میشه بهش رجوع کرد و اونو مبنای زندگی قرار داد؟اگه حتی ما بگیم محمد فقط پیامبر اعراب بوده و برای هدایت اعراب خدا فرستادش اما بعد اعراب به زور این دین رو وارد ایران کردن آیا حق داریم بهش توهین کنیم یا اونو زیر سوال ببریم؟وقتی در عصر جاهلیت یه زن به ارث میرسیده مثلا مادریه پسر بهش از پدرش به ارث میرسیده و محمد بین همینا به دنیا اومده تربیت شده و بزرگ شده تفکر احترام به مادر و بوسیدن دست و اینها از کجا میاد تو ذهنش؟فک نکنید من ادیان گذشته رو قبول ندارم یا از اسلام دفاع میکنم نه من ادیان رو درامتداد هم میدونم و براهمشون ارزش قائلم همین الان هم هراران شبهه در ذهنمه حتی در مورد اسلام اما باور نمیکنم خدا انسان رو آفریده و رهاش کرده به حال خودش وگرنه تعریفی که الان تو ذهن ماست از خدا که نادیده است و یگانه است و مهربان است و… که تعریفی که همیشه پیامبرها در تاریخ مطرح کردن وگرنه که ما الان سنگ و بت وستاره و خورشید و چه وچه میپرستیدیم

  21. تا همین اواخر در کشور خود ما قانونی وجود داشت که بنا بر آن اگر یکی از فرزندان یک مرد زرتشتی مسلمان می شد طبق قانون تمام ارث به اومی رسید وسایر فرزندان که زرتشتی مانده بودند از ارث محروم می شدند ،وقتی قدرت سیاسی ونظامی ومالی دست یک گروه باشد تاثیر بر عقاید مردم کارسختی نخواهد بود

  22. پیش از اسلام زنان ایرانی با آزادی و روی گشاده میتوانستند در میان مردم رفت و آمد کنند
    و با توجه به مهارتهایی که داشتند جذب کسب و کار شوند
    و هنگام انتخاب همسر آینده خود آزاد بودند .
    ویل دورانت ـ تاریخ تمدن ص ۵۵۲
    زنانی از ایرانیان که به عقد زناشویی عربها درآمده بودند ریش شوهران خود را گرفته
    از خانه برمی آوردند و به دست مردانی سپردند تا آنها را بکُشند.
    دوقرن سکوت ص ۱۹۵
    در جنگ جلولا غنیمت بسیاربه چنگ عرب افتاد چندان غنیمت که پیش از آن نیافته بودند
    و زنان و دختران بسیارنیز به اسارت گرفتند چندان که عمر را از کثرت اسیران نگرانی در دل پدید آمد.
    دینوری مینویسد که عمر مکرر میگفت از فرزندان این زنان که در جلولا اسیر شده اند
    به خدا پناه میبرم . کشتگان جلولا را برخی بالغ بر صد هزار نفر نوشته اند .
    دو قرن سکوت ـ ص ۶۵

  23. والله اسلامی که الان توی قرن۲۱ داریم میبینیم،توی قرنی ک بقیه دنیا دارن یه زندگی روی یه کره ی دیگه فکرمیکنند و براش تلاش میکنند….خیلی تفاوتی با وحشیای قرون وسطی نداره..چه داعشی ها و چه کشور خودمون که احتیاج به توضیح نداره مردمه ما خودشون فهمیده ترازاین حرفان…من به اسم مسلمانم ولی هیچ اعتقادی بهش ندارم و ترجیح میدم انسانیت دینه من باشه به دوراز هر تعصب و پافشاری روی هیچ دینی..هرچند که به دین مقدس زرتشت که بسیار پاک و کامل هست و دراون دروغگویی بشدت منفوره(برخلاف اسلام و وجود داشتن اصطلاحاتی مثله دروغ مصلحتی و تقیه و غیره) بسیار احترام میگذارم وخیلی از گفته ها ودستوراتش سرلوحه ی زندگیم هست..با درود به همه ی زرتشتیان عزیز که باوجود سختی ها و مشقت های فراوان بازهم تن به زور نداده و صادقانه زرتشتی باقی ماندند

  24. اگر عرب هاوحشی هستن باخط والفبای عرب الفارسی ننویس برو میخی بنویس

  25. با‌سلام‌به‌نظر‌بنده‌همه‌این‌دعواها‌که‌سر‌دین‌یا‌هر‌مذهبی‌که‌میشه‌‌همش‌گمراه‌کردن‌مردم‌چون‌هر‌پیامبری‌که‌اومده‌‌فقط‌هدفشون‌‌نزدیک‌ترین‌راه‌برای‌رسیدن‌به‌خدای‌یکتا‌‌بوده‌

  26. این خط ارامی و ایرانیه نه عربی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

*

code