خانه / سایر مطالب / مدیر سایت / خرافه ها درباره محرم امروز بیشتر از گذشته

خرافه ها درباره محرم امروز بیشتر از گذشته

مصاحبه با خبرگزاری ایسنا:

یک پژوهشگر پژوهشگاه قرآن و حدیث قم:
خرافه‌ها درباره محرم امروز بیشتر از گذشته است
» سرویس: معارف و حقوق – دین و اندیشه

کد خبر: ۹۴۰۷۲۹۱۹۰۲۱
چهارشنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۴ – ۱۱:۰۶

یک پژوهشگر پژوهشگاه قرآن و حدیث قم، با بیان اینکه خرافه‌ها درباره محرم، امروزه بیشتر از گذشته است، گفت: در گذشته خرافه‌ها محدود می‌شد به شهر یا روستا یا خاندانی خاص، اما الان با آمدن اینترنت و فضای مجازی و شبکه‌های ماهواره‌ای خرافه‌های بیشتری منتشر می شود.

حسن فاطمی موحد در گفت‌وگو با خبرنگار دین و اندیشه خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با اشاره به اینکه اولین کاری که باید صورت گیرد آن است که زمینه را در جامعه آماده کنیم تا مردم بپذیرند که برخی مسائل خرافه هستند، اظهار کرد: ما در حال حاضر مشکل داریم. سراغ دارم که یک روحانی قضیه ای را که اشتباه آن واضح بوده تذکر داده و با اینکه او شخصیت نسبتا مهمی است، چندین سال است برخی مداحان در پایان روضه‌هایشان آن روحانی را نفرین می کنند، در حالی که وقتی به آن موضوع مراجعه می کنیم می بینیم حق با روحانی است.

وی با بیان اینکه راه دیگر برای مبارزه با خرافه ها این است که باید جامعه را از نظر علمی بالا ببریم، افزود: گاه مداحی که بلندگو در دست می گیرد و صحبت می کند، می بینید که اصلا هیچ اطلاعی ندارد و تنها صدای خوبی دارد و همین صدای خوب او را به این جایگاه رسانده است و شنونده های ما هم اینقدر که به صدای خوب توجه دارند،‌ به علم طرف توجه ندارند.

وی تاکید کرد: این افراد گاه به خاطر اینکه خیلی پای منبرها و روضه های آنها شلوغ می شود، خودشان هم گرفتار خودباوری می شوند و فکر می کنند حرف‌هایی که می زنند کاملا درست است.

این پژوهشگر با ذکر خاطره و مثالی از برخورد نامناسب با یکی از علما، در ارتباط با مبارزه با خرافه ها گفت: یکی از علما من را نصیحت می کرد که اینقدر به خرافه ها نپرداز که شما را زمین می زنند. ایشان می گفتند که یک‌بار بالای منبر گفته اند: روایت قدسی و معروف «لولا فاطمه لما خلقتکما» در منابع حدیثی ما نیست. فردا شب یک روحانی کم سواد بالای منبر به ایشان توهین کرده بود.

فاطمی با اشاره به اینکه متاسفانه چنین معضلاتی در جامعه ما وجود دارد، خاطرنشان کرد: بهترین کار برای مبارزه با خرافه ها این است که باید اقدامات از طریق صدا و سیما شروع شود و اجازه دهند که افراد مسائلی را که خرافه است بیان کنند، اما برعکس با گسترش شبکه های صدا و سیما و نیاز به تولید برنامه های بیشتر، گاهی به جای افراد متخصص، کسانی را دعوت می کنند که صرفا خوش بیان هستند و برخی حرف‌های نادرست از این طریق نشر می یابند و بسیاری از مردم به آنچه از صدا و سیما نشر می یابد اعتماد می کنند. یک بار از شخصی در تلویزیون شنیدم که می گفت: شهدای کربلا از نظر علمی از مراجع تقلید هم بالاتر بودند، چون یکی از آنان در مسجد برای دیگران حدیث می خوانده است.

وی افزود: در حالی که در مورد اکثر قریب به اتفاق شهیدان کربلا اطلاعات چندانی نداریم. اولا با خواندن حدیث برای مردم، چگونه فقاهت شخص معلوم می شود؟! و به فرض که این شخص فقیه بوده، چگونه از آن به دست می آید که دیگر شهیدان کربلا نیز فقیه بوده اند؟!

فاطمی موحد در پایان گفت: مردم ما هم باید از نظر علمی بالا بروند و قدرت مطالعه بیشتر شود. خیلی از مردم ما حتی متون دینی فارسی را هم به درستی متوجه نمی شوند. امیدواریم این مشکلات حل شود.

انتهای پیام

همچنین ببینید

بازنمایی و بازشناسی دانشنامه امام حسین (ع) + عکس

گزارش نشست بازنمایی و بازشناسی دانشنامه امام حسین(ع) در خبرگزاری ایسنا: فاطمی: تکیه بر منابع …

۳ نظر

  1. مشکل این هست که اگر کسی اشکالی بگیرد متهم میشود و بدهکار و هزار جور انگ بهش میزنن ، نگاه تعصب گرایانه اشخاص به دین خود مشکل زاست حالا هر دینی ، سراغ دارم افرادی که هر کسی بجز شیعه رو بی دین یا نجس یا بی خدا میدونن ، چه توقعی دارید ، ایا میشود با این تفکرات صحبت کرد؟ ایا اگر از انها بحق انتقاد شود میپذیرند؟ خیر
    ظریفتها رو باید بالا برد ، ظریفیت اگر بالا برود نگرش افراد از هر دین و ایینی بهم مهربانتر و مثبت تر میشود
    اینهمه گروههای تروریستی چرا بوجود امده ؟ از تعصب دینی و بهره برداری استعمار از آن
    تعصب در هر دینی مشکل زاست چون متوجه عیوب ان نمیشویم

  2. رویکرد منطقی شما را تحسین میکنم ، در بیشتر موارد در بحث ها واکنش منطقی نشان میدهید ، با نظر مخاطب کنار میاید و خشمگین و پرخاشگر و بی منطق نمیشید ، تفاوت شما و بقیه مسلمانانی که در بحث ها شرکت میکنند کاملا محسوس است .
    بنده خودم هم گاهی عصبانی و بی منطق میشم و ممکنه نظری که میدم کیفیت علمی و منطقی مطلوبی نداشته باشد به هرحال عذرخواهی میکنم .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

*

code