+
خانه / ایران / اسلام و ایران / اسلام آوردن ایرانیان / چرا اسلام جایگزین زرتشتی شد؟
چرا اسلام جایگزین زرتشتی شد؟

چرا اسلام جایگزین زرتشتی شد؟

به قلم مدیر سایت

چند عامل را در این زمینه می توان برشمرد:
ـ منطق قوی و استوار. با اینکه علوم انسانی و تجربی نسبت به ۱۴۰۰ سال پیش پیشرفت چشمگیری یافته، هنوز اسلام حرف برای گفتن دارد و در برابر اعتقادات و انتقادات گوناگون پاسخ گو است. اما دین زرتشتی به دلیل تحریف گسترده در آن و نیز نزول آن برای برهه ای خاص، پاسخ گو نیست و نمی تواند در برابر موج روزافزون شبهه های کلامی و اعتقادی قد علم کند.

ـ روشنی آموزه ها. آموزه های اسلام بسیار روشن تر از آموزه های زرتشتی است. معتبرترین کتاب زرتشتیان گات هاست. ژان کلنز (Jean Kellens ) که سالیان دراز در مورد اوستا تحقیق داشته است، فهم معنای گات ها را بسیار دشوار می داند و بر این باور است که ما هنوز به معنا و مفهوم کمتر از نیمی از آن دست نیافته ایم. سپس توضیح می دهد که پژوهشگران (و مترجمان) گات ها ذهنیت های خود را به این کتاب تحمیل کرده اند. (مقالاتی در باره ی زردشت و دین زردشتی، ص ۴۱)
دکتر عبدالحسین زرین کوب می نویسد: «سادگی و روشنی مبانی اسلام و مناسبت عقاید اسلامی با مذاهب اهل کتاب، از جهات توجه اهل کتاب به اسلام بود.» (کارنامه ی اسلام، ص ۱۲)
در حال حاضر نیز بسیاری از پژوهشگران دین زرتشتی و حتی خود زرتشتیان و نویسندگان و مدرّسان این عرصه به درستی مفهوم بسیاری از واژه ها و اصطلاحات پرکاربرد در این دین را درک نمی کنند.

ـ فرق نگذاشتن میان عرب و عجم. اینکه اسلام میان عرب و عجم فرق نمی گذاشت و ملاک برتری را به تقوا می دانست، برای ایرانی ها جاذبه داشت. احادیث متعدد، توجه به نژاد را نکوهش کرده اند. پیامبر اسلام(ص) فرمود:
«پروردگار شما یکی است و پدر شما یکی و دین شما یکی و پیامبرتان یکی. هیچ عربی را بر هیچ عجمی برتری نیست و هیچ عجمی را بر هیچ عربی و هیچ گندم‌گونی را بر هیچ سیاهی و هیچ سیاهی را بر هیچ گندم‌گونی، مگر به تقوا.» (کنز العمّال، ح ۵۶۵۵)

ـ پرورش روح حماسی و جان فشانی در راه خدا. در اسلام آیات و روایات فراوان در مورد فضیلت قیام و شهادت در راه خدا رسیده است و این امر در تحریک مسلمانان برای بذل مال و جان در راه دینشان بسیار تأثیرگذار بوده است. یادکرد از قیام امام حسین(ع) در مجالس گوناگون در طول سال به ویژه در ایام محرم، در پرورش روح حماسی بسیار اثرگذار است.
اما در دین زرتشت جان فشانی در راه خدا، واجب نیست. لذا قیام کنندگان در آیین زرتشت نسبت به اسلام بسیار اندکند. وقتی مسلمانان در ۱۴۰۰ سال پیش با آن تعداد اندک و با آن امکانات ابتدایی به ایران حمله کردند، مقاومت قابل توجه و تأثیرگذار از سوی زرتشتیان مشاهده نشد.
چند دهه ی پیش نیز وقتی عراقی ها به ایران حمله کردند و صدام اعلام کرد که می خواهد نبرد قادسیه را تکرار کند، زرتشتیان نسبت به جمعیتشان حضوری بسیار کم رنگ در جبهه های جنگ داشتند در حالی که ایرانیان مسلمان، با اینکه دینشان با طرف مقابل یکی بود، شرکتشان در جنگ پررنگ تر بود. (اینجا)

ـ بدعت. همه ی پژوهشگران متفقند که مغان و روحانی های زرتشتی به طور گسترده دین زرتشت را کم و زیاد کردند به گونه ای که در زمان ظهور اسلام، دین زرتشتی تغییر ماهیت داد. البته در ظاهر با بدعت گذاران مبارزه می کردند اما هدفشان این بود که کسی با بدعت های موبدان مخالفت نکند. اسلام به شدت با بدعت تا عصر حاضر مبارزه کرده و می کند.

ـ تظاهرها. تظاهر در اسلام فراوان است. دست کم دو بار در روز (ظهر و مغرب) صدای اذان در محله می پیچد. سفارش شده نماز را به جماعت بخوانند؛ از کشورهای مختلف برای حج به مکه بروند؛ واجبات را علنی انجام دهند؛ برای استجابت بهتر دعا گرد هم جمع شوند؛ روز عاشورا کسب و کار را تعطیل کنند. مسلمانان در مناسبت هایی چون عاشورا به خیابان ها می ریزند و به مناسب تولد و شهادت معصومان: مراسم عمومی برگزار می کنند.
به هر حال اسلام اهل سر و صداست. این تظاهرها در توجه دادن مردم به دین بسیار اثرگذار است و سبب می شود ایمان در دل ها رسوخ کند.
اما تظاهر در دین زرتشتی اندک است و این تظاهر نکردن ها در ضعف ایمان پیروانش تأثیر می گذارد.

ـ احکام عجیب و غریب. وجود احکام عجیب و غریب در زرتشتی، سبب سست شدن اعتقادات پیروانش شده است. در اسلام احکامی از این دست دیده نمی شود. اگر احکامی باشد که با برخی شرایط زمانی و مکانی سازگار نباشد مثل برده داری، ولی فقیه پیش بینی شده و او جلو اجرای آن را می گیرد.

ـ ماندگاری آموزه ها. عمده ی آموزه های زرتشت از بین رفته است. بیشتر زرتشتیان محقق بر این باورند که تنها گات ها از زرتشت است و بقیه ی اوستا از او نیست. این بخش از اوستا را نیز با اطمینان نمی توان به زرتشت نسبت داد. اساساً هیچ چیز قابل اعتماد از او نرسیده است نه تنها به ما بلکه به عصر ساسانیان نیز نرسید.
اما در اسلام بنا به سفارش معصومان، مسلمان ها بسیار مقید به نوشتن قرآن و سخن معصومان بودند. البته ابزار نوشتن نیز پیش رفت کرد و بیشتر شد. در کنار تدوین حدیث، علم رجال پدید آمد تا صحت و سقم روایات معلوم شود. امروز علاوه بر قرآن، گنجینه ای بزرگ از سخنان معصومان در اختیار داریم که با اعتماد به آنها می توان به دیدگاه اسلام در امور مختلف پی برد.

ـ سرپرست. انسان ها در همه ی زمینه ها از جمله امور اجتماعی نمی توانند متخصص و صاحب نظر شوند بلکه نیاز به رهبر و سرپرستی دارند که در امور مختلف آنها را هدایت کند. در اسلام مراجع تقلید به عنوان جانشینان حضرت مهدی(ع) تعیین شده اند و مسلمانان در امور گوناگون از آنها پیروی می کنند. گویا برای اینکه مردم در مراجعه به مراجع تقلید و به پیروی از آنها عادت داده شوند، گذشته از عمل به مسائل شرعی، پاره ای امور دیگر نیز مشروط به اجازه ی آنهاست. مثلاً برای اثبات عید فطر و دیدن هلال ماه جدید، حکم حاکم شرع (مرجع تقلید) تعیین کننده است مگر کسی با چشم خود، ماه را ببیند و همچنین است پرداخت خمس که مصرف آن باید با اجازه ی مرجع تقلید باشد.
اهمیت سرپرستی مراجع تقلید، در فتوای میرزای شیرازی روشن می شود. وقتی که ناصرالدین شاه قرارداد ننگین با انگلستان را امضا کرد و ثروت مسلمانان ایرانی از طریق استعمال توتون و تنباکو به جیب انگلستان می رفت، میرزای شیرازی از عراق در یک سطر حرمت آن را اعلام کرد و به دلیل امتناع مردم از استفاده از قلیان و امثال آن، این قرارداد فسخ شد. متن پیام:
«الیوم استعمال تنباکو و توتون بأی نحو کان (به هر گونه باشد) در حکم محاربه با امام زمان ـ صلوات الله علیه ـ است.»
چنین سرپرستی در میان زرتشتیان دیده نمی شود.

ـ رسیدگی به هم کیشان. در اسلام سفارش های فراوان و شگفت آور در مورد کمک به مسلمانان دیگر شده است و در بسیاری موارد کمک به هم کیشان، واجب است؛ مانند زکات فطره (در پایان ماه مبارک رمضان) و زکات مال و انواع کفاره ها. این کمک ها تنها به مسلمانان اختصاص دارد. اسلام به این صورت تلاش دارد فقر را ـ که در ضعف ایمان تأثیر دارد ـ از میان پیروان خود بزداید.
از آنجا که در آیین زرتشت چیزی واجب نیست (بنا به نوشته ی موبد دکتر کورش نیکنام در سایت خود: www.kniknam.com) از این امور نیز خبری نخواهد بود مگر کسی طبق فطرت خود و از روی انسان دوستی، به هم کیش خویش کمک کند.

ـ داشتن بودجه ی اختصاصی برای دین. اسلام برای پیشبرد اهداف خود و برای حفظ و نشر و تبلیغ آن و… بودجه ای تعیین کرده، خواه حکومت اسلامی برقرار باشد یا نباشد. هر مسلمانی موظف است روزی را در سال تعیین کند و در این روز محاسبه کند اگر از درآمدش در طول یک سال گذشته، چیزی اضافه آمد، باید یک پنجم آن را به مرجع تقلید مورد اعتمادش بدهد و او در راه اسلام هزینه خواهد کرد که به آن «خمس» می گویند. خمس در انتشار و حفظ اسلام بسیار تأثیر دارد. ترویج حوزه های علمیه و تربیت متخصص علوم اسلامی با خمس تأمین می شود.
خمس سبب استقلال حوزه های علمیه می شود و آسان تر می توانند از حکومت انتقاد کنند اما چیزی به نام خمس در دین زرتشتی مطرح نیست.

ـ مقایسه ی مهم ترین ها. اگر مهم ترین امور در این دو دین، مثل پیامبر، کتاب آسمانی، مقدس ترین چیز و شعارشان را مقایسه کنیم، برتری اسلام به روشنی معلوم می شود.
موارد فوق، همه جانبه بودن و کامل بودن اسلام را نشان می دهند.

۴۱ نظر

  1. در تاریخ اسلام شعارهای انساندوستانه زیاد داده شده و هنوزهم مثل متن شما داده میشود ولی در عمل آنچه را که از تاریخ واقعی خوانده ایم و هم اکنون هم شاهد آن هستیم ، اغلب جوامع و حکومتهای اسلامی به سمت فساد اجتماعی و تبهکاری رشد میکنند که سبب بروز ناهنجاریهایی مثل عادی شدن رشوه در سیستم قضایی اسلامی ، راندخواری ، خشونت ، مادیگرایی ، رشد روزافزون فقر و محرومیت و………میشوند.

    اعراب قریب ۲۰۰ سال مستبدانه در ایران حکومت کردند و خونهای بسیاری برای اسلامیزه کردن بر اساس آیات قرآن ریختند و کتابهای ارزشمند بسیاری را سوزاندند.
    در چنین شرایط خفقانی ، کافی است که ۲ ، ۳ نسل سپری شود تا تعالیم مذهبی جدید در ذهن جوانان نهادینه شود و آیین قبلی رنگ و بوی خود را از دست بدهد.

  2. اعراب بی تمدن نژاد پرست ، بعد از اشغال ایران، آنقدر به هموطنان زرتشتی ما ظلم کردند و با تبعیضهای زیاد عرصه را بر هموطنانمان تنگ کردند که عده زیادی از روی اجبار کم کم مسلمان شدند و عده ای دیگر از زرتشتیان حتی مجبور شدند ایران را ترک کرده و به هند و چین پناهنده شدند.

  3. موبدیار مهران غیبی

    به یاری هستی بخش دانا

    درود

    آقای فاطمی

    خواهش میکنم کتاب قیام ایرانیان بر ضد بنی امیه و بنی عباس . نویسنده علی حسن زاده- انتشارات آل علی- قم -۱۳۹۰

    را بخوانید.

  4. باسلام
    اسلام کی برده داری رو قبول کرده که به رسمیت بشناسه و بخواد براش احکام بزاره که به دلیل زمان و مکان نامناسب حذف بشه ؟
    اسلام سفارش به آزادی برده کرده . نه برده کردن و فروخت دیگران !!!
    فقط به دلیل مشکلاتی که پس از آزاد سازی یک جای بردگان برای خود بردگان پیش میامد . با مدیریت زمانی رفته رفته برده داری از فرهنگ حذف شد . چون در غیر این صورت هزاران هزار برده ی آزاد شده بدون سر پناه و بی روزی می ماند که کار و مالی نداشتند و از گشنگی یا تلف میشدند یا راهزن .
    هرچی هم بوده قصد اسلام حفظ و نجات برده ها بوده هر احکامی هم بود برای همین بود !!!

    • پس لطف کنن یکی از فقهای امروز حکم بدن که برده برداری حرام است .
      خیر کافی است امروز از مراجع استفتا فرمایید که مثلا بنده قصد خرید یک برده در آفریقا دارم . آیا شرعا این کار مباح است یا خیر ؟
      از واقعیت فرار نکنید پذیرش برده داری یعنی حکم فقهی مباح برده داری .

    • نخیر اگ بهتون بر نمیخوره باید بگم توی قران این موصوف اومده ک پیامبر هم تایید کردن ک برده داری و ب بردگی گرفتن و اسران جنگی ازاده واگه زنیو ب بردگی میگرفتن هر کاری میتونستن باهاس بکنن هم تو کارای خانه و هم تو امور جنسی از زن استفاده میکردن میتو نید تو اینترنت و گوگل سرچ کنید این حرف من تو قرانم هسا

      • درسته در اسلام برده داری داریم و در زمان ظهور اسلام و قبل از آن حتی در ایران هم رواج داشته
        ولایت فقیه پیش بینی شده تا اگر در زمانی، اجرای آن به صلاح نباشه از آن جلوگیری میکنه چنانکه در جنگ عراق، برده نگرفتیم

  5. در جنگ با عراق نمیتوانستید برده بگیرید چون طرف مقابل هم مسلمان بودند
    و هر دو طرف کشته هایشان را شهید مینامیدند .
    کلا هیچ کشور عضو سازمان ملل بعد از منسوخ شدن برده داری بدست آبراهام لینکن
    نمیتواند به اسیران جنگی عنوان برده بدهد وگرنه همچنان این سنت اسلامی ادامه میافت .

    وقتی نه پیمبر اسلام و نه هیچکدام از امامان شیعه نخواستن که خودشان الگو باشند
    و برای برچیدن برده داری پای هیچ کنیزی را به زندگیشان باز نکنند ،
    تا جایی که مادر بعضی از امامان شیعه مثل امام رضا کنیزان خریداری شده بوده اند ،
    هر توجیهی برای حذف تدریجی برده داری در اسلام شعاری بیش نیست .
    و وخیم تر از همه زمانیکه الله در سوره احزاب ۵۱ به رسولش وعده مالک شدن
    زنان به غنیمت شده را میدهد .
    عجیب هست که اسلام رسم عدم ازدواج با زن پسرخوانده را که یک رسم اخلاقی محسوب میشود
    رسم جاهلیت میداند ولی در آیه ۷۵ سوره نحل بین دو انسان تفاوت قائل میشود
    و بنده آزاد را به برده زرخرید برتری میدهد و آنرا رسم جاهلیت خطاب نمیکند .

  6. از مسلمان که نمیشه برده گرفت ؟ !!!! فتوای تحریم برده داری چه توسط ولی فقیه یا کس دیگه تا حالا صادر نشده ، عدم امکان پذیر بودن یک کار یک مساله است و مباح بودن یک مساله اگر مثلا برده داری واجب بود شما می توانستید به استناد عدم اجرای برده داری بگین این حکم نسخ شده ولی برده داری در اسلام مباحه یعنی اگر تونستین بگیرین اگر نشد هم که اصلا موضوعیت حکم از بین رفته .
    در بند یک فرمودین منطق اسلام قوی است و می تواند به شبهات جواب بدهد به نظر شما الان این شبهه پاسخ داده شد ؟
    از یک میلیارد و اندی مسلمان چند نفر ولایت فقیه رو قبول دارن ؟ تکلیف بقیه چی میشه ؟

    • حکم برده داری نسخ نشده اما ولی فقیه از اجرای آن جلوگیری میکنه چنانکه در جنگ با عراق برده نگرفتیم

      در میان مسلمانان انشعابات و تفکرات مختلف وجود داره. ما مدافع همه ی تفکرات نیستیم بلکه آنچه خود می اندیشیم با اندیشه ی خود دفاع می کنیم. ما که ولایت فقیه را قبول داریم پاسخگوی برده داری هستیم اما آنها که قبول ندارند، باید پاسخگوی شما باشند

  7. پس این رو به عنوان یک اشکال از شرع و فقه بپذیرید . کامنت اولیه سید مصطفی مدعی بود که “اسلام کی برده داری رو قبول کرده که به رسمیت بشناسه و بخواد براش احکام بزاره که به دلیل زمان و مکان نامناسب حذف بشه؟”
    مشخص شد که شرع اسلامی هنوز برده داری رو قبول داره مشکل از اسلام هم نیست جالبه پیامبر اسلام در زمان خودش در موضوع برده داری حداقل چند قرن جلوتر از سنت جاری حکم دادن و همین طور قرآن و متاسفانه شرع امروز در این مورد از سنت جاری چند قرن عقبه و به جای بسط دیدگاه پیامبر اون رو محدود کرده به همون احکام ۱۴۰۰ سال پیش . این اشکال از پیامبر و دینش نیست اشکال از مذهب و شرع است .
    جالبه زیر کامنت ایشون شما نوشتین نکته خوبی بود !!!!

  8. “در اسلام چاره ها و تدبیرها اندیشیده شده تا نظام بردگی برچیده شود، ولی این به آن معنا نیست که بردگی مطلقاً در اسلام محکوم است. اگر در جنگ مشروع مسلمان ها بر کفار مسلط بشوند و آن ها را اسیر بگیرند، اسیر کافر دردست مسلمانان پیروز، حکم برده را دارد و احکام بردگی بر او ثابت است. امروز هم اگر چنین جنگی اتفاق بیفتد، حکم همین است. این گونه نیست که بردگی به طور کلی برچیده شده باشد”
    “یه هرحال مسأله بردگی فی الجمله در اسلام پذیرفته شده است و ما از آن دفاع می کنیم”
    مصباح یزدی ۱۳۷۲
    ……………

    • برده داری در اسلام پذیرفته شده و کسی نمی تونه زیرش بزنه اما بارها گفته ام که اسلام، ولایت فقیه را نیز پیش بینی کرده که اگر در زمانی این قبیل کارها قابل اجرا نباشه، جلو اجرایی شدن آن را میگیره (نه اینکه اصل حکم را برداره)

  9. امیدوارم این رو به عنوان یک اشکال منطقی از مذهبتون بپذیرین . نتیجه
    فقه زرتشتی معاصر : ممنوعیت برده داری
    فقه شیعی : جواز برده برداری

  10. با سلام ؛ یک نکته جالب :
    بر خلاف اعراب جاهلی که هیچ گاه الله را هم رده با وجود دیگری قرار ندادند ؛ و وقتی که اسلام نازل شد آنان الله را به عنوان خالق هستی میشناختند . اهورامزدا در واقع یک ایزد از بین اهوراها بوده است که برای اولین بار توسط گاتها برجسته شد . عین اسوراها در آیین هندوئیسم . همان گونه که اهوره که مفرد اهوراها است در گاتها به عنوان نام اهورا مزدا به کار رفته است . متأسفانه اهورامزدا یک خدای عادی بوده است تا قبل از گاتها ، بر خلاف الله که قبل از اسلام هم واجب الوجود و برتر شناخته میشد . نمونه اش سوره عنکبوت که در آن اعراب اقرار به واجب الوجود میکنند . اسوره نیز مفرد اسوراها است که در متون هندوئیسم به کار رفته است .
    اهورا مزدا ایزد برتری نبود ، گاتها او را برتر کردند .
    خوانندگان شبه ای در این مورد دارید :
    smn.automobile@gmail.com

  11. ۱. تا الان که بعضی ها منکر وجود بت الله میشدند چطور شد ورق بیکباره برگشت و بت الله رو به رسمیت شناختند ؟
    ۲.بت الله قبل از اسلام بر طبق چه آیینی واجب الوجود شناخته شده ؟ و تعریف شما از واجب الوجود چیست ؟پس دخترانش و بقیه بتها که وظایف خدایی دیگر داشتند چه شد ؟یا اگر بت الله نبود جایش را بتهای دبگر پر نمی کردند درحالیکه مکه پربود از بتهای رنگارنگ که هر کدام وظایفی عهده دار بودند و اگر این نبود بتی دیگر میساختند ، انها به کانسپت ها کار داشتند نه صرفا به خود بت
    ۳.در عربستان جاهلی مهم ترین بت ، بت هبل بود نه الله
    پس بت الله هم برتر نبود .

  12. دعوی نخست که خطاست :

    اما در معنا لفظ الله در زمان جاهلیت فاقد معنی یکتاپرستانه است :
    به معنی الله در نظر سیبوبه نگاه کنید :
    معنی الله گفت آن سیبویه *** یولهون فی الحوائج هم لدیه
    گفت الهنا فی حوائجنا الیک *** و التمسناها وجدناها لدیک
    ترجمه: سیبویه درباره معنی الله گفت: الله کسی است که مردم در حوائج خود به حالتی واله به سوی او می روند. گفت خدای ما در نیازهایمان به سوی تو روی می آوریم و از تو می خواهیم و آنها را نزد تو می یابیم.
    در اینجا در لفظ الله مانند تمام خدایان و ایزدان و بتها موجودی است که مردم حاجات خود را از او می خواهند به او قربانی می کنند تا حاجتشان ادا شود هیچگونه سخنی از قدر و تقدیر دنیا و کاینات وجود ندارد .
    در معنی دیگر که از آلهه آمده است نیز الله به معنی شایسته عبادت و پرستش آمده است همانند سایر اصنام عرب که ایشان را هم می پرستیدند .

    الله در عرب جاهلی یکی از خدایان پرستیدنی بود و البته مقامی بالاتر از سایر خدایان داشت . اعراب این سنت را از بابلیان آموخته بودند مردوخ خدای بابل چنین وضعی داشت . مردوک فرزند انکی خدای آبها و جانشین آنو خدای خدایان می‌باشد. در اساطیر بین‌النهرین و در پی توسعه اقتدار سیاسی بابل، مردوک صفات بیشتر خدایان بین‌النهرین را گرد آورد و به رئیس خدایان بابلی، آفریدگار انسان، نور و زندگی بدل شد .
    سایر خدایان نیز به هیات بت پرستیده می شدند .

  13. و دعوی دوم در مورد اهورا مزدا

    اهورا مزدا اصلا در تمام گاتها به صورت یک ترکیب نیامده همیشه از دو بخش تشکیل شده است لذا یکی صفت دیگری است
    هستی بخش دانا همان معنی است که هم زبان شناسان و هم فردوسی در شاهنامه و هم در زند پهلوی اوستا تکرار شده .

    در تمام سنگ نبشته ها و کلیت گاتها هرگز برایش شریکی نبوده

    اکنون نیز در معنا الله و اهورامزدا یکی هستند هرچه در لفظ متفاوت باشند و این اسامی توسط بشر ساخته شده و پرستش و تقدیس لفظ بدون معنای آن عین جاهلیت است .

    • smn.automobile@gmail.com
      الله را با این خدای عیال وار یکی نگیر … از نظر لغوی هم باید بگویم صفر هستی … زرتشتی که با زبان عربی بیگانه بود.
      این جا تالار گفت و گو نیست وگرنه … الآن جوابی دیگر نداشتی . در همین مورد حاضربه بحث با ایمیل هستم و تک تک ایمیل ها را هم در همه جا انتشار میدهم … اعتماد به خودت داشتی بحث میکردی .

      و اما :

      چرا این زرتشتی ها حاضر به مناظره و بحث نیستند ؟ چرا جلوی دوربین بحث نمی کنند ؟ اگر حقید عین ما شیعیان که در همه جا حاضر به مناظره جلوی دوربین هستیم چرا شما نیستید ؟
      شیر ، شیر بودنش را در عمل اثبات میکند نه در فضای مجازی .
      دعوت به مناظره جلوی دوربین از زرتشتی ها . خوانندگان خوب ببینید .

      هــــل مـــن بَــــحَــــاث ؟

      • پاسخت را خوب می دانی و پشتتان به زر و زور و تزویر این روزگار گرم است . زر و زورتان را که برداشتید ما خود بساط مناظره هموار می کنیم که حریف تزویرتان هستیم .

        • بنده خدا … من طلبه ساده حوزه علمیه ام که قبلا هم دانشجو بودم ، تزویر و … نداریم . محیط مناظره هم ربطی به این حرفها ندارد . یک محیط ساده است یا در حجره طلاب یا در محیط حوزه یا حتی هرجا که تو گفتی ، کجای اینها تزویر است ؟ کدام زر و زور ؟ بنده خدا برخی از طلبه ها پول یک موتور سیکلت هم به زور جور میکنند در خود حوزه هم گیر اند و زورشان نمیرسد تأهلشان را با دروس حوزه حل کنند … گفتم پرت شدی .
          کسی هست توانایی بحث کردن و دفاع از آیین زرتشت را داشته باشد ؟ .

          هــــل مـــن بَــــحَــــاث ؟

  14. در موردفرق نگذاشتن میان عرب و عجم تو دین زرتشت اصلا چنین چیزی نبوده یا به اندازه نزاد پرستی اعراب نبوده که منجر به شعوبیه شدتظاهر زرتشتیان خیلیم بیشتر از مسلموناست این همه جشن و گاهنبار وتازه اگه حکومت اسلامی بهشون اجازه بده چه میکن تظاهر شیعه جز ده پونزده روز تو سال همش عزا وماتم

  15. شما سخن وندیداد را یه کفه ترازو بزار نزاد پرستی اعراب را یه کفه ددیگر ترازو ببین کدوم کفه سنگین تره شما این حدیث جعلی منسوب به پیامبر را که میگه عرب دوست داشته به سه علت که من پیغمبر عربم زبان اهل جنت عربیه و یه چیز دیگه را شنیدی ورفتار بد اعراب با ایرانیان و موالی و تازه مسلمین که منجر به شکلگیری شعوبیه شد و ظلم هایی که بعد اسلام به زرتشتیان شد توسط همین اعراب وحشی نزاد پرست و همینا باعث کاهش جمعیت انها و مهاجرتشون به هند شد و پشتیبانی تازه مسلمین از قیام های شیعی

  16. پس روایاتی که دال بر نژاد پرستی عربی است را رد کنید :
    الکافی (ط – الإسلامیه) ؛ ج‏۵ ؛ ص۳۵۲
    بَابُ مَنْ کُرِهَ مُنَاکَحَتُهُ مِنَ الْأَکْرَادِ وَ السُّودَانِ وَ غَیْرِهِمْ‏
    ۱- عَلِیُّ بْنُ إِبْرَاهِیمَ عَنْ هَارُونَ بْنِ مُسْلِمٍ عَنْ مَسْعَدَهَ بْنِ زِیَادٍ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ قَالَ أَمِیرُ الْمُؤْمِنِینَ ع‏ إِیَّاکُمْ وَ نِکَاحَ الزِّنْجِ فَإِنَّهُ خَلْقٌ مُشَوَّهٌ‏

    حدیث به لحاظ سندی صحیح است اما محتوای آن …. قضاوت با خود شماست .

  17. در خصوص اهورا مزدا :
    ۱- در گاتها اهور مزدا هرگز به صورت یک ترکیب نیامده و همیشه مابین کلمه اهوره و مزدا کلمات دیگر بوده اند ( که اهوره موصوف و مزدا صفت بوده )
    ۲- در پارسی باستان نیز به همین شکل بوده
    ۳- اینکه اهوره از ریشه اهوره ها و اسوره های اریایی امده صحیح است . اما اهورمزدا ترکیبی است که قبل از زرتشت وجود نداشته اگر مدعی این هستید که اهورمزدا همان خدای اقوام ما قبل زرتشت و غیر دو گانه پرستان است سند ادعای خود را ارائه دهید … منتظر می مانم ولی چیزی نخواهید یافت هر جا اهورمزدا ذکر شده خدای یکتای هستی بخش بوده
    ۴- یک تفاوت میان معنای الله و اهورا وجود دارد . الله به معنای معبود یکتاست و اهورا به معنای هستی بخش یکتا بازهم اگر در دانش زبان شناسی اینجانب تردید دارید مستندات زبان شناسی بر خلاف این دو معنا ارایه دهید ….

    • دور شدی از بحث … :
      ۱ : در گاتها اهورامزدا هم به نام اهوره و هم با نام مزدا به تنهایی خوانده شده است پس این دو جدا از هم بوده اند و استعمال هم میشوند .
      ۲ : ال تعریف + اله : اله را به هر معبودی میتوان گفت . در عربی نمیتوانی اظهار نظر کنی چون مطالعه نداری .
      ۳ : چرا کامت های من را نمیخوانی ؟ من گفتم اهورامزدا یکی از اهوراها بوده که البته لفظ مزدا هم وجود داشته و سپس در گاتها یکی از اهوراها به نام اهورامزدا خوانده میشود … کجا گفتم اهورامزدا با همین نام و همین شکل خطاب می شده است ؟ اما الله اعراب جاهلی همان الله اسلام است اما اعراب جاهلی بتها را واسطه میدانستند و در ربّ بودن آن خدا مشکل داشتند که این در سوره عنکبوت مشهود است . همان طور که گاتها سپنته را دختر کردند اعراب هم بت ها را دختر کردند … برای علو مقام . هرچی بیشتر کامنت میگذاری به ضرر زرتشتیان است تا به نفعشان نمونه اش ناامیدی یکی از خوانندگان که کامنتی هم گذاشت … گفتم بیا با ایمیل بحث کن .

  18. در پیام قبل مابین غیر و دوگانه پرستان حرف واو جا افتاده است پوزش می طلبم

  19. برده داری تو اسلام پذیرفته شده و اسیران زن رو هم از لحاظ جنسی استفاده میکردن هم از لحاظ کار های خانگی

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد

*

code

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

طراحی سایت
طراحی سایتسئوسرویس و تعمیر کولر گازی