به قلم مدیر سایت
بی تردید برده داری در اسلام بوده و ما بحثهای مفصل در این زمینه داشتیم. متاسفانه برخی برده در اسلام را همانند برده در کشورهای غربی می پندارند. نمونه ای را می آوریم تا این تفاوت روشن شود.
زید بن حارثه در جنگی به اسارت و به بردگی در آمد. پدرش از این جدایی غصه دار شد و شعر او در این زمینه، حکایت از عشق سرشار به فرزندش دارد.
خدیجه پیش از بعثت زید را به حضرت محمد(ص) بخشید. در سفر حج، خویشاوندان زید او را دیدند و خبر را برای پدرش بردند.
پدر زید همراه برادرش (عموی زید) با اموالی به مکه نزد پیامبر(ص) آمدند و از آن حضرت خواستند در برابر آنچه می پردازند زید را آزاد کند. پیامبر فرمود: اگر خود زید مایل است همراه شما بیاید، آزاد است و لازم نیست چیزی بدهید.
زید به حضرت محمد(ص) گفت: من هیچکس را بر تو ترجیح نمی دهم. تو مانند پدر و مادر من هستی.
پدر و عموی زید با تعجب گفتند: تو بردگی را بر آزادی و بر پدر و عمو و خانواده ات ترجیح می دهی؟
زید جواب داد: من از این شخص چیزی دیده ام که هیچکس را بر او ترجیح نمی دهم.
پیامبر با دیدن این رفتار ، زید را به خانه برد و بعنوان فرزندخوانده ی خود اعلام کرد. پدر و عمو با دیدن این صحنه خیالشان راحت شد و باز گشتند.
از آن به بعد به زید، «زید بن محمد» می گفتند تا اینکه حضرت به پیامبری مبعوث شد و زید مسلمان شد. اسلام آوردن او بقدری زود بود که برخی او را اولین مسلمان دانستند.
جایگاه زید
زید در موقعیتی قرار گرفت که پیامبر(ص) میان او و حمزه (عموی پیامبر و از بزرگان قریش) عقد برادری برقرار کرد.
در بسیاری از جنگها در لشکر اسلام حضور داشت و همواره سمت فرماندهی داشت و اگر پیامبر از مدینه خارج می شد و او می ماند، جانشین پیامبر در مدینه بود.
زید در یکی از جنگها به شهادت رسید. (ر.ک: طبقات کبرى، ج ۳، ص ۴۰ – ۴۶)
ازدواج زید
وقتی که زید خواست ازدواج کند، پیامبر(ص) از دختر عمه ی خود زینب برای او خواستگاری کرد. زینب در ابتدا خیال کرد که پیامبر برای خودش آمده و خوشحال شد. ولى وقتی که فهمید خواستگاری برای زید است، سخت ناراحت شد و نپذیرفت. برادرش عبد اللَّه نیز به سختى مخالفت کرد.
در این موقع آیه ۳۶ سوره احزاب در سرزنش آن دو نازل شد. و ازدواج صورت گرفت.
این ازدواج مقدمهاى بود براى شکستن یک سنت غلط جاهلى، زیرا در عصر جاهلیت هیچ زن با شخصیت و سرشناسى حاضر نبود با بردهاى ازدواج کند، هر چند داراى ارزشهاى والاى انسانى باشد. (تفسیر نمونه، ج۱۷، ص: ۳۱۷)
نام زید در قرآن
تنها نام یکی از اصحاب پیامبر در قرآن آمده و او همین زید بن حارثه است. (احزاب، آیه ۳۷)
نتیجه
این نمونه ای از برخورد اسلام با یک برده و رشد او و رساندنش به آن موقعیت است. آیا برده ها در کشورهای غربی چنین موقعیتی داشتند؟ وقتی در اسلام سخن از پیش برده می آید نباید نظام برده داری در غرب به ذهن خطور کند. برده در اسلام یعنی مجرم و اسیر جنگی. اما غربیها با کشتی به کشورهای سیاهپوست می رفتند و با واسطه، مردم بیچاره را از وطنشان می دزدیدند و به کشورهای خود بعنوان برده می بردند. این کجا و آن کجا؟ این رفتار کجا و آن رفتار کجا؟
باسلام لطفا در مورد ازدواج پیامبر با عروسش(همسر زید) توضیح دهید چون از موارد شبهه است
زید فرزند پیامبر(ص) نبود تا این شبهه مطرح باشه. مگر در این پست گفتم که زید فرزند پیامبر(ص) بوده؟
سلام. از مطالب سایت استفاده کردم. در حال خواندن این مطلب دربارهی "زید" بودم که برخی او را اولین مسلمان دانستهاند، که ناخودآگاه یاد فیلم "محمد رسول الله" افتادم و جعل و تحریفی که صدا و سیمای ایران هنگام دوبلهی آن مرتکب شده است. اشارهام به این بخش است:
[زید: در غار تنها بوده، ناگهان فرشتهای به او نزدیک میشه…
ابوطالب: این موضوع رو به کیا گفته؟
زید: به همسرش خدیجه و فرزند تو علی]
حال آنکه اصل جمله در فیلم چنین است: [به همسرش خدیجه و علی و دوستش ابوبکر].
در دوبله، نام ابوبکر را حذف کردهاند!
جهت خالی نبودن عریضه. موارد تحریف شده در دوبلهی فیلم محمد رسول الله:
http://www.namasha.com/v/QKWyl5bc
دربین اعراب رسم بود که فرزند خوانده عین فرزند است ومحرم است. حال چگونه پیامبر دلش آمد که با زن فرزند خواندش که محرم هم بودن ازدواج کنه ( پیامبر به زید گفت که اورا طلاق بده زیرا من قصد ازدواج با او را دارم) لطفا ماجرا را شما توضیح دهید تا رفع ابهام شود.
چه شد که امثال شما همیشه عربهای جاهلی را می کوبید اما به اینجا که می رسه به اعتقادات اونها احترام میذارید؟! این رفتار عربهای جاهلی هم مثل زنده بگور کردن دخترها بیجا بود.
ازکجا پیدا کردید که پیامبر به زید گفت زنت را طلاق بده تا من با او ازدواج کنم؟!
با کسب اجازه از آقای فاطمی بزرگوار
اقای پیمان زینب بنت جحش قبل از اینکه زن زید بشه ۵۷ سال دختر عمه ی پیغمبر بودن
مادر زینب أمیمه بنت عبدالمطلب هستن که عمه ی پیغمبرن
زینب و برادرشون گویا خیلی راضی به ازدواج با زید نبودن بخاطر اینکه دوست داشتن با غیر از قریش وصلت نکنن .لی بالاخره ازدواج سر میگره اما بعد از مدتی رابطه زینب و زید به سردی کشیده میشه و از هم جدا میشن و….
کجای دنیا ازدواج با دختر عمه ی مطلقه کار حرام و غیر طبیعی و مشکل داریه ؟؟
آیات ۳۷ و ۳۸:«وَاِذْ تَقُولُ لِلَّذِی اَنْعَمَ اللَّهُ عَلَیْهِ وَاَنْعَمْتَ عَلَیْهِ اَمْسِکْ عَلَیْکَ زَوْجَکَ وَاتَّقِ اللَّهَ وَتُخْفِی فِی نَفْسِکَ مَا اللَّهُ مُبْدِیهِ وَتَخْشَی النَّاسَ وَاللَّهُ اَحَقُّ اَن تَخْشَاهُ ….. (به خاطر بیاور) زمانی را که به آن کس که خداوند به او نعمت داده بود و تو نیز به او نعمت داده بودی (به فرزند خواندهات «زید») میگفتی: «همسرت را نگاهدار و از خدا بپرهیز!» (و پیوسته این امر را تکرار میکردی)؛ و در دل چیزی را پنهان میداشتی که خداوند آن را آشکار میکند؛ و از مردم میترسیدی در حالی که خداوند سزاوارتر است که از او بترسی….
منتقدین میگویند: چه چیزی را پیامبر در دل پنهان میداشته واز مردم میترسیده آشکارش کنه؟
چرا شما به این قسمت از ترجمه ی آیه که نقل کردید توجه نمی کنی: «همسرت را نگاه دار”؟ و عجیبه که عبارت «در دل چیزی را پنهان میداشتی» را در پیام قبلی ات اینگونه نقل کردی: «پیامبر به زید گفت که اورا طلاق بده زیرا من قصد ازدواج با او را دارم»!
آیا چیزی در دل داشتن یعنی زنت را طلاق بده تا من با او ازدواج کنم؟!
اما توضیح آنچه در دل پیامبر ص بود:
از مجموع اطلاعات من و آنچه در تفسیر نمونه ذیل این آیه آمده به دست می آید که پیامبر ص واسطه ی این ادواج شد که به اختلاف کشیده شد. بله پیامبر ص قصد داشت بخاطر جبران این شکستی که برای دخترعمه اش پیش آمد، اگر کار به طلاق کشیده شد، خودش با او ازدواج کند نه اینکه به زید سفارش کرد زنش را طلاق دهد.
و یک علت نگرانی حضرت این بود که مردم ازدواج با زن پسرخوانده را بد می دانستند