خانه / ایران / اسلام و ایران / اسلام آوردن ایرانیان / اسلام آوردن زرتشتیان بدون اجبار / تبدیل آتشکده ها به مسجد به دست زرتشتیان نومسلمان

اسلام آوردن زرتشتیان بدون اجبار / تبدیل آتشکده ها به مسجد به دست زرتشتیان نومسلمان

نویسنده: دکتر عباس قدیانی
فرستنده: سید محمد ناطقی

با فتح ایران به توسط مسلمانان ـ که از سال ۱۲ هجری شروع و به سال ۲۱ با فتح نهاوند به کمال رسید ـ اندک اندک بسیاری از زردشتیان با بینایی کامل به دین اسلام گرویده و آن را بدون هیچگونه جبر و اکراهی پذیرا شدند.
در دوران قدرت مسلمین علماء زردشتی همچنین فعالیتهای دینی و فرهنگی خود را دنبال می کردند، و از طرف مسلمانان هیچگونه مزاحمتی نسبت به آنها نبود، همچنین آتشکده های زیادی که در سراسر ایران وجود داشتند همچنان شعله‌ور بودند، و حتی آثاری از آنها هنوز در ایران و خارج ایران باقی مانده است. زردشتیان که اسلام می آوردند خودشان آتشکده ها را نیز به مسجد تیدیل می کردند.

منبع: تاریخ ادیان و مذاهب در ایران، عباس قدیانی، ص ۱۱۷.

تاریخ ادیان و مذاهب در ایران ص 117

تاریخ ادیان و مذاهب در ایران ص ۱۱۷

شناسنامه تاریخ ادیان و مذاهب در ایران

آذر ۱۳۹۷

همچنین ببینید

نمونه هایی از ازدواج بزرگان در ایران باستان با محارم خود

به قلم علیرضا شاهپور شهبازی (دوره هخامنشی) ـ به گفته هرودت کمبوجیه بر خلاف قوانین …

۱۲ نظر

  1. بله.درست است ولی اکثر آنها جزیه پرداختند

  2. سخن بدون دلیل یک متعصب و مورخ شیعه حجتی ندارد ، بر خلاف نظر ایشان شواهد و مستندات بسیار گواه قطعی بر‌ اذیت و ممانعت زردشتیان از دینداری بوده است ، اوج این تضییقات که زندگی معمولی و حتی زنده ماندن را برای زردشتیان دشوار نموده بوده در اواخر دوره صفوی و اوایل قاجاریه بوده است . اعمالی مانند توهین و تحقیر و خراج چندگانه جزیه و اخراج زردشتیان از شهرها در بسیاری از تواریخ و سفرنامه‌ها ذکر شده و دلیل اصلی روگردانی زردشتیان از دین پدری همین سختیها و در مواردی نسل کشی زردشتیان بوده مانند انچه سلطان حسین صفوی جانی بر سر زردشتیان و یهودیان اصفهان اورد و بیش از دو میلیون نفوس زردشتی را نسل کشی کرد .

    • آنوقت سخن یک فرد مجهول الهویه مجهول المکان سندیت دارد؟!!.

    • در کدوم منبع موثق تاریخی اومده شاه سلطان حسین دو میلیون زرتشتی رو قتل عام کرد؟ جمعیت کشور چقدر بوده و چند درصد اون ها زرتشتی بودند در رذالت و تن پروری و ظلم شاه سلطان حسین حرفی نیست ولی این حرف بدون سند جنابعالی یک اعترافی هم داخل خودش داشت این که تا عهد صفوی هنوز جمعیت قابل توجهی زرتشتی بودند و هنوز اسلام رو نپذیرفته بودن اگر زور شمشیر بود تا عهد صفوی این جمعیت زرتشتی باقی نمیموند حالا این که در زمان ساسانی آیا همه مردم زرتشتی بودن یا چرا منطقه ای مثل ارمنستان مسیحی شد و از جمله در این مورد هم با حکومت مرکزی اختلاف پیدا کرد یا ادیان در شرق ایران و … و نحوه برخورد حکومت وقت بماند

  3. درود بر شما
    قطعا دوران صفویه جنایت و کشتار زیادی در حق مردمان آن دوره صورت پذیرفته است اما اقدامات بسیار خوب و اساسی توسط پادشاهان بزرگ صفویه هم انجام گردیده است .
    خاطرات جهانگردان غربی از دوران شکوه و عظمت ایران در زمان صفویان خواندنش خالی از لطف نیست …
    تمامیت ارضی ایران و حفظ یکپارچگی میهن عزیزمان توسط اولین سلسله ی ایرانی بعداز اشغال ایران (صفویان) توسط عربهای ‌مهاجم بدوی صورت پذیرفته است .
    هیچ نیازی نیست با آمار و ارقام تخیلی و بدور از واقعیت منطقی و علمی دوران این سلسله ی قدرتمند را تنها در سیاهی و تاریکی بیان کنیم .
    پیروز باشید …

  4. با درود به کیخسرو ،
    شاید بعضی از گردشگران خارجی از شکوه و عظمت امپراتوری عثمانیان یا نظام جمهوری اسلامی یا چین کمونیست یا کاخ کرملین هم خاطرات بنویسند، اینکه نشد دلیل .
    ایران بعد از ورود اسلام که از حالت امپراتوری خارج شد، به برکت پادشاهان مسلمان فقط کوچک و کوچکتر میشد.
    از نظامهای استبدادی و خفقان دینی مثل صفویان و یا عثمانی که به سرکوب و شکنجه های شهروندانشان تا حد نسل کشی زرتشتیان و ارامنه پیش رفته اند، نمیشود انتظار داشت که دلشان بحال تمامیت ارضی سوخته باشد.
    در واقع چنین نظامهایی، حفظ تمامیت ارضی را فقط برای حفظ نظام خود لازم و ضروری میدانند.
    مثلا برای نظام جمهوری اسلامی هم حفظ خطوط مرزی یعنی حفظ نظام،
    البته از داخل این خطوط مرزی هر چقدر آنرا تهی کنند و جنگل خواری و زمین خواری و نفت خواری کنند، چون به پیکر نظام آسیبی وارد نمیشود، شرعا اشکالی ندارد.

    • قلمرو صفوی چقدر با اشکانی و ساسانی تفاوت داشته ؟ قلمروها مدام تغییر می کرده ولی برای ما صفوی مقدس نیست انتقاد هم وارد می کنیم ولی برای امثال تو حکومت ساسانی و هخامنشی مقدسه و هر کسی حرفی بزنه مورد حمله واقع میشه برای نسل کشی زرتشتیان منبعتون کجاست ولی جالبه همون زرتشتیان با افاغنه در حمله به ایران و کشتار مردم همکاری می کنن مثل نصرالله زرتشتی نسل کشی ارامنه در ۱۹۱۵ هم توسط ترکان جوان که یک گروه سکولار بود انجام شد در مورد جنگل خواری و نفت خواری و زمین خواری این کار مسلما خیانته می خواد از مسئولین فعلی باشه یا از رضاخان و پسرش

    • البته در زمان ساسانیان و هخامنشیان که کل ایران از دست رفت !!!

  5. درود بر شما
    قصد من دفاع از عملکرد سلسله ی صفویان نبود و فقط خواستم بگویم اگر جرم و جنایتی هم مرتکب شده اند باید با دیده ی واقعیت و حقایق تاریخی بیان شود نه با عدد تخیلی و عجیب کشتار ۲ میلیون زرتشتی !!!!
    در ضمن ایکاش که اینقدر از جنایات دولت های ظالم شرقی چین و روسیه و ترکیه و ایران یاداوری کردی اشاره ای هم به جنایت های دولت های غربی می کردی که باعث کشتار ده ها میلیون انسان بی گناه شده اند .
    ظلم کردن و ظالم بودن شرق و غرب و مسلمان و کمونیست و لاییک و سکولار و مسیحی و زرتشتی و یهودی و … نمی شناسد .
    پیروز باشید …

  6. تشکر از مطلب و اینکه این ها واقعیت را بیان مینمایند دین زرتشت دینی است که اصلا با عقل و فهم جور در نمی آید در حالی که در قرآن بیشمار اعجاز علمی و حتا تاریخی ثابت شده وجود دارد و اگر در فتوحات اسلامی فردی اسلام نمی آورد جزیه میپرداخت در حالی که ثابت شده که جزیه اسلامی خیلی کمتر از مالیات ساسانی بود برای مثال در کتاب Age of the Caliphates نوشته است:
    در زمان عمر و جانشینان فوری او ، فاتحان عرب سعی کردند انسجام سیاسی و فرهنگی خود را با وجود جاذبه های تمدن هایی که تسخیر کرده بودند ، حفظ کنند. اعراب می بایست در شهرکهای پادگان مستقر می شدند تا در املاک پراکنده. افراد جدید غیرمسلمان یا ذمی باید مالیات ویژه ای بپردازند ، مالیات جزیه یا نظرسنجی ، که برای افراد با سن و سال دارای تناسب نظامی با نرخ های مختلف محاسبه می شد.
    منبع: Age of the Caliphates. Longman. p. ۶۸

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

*

code