خانه / ایران / اسلام و ایران / اسلام منجی ایران / سرپرستی زن مطلقه در دست شوهر سابق! / فرزند شوهر دوم برای شوهر سابق!(۱)

سرپرستی زن مطلقه در دست شوهر سابق! / فرزند شوهر دوم برای شوهر سابق!(۱)

به قلم کامران احمدوند
در کتاب مادیان هزار دادستان که در زمان ساسانیان نوشته شده، حکمی آمده که طبق آن:
یک) اگر مردی زنش را طلاق دهد، می تواند همچنان سالاری و سرپرستی آن زن را داشته باشد!
دو) در صورتی که مرد پس از طلاق، سالاری و سرپرستی زن را به او واگذار نکند و زن ازدواج کند، فرزندان ازدواج دوم به شوهر سابق تعلق دارد. تصور کنیم مردی که این فرزندان از نطفه ی او نیستند، چه رفتاری با آنان خواهد داشت!

در مادیان هزار دادستان، صفحه ۱۰۱، بند ۴ می خوانیم:
«در جایی نوشته شده است که چنانچه مردی زن (خویش) را طلاق دهد ـ مگر (در مواردی) که آن زن را نسبت به خویشتن سالار و مختار کند ـ نمی تواند (حق) سالاری را به کسی واگذار کند و چنانچه آن زن پس از آن، در حیات آن مرد شوهر کند و فرزند زاید، آنگاه فرزند آن زن به کسی تعلق دارد که آن زن را به آن شیوه طلاق داده است».

توضیح سالار
مترجم در صفحه ۱۳۷ واژه ی «سالار» را اینگونه توضیح داده است:
«سالار شخصی است که صرفا بنابر توافق، متولی امری اعم از خانواده، آتشکده و غیره می گردد. این شخص بر پایه ی همین توافق در آن امر امین و مورد اعتماد قرار می گیرد تا امور مربوطه را پیش ببرد».

مادیان هزار دادستان ص 101

مادیان هزار دادستان ص ۱۰۱

شناسنامه مادیان هزار دادستان

فروردین ۱۳۹۷

همچنین ببینید

بی اختیاری زن در انتخاب همسر / برابری زن و گاو در پیمان بستن بر آنها

به قلم سید محمد ناطقی به رغم سروصداهای بسیار در مورد آزادی و کرامت زن …

۲ نظر

  1. طرح این موضوع ناشی از نقصان دانش نویسنده در زبان پهلوی و دانش حقوق است . در دوره ساسانی دو مفهوم ازدواج و سالاری به صورت مسنقل وجود داشته . در حقیقت بر حسب نوع ازدواج ، پس از طلاق شرایط سالاری زن متفاوت بوده یعنی یا سالاری به خود او بر می گشته یا بستگانش یا در دست شوهر باقی می مانده و این موارد قراردادهای حقوقی متناسب با زمان خود بوده و به وراثت و دارایی افراد هم مرتبط بوده .
    لذا اولا معنی کردن سالاری به سرپرستی دقیق نیست بلکه سالاری بخشی از حقوق وابسته به زن را شامل می شده .
    دیگر در زمان ساسانیان لزوما فرزندی به معنای تعریف وراثتی فرزند نبوده بلکه تابع همین شرایط حقوقی بوده یعنی مرد می توانسته از طریق عقد قرارداد در زمان طلاق یا ازدواج در خصوص تعیین تکلیف فرزند حاصل از این ازدواج تصمیم گیری نماید .
    ثانیا این موضوع به صورت عرفی پذیرفته شده بوده و به صورت منطقی نیز ایراد جدی بر آن وارد نیست کما اینکه بر قوانین فرزند خواندگی مدرن هم ایرادی وارد نیست .

    • مدیر سایت

      آن سالاری ای که در اختیار شوهر سابق باقی می مانده، از نظر حقوق ساسانی به چه معنا بوده؟ بالاخره اختیاراتی در دست شوهر قبل بوده. این اختیارات هرچه هم کم باشه باز هم ایراد داره. از نظر اسلام وقتی طلاق صورت گرفت، مرد مانند مردان دیگر می شود.

      اینکه در مادیان آمده که فرزند شوهر دوم به شوهر قبل تعلق داره، به چه معناست؟
      آیا ایراد جدی وارد نیست به اینکه بچه ای که در آینده به دنیا میاد، افراد قرارداد ببندند که برای چه کسی باشه؟!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

*

code