خانه / شخصیت ها / اهل بیت(ع) / امام صادق(ع) / مانی و زرتشت و زرتشتیان در حدیثی از امام صادق(ع)

مانی و زرتشت و زرتشتیان در حدیثی از امام صادق(ع)

دانشمندی مادّی و منکِر ماوراء طبیعت، نزد امام صادق(ع) آمد و مسائل مختلفی را مطرح نمود که از جمله پرسش هایش این بود:…

مادّی: داستان «مانی» چیست؟

امام(ع): مانی، کاوشگری بود که مقداری از آیین مجوسی و مقداری از آیین مسیحی را گرفت و به هم آمیخت و آیینی ساخت که با هیچ یک، جور در نمی آمد.

مانی، معتقد بود که دو خدا جهان را تدبیر می کنند: یکی خدای روشنایی و دیگری خدای تاریکی، و روشنایی در حصاری از تاریکی است. مسیحی ها او را تکذیب کردند و مجوسی ها او را پذیرفتند.

مادّی: آیا خداوند برای مجوسی ها پیامبر فرستاده است؟ من کتاب هایی از آنها دیده ام که دارای مطالب ارزنده و پندهای مفید و مثال های آموزنده بود. آنها نیز به پاداش و کیفر پس از مرگ، اعتراف دارند و از نظر مذهبی، دارای قوانین خاصی هستند که به آن عمل می کنند.

امام(ع): هیچ امّتی نبوده، مگر این که پیامبر داشته است. خداوند برای مجوسی ها هم پیامبر فرستاد؛ ولی او را نپذیرفتند و کتابش را تکذیب کردند.

مادّی: پیامبر آنها کیست؟ بعضی خیال می کنند که پیامبر آنها خالد بن سنان بوده است.

امام(ع): خالد، عربی صحرانشین بود و پیامبر نبود. این، چیزی است که در بین مردم، شایع است .

مادّی: آیا پیامبرشان، زردشت بوده است؟

امام(ع): زردشت، زمزمه[۱] را برای آنها آورد و ادّعای نبوّت نمود. عدّه ای از آنها به او ایمان آوردند، و عدّه ای او را تکذیب نمودند و از جامعه خود بیرونش کردند و طعمه درندگان صحرا شد.

مادّی: آیا مجوس به حق نزدیک تر بودند، یا عرب زمان جاهلیت؟

امام(ع): عرب زمان جاهلیت؛ چون مجوس، تمام پیامبران را تکذیب کردند و هیچ یک از سنن آنها را در جامعه خود پیاده ننمودند. کیخسرو، پادشاه مجوس، سیصد پیامبر را کشته است.

مجوس، غسل جنابت نمی نمود؛ ولی عرب جاهلی، این فریضه را انجام می داد، در حالی که غسل جنابت، یکی از کارهای خاصّ دین حنیف است.

مجوس ختنه نمی کرد، در صورتی که ختنه از سنّت های انبیاءست… ؛ ولی عرب، به این سنّت عمل می نمود.

مجوسی ها مرده های خود را غسل نمی دادند و کفن نمی کردند، و آنها را در بیابان ها و میان سنگ ها می انداختند؛ ولی عرب بر اساس سنّت پیامبران مرده های خود را غسل می داد و کفن می کرد و دفن می نمود.

مجوس ازدواج با مادر و دختر و خواهر را تجویز می کرد؛ ولی عرب آن را تحریم نموده بود…

متن عربی حدیث

ومن سؤال الزندیق الذی سأل أبا عبد الله(ع) عن مسائل کثیره أنه قال:…

قال: فما قصه مانی؟

قال(ع): متفحص أخذ بعض المجوسیه فشابها ببعض النصرانیه، فأخطأ الملتین ولم یصب مذهبا واحدا منهما، وزعم أن العالم دبر من إلهین، نور وظلمه، وأن النور فی حصار من الظلمه علی ما حکینا منه، فکذبته النصاری، وقبلته المجوس.

قال: فأخبرنی عن المجوس أفبعث الله إلیهم نبیا؟ فإنی أجد لهم کتبا محکمه ومواعظ بلیغه، وأمثالا شافیه، یقرون بالثواب والعقاب، ولهم شرایع یعملون بها.

قال(ع): ما من أمه إلا خلا فیها نذیر، وقد بعث إلیهم نبی بکتاب من عند الله، فأنکروه. وجحدوا کتابه.

قال: ومن هو فإن الناس یزعمون أنه خالد بن سنان؟

قال(ع): إن خالدا کان عربیا بدویا، ما کان نبیا، وإنما ذلک شئ یقوله الناس.

قال: أفزردشت؟

قال: إن زردشت أتاهم بزمزمه، وادعی النبوه، فآمن منهم قوم وجحده قوم، فأخرجوه فأکلته السباع فی بریه من الأرض.

قال: فأخبرنی عن المجوس کانوا أقرب إلی الصواب فی دهرهم، أم العرب؟

قال: العرب فی الجاهلیه، کانت أقرب إلی الدین الحنیفی من المجوس وذلک أن المجوس کفرت بکل الأنبیاء، وجحدت کتبهم، وأنکرت براهینهم، ولم تأخذ بشئ من سننهم، وآثارهم، وأن کیخسرو ملک المجوس فی الدهر الأول قتل ثلاثمائه نبی، وکانت المجوس لا تغتسل من الجنابه، والعرب کانت تغتسل والاغتسال من خالص شرایع الحنیفیه، وکانت المجوس لا تختن، وهو من سنن الأنبیاء، وأول من فعل ذلک إبراهیم خلیل الله، وکانت المجوس لا تغسل موتاها ولا تکفنها، وکانت العرب تفعل ذلک، وکانت المجوس ترمی الموتی فی الصحاری والنواویس، والعرب تواریها فی قبورها وتلحدها، وکذلک السنه علی الرسل، إن أول من حفر له قبر آدم أبو البشر، وألحد له لحد، وکانت المجوس تأتی الأمهات وتنکح البنات والأخوات، وحرمت ذلک العرب، وأنکرت المجوس بیت الله الحرام وسمته بیت الشیطان، والعرب کانت تحجه وتعظمه، وتقول: بیت ربنا، وتقر بالتوراه والإنجیل، وتسأل أهل الکتب وتأخذ، وکانت العرب فی کل الأسباب أقرب إلی الدین الحنیفیه من المجوس.

منبع:

الاحتجاج، طبرسی (درگذشت: ۵۴۸ق)، تحقیق: سید محمدباقر خرسان، ۱۳۸۶ق، ج ۲، ص ۷۷ ـ ۹۲ و بحار الأنوار، ج ۱۰، ص ۱۶۴ -۱۸۰.

ترجمه از: مناظره های آموزنده، محمد محمدی ری شهری، قم، دارالحدیث، چاپ اول، ۱۳۹۱ش، ص ۷۳ ـ ۸۸

 

[۱]. زمزمه، آواز خاصى است که مجوسى ها موقع غذا خوردن مى خواندند (ر. ک: بحار الأنوار، ج ۱۰، ص ۱۷۹).

مرداد ۱۳۹۷

همچنین ببینید

حدیثی بی ربط!

به قلم مدیر سایت از خواندن این حدیث لذت بردم و با اینکه ربطی به …

۴ نظر

  1. اینجا از زبون امام صادق گفته شده کیخسرو که نسخه ای دیگه از روایت اونو نخستین شاه مجوس(ایرانی/زرتشتی) خطاب میکنه ۳۰۰ تا پیامبر رو کشته! خب این خیلی مسخرست و همینجا صحت این روایت رو زیر سوال میبره! اگه ۶۰ سال پادشاهی کیخسرو در شاهنامه رو به سیصد پیامبر ادعایی این حدیث تقسیم کنیم یعنی کیخسرو سالی پنج تا پیامبر کشته! یعنی از از ۱۴۰۰ پیامبر نازل شده ۳۰۰ تاش رو کیخسرو کشته! با کدوم منطق تاریخی؟ با کدوم سند؟! مگه میشه همچین پادشاهی یه همچین کشتار بزرگی از پیامبران بکنه و متون دینی یهود مسیحیت و اسلامی اشاره ای بهش نکنن؟! همچین گاف بزرگی تو این روایت هست بعد شما اینو با اطمینان تمام به امام صادق منسوب میکنین؟
    همچنین غسل یا شستشو با آب دربین ایرانیان باستان (حالا با آیین خاص خودشون) رایج بوده! مث دختر شنگل شاه هند که بعد عقد با بهرام گور باید پیش موبد با آب غسل میکرد!

    • سخن شما درسته گرشاسپ

      گرشاسپ جان سخن شما درست است در این حدیث برخی مطالب تاریخی هست اما هدف حمله به تمدن پارسی هست واصلا به نظر نمیرسد ارتباطی با امام صادق داشته باشد چون یک مادی گرا بحثی میکنه که به باور خودش ربط داشته باشه چیکار داره پیامبر مجوس چیه؟
      بعد یک مادی گرا اگر همچین مکالمه ای باشه میگه پس خدا باید پیامبر اسلام رو بر مجوسان ابتدا میفرستاد چون اونها مثلا گمراه تر از مشرکان مکه بودند
      به نظر من هم سخن جعفر صادق نیست وبه هرحال با قرآن وبرخی وقایع تاریخی همخوانی ندارد

  2. حدیثی پارسی ستیز هست

    در کل کتب تاریخی هست که در بین برخی قبایل اعراب هم ازدواج با خویشاوندان خیلی نزدیک وجود داشته کلا این حدیث بیشتر کوبیدن فرهنگ پارسی است ولی مضامین صحیحی ندارد

  3. درود
    از مدیر تارنمای راه راستی انتظار نمی رفت برای کوبیدن آیین زرتشتی و دشمنی با تاریخ کهن ایران باستان ، از حدیث بدون سند برای اثبات گفتمان خودشان استفاده کنند .
    ایرادات بزرگ این حدیث طبق تارنمای مطرح پرسمان قرآن :
    ( این روایات از نظر سندی مشکل دارند و سند آن ها تمام نیست؛
    از طرفی عالمان و محدثان شاخص نیز این روایات را در کتبشان نیاورده اند، از اینرو این روایات در کتب اربعه دیده نمی شوند.)
    این دروغ بزرگ را نسبت به ایران و ایرانی داده اید جای شرمساری و پوزش ندارد ؟؟؟
    دروغ بسیار احمقانه و خنده دار قتل ۳۰۰ پیامبر خداوندگار توسط پادشاه ایران زمین کیخسروشاه !!!!!
    این پادشاه در کدام زمان بود ؟
    چرا در هیچ کتاب تاریخی به این جنایات هولناک اشاره نشده است ؟
    در ضمن وجود نازنین امام صادق (ع) اینقدر کینه و دشمنی با ایران و ایرانی داشته اند ؟
    وقتی احادیث صحیح و درستی از تعریف ها و تمجیدها از ایران و ایرانی از پیامبر گرامی اسلام و اهل بیت ایشان وجود دارد اینگونه احادیث مسخره و مضحک جای تامل دارد !!!
    جالب تر اینکه خود اهل بیت فرمودند اعراب جاهلیت باز هم به زمان جاهلیت بازگردانده خواهند شد و توسط ایرانیان پاک ضمیر به اسلام راستین هدایت خواهند شد .
    هر کس چه غرب زده چه شرق زده چه عرب زده و چه اسلام زده با ایران و فرهنگ ایرانی مشکل دارد با سند و منطق و عقلانیت انتقاد کند نه با تخیل ، اوهام و کینه و دشمنی با این مرز و بوم …
    دور باد ایران بزرگ و فرهنگ آریایی از غرب گرایان ، شرق گرایان ، عرب گرایان و اسلام گرایان تندرو و بی منطق

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

*

code