به قلم سید محمد ناطقی
فراوان از ما مسلمان ها انتقاد می کنند که چرا باید طبق فتوای علما، در بعضی موارد، زن در شهادت دادن نصف مرد به حساب آید؟! اینان خبر ندارند که طبق نوشته ی مینوی خرد، گواهی زن به طور کلی پذیرفته نمی شود و حتی تصریح شده که در سطح کودکان و بردگان است.
در مینوی خرد، صفحه ۵۶ آمده است:
«این سه را به عنوان گواه نباید پذیرفت: زن و کودک نابالغ و مرد بنده».
مینوی خرد ص ۵۶
اردیبهشت ۱۳۹۷
از آنچه که منابع و مآخذ با اطمینان خاطر در اختیار ما میگذارند، میتوانید ملاحظه کنید که زن در امپراتوری ساسانی، جدا راه تعالی و استقلال حقوقی خود را میپیموده و نیز بخش بزرگی از این راه را در پشت سر داشته است؛ ولی پیروزی عرب و سرنگونی امپراتوری ساسانی دوباره موجب شد که این کامیابیهای زن، همه یکباره طریق زوال و تباهی در پیش گیرند.
بارتلمه – زن در حقوق ساسانی ص
به نظر میرسد دورهٔ ساسانی یک استثنا در سیر نزولی وضعیت زن در تمدنهای جهان محسوب میشود. برای نمونه اگر در یونان و رم، وضعیت زن در میانهٔ هزاره یکم میلادی به مراتب بدتر از وضعیت زن در یونان عصر کلاسیکبود، در ایران ساسانی، زنان در طول دوره ۴۳۰ ساله ساسانی رو به جلو بوده است
بارتولومه مینویسد:حتی آموزش علم حقوق در میان زنان عصر ساسانی بیگانه و نامأنوس نبوده است و گمان نمیرود که این علاقه به آموزش، در مورد رشتههای عمومیتر و غیر اختصاصیتر کمتر موجود بوده باشد. زن میتوانسته است در دادگاه به سود خود اقامه دعوا کند. در موارد فراوانی گزارش شده است که شوهری حق تصرف در بخش معینی از اموال خانوادگی یا بهای آن را به زن خود واگذار کرده است…. در یک مورد جالب دیگر میخوانیم که مردی با دو زن قرادادی میبندد که یک «شرکت سهامی تجاری» تشکیل دهند و در این شرکت هر یک از سه طرف دارای حقوق برابر باشند.
با سلام ؛ و اما بعد :
پاسخ چند تا از کامنتهای این باستان ستای افراطی :
http://offer13.blog.ir/post/61
بنازم به این خرد!