+
خانه / احکام / احکام زرتشتی / ازدواج زرتشتیان با محارم / بحثی ناتمام با موبد غیبی / آیا گات ها پاسخگوی همه ی پرسش هاست؟ / چگونگی به دست آوردن حرام بودن ازدواج با محارم از گات ها
بحثی ناتمام با موبد غیبی / آیا گات ها پاسخگوی همه ی پرسش هاست؟ / چگونگی به دست آوردن حرام بودن ازدواج با محارم از گات ها

بحثی ناتمام با موبد غیبی / آیا گات ها پاسخگوی همه ی پرسش هاست؟ / چگونگی به دست آوردن حرام بودن ازدواج با محارم از گات ها

به قلم مدیر سایت
چند بار دوست عزیز و موبد گرامی جناب مهران غیبی در بحث ها ادعا کرد که جواب همه ی پرسش ها را در گات ها می توان یافت.
ایشان ذیل نوشته ی «دلیل های سست زرتشتی ها» در این سایت، این ادعا را تکرار کرد و بحث ما در این موضوع ادامه یافت و در انتها، پاسخی از ایشان نرسید. گفت و گو را در اینجا می گذارم و به منظور پرهیز از طولانی شدن، رعایت آداب از قبیل «سلام» را از پیام ها حذف می کنم:

موبد غیبی:
من گفته ام که گاتها کتاب آسمانی من است. برای من کافی است. همه پرسشها و نیازهای مرا برآورده می سازد.

فاطمی:
اگر جواب همه ی پرسش ها در گاتها است بفرمایید حرمت ازدواج با محارم از کجای گاتها بدست می آید؟

موبد غیبی:
در هات ۵۳ آموزش داده شده که برای بهسازی جامعه باید دختر و پسر با گزینش خردمندانه همدیگر را بر گزینند وووو.
خب اگر کسی جز این برود جامعه آسیب خواهد دید. دو گونه رهبری «اهو» و «رتو» باید از جامعه پاسداری کنند تا آسیب نبیند ووووو

فاطمی:
چرا ازدواج با محارم خردمندانه نیست؟

موبد غیبی:
دانش نشان می دهد که زندگان دگرگشن اگر خودگشن شوند صفتهای خوب را از دست می دهند. سندهایی هست که هخامنشیان از این دانش آگاه بودند.. از این روی خردمندانه نیست که انسان دگرگشن، خودگشن شود.

فاطمی:
جای تعجب است شما که بنا داشتید الفاظ نامانوس بکار نبرید یکباره از «خودگشن» و «دگرگشن» استفاده کردید! ظاهرا مراد شما از «خودگشن» ازدواج با نزدیکان است و منظورتان این است که ازدواج با خودی سبب بوجود آمدن فرزندان ناقص می شود و این خلاف خرد است.
سؤال: ازدواج با مادر وقتی در سن یائسگی است و نیز خواهر در صورتی که رحمش را در آورده و در نتیجه فرزندی بوجود نمی آید، حکم آن چگونه از گاتها بدست می آید؟

یادآوری:
قرآن کریم در سوره نساء، آیه ۲۳ با صراحت ازدواج با محارم را تحریم کرده است:
حُرِّمَتْ عَلَیْکُمْ أُمَّهٰاتُکُمْ وَ بَنٰاتُکُمْ وَ أَخَوٰاتُکُمْ وَ عَمّٰاتُکُمْ وَ خٰالاٰتُکُمْ وَ بَنٰاتُ اَلْأَخِ وَ بَنٰاتُ اَلْأُخْتِ وَ أُمَّهٰاتُکُمُ اَللاّٰتِی أَرْضَعْنَکُمْ وَ أَخَوٰاتُکُمْ مِنَ اَلرَّضٰاعَهِ وَ أُمَّهٰاتُ نِسٰائِکُمْ وَ رَبٰائِبُکُمُ اَللاّٰتِی فِی حُجُورِکُمْ مِنْ نِسٰائِکُمُ اَللاّٰتِی دَخَلْتُمْ بِهِنَّ فَإِنْ لَمْ تَکُونُوا دَخَلْتُمْ بِهِنَّ فَلاٰ جُنٰاحَ عَلَیْکُمْ وَ حَلاٰئِلُ أَبْنٰائِکُمُ اَلَّذِینَ مِنْ أَصْلاٰبِکُمْ.

حرام شده است بر شما، مادرانتان، و دختران، و خواهران، و عمهها، و خالهها، و دختران برادر، و دختران خواهر شما، و مادرانی که شما را شیر داده اند (مادران رضاعی)، و خواهران رضاعی شما، و مادران همسرانتان، و دختران همسرتان که در دامان شما پرورش یافتهاند از همسرانی که با آنها آمیزش جنسی داشتهاید ـ و چنانچه با آنها آمیزش جنسی نداشتهاید، (دختران آنها) برای شما مانعی ندارد ـ و (همچنین حرام است بر شما) همسرهای پسرانتان که از نسل شما هستند (نه پسرخوانده ها).

۶۷ نظر

  1. خوب مسلمه که ازدواج محارمی در اعراب بوده و هست که البته آیه نازل شده بین اعراب که حرام اعلام شده اما در ایران باستان و زرتشتیان همچنین عملی انجام نشده که در گات ها بخواد بهش ذکر کنه که حرام هست یا حلال چون ایرانیان اصلا به این عمل فکر هم نمیکردن

    شما در همین سوره نسا آیه ۲۴ صراحتا میگه ازدواج با زنان شوهر دار حرام اعلام شد به استسنای کنیزانی که مالک آنهایید ( به استسنای کنیزانی که مالک آن هایید ) و حتی یک فریضه الهی بشمار میرود بنده تفسیرشم خوندم کنیزانی که غیر مسلمان هستند حتی اگر شوهر داشته بلشند نیازی نیست طلاق بگیرند و این حکم از طرف خدا باطل میشه و اون عربی که صاحب کنیز هست براحتی میتونه ارتباط جنسی داشته باشه آیا این عمل ناپسند نیست؟ چرا خدا همچین حکمی رو در اختیار مسلمین قرار داده که حتی کنیزان غیر مسلمان ( البته در تفسیر اما قرآن میفرماید کنیزانی که مالک آنهایید و از مسلمان و غیر مسلمان حرفی زده نشده ) که شوهر دارند میشه ارتباط داشت؟

  2. آقای فاطمی شما بهتر است اینقدر سفید و سیاه فکر نکنید .
    اگر بخواهیم سخنان خمینی را هم از پاریس تا زمان درگذشت را مورد بحث قرار دهیم ،
    زمان و قلم از نقد آن کم خواهند آورد…..

  3.  ایشان نگفتند بالاخره قبول دارند بهمن همان اردشیر است یا نه!

    راستی چند وقته در سایت نمی آیند خبری از ایشان نداربد؟!

  4. سلام آقای آرمین

    ۴. اینکه گفتید "در گاتها به ازدواج محارم اشاره نشده چون ایرانیان اصلا این کار رو نمیکردند"…دقیقا اشاره به جواز این کار میده چون سکوت یک دین در مورد یک رسم، در واقع جواز به حلال بودن آن کار هست و این قضیه اتفاقا باعث اثبات این کار می شود و کسی نمیتواند بگوید چنین چیزی در دین زرتشتحرام است! 

    همانطور که در ابتدای اسلام شراب خوردن حلال بود و بعد از چندسال حرام شد. چون اصلا کسی شراب خوردن را حرام نکرده بود! و در دین زرتشتی هم همینطور هست و تا الان کسی این کار را حرام نکرده! چون اصلا در گاتها در موردش صحبت نشده.

  5. منم گفتم که چون نبوده دلیلی نداره که حرام یا حلال اعلام کنه معمولا چیزهایی که لازم یا واجب باشه خداوند دستور میده، حالا چون نبوده و خداوند در بین ایرانیان چیزی ندید و در موردش چیزی هم نگفته حالا شما میگید چرا گات ها در موردش حرفی نزده؟!!

    در مورد اون آیه واضح هست چی گفته ولی شما مسله رو بزرگ کردید و میگید بحث دامنه داره!!!! چه دامنه ای؟ سایتتونو خوندم و قبلا هم میدونستم اما توجیهی وجود نداره

    • پس حالا که اعلام نکرده حلال یا حرام، حلاله مثل سوار شدن هواپیما و بسیاری امور دیگر

      • دربارش مستقیما اشاره نشده اما گفته شده برای رسیدن به بالندگی و سعادت انسان باید از راستی و اندیشه ی نیک و دانش استفاده کند. دانش و عقل سلیم به ما میگه که استفاده از هواپیما و ماشین و غیره حرام نیست و همچنین از طریق دانش و اندیشه ی نیک درمیابیم که ازدواج با محارم کار درستی نیست و همچنین ازدواج با محارم مطابق نظم جهان و هنجار های دنیا یعنی همان راستی نیست( راستی در أصل به معنای هنجار ها و قوانینی است که دنیا بر أساس ان به وجود امده) این که یک پادشاه خودکامه ( خشایارشا) که معلوم نیست واقعا دینش چی بوده با محارمش ازدواج کرده نمیتونی بگی که این کار مخصوص زرتشتیاس.

        • اگر بخواهیم براساس عقل خودمان عمل کنیم کم نیستند دزدانی که کار خودشان را معقول می دانند. چرا فلانی چند صد میلیون تومان داشته من نداشته باشم؟ صدام و هیتلر هم کارهاشون براساس عقلشون خوب بود. قبح ازدواج با محارم فعلا مطرحه اما اگر روزی رسید که با تبلیغات قبح آن را شکستند مثل همجنسبازی که شکسته شده چه می کنید؟ امروزه در بعضی کشورها ازدواج همجنس عادی شده و مطابق عقل می دانند آیا می توان گفت براساس دین زرتشتی همجنسباری کار خوبیه؟

          • از لحاظ علمی رواج همجنسگرایی و ازدواجشان باعث میشه که جمعیت جامعه کم شود و همچنین باعث افزایش کودک ازاری میشه پس هم از لحاظ اندیشه ی نیک و هم از لحاظ دانش کاری ناپسند است

          • من نگفتن تنها عقل بلکه باید درباره ی چنین موضوعاتی هم از عقل و هم بادرنظر داشتن اندیشه ی نیک و باتوجه به هنجار های هستی تصمیم گرفت پس شخصی که میگه چرا باید فلانی صد تومن داشته باشه ولی من نه ، به اندیشه ی نیک توجه نکرده چون اگه میکرد به این نتیجه میرسید که اگه ان شخص صدتومنش را از دست بدهد ممکن است زیان ببیند و یا خانواده اش گرسنه بخوابد. پس اگر اندیشه ی نیکش را بکار بگیرد از او دزدی نمیکند

          • در دین زرتشت کسانی که به اندیشه ی نیک و راستی توجه نمیکنند جایگاهشان دوزخ است

  6. آها پس نگفته حلاله؟!!!! چقدر منطقی!!! خوشحالم که ایرانیان چنین کارهایی نکردند اما باز متهم میکنید ایرانیان رو فکر نکنم کسی حرفاتونو باور کنه

    در مورد شراب ببینید شراب برای ایرانیان حرام اعلام نشده و حتی شراب هم مینوشیدند و شادی میکردند و حتی یکی از جشن هاشون ( جشن شراب خواری بود ) بقول امروزیا با جنبه بودند و آسیبی نمیرسوندند و حتی در مواقعی شراب مقدس بود

    اما اعراب چرا حرام شد؟؟ چون یارو شراب میخورد میرفت مسجد با مخ میرفت رو مهر. یا میزدن همدیگرو میکشتند ( کشتار های وحشیانه ) به همین دلیل حرام اعلام شد قانون اونجا اینطور بود که حرام باشه اما قانون اینور مشکلی نداشت ( در اصل منطقه، مردم و موقعیت اجتماعی هر جا فرق داره و قوانین مطابق همین اصول برای بشریت اورده میشد )

    • درود

      آرمین لازم نکرده تو از ما دفاع کنی ، نمیدونی ساکت شی بهتره ، تو بهتره به داد دین خودت برسی ، مشروب در دین مزدیسنا منع شده :

      کی ای مزدا شُرَفا به رسالت نیک‌پی خواهند برد؟ کی این مشروب سکرآوردنده و کثیف را خواهی برانداخت؟ از آن چیزی که کرپانهای زشت کردار و شهریاران بدرفتار، به عمد ممالک را می‌فریبند. بند ۱۰ هات ۴۸

      لطفا حرف نزن برا خودت میگم هههههه!!!!

  7. اتفاقا اگر با منطق شما جلو بریم باز به حرف من میرسید وقتی چیزی نبوده پس دلیلی نداره در کتاب مقدس بیاد ( وقتی شما درس میخونید چیزهایی ازتون امتحان گرفته میشه که درسشو خونده باشید و تدریس داده شده ) ولی در قران که حرام اعلام شده چون در اعراب وجود داشته که حرام اعلام شده ولی در کتاب اوستا وقتی حرفی نزده چون نبوده دیگه

    • اصل اولی در مورد هر رفتاری، حلال بودنه مگر اینکه دین، کاری را حرام اعلام کنه. شما هنوز با ابتدایی ترین مطالب آشنایی ندارید. اگر جواب درست ندید و حرفتان را تکرار کنید پیام شما منتشر نمی شه

  8. سلام آقای آرمین

    سکوت علامت رضاست! 

    یعنی اگر دین شما چیزی نگفته شما قادرید هر کاری انجام بدید. تازمانی که در اوستا یا گاتها چیزی در مورد حرام بودن ازدواج با محارم نیست، زرتشتیان میتوانند این کار را انجام بدهند

     

  9. حالا که اعلام نکرده مگر زرتشتیان اینکارو میکنن؟!!! واقعا نمیفهممتون

    • آقای آرمین

      زرتشتیان در هرجای دنیا اگر بخوان این کارو بکنن  مورد بازخواست قرار میگیرند. برای همین این کار رو نمیکنن چون مردم امروز دنیا چنین چیزی رو قبول نمیکنن. 

      اما از لحاظ شرعی در دین زرتشت مانعی برای این کار وجود ندارد. 

      در بین اقوام گذشته آدم خواری رواج داشت و مقدس هم بود. ولی الان اگر کسی آدم بخورد به عنوان دیوانه می برندش تیمارستان! چون الان کسی آدم خواری را مقدس نمیداند.

       

       

       

  10. درود اقا مهدی

    ایرانیان ادم خوار بودند؟ یا مثالشو گفتید؟

    خب اگر در دنیای امروزی ازدواج محارمی مورد قبول نیست پس چرا در بین اعراب رویت میشه؟؟!!

  11. شما هنوز در کتاب اوستا چنین ازدواجی پیدا نکردید چطور میگید از لحاظ شرعی مانعی ندارد؟

    • شما بازم حرفتو تکرار کردی
      عزیز من، وقتی که در دینی کاری حرام نشد یعنی از نظر آن دین، آن کار، جایز و مباحه. 
      سوار شدن هواپیما در اوستا نیامده آیا از نظر دین زرتشتی، سوار هواپیما شدن حرامه یا حلال؟

  12. درود آقا مهدی شما گفتید زرتشتیان هر جای دنیا ازدواج محارمی داشته باشند مورد باز خواست قرار میگیرند مگر در آمریکا، سویس، بلژیک، آلمان و … که ازدواج همجنسگرایی دارند نمیشه اونجا انجام بدن؟ اونجا زرتشتی نیست؟ خب راحت میتونن بکنن اما اینکارو ناپسند میدونن و مخالف سرسخت چنین کاری هستند اینهمه آقای موبد غیبی گفتند باز مرغ شما یک پا داره!!!

  13. سلام آقای آرمین

    همجنسبازی چه ربطی به ازدواج با محارم داره؟! 

    بعد کجا در بین اعراب امروزی رویت شده؟ چرا مدارکی ارائه نمیدید؟ ما در مورد بعد از اسلام صحبت میکنیم

    ماساژت ها که قومی آریایی و کاملا ایرانی بودند آدم میخوردند

    سکاها خون دشمنانشان را در کاسه میریختند و مینوشیدند 

    بروید و کمی کتاب تاریخ بخونید حداقل

    من دیگه در این بخش کامنت نمیذارم شما هنوز از منطق بسیار دور هستید

     

     

    • شیعیان صفوی ادمخواری میکردند و گوشت سنی میخوردند

      ها فر کردی فقط خودت بلدی ما نگاه میکنیمت

      تو اون زمان دور ولی شیعیان اون زمان دانش پیشرفت میکرد ادمخواری میکردند احمقا

      شیعیان قاجاریه زرتشتیان را قتل عام میکردند

      شیعیان عرب دختر زنده به گور میکردند

      شیعیان عرب سوسمار میخورد و ادرار شتر میخوردند به گفته پیامبر که ادرار مرا بخورید!!!

      بازم بگم؟؟؟؟

  14. سلام خواستم بپرسم دوستان منتقد دین زرتشت الهی بودن این دین روزیرسوال میبرن؟

  15. صد درصد الهی است

     

  16. درود

    ابتدا ممنونم از. آقای منوچهر که آگاهم کرد من از شخصی شنیدم ببخشید که اشتباه شد چشم دیگه سکوت میکنم

    اما آقا مهدی من منظورمو خوب نرسوندم، منظورم این بود که وقتی ازدواج همجنسگرایی در اروپا وجود داره ازدواج محارمی که دیگه سهله

    بعد کی گفته ماساژت ها آریایی بودند!! اونا ترک بودند مکانشون تبریز امروزی است اما نه به دلیل تبریزیشون کلا اونجا ترک بودند نه ایرانی یا آریایی!!! بهتره شما برید تاریخ رو بخونید نه من که بعدها در تصرف ایرانیان در میان

    در مورد ازدواج محارمی در اعراب سایتشو قبلا گذاشتم به گزارش شیعه نیوز حالا یا اعراب این کارو میکنند یا شیعه نیوز دروغ میگه

    خداوند یار و یاورتون

  17. ظاهرا ادیان از یکدیگر یاد میگیرند. من قبلا در کفتگوهای شیعیان این استدلالها را دیده بودم. هزاران احکام در شیعه هست که وقتی میگوئی قبیح است به قواعد مثلا لاضرر حواله میشوید با این که برخی از آنها در گذشته انجام میشده.

     

  18. به نام خدا
    آیا قران پاسخگوی همه پرسش ها و نیاز های ما مسلمانان است؟
    جواب مدیر سایت:۲ حالت دارد
    ۱.لازم نیست همه چیز در قرآن باشد
    ۲.آری پاسخگوی همه پرسش های ماست
    در هر دو صورت به این پرسش من پاسخ گویید که حلال بودن یا حرام بودن داشتن رابطه از طریق مقعد با همسر چگونه به دست می آید؟

    • در برداشت احکام شرعی به قرآن و حدیث، هردو مراجعه می شه. در خصوص این مسئله، ممکنه از قرآن بتنهایی نتوان استفاده کرد و فقها در این مسئله اختلاف نظر دارند و من فرصت جستجوی احادیث و دلایل علما را ندارم تا بتونم فتوای درست را بفهمم و شاید در آن شأن نباشم

      • به نام خدا
        اختلاف نظر علما نشان دهنده چه چیزی است؟ایا غیر از این است که در این خصوص روایت و حدیثی برای استناد ندارند والبته قرآن نیز مبهم است چرا که معلوم نیست مقعد زنان کشتزار مردان است یانه.
        جناب موبد غیبی هم میتوانند به سنت اشو زرتشت هم اشاره ای داشته باشند.که اشو زرتشت هیچگاه چنین کاری را نکرده اند
        در تاریخ نیز چنین چیزی نمییابم بلکه خلاف این قضیه در تاریخ است.

        • همیشه اختلاف نظر به معنای نبود حدیث نیست. بله گاهی بخاطر نبود حدیثه گاهی گوناگون ترجمه می کنند گاهی از نظر سند به توافق نمی رسند و…

          همه ی احکام در قرآن نیامده بلکه حدیث هم مورد توجهه

          سنت اشوزرتشت به ما نرسیده. پیامبران موظف به انجام واجبات و ترک محرمات هستند اما چنین نیست که مرتکب هر کار جایزی باید بشوند. مثلا سوار هواپیما شدن حلاله اما شما نمی تونی بگی چون پیامبر این دین سوار هواپیما نشده پس هواپیماسواری حرامه

        • به نام خدا
          ۱.لطفا بحث را عوض نکنید من کاری به همیشه ندارم من فقط در مورد این قضیه میخواهم بدانم کدام آیه و حدیث به ما مسلمانان دستور حلال بودن یا حرام بودن این کار(رابطه از طریق مقعد با همسر )را میدهد.
          من نیز گفتم حدیثی برای استناد ندارند.
          ۲. پناه بر خدا یعنی شما به حضرت اشو زرتشت هم تهمت ازدواج با محارم را میزنید
          شما بهتر است اول تکلیفتان را با خودتان روشن کنید جایی میگویید ازدواج با محارم جزو دین زرتشتی نیست و اینجا با تحلیل مسخرتان می خواهید ثابت کنید که جزو دینشان است.
          ۳. چرا کامنت های من را نشر نمیدهید مگر دنبال بحث علمی نیستید.

          • ۱. در وسائل الشیعه آمده است: قال رسول الله ( صلى الله علیه وآله ) : محاش النساء على أمتی حرام .
            أقول : حمله الشیخ وغیره على الکراهه لما یأتی وجوز واحمله على التقیه یعنی فی الروایه .

            و نیز:
            عن أبی عبد الله ( علیه السلام ) ، قال : سألته عن اتیان النساء فی أعجازهن ؟ قال : هی لعبتک فلا تؤذها .

            ۲. چنین نسبتی به زرتشت ندادم. 

            ۳. اگر آداب گفتگو را رعایت نکنید نوشته ی شما حذف میشه. در همین پیام بالا هم بی ادبی کردید

  19. اگر کسی که با مادر خود که یائسه هست ویا که رحمش را در اورده ازدواج کنه باعث میشه کسانی که بخاطر مشکلات روانی به مادرشون و یا خواهرشون علاقه ی جنسی دارن اما بخاطر این که تابحال جایی مشاهده نکردن که این تابو شکسته شده باشه ، میترسن که با محارمشون نزدیکی کنند و اگر ببینند که همچین تابویی شکسته شده دیگر ترسشان میریزد و برایشان عادی میشود و ممکنه که حتی به محارمشون تجاوز کنند.
    پس نتیجه میگیریم اگر کسی با محارم یائسته ی خود ازدواج کند به نوعی باعث تشویق دیگران میشود که با محارم خود که یائسته نیستند ازدواج کنند و درنتیجه فرزندانی ناقص بدنیا می ایند. در کل یعنی کسی که با محارم یائسته ی خود ازدواج کند باعث گمراهی دیگران میشود که در دین زرتشتی گفته میشود ان شخص بد کردار است. توصیه میکنم که کتاب شناخت زرتشت نوشته ی دکتر حسین وحیدی را مطالعه فرمایید

  20. متشکرم برادر سید فاطمی عزیز. بسیار بحث جالبی بود.

  21. به نام خدا
    سوال از مدیر سایت:

    ایا از نظر شما قرآن کامل است و همه پرسشها و نیازهای ما مسلمانان را برآورده می سازد.؟؟؟

    • طبق برخی احادیث، پاسخ همه ی پرسش ها در قرآن یافت می شه اما این به این معنا نیست که همه می تونن جوابهارو از قرآن در بیارن. این دانش مخصوص اهل بیت(ع) است نه ما. پس ما نمی تونیم جواب همه ی پرسشهارا ازش در بیاریم

  22. متون مقدس راهنمای زندگانی دینداران و باورمندان هستند و هرگز نمی توان پاسخ همه سوالات بشر را در متن مقدس یافت . مطابق اعتقاد فقهی شما قرآن حتی به تنهایی پاسخگوی دانش فقهی رایج در حوزه های علمیه نیست چه رسد به دانشهای دیگر تجربی و انسانی . اختلاف امام علی با خوارج در همین نگرش بود و ایشان تعقل را در کنار سنت و قرآن و بعدها اجماع برای تفقه لازم دانستند اما خوارج فقط حکمیت قرآن را قبول داشتند . لذا وقتی پذیرفتید که قرآن قانون اساسی شریعت است و نه دایره المعارف و مرجع کامل قوانین نمی توانید از گاتها ایراد بگیرید که چرا فلان حکم را صریح بیان نکرده آنهم گاتهایی که اساسا ذاتی مغایر قانون نویسی دارد و شالوده اش اخلاقی است . قرآن هم با وجود نگرش معرفتی و احکام موجود در آن ذاتش اخلاقی است ولی در بیان احکام و معارف هرگز شما را بی نیاز از سایر منابع نمی سازد.

    • درست می گید که همه ی احکام در قرآن نیامده اما در کنار آن سنت چهارده معصوم را داریم اگر چیزی در این دو تحریم نشده بود، آن چیز حرام نخواهد بود هرچه که باشد

      در زرتشتی نیز باید دید چه چیزی حجت است و اگر در آن ، چیزی تحریم نشده بود، در آن دین آن کار جایز خواهد بود هرچه که باشد

  23. به نام خدا
    نهج البلاغه، سخنان علی بن ابی طالب(ع)، نامه ۷۷:و من وصیه له ع لِعَبْدِ اللَه بْنِ الْعَباسِ لَمَا بَعَثَهُ لِلاْحْتِجاجَ عَلَی الْخَوارِج:لاَ تُخَاصِمْهُمْ بِالْقُرْآنِ فَإِنَّ الْقُرْآنَ حَمَّالٌ ذُو وُجُوهٍ تَقُولُ وَ یَقُولُونَ، وَ لَکِنْ خاصِمْهُمْ لابِالسُّنَّهِ فَإِنَّهُمْ لَنْ یَجِدُوا عَنْهَا مَحِیصا.

    در نهج البلاغه حضرت علی (ع) به عبدالله بن عباس پیش از جنگ نهروان توصیه می‌کند که با استناد به قرآن مناظره نکند
    با آنها به قرآن مناظره مکن، زیرا قرآن دو پهلو است. تو چیزی می‌گویی و آنها چیزی در جوابت می‌گویند، بلکه با آنها به سنت (پیامبر) مناظره کن که راه گریز نیابند.

    ناقص یا با جزئیات کامل: قرآن در جاهایی میگوید که کامل است و تمامی جزئیات را دارا می‌باشد و هیچ چیز باقی نمانده است که در آن نباشد (سوره الانعام(۶) آیه ۳۸، سوره الانعام(۶) آیه ۱۱۴، سوره یوسف(۱۲) آیه ۱۱، سوره النحل(۱۶) آیه ۸۹ و…) اما چیزهای بسیاری هستند که قرآن آنها را ناتمام باقی می‌گذارد،

    یا به عبارتی نیازمند تفسیر هستیم که گاهی تفاسیر گوناگون به دست می آید(مانند آن قضیه که گفته شد) و البته بسیاری از اعمال نیز در سنت ائمه نیست مانند ترنس شدن و نمیتوان گفت که آیا حلال است یا حرام و بدین دلیل اختلاف نظر پیش میآید.
    در خصوص ولایت مطلقه فقیه نیز این چنین است.
    و همچنین مباهته و غیبت غیر مسلمان(در اثبات بیعلاقگی به علم ببینید مدیر اجازه نشر در دیگر پست ها را نمیدهد)

    • در جواب هر مطلب چیزی می نویسید زیر همان باشه تا بدونیم راجع به چی می گید

      در مسائل جدید اگر نتوان حرام بودن آن را با قرآن و حدیث اثبات کرد، جایز است

      • ۱.شما گفتید حدیث داریم که کامل است من نیز حدیثی آوردم که میگوید دو پهلو است

        ۲.شما گفتید همه ی احکام در قرآن نیامده من نیز آیاتی را متذکر شدم که میگوید قرآن کامل است.
        ۳.نتنها مسائل جدید بلکه مسائلی که در گذشته مطرح بوده (مانند آن پیزی که گفتم)اختلاف نظر داریم
        ۴.لطفا اصل ولایت مطلقه فقیه را برای من شرح دهید و چرا علما اختلاف نظر دارند.

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد

*

code

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

طراحی سایت
طراحی سایتسئوسرویس و تعمیر کولر گازی