به قلم آیت الله محمد محمدی ری شهری
«یادم هست در جریان پانزده خرداد ۱۳۴۲ پس از فجایعی که دژخیمان شاه مدفون(؟) در قم انجام دادند و احتمالا در خود روز پانزدهم خرداد که هاله ای از یأس و وحشت مدرسه ی ما را فرا گرفته بود یکی از برادران طلبه تفألی به قرآن زد که پایان این مبارزات چیست؟
این آیه آمد:
«وَلَا تَیْأَسُوا مِنْ رَوْحِ اللَّهِ؛ از روح الله مأیوس نشوید»! (سوره یوسف، آیه ۸۷)
«رَوح» در آیه به معنای رحمت و عنایت خدا است و آیه در رابطه با جریان یعقوب و یوسف است که حضرت یعقوب به فرزندانش توصیه می کند که در جستجوی یوسف باشند و در این رابطه از رَوح و رحمت خدا نومید نباشند.
در آن شرایط این تفأل برای ما معنایی جز امیدوار شدن به آینده ی انقلاب اسلامی ایران به رهبری روح الله ابرمرد تاریخ ایران و اسلام نداشت و همه دیدیم که پس از پانزده سال چه شد و یوسف گم گشته به کنعان بازگشت و عزیز مصر ایران گردید».
منبع: تداوم انقلاب اسلامی ایران، محمد محمدی ری شهری، تهران، انتشارات یاسر، ص ۸
خاطره ای دیگر
اینجانب نیز مصاحبه ی مرحوم آیت الله محمدهادی معرفت را از تلویزیون دیدم که گفت: در نجف تردید داشتم که در درس امام خمینی شرکت کنم یا نه؟
تفألی به قرآن زدم و همان آیه آمد:
«وَلَا تَیْأَسُوا مِنْ رَوْحِ اللَّهِ؛ از روح الله مأیوس نشوید»! (سوره یوسف، آیه ۸۷)
با آمدن این آیه تصمیم به شرکت در درس امام خمینی گرفتم.
پس از دیدن آن برنامه، در تماس تلفنی، از آیت الله معرفت ضمن یادآوری آن خاطره، از ایشان در مورد چگونگی تفأل با قرآن (به احتمال زیاد چگونگی تفأل ایشان برای شرکت در درس امام خمینی) پرسیدم. ایشان جواب داد: پس از نیت، سوره ی حمد خوانده می شود و قرآن باز می شود و آیه دیده می شود.
تداوم انقلاب اسلامی ص ۸
مرداد ۱۳۹۷
بسم الله الرحمن الرحیم
نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران در حال حاضر پاک ترین حکومت روی زمین است
“وَ عَنْ عَلِیِّ بْنِ عِیسَى عَنْ أَیُّوبَ بْنِ یَحْیَى الْجَنْدَلِ عَنْ أَبِی الْحَسَنِ الْأَوَّلِ ع قَالَ رَجُلٌ مِنْ أَهْلِ قُمَّ یَدْعُو النَّاسَ إِلَى الْحَقِّ یَجْتَمِعُ مَعَهُ قَوْمٌ کَزُبَرِ الْحَدِیدِ لَا تُزِلُّهُمُ الرِّیَاحُ الْعَوَاصِفُ وَ لَا یَمَلُّونَ مِنَ الْحَرَبِ وَ لَا یَجْبُنُونَ وَ عَلَى اللَّهِ یَتَوَکَّلُونَ وَ الْعاقِبَهُ لِلْمُتَّقِینَ”
مردی از اهالی قم، مردم را به سوی حق دعوت می کند. گروهی با او هم پیمان می شوند که مانند پاره های آهن هستند، بادهای تند قدم هایشان را نمی لغزاند، از نبرد و دفاع ترسی ندارند و از آن خسته نمی شوند، و توکلشان بر خدا است.
مجلسی، محمد باقر، بحارالأنوار، ج ۵۷، ص ۲۱۵، مؤسسه الوفاء، بیروت، ۱۴۰۴ هـ ش
مَهْدِیاً مِنْ وُلْدِ الْحُسَینِ الْمَظْلُومِ یحَرِّفُهُمْ بِسُیوفِ أَوْلِیائِهِ إِلَى نَارِ جَهَنَّمَ
قوم زمینهساز، که شعارشان «یا لثارات الحسین» است و آرزوی شهادت دارند و به وسیله آنان، امام مهدی(عج) یاری و نصرت خواهد یافت
بحرانی، تفسیر البرهان، ج۱، ص۳۶۸
کَأَنِّی بِقَوْمٍ قَدْ خَرَجُوا بِالْمَشْرِقِ … وَ لَایَدْفَعُونَهَا إِلَّا إِلَى صَاحِبِکُمْ قَتْلَاهُمْ شُهَدَاءُ.
قومی در مشرق قیام و انقلاب میکنند … و پرچم حکومت خویش را به امام عصر(عج) تحویل میدهند و کشتههای این انقلاب و قیام، شهید محسوب میشوند
نعمانی، الغیبه، ص۲۷۳.
کلینی، الکافی، ج۱، ص۳۴۲.
آیه ۵۴ سوره مائده هم هست