+
خانه / قرآن و حدیث / حدیث / تأثیر حدیث بر ادبیات فارسی (۲) / ادب از که آموختی؟ از بی ادبان / از کوزه همان برون تراود که در اوست / چاه مکن بهر کسی، اوّل خودت دوم کسی
تأثیر حدیث بر ادبیات فارسی (۲) / ادب از که آموختی؟ از بی ادبان / از کوزه همان برون تراود که در اوست / چاه مکن بهر کسی، اوّل خودت دوم کسی

تأثیر حدیث بر ادبیات فارسی (۲) / ادب از که آموختی؟ از بی ادبان / از کوزه همان برون تراود که در اوست / چاه مکن بهر کسی، اوّل خودت دوم کسی

به قلم حجت الاسلام سید محسن موسوی (ماه در آب، دارالحدیث، قم، ۱۳۸۳ش)
بسیاری از ضرب المثل ها و حکمت ها که در فارسی رواج دارد، ریشه در احادیث دارند یا مشابه آنها را می توان در منابع اسلامی یافت. مواردی را از کتاب «ماه در آب» با اندک تصرف، گزینش کردیم: 

ادب از که آموختی؟ از بی ادبان (امثال و حکم، ج ۱، ص ۸۸)
نظیر سخن امام علی(ع): کفاک مُؤدِّباً لِنَفسِک تَجَنُّبُ ما کرِهتَهُ مِن غَیرِک؛ (غررالحکم و دررالکلم، ح ۷۰۷۷)
برای ادب کردن خودت همین بس، که آنچه برای دیگران ناپسند می شماری، دوری کنی.

آن که با خود جفا کند، با دیگران چه ها کند؟! (داستان نامه بهمنیاری، ص ۴۴۳)
نظیر سخن امام علی(ع): مَن ظَلَمَ نَفسَهُ کانَ لِغَیرِهِ أظلَمَ؛ (غررالحکم و دررالکلم، ح ۸۶۰۶)
هر کس به خودش ستم کند، به دیگران ستمکارتر خواهد بود.

آهسته برو، همیشه برو (امثال و حکم، ج ۱، ص ۷۲)ماه در آب
نظیر سخن امام علی(ع): قَلیلٌ تَدومُ عَلَیهِ أرجی مِن کثیرٍ مَملولٍ مِنهُ؛ (نهج البلاغه، حکمت ۴۴۴)
اندکی که بر آن مداومت کنی بهتر است از بسیاری که از آن خسته شوی.

اجاره نشین، خوش نشین است (امثال و حکم، ج ۱، ص ۸۳) (مراد از خوش نشین کسی است که هرجا خوشش آید اقامت می کند)
نظیر سخن امام صادق(ع): مِنَ العَیشِ دارٌ یکری؛ (تحف العقول، ص ۳۷۶)
از خوشی زندگانی، خانه اجاره ای است.

ارزش هر کس به قدر دانایی اوست
نظیر سخن امام علی(ع): قِیمَهُ کلُّ امرِئ ما یحسِنُهُ؛ (عیون أخبار الرضا(ع)، ج ۱، ص ۵۸)
مرد را آن بها است که بدان نیک دانا است.

از بدی دور بودن سَرِ همه نیکویی هاست (امثال و حکم، ج ۱، ص ۱۰۵)
نظیر سخن امام علی(ع): اَلتَّقوی رَأسُ الحَسَناتِ؛ (عیون الحکم والمواعظ، ح ۹۴)
پارسایی سرآمدِ خوبیها است.

از کوزه همان برون تراود که در اوست (امثال و حکم، ج ۱، ص ۱۴۲)
یا:
کاسه چینی که صدا می کند
خود صفت خویش ادا می کند (امثال و حکم، ج ۳، ص ۱۱۸۴)
نظیر سخن امام علی(ع): ما أضمَرَ أحدٌ شَیئا إلاّ ظَهَرَ فی فَلَتاتِ لِسانِهِ و صَفَحاتِ وَجهِهِ ؛ (نهج البلاغه، حکمت ۲۶)
هیچ کس چیزی را در دل نهان نکرد مگر آنکه در لغزشهای زبانش و صفحه رخسارش آشکار گشت.

استخاره به دل است (قند و نمک، ص ۶۳)
نظیر سخن پیامبر(ص): اذا هَمَمتَ بِأمرٍ فاستَخِر رَبَّک فِیهِ سَبعَ مَرّاتٍ ثُمَّ انظُر إلَی الَّذی یسبِقُ إلی قَلبِک فَإنَّ الخِیرَهَ فیه یعنی افعَل ذلِک؛ (بحارالأنوار، ج ۸۸، ص ۲۶۵)
هرگاه به انجام کاری همّت گماردی، هفت مرتبه از خدایت طلب خیر کن. آنگاه آنچه به قلبت می رسد بنگر که خیر در آن است. یعنی آن را انجام ده.

اگر امید نبود، مادری به بچه اش شیر نمی داد
نظیر سخن پیامبر(ص): لَولاَ الأمَلُ ما رَضَعَت والِدَهٌ وَلَدَها؛ (بحارالأنوار، ج ۷۷، ص ۱۷۳)
اگر امید نبود، هیچ مادری نوزادش را شیر نمی داد.

اگر سخن (گفتن) سیم است، خاموشی زر است (امثال و حکم، ج ۱، ص ۲۲۶)
نظیر سخن پیامبر(ص): اَلسُّکوتُ ذَهَبٌ وَالکلامُ فِضَّهٌ؛ (بحارالأنوار، ج ۷۱، ص ۲۹۴)
سکوت طلا و سخن گفتن نقره است.

امید کسی را نا امید نکن
نظیر سخن امام علی(ع): مَن رَجاک فَلا تُخَیبْ أمَلَهُ؛ (عیون الحکم والمواعظ، ج ۳، ص ۷۴۴)
هر که به تو امید داشت امیدش را نا امید نکن.

اوّل اندیشه وانگهی گفتار (امثال و حکم، ج ۱، ص ۳۱۴)
برگرفته از سخن امام علی(ع): فَکر ثُمَّ تَکلَّم؛ (عیون الحکم والمواعظ، ح ۶۰۸۴)
بیندیش سپس سخن بگو.

اوّل سلام بعدا کلام (دوازده هزار مثل فارسی، ص ۱۶۵)
نظیر سخن امام حسین(ع): اَلسَّلامُ قَبلَ الکلامِ؛ (تحف العقول، ص ۲۴۶)
سلام کردن پیش از سخن گفتن است.

این رشته سر دراز دارد (امثال و حکم، ج ۱، ص ۳۳۴)
نظیر سخن امام علی(ع): اَلحَدیثُ طَویلٌ وَالکلامُ کثیرٌ؛ (نهج البلاغه، نامه ۷۵)
داستان دراز است و سخن بسیار.

بادآورده را باد می بَرَد (امثال و حکم، ج ۱، ص ۳۵۰)
نظیر سخن امام صادق(ع): مَن جَمَعَ مالاً مِن مهاوِشَ أذهَبَهُ اللّهُ فی نَهابِرَ؛ (بحارالأنوار، ج ۴۷، ص ۸۴)
هر که از راه ناروا مالی به دست آورد، خداوند آن را به نابودی می کشاند.

بخیل خزانه دار وارثین خود است
برگرفته از سخن امام علی(ع): اَلبَخیلُ خازِنٌ لِوَرَثَتِهِ؛ (غررالحکم و دررالکلم، ح ۴۶۴)
بخیل برای وارثان خود می اندوزد.

جواب بدی خوبی است
برگرفته از سخن امام علی(ع): أحسِن إلی مَن أساءَ إلَیک؛ (دعائم الاسلام، ج ۲، ص ۵۳۵)
به کسی که به تو بدی کرده است، نیکی کن.

چاه مکن بهر کسی، اوّل خودت دوم کسی (امثال و حکم، ج ۲، ص ۶۰۵)
نظیر سخن امام علی(ع): مَن حَفَرَ بِئراً لِأخیهِ وَقَعَ فِیها؛ (تحف العقول، ص ۸۸)
هرکه برای برادرش چاهی بکند، خود در آن می افتد.

بد، همه را بد می خواهد
نظیر سخن امام علی(ع): ذَوُوا العُیوبِ یحِبُّونَ إشاعَهَ مَعایبِ النّاسِ یتَّسِعَ لَهُمُ العُذرُ فی مَعایبِهِم؛ (عیون الحکم والمواعظ، ح ۴۷۷۵)
عیبناکان دوست دارند عیبهاى مردم گسترش یابد تا مجال عذرخواهى از عیبهایشان براى آنان فراخ شود.

بنی آدم اعضای یکدیگرند
که در آفرینش ز یک گوهرند (امثال و حکم، ج ۱، ص ۴۶۹)
نظیر سخن امام صادق(ع): مَثَلُ المُؤمِنونَ فی تَبارِّهِم وتَعاطُفِهِم کمَثَلِ الجَسَدِ إذَا اشتَکی تَداعی لَهُ سائِرُهُ بِالسَّهَرِ وَالحُمّی؛ (بحارالأنوار، ج ۷۱، ص ۲۷۴)
مؤمنان در نیکوکاری و مهربانی به یکدیگر چونان یک پیکرند که هرگاه [عضوی از آن] به درد آید، دیگر اعضا، با بی خوابی و تب، با آن همدردی می کنند.

دنیا آینه عبرت است (قند و نمک، ص ۳۷۲)
نظیر سخن امام علی(ع): اَلدُّنیا مَحَلُّ العِبَرِ؛ (عیون الحکم والمواعظ، ح ۴۴۶)
دنیا سرای عبرتها است.

دنیا همیشه به یک قرار نمی ماند (نیست) (داستان نامه بهمنیاری، ص ۲۷۴)
نظیر سخن امام علی(ع): اَلدَّهرُ یومانِ: یومٌ لَک ویومٌ عَلَیک؛ (الإرشاد، ج ۱،ص ۳۰۰)
روزگار دو روز است: یک روز به نفع تو و یک روز به زیان تو.

دنیا محل گذر است (امثال و حکم، ج ۲، ص ۸۲۹)
نظیر سخن امام علی(ع): اَلدُّنیا دارُ مَمَرٍّ؛ (نهج البلاغه، حکمت ۱۳۳)
دنیا سرای گذر است.

دوری و دوستی (امثال و حکم، ج ۲، ص ۸۳۵)
نظیر سخن پیامبر(ص): زُر غِبّاً تَزدَد حُبّاً؛ (بحارالأنوار، ج ۷۱، ص ۳۵۵)
دیدار اندک دار تا مهرت افزون شود.

دوست را باید در سفر شناخت
نظیر سخن امام علی(ع): اَلسَّفَرُ مِیزانُ الأخلاقِ؛ (شرح نهج البلاغه، ابن ابی الحدید، ج ۲۰، ص ۲۹۴)
مسافرت معیار سنجش اخلاق است.

دوستی خاله خرسه (امثال و حکم، ج ۲، ص ۸۳۷)
نظیر سخن امام سجّاد(ع): إیاک ومُصاحَبَهَ الأحمَقِ فَإنَّهُ یریدُ أن ینفَعَک فَیضُرُّک؛ (وسائل الشیعه، ج ۱۲، ص ۳۲)
زنهار از دوستى نادان که مى خواهد تو را سودى رساند اما زیانت مى رساند.

رستگاری در راستکاری است (دوازده هزار مثل فارسی، ص ۵۷۰)
نظیر سخن امام علی(ع): اَلنَّجاهُ مَعَ الصِّدقِ؛ (عیون الحکم والمواعظ، ح ۹۹۳)
رستگاری در راستگویی است.

زبان سرخ سَرِسبز می دهد بر باد (امثال و حکم، ج ۲، ص ۸۹۳)
نظیر سخن امام علی(ع): رُبَّ کلِمَهٍ سَلَبَت نِعمَهً وجَلَبَت نِقمَهً؛ (نهج البلاغه، حکمت ۳۸۱)
بسا سخنی که نعمتی را ربود و بلایی را رساند.

ز دانش دل پیر برنا بود (دوازده هزار مثل فارسی، ص ۵۹۶)
نظیر سخن امام علی(ع): اَلعِلمُ حَیاهُ القُلوبِ؛ (الأمالی، صدوق، ص ۴۹۳)
دانش زندگی بخش دلها است.

دوست آن است که بگریاند نه آن که بخنداند (امثال و حکم، ج ۲، ص ۸۳۶)
نظیر سخن امام باقر(ع): اِتَّبِع مَن یبکیک وهُو لَک ناصِحٌ ولاتَتَّبِع مَن یضحِکک وهُو لَک غاشٍ؛ (الکافی، ج ۲، ص ۶۳۸)
از کسی که از روی خیرخواهی تو را می گریاند پیروی کن، نه از کسی که با دورویی تو را می خنداند.

سحرخیز باش تا کامروا باشی! (دوازده هزار مثل فارسی، ص ۶۲۳)
نظیر سخن امام علی(ع): باکرُوا فَإنَّ البَرَکهَ فِی المُباکرَهِ؛ (عیون الحکم والمواعظ، ح ۱۱۶)
صبحدم در پی کسب و کار باشید که برکت در صبح خیزی است.

سخن کز دل برآید لاجرم بر دل نشیند (امثال و حکم، ج ۲، ص ۹۵۴)
نظیر سخن امام علی(ع): اَلکلِمَهُ إذا خَرَجَت مِنَ القَلبِ وَقَعَت فِی القَلبِ وإذا خَرَجَت مِنَ اللِّسانِ لَم تُجاوِزِ الآذانَ؛ (شرح نهج البلاغه، ابن ابن الحدید، ج ۲۰، ص ۲۸۷)
سخن هرگاه از دل برآید بر دل می نشیند، و هرگاه از زبان برآید، از گوشها فراتر نرود.

سکوت علامت رضایت است (دوازده هزار مثل فارسی، ص ۶۳۹)
نظیر سخن پیامبر(ص) که وقتی به ایشان گفتند که دختران از ابراز رضایت برای ازدواج خجالت می کشند و چگونه می توان به سهولت از رضایت ایشان آگاه شد، فرمودند: سُکوتُها رِضاها؛ (کنز العمّال، ح ۴۵۷۷۷)
سکوتش نشانه رضایت است.

شنیدن کی بود مانند دیدن؟ (امثال و حکم، ج ۲، ص ۱۰۳۳)
نظیر سخن امام علی(ع): لَیسَ العیانُ کالخَبَرِ؛ (غررالحکم و دررالکلم، ح ۷۴۶۱)
دیدن مانند [شنیدن] خبر نیست.

عاقل را یک اشاره بس است (کافی است) (دوازه هزار مثل فارسی، ص ۷۱۳)
نظیر سخن امام علی(ع): إنَّ العاقِلَ یتَّعِظُ بِالقَلیلِ؛ (خصائص الأئمّه، ص ۱۱۷)
خردمند از هر امر کوچکی پند می گیرد.

عالم بی عمل مثل درختِ بی ثمر است (دوازده هزار مثل فارسی، ص ۷۱۴)
برگرفته از سخن امام علی(ع): عِلمٌ بِلاعَمَلٍ کشَجَرٍ بِلاثَمَرٍ؛ (عیون الحکم والمواعظ، ح ۳۴)
علم بدون عمل مانند درخت بدون میوه است.

عجله کار شیطان است (امثال و حکم، ج ۲، ص ۱۰۹۰)
برگرفته از سخن پیامبر(ص): اَلعَجَلَهُ مِنَ الشَّیطانِ؛ (تحف العقول، ص ۴۳)
شتاب کردن از شیطان است.

کار امروز به فردا میفکن! (امثال و حکم، ج ۳، ص ۱۱۷۲)
نظیر سخن پیامبر(ص): لاتُؤخِّروا عَمَلَ الیومِ لِغَدٍ؛ (کنزالعمّال، ح ۴۴۲۰۵)
کار امروز را به فردا وامگذارید.

کافر همه را به کیش خود پندارد (داستان نامه بهمنیاری، ص ۴۳۶)
نظیر سخن امام علی(ع): اَلرَّجُلُ السُّوءُ لایظُنُّ بِأحَدٍ خَیراً لأنَّهُ لایراهُ إلاّ بِوَصفِ نَفسِهِ؛ (غررالحکم و دررالکلم، ح ۲۱۷۵)
آدم بد به هیچ کس خوش گمان نیست؛ زیرا همه را با ویژگی خود می بیند.

کس نخارد پشت من جز ناخن انگشت من (امثال و حکم، ج ۳، ص ۱۲۰۵)
یا:
هر کسی کار خودش بار خودش (دوازده هزار مثل فارسی، ص ۱۰۰۴)
نظیر سخن امام صادق(ع): اِحمِل نَفسَک لِنَفسِک فَإن لَم تَفعَل لَم یحمِلک غَیرُک؛ (وسائل الشیعه، ج ۱۵، ص ۱۶۱)
خودت بار خودت را بر دوش کش که اگر چنین نکنی دیگری بار تو را بر دوش نمی کشد.

کور دیگران و بینای خود بودن (امثال و حکم، ج ۳، ص ۱۲۴۳)
نظیر سخن امام علی(ع): أعقَلُ النّاسِ مَن کانَ بِعَیبِهِ بَصیراً وعَن عَیبِ غَیرِهِ ضَریراً؛ (غررالحکم و دررالکلم، ح ۳۲۳۳)
خردمندترین مردم کسی است که به عیب خود بینا باشد و از عیب دیگران کور.

گربه دستش به گوشت نمی رسید می گفت: بو می ده (قند و نمک، ص ۵۶۹)
یا:
شغال پوزه اش به انگور نمی رسد می گوید: ترش است (امثال و حکم، ج ۲، ص ۱۰۲۵)
همچنین سخن امام علی(ع): مَن قَصُرَ عَن شَی ءٍ عابَهُ؛ (بحارالأنوار، ج ۷۵، ص ۲۲۸)
آن کس که دستش به چیزی نمی رسد، معیوبش می دارد.

گر به دولت برسی مست نگردی مردی (امثال و حکم، ج ۳، ص ۱۲۷۴)
نظیر سخن امام علی(ع): ذُو الشَّرَفِ لا تُبطِرُهُ مَنزِلَهٌ نالَها و إن عَظُمَت کالجَبَلِ الَّذی لا تُزَعزِعُهُ الرِّیاحُ وَالدَّنِی یبطِرُهُ أدنی مَنزِلَهٍ کالکلأَ الَّذی یحرِّکهُ مَرُّ النَّسیمِ؛ (عیون الحکم والمواعظ، ح ۴۷۵۴)
شرافت مند فریفته مقامی که بدان رسیده است نمی شود، هرچند مقامش بزرگ باشد، مانند کوهی که باد آن را نمی جنباند، و انسان فرومایه با اندک مقامی فریفته می شود، مانند علفی که با عبور نسیم به حرکت درمی آید.

محبّت را می شود از چشمها فهمید
نظیر سخن امام علی(ع): إنَّ المَوَدَّهَ یعَبِّرُ مِنهَا اللِّسانُ و عَنِ المَحَبَّهِ العَینانِ؛ (عیون الحکم والمواعظ، ح ۳۱۵۶)
دوستی رشته ای است که زبان به آن گویا است و دیدگان از آن حکایت می کند.

مردم را پیش خلق پند دادن، چون ملامت باشد (امثال و حکم، ج ۳، ص ۱۵۲۱)
نظیر سخن امام علی(ع): نُصحُک بَینَ المَلَأِ تَقریعٌ؛ (غررالحکم و دررالکلم، ح ۹۹۶۶)
نصیحت کردنت در حضور جمع، سرکوفت است.

هر کس را می خواهی بشناسی از رفیق هایش بشناس (قند و نمک، ص ۷۴۴)
نظیر سخن پیامبر(ص): اَلمَرءُ عَلی دینِ خَلیلِهِ فَلْینظُر أحَدُکم مَن یخالِلُ؛ (الأمالی، طوسی، ص ۵۱۸)
آدمی بر دین دوستش است؛ پس هر یک از شما بنگرد با چه کسی دوستی می کند.

هر کسی را بهر کاری ساختند (امثال و حکم، ج ۴، ص ۱۹۴۲)
نظیر سخن پیامبر(ص): کلٌّ مُیسِّرٌ لِما خُلِقَ لَهُ؛ (عوالی اللآلی، ج ۴، ص ۲۲)
هر کس برای آنچه آفریده شده است، آماده است.

هرکه افتد نظرش در پی ناموس کسان
پی ناموس وی افتد نظر بلهوسان

نظیر سخن امام صادق(ع): عِفُّوا عَن نِساءِ النّاسِ تُعَفُّ عَن نِساءِکم؛ (روضه الواعظین، ص ۳۶۶)
با زنان مردم عفّت بورزید تا با زنان شما عفّت بورزند.

هر که با دیگ نشیند، سیاه برخیزد (امثال و حکم، ج ۴، ص ۱۹۵۰)
یا:
هر که با رسوا نشیند عاقبت رسوا شود (دوازده هزار مثل فارسی، ص ۱۰۰۸)
نظیر سخن امام علی(ع): مَن جالَسَ الجاهِلَ فَلْیستَعِدَّ لِلقِیلِ وَالقالِ؛ (الکافی، ج ۸، ص ۲۲)
هرکه با نادان همنشین شود، باید خود را برای قیل و قال آماده سازد.
همچنین سخن پیامبر(ع): أولَی النّاسِ بِالتُّهَمَهِ مَن جالَسَ أهلَ التُّهَمَهِ؛ (الأمالی، صدوق، ص ۷۳)
سزاوارترین مردم به تهمت، کسی است که با اهل تهمت همنشینی کند.

هرکه رحمت نکند، بر وی رحمت نکنند (امثال و حکم، ج ۴، ص ۱۹۶۴)
برگرفته از سخن پیامبر(ص): مَن لایرحَم لایُرحَم؛ (کتاب من لایحضره الفقیه، ج ۴، ص ۳۸۰)
کسی که رحم نمی کند، به او رحم نمی کنند.

هر که زر دارد، دشمن در بر دارد (امثال و حکم، ج ۴، ص ۱۹۶۴)
نظیر سخن پیامبر(ص): اِستَعینُوا عَلی اُمورِکم بِالکتمانِ فَإنَّ کلَّ ذی نِعمَهٍ مَحسودٌ؛ (تحف العقول، ص ۴۸)
در کارهای خود از نهانداری مدد گیرید؛ چون هر صاحبِ نعمتی مورد حسد است.

همّت بلند دار که مردان روزگار
از همّت بلند به جایی رسیده اند
(قند و نمک، ص ۷۵۵)
نظیر سخن امام علی(ع): کن بَعیدَ الهِمَمِ إذا طَلَبتَ؛ (غررالحکم و دررالکلم، ح ۷۱۶۱)
هر گاه خواستی [کاری انجام دهی] بلند همّت باش.

یار آن باشد که در بلا یار بُوَد (امثال و حکم، ج ۴، ص ۲۰۲۵)
نظیر سخن امام علی(ع): ما أکثَرَ الإخوانَ عِندَالجَفانِ وأقَلَّهُم عِندَ حادِثاتِ الزَّمانِ؛ (غررالحکم و دررالکلم، ح ۹۶۵۷)
چه بسیارند برادران در هنگام [پُری] کاسه و چه اندکند به هنگام پیشامدهای روزگار.
همچنین سخن امام علی(ع): أخوک مَن واساک فِی الشِّدَّهِ؛ (عیون الحکم والمواعظ، ح ۸۴۴)
برادر تو کسی است که در سختی، با جان و مال تو، را یاری رساند.

یکی را که در بند بینی مخند.
نظیر سخن امام علی(ع): لاتَفرَحَنَّ بِسَقطَهِ غَیرِک فَإنَّک لاتَدری ما یحدِثُ بِک الزَّمانُ؛ (غررالحکم و دررالکلم، ح ۱۰۲۹۰)
از زمین خوردن کسی شاد مشو که نمی دانی گردش روزگار برای تو چه در آستین دارد.

۳ نظر

  1. با عقل جور در میاد که بر عکسش درست باشه ، یعنی احادیث از ضرب المثلها و سخنان ایرانیها کپی شده باشه چون هیچ عرب و غیر عربی در زمان حیات امام علی و بقیه ، حتی چندین نسل بعد کاتبی نداشتن و کتابی به غیر از قرآن رو کتاب نمیدونستن.

    • نثر و عبارت مثلهای فارسی نشون میده که مربوط به چند قرن بعد از عصر امامان(ع) است.

      تنها صد سال بعد از ارتحال پیامبر ص اجازه ی نوشتن احادیث پیامبر را ندادند اما زندگی امامان تا سال ۲۶۰ ادامه داشت

  2. جالب و خواندنی است اما در مورد اینکه کدام متاثر از دیگری است قضاوت دقیقی نمی توان کرد. در زبانهای دیگر غیر از عربی نیز کم و بیش ضرب المثلهایی شبیه ضرب المثلهای فارسی وجود دارد مثلا فارسی زبانان می گویند نقد بهتر از نسیه است. انگلیسی زبانان می گویند: یک پرنده در دست بهتر از دو پرنده بر روی درخت است. در موارد این چنینی دو احتمال وجود داد اول این که یکی از دیگری وام گرفته باشد اما این که دقیقا کدام از دیگری گرفته باشد حکم قطعی نمی توان داد و دوم این که انگلیسی زبانان یا اهل هر زبان دیگر غافل از فرهنگ و ادبیات فارسی چیزی گفته باشند که شبیهش در زبان فارسی وجود دارد و فارسی زبانان هم از این طرف غافل از فرهنگ و ادبیات انگلیسی زبانان چیزی گفته اند که شبیهش در آن زبانها وجود دارد بدون این که یکی بر دیگری تاثیر گذاشته باشد.

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد

*

code

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

طراحی سایت
طراحی سایتقالب وردپرسسئو