خانه / احکام / احکام زرتشتی / اموات زرتشتی / عکسی از مردگان در دخمه ی زرتشتیان
دخمه

عکسی از مردگان در دخمه ی زرتشتیان

به قلم تارنمای «سفرهای ما»
سال‌ها قبل وقتی شاگرد کلاس عکاسی مرحوم بهمن جلالی بودم خاطره عکاسی از دخمه یزد را در کلاس برایمان تعریف کرد و عکس‌هایی را که گرفته بود در کلاس نشانمان داد. جلالی جسارتش را این‌طور تعریف می‌کرد: «می‌دانستم که زرتشتیان یزد جسد مردگانشان را دخمه می‌گذارند. در سفری به یزد، تصمیم گرفتم به دخمه بروم و ببینم چطور جایی است و اگر شد چندتا عکس بگیرم.
یک شب این برنامه را عملی کردم. مقداری طناب تهیه کردم و به هر زحمت و مکافاتی بود خودم را به داخل دخمه رساندم. اما آنقدر تاریک بود که ناچار شدم تا صبح بی‌حرکت در گوشه‌ای منتظر روشن شدن هوا بمانم. هوا که کم‌کم روشن شد جسدها را دیدم و  تازه فهمیدم که دست به چه کاری زده‌ام. عکس‌هایم را گرفتم و پس از تاریک شدن هوا از دخمه بیرون آمدم.»

دخمه

نمونه‌ای از عکس‌های جلالی از اجساد دخمه، که البته عکس از روی عکس است.

همچنین ببینید

مصطفی مدّاحی

فیلم / این علیّ عالی اعلی امیرالمؤمنینه

موسیقی ای در وصف امام علی(ع) با خوانندگی مصطفی مداحی: این کیه این کیه این کیه …

۶ نظر

  1. درباره آواز خواندن زنان

    با سلام  به تازگی مباحثی درباره صدای زنان مطرح شده است ومن دیدم یکی از روحانیون بزرگوار ومحترم شیعه فرمودند: تمام مراجع شیعیان صدای زنان را حرام میدانند این در حالی است که یکی ازبزرگترین روحانیون ومراجع شیعه آیت الله سیستانی چونین نظری دارند به این سوال وجواب  نگاه کنید :

     آیا آواز خواندن زن حرام است ؟

    پاسخ: آواز خواندن زن حرام نیست مگر اینکه مشتمل بر ترقیق و تحسین که عادت مهیج شهوت شنونده باشد. بر مردان هم حرام است و منظور از آن سخن باطلی است که با آوازی خوانده می شود که مناسب مجالس لهو ولعب باشد.

    • مدیر سایت

      هرکس باید از مرجع تقلیدش جویا بشه اما من از یکی از مراجع تقلید شنیدم که گفت: اگر صدای زن تحریک کننده باشه ایراد داره و الا نه

  2. پرسش: آیا شنیدن صدای خواننده زن بدون قصد لذت اشکال دارد؟

    پاسخ: اگر موجب تلذذ شهوی نشود حلال است.

    http://www.sistani.org/persian/qa/0985/page/2/

  3. موبدیار مهران غیبی

    به یاری هستی بخش دانا

    درود

    آقای فاطمی در باره عکسی که به عنوان رها کردن اجساد مردگان زرتشتی گذاشته اید باید به دو نکته توجه کنید.

    از شرایط دخمه آن بوده که کمتر از ۳ روز پرنده لاشخور گوشت جسدذ را بخورد و استخوان بماند. روی استخوان هم تیزاب سلطانی میپاشیدند تا به گرد استخوان دگرگون شود. آنگاه این گرد را در ظرفی به نام «استودان» نگه داشته یا در چاهی درون همان دخمه می ریختند.

    از این روی

    یکم: این عکس نشان از ماندن بیش از سه روز گوشت روی استخوان را دارد که با شرایط دخمه نادرست است.

    دوم: پوشش روی جسدها گویای آن است که باوری به پرنده لاشخور نیست.

    از این روی این عکس یا متعلق به زرتشتیان نیست، یا آن زرتشتیان از آیین دخمه گذاری آگاهی ندارند.

     در ایران به همین دلیل که نوشتم دخمه گذاری تعطیل شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

*

code