+
خانه / قرآن و حدیث / حدیث / حدیثی شگفت در مورد موجودات دریایی
حدیثی شگفت در مورد موجودات دریایی

حدیثی شگفت در مورد موجودات دریایی

به قلم مدیر سایت
تنها چند دهه است که با اختراع دوربین های زیر دریایی و لباس های غواصی، بشر از دنیای شگفت زیر دریا بویژه از حیوانات درون آب خبر شده است. تا یک قرن پیش، انسان چگونه از وجود این همه حیوانات دریایی می توانست آگاه شود؟ حتی انسان در سال های اخیر است که به وجود این همه حشرات پی برده.

به حدیثی توجه کنیم:
ان بنی آدم عشر الجن ، والجن وبنو آدم عشر حیوانات البر ، وهؤلاء کلهم عشر الطیور ، وهؤلاء کلهم عشر حیوانات البحر. (بحار الانوار، ج ۵۴، ص ۳۱۸ و تفسیر فخر رازی، ج ۲، ص ۱۶۱)
انسان ها یک دهم جن هستند و جن ها و انسان ها روی هم یک دهم حیوانات خشکی هستند (حیواناتی که نمی توانند پرواز کنند) و همه ی آنها روی هم یک دهم حیواناتی هستند که می توانند پرواز کنند (شامل حشراتی که می پرند نیز می شود) و همه ی اینها روی هم یک دهم جمعیت حیوانات دریایی است.

به عبارت دیگر طبق این حدیث، جمعیت موجودات زنده در دریا ده برابر انسانها و جن و حیوانات خشکی است. انصافا اگر کسی صد سال پیش چنین حرفی می زد به او نمی خندیدند؟ منطقی بودن این سخن در این زمان است که برای ما قابل قبول شده است.

۵ نظر

  1. البته نسبت جانداران خشکی نسبت به انسان خیلی بیشتر از ده برابر است . مثلا اگر جمعیت ادم و‌جن هشتاد میلیارد باشد باید جمعیت موجودات خشکی ۸۰۰ میلیارد باشد .
    این درحالیست که تنها ۱۳ هزار تریلیون مورچه در جهان هست که بنا به گزارش BBC به ازای هر انسان ۶۴ کیلو مورچه که به صورت متوسط ۱۰ هزار مورچه داریم .
    یا اگر درختان و گیاهان را هم حیوانات خشکی ‌محاسبه کنیم به ازای هر انسان ۴۴۰ درخت و مقدار خارج از تصوری گیاه داریم .
    قطعا این نسبت یک به ده کاملا غلط است.
    اما شاید تنها نکته شگفت حدیث این باشد که ابزیان بیشتر از جانداران خشکی هستند که انهم بستگی به این داره که منظورتون از حیوان دقیقا چی باشه ؟
    به نظر بنده جای شگفتی نیست چون مصریان از ۵۰۰ سال پیش از میلاد ماهی گیری و غواصی میکردند و نقش ماهی روی سنگ ها حکاکی میکردند .
    باری در کتاب بحار حدیثی دیدم که در یک رودخانه ۷۰۰۰۰ ماهی با اسامی جرجره بن دردره ابن …. سر بیرون اوردند . منظورم اینه که جمعیت کثیر ابزیان خیلی هم برای مردم گذشته دور از ذهن نبوده .

    • مصریان ۵۰۰ سال قبل از حضرت عیسی غواصی میکردند؟یعنی کپسول اکسیژن هم با خودشون میبردن و امار ماهیای توی دریا رو هم میگرفتن که ببینن ماهیا بیشتر از ادما هستن یا نه؟منبعت کجاس؟

  2. در یک کتیبه اشوری که مربوط به ۹ قرن پیش از میلاد است غواصی با یک کیسه اکسیژن نشان داده میشه که در داخل اب مشغول عملیات است!
    جهت اطلاعات بیشتر در مورد تاریخچه غواصی به سایت بین المللی غواصی مارینا مراجعه کنید!
    http://www.iranmarina.com/index.php/information/history
    به هر برای بشر ۱۴۰۰ سال قبل که تنفس را معیار حیات میدانست تعداد جانداران خشکی چندان زیاد نبوده ، همان بشر با تور ماهیگیری هم میکرده و‌وقتی میدیده در هرنوبت چند صد ماهی روی تور میفته به نظرش میرسیده که ابزیان بسیار زیادتر از جانداران خشکی هستند ،
    اوپیان نویسنده یونانی در ۱۷۸ پ م رساله ای بزرگ در مورد انواع روش های شکار ماهی نوشته است .

    • عشر یا یک دهم میتونه به معنای خیلی کمتر باشه همونطوری که عدد ده در عربی به معنای کامل بودن و یه دسته ی کامل و تکمیل هست از این جور کلمات در عربی زیاد دیده میشه مثلا عدد ۴۰ یا ۷۰ که در بعضی جاها به معنای خیلی زیاد به کار میرن و همچنین عدد الف یا هزار که اون هم به معنای خیلی زیاد هست و به عدد کثرت هستند البته سند حدیث هم باید مورد بررسی قرار بگیره همچنین باید از یه متخصص وارد بر علوم حدیثی و دینی معنی حدیث سوال بشه چون همینجوری نمیشه قضاوت کرد.

  3. البته اینکه در تور ماهی گیری چند صد ماهی بیفتد دلیل بر کثرت و افزایش نسبت به موجودات زمین نیست.
    چراکه پدران ما همین کار را با پرنده ها میکردند و مثلا در یک نوبت چند صد گنجشک میگرفتن.
    یا وقتی ملخ حمله میکرده میلیونها ملخ به مزارع حجوم میاوردند.
    ضمن اینکه بر فرض که مصری ها غواصی هم میکردند مگر چند متر میتوانستند پایین بروند.تازه الان با این همه امکانات و زیردریایی های پیشرفته از چند صد متری آب نمیتوان پایین تر رفت زیرا فشار بسیار بالاست در صورتی که مامیدانم عمیق ترین جای دریا گودال ماریان است که۱۱۰۰۰متر عمق دارد
    بنا براین اعجاز بودن این حدیث کاملا مشخص است

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>