به قلم مدیر سایت
ادعا می کنند: وندیداد (بخشی از اوستا) امور بهداشتی را مطابق با فهم مردم در روزگار گذشته بیان کرده است؛ مثلا مبارزه با دیو در وندیداد در واقع مبارزه با میکروب است. با ذکر نمونه هایی، نشان می دهیم که بسیاری از این سفارش ها خرافه اند نه بهداشت:
مبارزه با میکروب با عبور دادن سگ و دعا
وندیداد برای تطهیر و دیوزدایی از راهی که انسان مرده یا سگ مرده را عبور داده اند، دستور داده که کسی از آن راه نگذرد مگر اینکه سگ زرد چهارچشم یا سفید زردگوش سه بار از آنجا عبور داده شود و اگر سگ با اختیار خود عبور نکرد، دعایی خاص خوانده شود با این مضمون که: ای دیوها دور شوید… (وندیداد، ج ۲، ص ۸۶۸، فرگرد ۸، شماره ۱۴ ـ ۲۲)
دو هزار ضربه شلاق بخاطر پوشاندن مرده
در مهم ترین مراکز بهداشتی همین که انسانی می میرد، در اولین قدم با پارچه ای او را می پوشانند. این کار سبب می شود که هم میکروب نشر نیابد و هم حرمت مرده حفظ شود و هم برای بینندگان آزاردهنده نباشد.
وندیداد مجازات کسی را که به اندازه ی جوراب، مرده ای را بپوشاند، هشتصد ضربه شلاق تعیین کرده است. اگر به اندازه ی شلوار بپوشاند ۱۲۰۰ ضربه شلاق و اگر تمام بدنش را بپوشاند دو هزار ضربه شلاق. (وندیداد، ج ۲، ص ۸۷۲، ف ۸، ش ۲۳ ـ ۲۵)
میکروب زدایی از کسی که به مرده نزدیک شده
می دانیم که از مرده ی متلاشی، میکروب بیشتری به اطراف پراکنده می شود اما از نظر وندیداد مرده ای که متلاشی نشده آلوده کننده تر است!
کسی که به مرده ی انسان یا سگ نزدیک شده، اگر جسد هنوز به وسیله ی سگ لاشه خوار یا پرنده ی لاشه خوار پاره پاره نشده باشد باید سی بار با شاش گاو نر خود را بشوید. اما اگر پاره پاره شده باشد پانزده بار. (وندیداد، ج ۲، ص ۸۹۲، ف ۸، ش ۹۷ ـ ۹۸)
شستشوی مرده کش ها با ادرار
مرده کش ها پس از حمل مرده باید با شاش چارپایان کوچک یا ستوران یا مردان و زنانی که ازدواج مقدس (ازدواج با محارم) را انجام داده اند؛ خود را شستشو دهند. (وندیداد، ج ۲، ص ۸۶۸، ف ۸، ش ۱۳)
گواهی هاشم رضی
اوستاپژوه کم نظیر هاشم رضی که در چند مجلد قطور وندیداد را ترجمه و شرح کرده است، می نویسد:
«این مسأله که برخی عنوان می کنند، مغان در وندیداد آیین ها و روش بهداشت و گندزدایی را دستور داده اند، کاملا بی پایه است.» (وندیداد، ج ۲، ص ۶۴۲، شرح)
شناسنامه کتاب: وندیداد، ترجمه و واژه نامه و یادداشتها: هاشم رضی، تهران، فکر روز، چاپ اول، ۱۳۷۶ ش.
ازین خرافات ها در قران شما هم هست……..خدا ازت نگذره که اوستا رو با دروغ بستی
عرب خائن
از خرافه های قرآن بگید. نفرین ناله در بحث علمی جایی نداره!
قران خرافات اعراب را تایید می کند برای مثال :
صدقه دادن یک پنجم از گنجی که یافت میشود: خدا نیز فرمود که بدانید آنچه غنیمت به چنگ آورید یک پنجم آن مال خداست.
در واقع اعراب با باورهای خرفی شان میگفتند یک پنجم گنج را باید ببخشی
بلکه اگر در این مورد قران را بستاییم بایدبر اعراب جاهلی درود بفرستیم.
چه ایرادی داره انسان یک پنجم مالی را که به دست آورده بقول شما صدقه بده؟ کمک به فقیران کار بد و خرافیه؟
وندیداد هم در واقع قوانین پیش از زرتشت است که مغان ان را با دین زرتشتی در امیختند…در مورد اینکه خود چند جا دیده ام می گویید اسلام به فقیران و دفاع از مستضعفین خیلی اهمیت میداد این ها همه از اعراب جاهلی است!!
و نمونه ای دیگر : از قرآن انتقاد شدهاست که بر اوهام و خرافات عرب جاهلی صحه گذاشتهاست.{دونمونه در اینجا قابل ذکر است. یکی اعتقاد به جن است؛ و دیگری سحر و چشمزخم.
در واقع این ها همان ترس های جاهلی بوده برای مثال گربه سیاه ببینی سرنوشت بدی خواهی داشت بخاطر همین این تفکرات را داشتند.
منظور از پاراگراف اول متوجه نشدم
وقتی حقانیت قرآن ثابت شد، هرآنچه بگه قابل قبوله و خرافه نیست هرچند خیلی از غیرمسلمانها وجود جن و سحر را قبول دارند. چرا ملائکه را منکر نشدید؟
چنین نیست که هرچه عرب جاهلی می گفته خلافه. عرب جاهلی ازدواج می کردند حالا بگیم چون اونها معتقد به ازدواج بودند کار بد و خرافیه؟
شناسنامه دین بهی گاتهای حضرت زرتشت هست و نه وندیدادی که از ایرانیان کهن قبل از ظهور زرتشت به میراث رسیده ، که بر خلاف شناسنامه اسلام در آن صحبتی از سربریدن و به غنیمت گرفتن زنان و اموال قبایل و وعده ها و لذتهای جنسی بهشتی نیست , وگرنه در احادیث اسلامی هم از این نوع روایتها بسیار هست :
سلیم(سلمه فرزند ام سلمه) گوید: روزی رسول خدا بر ما وارد شد و نزد ما به خواب نیمروزی فرو رفت. مادرم شیشه ای آورد و شروع کرد عرق رسول خدا را در آن جمع کردن. آنحضرت از خواب بیدار شد و فرمود: ای ام سلمه، چه میکنی؟
عرضه داشت : این عرق شماست که در عطریات خود داخل میکنیم و این از بهترین اقسام عطرهای ماست
و آنحضرت فرمود: درست گفتی. (مجموعه ورام ۲۳) سنن النبی صفحه ۳۶۸
امام صادق : اگر کسی عطسه کرد و سپس دستش را بر سوراخ بینیاش گذاشت و گفت” الحمدلله رب العالمین حمدا کثیرا کما هو و اهله و صلی الله علی محمد النبی و آله و سلم” از سوراخ چپ بینیاش حشرهای کوچکتر از ملخ و بزرگتر از مگس خارج میگردد، تا زیر عرش الله میپرد و برای او تا روز قیامت طلب بخشش میکند: (الکافی/جلد۲/صفحه۶۵۷)
از امیر المؤمنین علیه السلام روایت شده که آن حضرت فرمود: شیر و بول دختر، پیش از آنکه غذا خوار شود (یا غذایش بر شیر خوردنش غالب شود) از جامه شسته میشود، زیرا شیرى که دختر میخورد از مثانه مادر سرچشمه میگیرد ولى شیر پسر را قبل از اینکه غذا خوار شود از لباس نمیشویند همچنین بول او نیز شستن نمیخواهد زیرا شیرى را که پسر میخورد از دوشها و بازوان مادر بیرون مىآید.
من لا یحضره الفقیه، شیخ صدوق،مترجم: على اکبر غفارى، نشر صدوق، چ: اول،۱۳۶۷ ش. ج۱،برگ ۹۸
حکیمه دختر امیمه از مادرش نقل میکنه که پیامبر(ص) ظرف چوبی ای داشت که اونو در زیر تخت خودش میذاشت و شب های توی اون بول میکرد. رسول خدا بیدار شد و ظرف رو جستجو کرد اما اون پیدا نکرد. پرسید که ظرف کجاست؟ گفتند: بره خادم ام سلمه اون رو نوشیده؛ همون خادمی که از سرزمین حبشه اومده بود. پس رسول خدا(ص) فرمود: او پناهگاه و مانعی از آتش برای خود ساخته است.» (معجم الکبیر طبرانی-تحقیق: حمدی بن عبدالمجید السلفی. ج۲۴ ص ۲۰۵ )
قبول دارم که وندیداد برای زرتشت نیست. نقل از آن اهداف دیگری دارد:
http://www.raherasti.ir/2817
در مورد «برده داری در اسلام» به بخشی با همین عنوان در این سایت مراجعه کنید:
http://www.raherasti.ir/category/%D8%A7%D8%AD%DA%A9%D8%A7%D9%85/%D8%A7%D8%AD%DA%A9%D8%A7%D9%85-%D8%A7%D8%B3%D9%84%D8%A7%D9%85%DB%8C/%D8%A8%D8%B1%D8%AF%D9%87-%D8%AF%D8%A7%D8%B1%DB%8C-%D8%AF%D8%B1-%D8%A7%D8%B3%D9%84%D8%A7%D9%85/
در مورد حدیثهایی که ذکر کردید باید گفت که برخی از آنها از منابع اهل سنته، برخی احادیث از اعتبار لازم برخوردار نیست، باید خود کتابها را دید که اصلا چنین حدیثهایی در آنها هست یا نه مثلا حدیث آخر از جلد ۲۴ معجم الکبیر نقل شده در حالی که این کتاب از همین محقق، بیست جلد بیشتر نداره، بعضی از آنها را ما بدرستی درک نمی کنیم بعید نیست درست باشه در مورد حدیث سوم یادآوری میکنم که متخصصان ماساژ می گویند هرقسمت از کف پا با جایی خاص از بدن ارتباط داره مثلا فلان نقطه از کف پا ماساژ داده شود برای معده مفیده در حالی که از نظر ما ربطی به هم ندارند.
به احادیث خودتان که میرسد، اما و اگر و منبع ضعیف و درست و غلط پیدا میکند ؟
پس بی جهت سایتتان را از وندیداد بر علیه زرتششتیان پر نکنید
چون وندیداد هم در نزد زرتشتیان و موبدان اعتبار دینی و اجرایی ندارد
و فقط یادگار ایرانیان کهن هست .
سایت اینترنتی تان گفتگویی با اقلیت ناچیز زرتشتی ندارد بلکه یک حمله مجازی
و یکطرفه از نوع حملات اعراب صدر اسلام به آنان هست .
انعکاس تعلیمات هر آیینی را میتوان در پیروان آن مشاهده کرد :
زرتشتیان و ارامنه ایران از نظر اخلاق و صداقت و خلوص و اعتماد
انسانهای بسیار محترمتر و خونگرمتری از اکثریت مسلمان در جامعه ایران هستند
که البته تجربه شخصی من بعنوان یک مسلمان زاده هست .
در لینکی که در جواب شما گذاشتم، توضیح دادم که هدفم چیست. چرا چیزی را که جواب دادم دوباره مطرح می کنی؟ باز هم ببین:
http://www.raherasti.ir/2817