+
خانه / احکام / احکام زرتشتی / ازدواج زرتشتیان با محارم / جواز ازدواج با محارم در دین زرتشتی در عصر حاضر
جواز ازدواج با محارم در دین زرتشتی در عصر حاضر

جواز ازدواج با محارم در دین زرتشتی در عصر حاضر

سوژه از عبدالحق
براساس قوانین هر دین و کشوری، همه ی کارها جایز است مگر آن دین یا قانون کشور، کاری را تحریم کند. چنانکه امام صادق(ع) فرمود: «کل شیء لک حلال حتی تعلم أنه حرام؛ همه چیز برایت حلال است مگر بدانی حرام است.»

در اسلام
اگر اسلام ازدواج با محارم را تحریم نکرده بود، امروز دیگران می توانستند به مسلمانان ایراد بگیرند که ازدواج با محارم جایز است. اما در قرآن کریم می خوانیم:
حُرِّمَتْ عَلَیْکُمْ أُمَّهاتُکُمْ وَ بَناتُکُمْ وَ أَخَواتُکُمْ وَ عَمَّاتُکُمْ وَ خالاتُکُمْ وَ بَناتُ الْأَخِ وَ بَناتُ الْأُخْتِ وَ أُمَّهاتُکُمُ اللاَّتِی أَرْضَعْنَکُمْ وَ أَخَواتُکُمْ مِنَ الرَّضاعَهِ وَ أُمَّهاتُ نِسائِکُمْ وَ… (نساء، آیه ۲۳)
حرام شده است بر شما مادرانتان و دختران و خواهران و عمه‏ها و خاله‏ها و دختران برادر و دختران خواهر شما و مادرانى که شما را شیر داده‏اند و خواهران رضاعى شما و مادران همسر و …

در زرتشتی
ما نوشته ای معتبر از زرتشتی سراغ نداریم که ازدواج با محارم را تحریم کرده باشد. از پیام موبد عزیز غیبی چنین بر می آید که ایشان نیز مدرکی سراغ نداشته است و به این پناه برده که چون انسان های ناقص الخلقه زیاد می شوند، جایز نیست.
اگر بخواهیم اینگونه استدلال کنیم، کلا در ازدواج های فامیلی احتمال ناقص الخلقه شدن هست. آیا زرتشتی ها ازدواج با دخترعمو و دخترخاله را جایز نمی دانند؟
ضمنا ندانستم ایشان از کجا می گوید که زرتشتی ها در مورد چارپایانشان، جفتگیری با غریبه را رعایت می کردند.
نتیجه اینکه چون در این دین چنین ازدواجی تحریم نشده، از نظر زرتشتی در حال حاضر نیز ازدواج با محارم جایز است مگر آنکه انجمن زرتشتیان تحریم کنند و چون این اظهار نظر آنها مدرکی ندارد بلکه از خودشان در آورده اند، معتبر نخواهد بود چون ما دیدگاه دین زرتشتی را می خواهیم نه موبدان.

یادآوری
قرن هاست که زرتشتیان گرامی ازدواج با محارم را کنار گذاشته اند و آن را جایز نمی دانند اما دلیلی برای حرام بودن این کار ندارند بلکه براساس نظر شخصی خودشان سراغ آن نمی روند نه اینکه دلیلی دینی برای حرمت آن داشته باشند.

۱۵ نظر

  1. روایات داراب هرمزد (۱/۳۰۷ ) چون زمانه عوض شده و میان کافران زندگی میکنیم رسم خویتودثه منسوخ شده و مردم بهدین از اجرای آن بیم دارند

    • روایات داراب هرمزدیار کتابی دو جلدی است که در قرن یازدهم هجری مقارن با عصر صفوی در هند تحریر شده‌است. این کتاب به صورت پرسش و پاسخ و به مانند دادِستان دینی است. داراب، پسر هرمزدیار از خانواده های سرشناس پیشوایان دینی پارسیان در گجرات هند بود. این کتاب در سال ۱۰۴۷ یزدگردی تدوین نهایی شده‌است. این کتاب برای نخستین بار در سال ۱۹۲۲ میلادی توسط جیوانجی جمشید جی مودی در بمبئی منتشر شد. روایات در نزد پارسیان هند عبارت از نوشته‌های حاوی پرسش و پاسخ‌های دینی زرتشتی هستند. این پرسش‌ها از هند به ایران نزد پیشوایان دینی ژرتشتی فرستاده شده و پاسخ دریافت شده‌اند. عمدهٔ این مکاتبات در سده ۹–۱۱ هجری انجام شده اما تدوین نهایی در قرن یازدهم هجری بوده است. این روایات هم به صورت نظم مانند نظم در صد و ارادویراف‌نامه منظوم و هم مانند سد در نثر و سد در بندهشن به نثر هستند.
      ویکی پدیا
      (اینروهم موبد گفته وچندقرن پیش گفته وبدون مدرکه تازه مسلمانان را هم کافرپنداشته؟)

    • سلام دوست عزیز من هرچی در ص ۳۰۷ این کتاب نگاه کردم ندیدم

  2. بسم الله الرحمن الرحیم
    سلام
    اسلام ، ایران باستان و زرتشت از دیدگاه استاد رحیم پور ازغدی
    مطلب زیر برگرفته از دو فایل سخنرانی استاد رحیم پور ازغدی با عنوان (اسلام و ایران ) هست. لینک دانلود فایلها در انتهای متن آمده است.
    ابتدا سر فصل مهم ترین سخنان ایشون رو می نویسم و سپس متن تقریبا کامل سخنرانی ایشون رو گذاشتم تو وبلاگم هر کس خواست می تونه ببینه

  3. ۱-در خود قرآن کریم هم به ایرانیان به عنوان یک ملت وتمدن ،هم به ادبیات ایرانی ،کلمات فارسی و هم به آداب و عقاید ایرانیان در آیات متعددی مستقیم و غیر مستقیم اشاره شده است
    حتی بعضی کلمات فارسی وریشه ایرانی در قرآ ن کریم به کار رفته که نشون زبان و فرهنگ ایرانی در جهان و از جمله جهان عرب نفوذ داشته است کلماتی مانند: برزخ ، برهان ، ابد ، استبرق ، اسوه ، جند ، جُناح ، تنّور ، رزق ، زرابی ، زمهریر ، زور ، سجیل (که سنگ و گل است ) ، سراب ، سرابیل ، سراج ، سرمد ، شی ، صلیب ، ضنک ، ابکار ، عفریت ، فردوس ، فیل ، کاسه ، گنج ، مجوس، مُسک ، نمارق ، هاروت و ماروت ، ورق ، وزیر ، زنجبیل ، بیض ، سور ، مسجد ، محراب و…( البته ممکنه در بغضی اختلاف باشد ولی در بعضی قطعی است)

    حتی شان نزول برخی آیات مانند سوره مائده آیه ۵۴ ، سوره انعام آیه ۸۹ و سوره توبه آیه ۳۹ در مورد ایرانیان است.(مدح ایرانیان)

    ۲-شروع شدن تمام سوره ها با نام خدا غیر از یکی در هیچ یکی از کتابهای آسمانی قبلی نیست اما این فرهنگ بین ایرانیان رایج بود که اول هر چیز به نام خدا یعنی پَنتام یزدان می گفتند یا مِهر کردن به تعبیر بخشی از فرهنگ ایرانی. شاهنامه که از دوره اشکانیان و ساسانیان بود و خدای نامه های قدیمی از پارتی و پهلوی به فارسی دراومده هر کدومشون تقریبا با نام خدا بوده است.

  4. ۳-امروز ملی گرایی به مفهوم نژاد آریایی یک دروغ است یعنی امروز درباره هیچ کس قابل اثبات نیست یعنی الان ملتی که از لحاظ خون و نژاد صددرصد خالص باشد رو نداریم

    ۴- بیشتر کسانی که فکر می کنند ایرانی اصیل هستند ممکنه تا سه چهار نسل پیش اینها اصلا تو ایران نبودن

    ۵-در مورد ایران قبل از اسلام این یک توهمه که کل ملت ایران زرتشتی بودن…این خودش یک توهم تاریخی است و واقعیت ندارد

    ۶- ایرانیان اصلی نژاد آریایی نبودند اصلا ، آریایی ها در واقع اشغالگران این منطقه بودند

    ۷-جریان دوگانه پرستی و ثنوی گری که یک نگاه غیر توحیدی و مشرکانه است قبل از زرتشت در ایرانوجود داشت، این دوگانه پرستی هم در دین زرتشت ابقا شد

    ۸-از لحاظ تاریخی بعضی به اصل وجود زرتشت تردید کردند که آیا کسی به نام زرتشت بوده است…..اصل اینکه ایشون بوده یا نه اختلاف هست ، مکان ومحل تولد ایشون کاملا اختلافی است

    ۹-فردوسی در شاهنامه به بعثت زرتشت اشاره می کنه ولی این رو در بخش افسانه ها و اساطیر آورده

    • اژدواج بامخارم و مسائلی ازین دست مسائل اخلاقی و تاحدی شخصی ست.که درطول تاریخ اقوام و ادیان مختلف برای ثخریب همدیگه وارد این مقوله میشدن و طرف رو تخریب کنند.اگر قراره باشه وارد این صحبتابشیم مخالفان مسیخیت پاکی حضرت مریم رو زیرسوال میبرند.دشمنان اسلام ازدواج مکرر بطورخاص عروسش -ژینب نامی همسر پسرخونده ی پیامبر: زید)رن دستمایه ی تخریب قرار میدن

  5. ۱۰-بعضی میگن در دروان ساسانی خط اوستایی درست شده و اوستا قبلا مکتوب نبوده و در زمان ساسانی مکتوب شده است

    ۱۱-در کتب زرتشتیان مفاهیم توحیدی است و هم مفاهیم مشرکانه و خرافی به حدی که اختلاف جدی است که زرتشتیگری از ابتدا قائل به خدایان دوگانه بود و یا این طور نبوده و بعدا منحرف شده.

    ۱۲-در بعضی از منابع زرتشتی گری تعابیر بهشت وجهنم و دوزخ و جاودانگی روح و ……. نیز است ولی با یک تفاوت هایی مثلا چون آنها به آتش به چشم مقدس نگاه می کنن لذا جهنم یک جایی است که خیلی سرد ، کثیف و موجودات موذی است.

    ۱۳- ازدواج با محارم در ایران قبل از اسلام وجود داشت و حتی توجیه مذهبی و نژادی می شد با اسم حفظ خلوص نژادی.

    ۱۴-ازدواج با محارم رو بعضی مواقع با زور ،قدرت مذهبی باطل، با تهدید ، پول ، پاداش ، و اگه این کار رو نکنی میری جهنم وادارشون می کردن که مردم خلاف فطرت و طبعشون عمل کنند و با محارشمون ازدواج کنند

    ۱۵-چهارشنبه سوری در تقویم ایرانیان قبل از اسلام نبوده ، تقویم ایرانیان مفهوم هفته نداشته که چهارشنبه داشته باشه

  6. ۱۶-از روی آتش پریدن نه در سنت ایران قبل از اسلامه و نه زرتشتیها . من از بعضی از موبدان زرتشتی که پرسیدم گفتند همچنین چیزی نداریم که از روی آتش بپریم.

    ۱۷ – البته در بین زرتشتی ها آدم های شریفی هم هستند ، یه جایی خونده بودم که مرحوم مدرس در مجلس گفته بود این مجلس فقط یک مسلمان داره و اون هم ارباب کیخسرو(که زرتشتی بود) هست

  7. به نام خدا
    این قاعده که هر چیزی که حرام نشده حلال است مختص دین اسلام است شما نمیتوانید ادیان دیگر را با این قاعده بسنجید.
    من در تاریخ ازدواج محارمی را نیافتم.بلکه برعکس این قضیه تر منابع تاریخی است.

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>