خانه / اعتبار دین زرتشتی / خروس تخم گذار زرتشتیان!

خروس تخم گذار زرتشتیان!

به قلم مرتضی رمضان پور

در اوستا و دیگر کتب زرتشتی به حیوانات مختلف و بعضاً عجیبی اشاره شده است، یکی از این حیوانات عجیب و غریب خروس تخم گذار است که نشان از جهل موبدان نویسنده این کتب به محیط پیرامون خود و‌ خرافی بودن عقاید آنان دارد.

در بندهش(از مهم ترین و معتبرترین کتب زرتشتی) پیرامون این خروس تخم گذار آمده است که:

خروس که مرغ پروردش و پیش دخشه نیز خوانند به هر روز تخمی کند باشد که نهانی، باشد که آشکارا و میان مردمان ریند. در میان مرغان تنها خروس بدین گونه است.

منبع: بندهش، تحقیق مهرداد بهار، ص۸۵

همچنین ببینید

سگ مهم تر از انسان از نظر زرتشتیان! / مجازات غذای داغ دادن به سگ اعدام است برخلاف انسان!

به قلم مدیر سایت منابع زرتشتی به روشنی نشان می دهد که ـ دست کم …

۹ نظر

  1. خرافات از سر و رویه عقاید زرتشتی می‌باره

  2. در همه ی دین ها برخی عقاید خرافاتی داریم . امید است که بپذیریم و انها را بدون هیج تعصبی اصلاح کنیم . بدانیم که همه ی دین ها یک هدف دارند و تنها تفاوت انها زمان ظهورشان است که بسته به قدرت ذهنی مردم ان دوران عرضه شده است …

  3. مرغ ها بر خلاف سایر پرندگان تنها یک تخمدان فعال دارند ، در صورت اسیب دیدگی تخمدان سمت چپ ، تخمدان سمت راست مرغ در شرایط سنی خاصی میتواند به چیزی مابین تخمدان و بیضه تبدیل شود ، بنابرین با اینکه مرغ با ترشح تستسترون به هیبت یک خروس در می اید و حتی بیضه برای بارور کردن مرغان راهم دارد اما همچنان میتواند تخمگذار باشد

    • با سلام؛ و اما بعد:

      خروس بعنوان موجودی دندان شاخی و گوشت شاخی [توصیفی که زرتشتیان در یوشت فریان از خروس کردند، تاج خروس را شاخی گوشتی میخواندند و نوکش را دندانی شاخ مانند!] موجودی مقدس در آیین زرتشت بوده فلذا این متن از بندهش هم در راستای تقدیس خروس است که در برخی متون زرتشتی دیگر مثل یوشت فریان به چشم میخورد.

      خیلی خوب میشود سندی ارائه بدهید که این مرغ میتوانسته در عین تخم گذاشتن و بارور شدن اسپرم نیز تولید کند و این مقوله در مرغ ها آنقدری رایج هست که افرادی در متون مقدس خود خروس را بخواهند تخم گذار بخوانند!.

  4. https://www.cacklehatchery.com/can-a-rooster-lay-an-egg/
    این مقاله توسط گایل دامرو نوشته شده که بیش از دوازده کتاب در مورد پرورش مرغ ها نوشته شده است !

    • مقاله از طریق آی پی ایران در دسترس نیست، متنی که مدعی شده بودید را به انگلیسی از مقاله قرار دهید یا لینک doi اش را بگذارید تا از طریق وبسایت ناشر پیدایش کنم.

  5. https://www.google.com/amp/s/www.hamshahrionline.ir/amp/743453/
    در سایت های داخلی هم به خروس های تخم گذار اشاره شده البته امکان اینکه تعداد این خروس های تخم گذار بسیار بیشتر باشد وجود دارد چون مرغها معمولا در تاریکی شب تخم میگذارند و ممکن است مرغداران سنتی متوجه تخم گذاشتن یک خروس نشوند ، در نوشته های این موبد فرزانه هم امده که این خروس ها نهانی تخم میگذارند یا شاید در میان مردم … اما به نظر من از لحاض علمی عجیب نیست که مرغی به خروس تبدیل شود و تخم هم بگذارد دستکم برای نیاکان ما که چند صد سال پیش زندگی میکردند انتظار توضیح علمی دقیق نداریم انها فقط تخم گذاشتن خروس ها را دیده اند و شگفت زده شده اند ، هرکس همین یک برگ از کتاب این موبد را مطالعه کند متوجه میشود او تلاش کرده مطالب مفیدی در مورد حیوانات بنویسد بعید بنظر می اید که نویسنده یک ابله بوده باشد که ادعاهای عجیب و غریب و بی پایه ای مطرح کند

    • با سلام؛ در همان لینک به نقل از یک دامپزشک ایتالیایی گفته میشود:

      “او می‌گفت که بیشتر از ۴۰ سال است که چنین پرنده‌ای ندیده و حتی در کتاب‌ها و مجله‌های مختلف نیز با چنین نمونه‌ای مواجه نشده است. این دامپزشک بعد از معاینه خروس تخم‌گذار و زیر نظر گرفتن رفتارش گفت که این خروس مشکل ژنتیکی دارد و از نوع جانوران ۲جنسی است که ◄ تعداد انگشت‌ شماری ► از آنها در ◄سراسر دنیا► مشاهده شده است.”

      از طرفی دیگر این خروس هم عین اکثریت قریب به اتفاق پستانداران و پرندگان قابلیت بارور سازی در عین بارور شدن را ندارد و دستگاه تولید مثلش تک جنسیتی و بعبارتی هرمافرودیت کاذب است.

      اما پیرامون متن بندهش قراینی است که نشان میدهد نویسنده نمیخواسته گونه ای نادر را تبیین کند، اگرچه بشدت نادر بودن این نوع خروس دلیل نمیشود آنرا هیچ کس در آن زمان ندیده باشد ولی قصد نویسنده هم آن نبوده چرا که در متن میگوید:

      «خروس که مرغ پرودش [نام دینی خروس] و پیش دخشه [اشاره به آواز خواندن صبحگاهی اش] نیز خوانده شود به هر روز تخمی کند»

      اینجا هیچ قرینه ای در متن نیست تخصیص زده باشد

      در تأیید قسمت فوق الذکر در بندهش باز در ص ۸۶ ترجمه بندهش نویسنده میگوید:

      «از مرغان نر، آن که تخم کند و افگند، تنها خروس است»

      اینجا هم هیچ قرینه ای قرار نداده و به صراحت اشاره کرده خروس تنها مرغ نریست که تخم میگذارد!.

  6. احتمالا منظور نویسنده همه خروسها نبوده مثلا میشود گفت که از بین موجودات دو پا فقط انسان است که هم اندام های زنانه و هم اندام های مردانه دارد ، این در حالیست که بیشتر انسانها از دو جنس زن و مرد هست و اندام های جنسی ویژه خود را دارند ولی خب انسانهای زیادی هم هستند که بطور طبیعی صفات جنسیتی هردو جنس را دارند ، در مورد ادعاهای اقای حصاری باید بگم بیشتر انها را قبول ندارم ، تنها در نشریه دیلی میل در سال ۲۰۱۰ به یک خروس تخم گذار ایتالیایی اشاره شده است این در حالیست که دامپزشک ایتالیایی او میگوید در چهل سال گذشته حتی در نشریات هم چنین خروسی ندیده ، من حتی در یک فروم خارجی که درباره پرورش انواع مرغ تبادل نظر میشود تعداد زیادی از اعضا را دیدم که به تخم گذاشتن خروس هایشان مشکوک بودند و بعضی حتی لحضه تخم گذاشتن خروس خود را دیده بودند
    https://www-backyardchickens-com.translate.goog/threads/my-rooster-laid-an-egg.815029/?_x_tr_sl=en&_x_tr_tl=fa&_x_

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

*

code