خانه / قرآن و حدیث / حدیث / سرزنش اقوام و قبایل در قرآن و احادیث به معنای سرزنش افراد ناشایست آنهاست نه نژادشان

سرزنش اقوام و قبایل در قرآن و احادیث به معنای سرزنش افراد ناشایست آنهاست نه نژادشان

به قلم مدیر سایت
گاهی در احادیث اقوام و تیره هایی مورد مذمت قرار گرفته اند. چه بسا برخی تصور کنند که اسلام نیز همان رفتارهای نژادپرستانه را دنبال می کند. در حالی که این سرزنش ها اشاره به افراد ناشایست آنها دارد نه اینکه هرکس از آن قوم و قبیله باشد، مذموم است.
حدیث زیر نشان می دهد که قرآن کریم بنی امیه را سرزنش کرده است اما این سرزنش برای انسان های بد آنهاست و اگر کسی از همان بنی امیه، انسانی صالح باشد، سعادتمند و از اهل بیت پیامبر(ص) شمرده می شود. البته به صورت مجازی از اهل بیت(ع) خواهد بود نه حقیقی. مثل اینکه بگوییم: شیعیان عراق از ما ایرانی ها هستند.

ابو حمزه می گوید: سعد بن عبد الملک ـ همان شخصی که از فرزندان عبد العزیز بن مروان بود و امام باقر(ع) وى را «سعد الخیر» مى نامید ـ بر امام باقر(ع) وارد شد، در حالى که مانند زنان مى گریست و اشک مى ریخت. امام(ع) فرمود: «اى سعد! چرا گریه مى کنى؟».
گفت: چگونه گریه نکنم، حال آن که من از شجره [و تبارى] هستم که در قرآن، لعنت شده است؟!
امام(ع) به او فرمود: «تو از این شجره (بنى اُمیه) نیستى. تو اُمَوى اى هستى که از ما اهل بیت شمرده مى شوى. مگر نشنیده اى این سخن خداى عز و جل را که از قول ابراهیم نقل مى کند: «هر که از من پیروى کند، از من است»؟».
متن عربی حدیث
عن أبی حمزه: دَخَلَ سَعدُ بنُ عَبدِ المَلِک ـ وکانَ أبو جَعفَرٍ(ع) یسَمّیهِ سَعدَ الخَیرِ وهُوَ مِن وُلدِ عَبدِ العَزیزِ بنِ مَروانَ ـ عَلى أبی جَعفَرٍ(ع)، فَبَینا ینشِجُ کما تَنشِجُ النِّساءُ، فَقالَ لَهُ أبو جَعفَرٍ(ع): ما یبکیک یا سَعدُ؟ قالَ: وکیفَ لا أبکی وأنَا مِنَ الشَّجَرَهِ المَلعونَهِ فِی القُرآنِ؟! فَقالَ لَهُ: لَستَ مِنهُم، أنتَ أمَوِی مِنّا أهلَ البَیتِ، أما سَمِعتَ قَولَ اللّهِ عز و جل یحکی عَن إبراهیمَ: «فَمَن تَبِعَنِى فَإِنَّهُ مِنِّى»؟

منبع: الاختصاص، ص ۸۵، بحار الأنوار: ج ۴۶ ص ۳۳۷ ح ۲۵، دانشنامه قرآن و حدیث، ج ۱۱، ص ۹۶.
تیر ۱۳۹۷

همچنین ببینید

لزوم اخراج آریایی ها از ایران! / آریایی ها نیز به ایران مهاجرت کرده اند

به قلم مدیر سایت خواسته ی ایران پرست های افراطی، اخراج غیر آریایی ها ـ …

۵ نظر

  1. پس چرا تو زرتشتیان را صرفا بخاطر اینکه نژادشان زرتشتی است سرزنش میکنی؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

*

code