به قلم مدیر سایت
هنگامی که مری بویس (درگذشت: ۲۰۰۶ م) خاطره ی تاوِرنیه (درگذشت: ۱۶۸۹ م) را در مورد گرامی داشت روز تولد زرتشت از سوی زرتشتی ها را نقل می کند، توضیح می دهد که این روز، ششم فرودین بوده است. سپس در پرانتز چنین می گوید:
«البته این ادعا برای تولد زردشت همان قدر حقیقی است که قائل شدن روز ۲۵ دسامبر برای تولد مسیح». (زردشتیان باورها و آداب دینی آنها، ص ۲۱۴)
دلیل تشبیه ششم فروردین به عنوان تاریخ تولد زرتشت به ۲۵ دسامبر، نامعتبر بودن این روز به عنوان تاریخ تولد حضرت عیسی مسیح است.
زردشتیان باورها و آداب دینی آنها ص ۲۱۴
اردیبهشت ۱۳۹۷
این نمونه قیاس ناقص که فراوان در این سایت کاربرد دارد
عنوان مطلب ادعای اعلام بی اعتباری تاریخ تولد آشوزرتشت است اما مری بویس حرفی از اعتبار نزده . حد اصحت موضوع را معادل تولد مسیح اعلام کرده . در مورد اعتبار تولد مسیح هم سخن نگفته .
جناب فاطمی صحت را به اعتبار تبدیل می کنند و از مشابهت با عید میلاد مسیح هم بی اعتباری را نتیجه می گیرد .
جناب آقای فاطمی اثبات تولد زرتشت در روز خاصی ممکن نیست اما اعتبار از امور عرفی است و همین که مسیحیان ۲۰ سده و زرتشتیان بیش از این در چنین روزی یاد پیامبرشان را گرامی می دارند به آن اعتبار می بخشد همانگونه که شما هم قادر به اثبات هیچ یک از تاریخ های ولادت و وفات نیستند و درج این تاریخ ها امری اعتباری و عرفی در تقویم است .
این مطلب را به حساب خالی بودن دست شما از استناد به مری بویس میدانم . مری بویس و نظراتش غالبا در مخالفت قطعی با دعاوی شماست .
روش شما این است که از این قیاس ناقص و تحریف بعدا در جای دیگر با استفاده از نام مری بویس بهره مند شوید
متوجه «اعتبار» در سخنم نشدید
“امر اعتباری” با “بی اعتباری ششم فروردین” متفاوته