+
خانه / اعتبار دین زرتشتی / مشروعیت نظریات انجمن های موبدان / انجمن های موبدان عمده ی احکام را بدون استناد به منابع معتبر زرتشتی، از خودشان می گویند، که مشروعیت آن از سوی زرتشت تأیید نشده است
مشروعیت نظریات انجمن های موبدان / انجمن های موبدان عمده ی احکام را بدون استناد به منابع معتبر زرتشتی، از خودشان می گویند، که مشروعیت آن از سوی زرتشت تأیید نشده است

مشروعیت نظریات انجمن های موبدان / انجمن های موبدان عمده ی احکام را بدون استناد به منابع معتبر زرتشتی، از خودشان می گویند، که مشروعیت آن از سوی زرتشت تأیید نشده است

به قلم مدیر سایت
بالاترین مقام که در مورد احکام دین زرتشتی نظر می دهد، انجمن موبدان است.
این از یک جهت کاملا معقول و منطقی است؛ زیرا انسان ها نمی توانند در همه چیز تخصص یابند. مثلا همه نمی توانند پزشک و مکانیک و… 
شوند بلکه عده ای در این زمینه ها تخصص می یابند و مشکلات دیگران را برطرف می سازند.
در مورد احکام دین زرتشتی نیز همگان نمی توانند احکام را از متون کهن زرتشتی استخراج کنند بلکه عده ای متخصص در جایی بنام «انجمن موبدان» گرد هم می آیند و احکام شرعی را به مردم نشان می دهند.
تا اینجا اگر به همین صورت عمل شود با زرتشتیان گرامی اختلاف نظر نداریم.

ایراد اساسی
متخصصان نمی توانند هرچه میلشان بود نظر دهند. وقتی پزشک دارویی را تجویز می کند باید با توجه به مستندات علمی باشد نه اینکه از روی هوا داروهایی را تجویز کند. این را هیچ انسان عاقلی نمی پذیرد.
زرتشتیان قائلند تنها کتاب معتبر آنها کتاب ۲۳ صفحه ای گاتهاست. این همه پرسش اساسی که در مورد احکام وجود دارد، انجمن موبدان چگونه از این کتاب کوچک به دست می آورد؟ در همین وبلاگ ده پرسش ضروری را مطرح کردم و ندانستیم جواب آنها چگونه از گاتها به دست می آید؟ هرچند اعتبار خود گاتها هم زیر سؤال است.
اگر اعضای محترم انجمن موبدان نظر شخصی خودشان را بگویند، سودمند نیست؛ زیرا دیدگاه دین برای یک زرتشتی کارساز است نه دیدگاه شخصی دیگران.
مجتهدان در اسلام وقتی که در مورد احکام شرعی اسلام اظهار نظر می کنند با استناد به قرآن و حدیثهای فراوان است و چنین نیست که هرآنچه دوست داشتند به پای اسلام بگذارند؛ برای همین است که یک شرط اساسی مرجع تقلید، داشتن تقواست تا واقعا هرآنچه را که از دین می فهمد اظهار کند.

۱۱ نظر

  1. با سلام ؛ البته اهل تسنن قاعده ای دارند که طبق آن در مسائلی که از پیامبر حدیث ندارند و یا از صحابه خبری نیست آنچه را که قشنگ تر به نظر بیاید به آن فتوا میدهند و این از نظر شیعه بدعت است . ممکن است درباره اهل تسنن حتی در ۱۰ درصد موارد این مسئله پیش نیاید اما درباره زرتشتیان اصلا حتی معلوم نیست زرتشت چگونه نماز میخوانده است هیچ چیز زرتشت و احکامش معلوم نیست … هیچ چیزش .

  2. آیا شکل نماز پیامبر اسلام معلوم است !!!!!
    پس چرا بین مسلمانان در این امر اختلاف است !!!!!
    چون به این کلمه معلوم خیلی علاقه دارید بفرمایید علم شما به چگونگی نماز پیامبر چگونه علمی است : کشف کرده اید یا در کتابها آمده است .
    قدمت این کتابها مربوط به چه زمانی است آیا مربوط به زمان پیامبر است یا بعد از زمان ایشان است ؟!!!
    پاسخها مشخص است علم شما به کیفیت نماز پیامبر از روی کتبی است که نخستین انها در سده سوم هجری نوشته شده (در مورد اهل سنت سده دوم ) و در این کتب روایاتی هست که کیفیت نماز را مشخص می کند .
    خوب در مورد زرتشتیان هم چنین است و متن نمازشان یسنا است که به گواهی زبان شناسان قدمتی ۲۵۰۰ ساله دارد و همزمان با دوره زرتشت است .
    کتب و روایات ایشان نیز در ایران و هند گواهی بر صحت این نماز می دهد .
    حالا بفرمایید در نماز شما چه چیزی معلوم است که در نماز ایشان معلوم نیست !!!!

  3. زدی به جاده خاکی … سنت نماز پیامبر را همه میدانند … اولین احادیث هم خادم پیامبر انس بن مالک می گفت که به فرمان خلیفه مبنی بر نگفتن حدیث گوش نکرد … نه عربی بلدی نه تاریخ پس چی بلدی ؟ .
    اختلاف بین شیعه سنی در کاری است که خلیفه دوم در نماز کرد … هنوز کم مطالعه ای .
    از ضدر اسلان تا به الآن شیعه و سنی همین طور نماز میخوانند چون پیامبرشان و ائمه را دیده اند که این طور نماز میخوانده اند … نماز خواندن ائمه در ملا عام و بسیاری از موارد دیگر . ما مثل شما تحریف شده ها نیستیم که چنان وقفه ای بین خودتان با پیامبر مبهم الحالتان است که هیچ چیزش معلوم نیست … اسلام ، احکامش پیوسته ۱۴۰۰ سال است که دارد اجرا میشود .

    • شما نماز خواندن امامان در ملا عام را دیده اید ؟ یا شنیده اید ؟ یا خوانده اید ؟
      علم شما از کجا حاصل شده ؟ به شما وحی شده یا در جایی خوانده اید ؟ اگر در کتاب خوانده اید که مبتنی بر روایات است . اختلاف در این روایات و چگونگی و کیفیت نماز شبعه و سنی دلیل قاطعی است بر این .
      اولا : هیچ روایتی که کیفیت نماز را به صورت کامل بیان کند وجود ندارد و مجموعه ای از روایات عمدتا مربوط به امام صادق این کیفیت را بیان کرده .
      دوم : بر خلاف ادعای شما هیچ روایت منتسب به پیامبر به صورت مستقیم در کیفیت نماز وجود ندارد جز انکه فرموده اند نماز را همانگونه که من می خوانم بخوانید .
      عقل انسان حکم می کند بپذیرد همانگونه که شما نماز را از پدرانتان اموختید ایشان نیز به همین کیفیت آموخته اند . استناد به روایاتی که در قرن سوم هجری مکتوب شده برای شما حجتی فراتر از زرتشتیان ایجاد نمی کند . ایشان نیز نماز خود را نسل به نسل اموخته اند و در زمان مقتضی مکتوب کرده اند .
      شما هیچ علمی از زمان پیامبر و کیفیت نماز ایشان ندارید اگر دارید حجت خود را ارایه دهید . روایت یا مجموعه روایتی که مستقیم از پیامبر اسلام روایت شده باشد . چنین چیزی وجود ندارد ولی نبود ان دلیل عدم صخت نماز شما نیست بلکه ثابت می کند حجت شما هم همانند حجت زرتشتیان است در نمازشان .

      • نماز امام حسین (ع) در ظهر عاشورا .
        بنده خدا زرتشتیان اصلا کسی چون ائمه ندارند که از طرف پیامبر منتسب شده باشد تا حدیث بگوید .
        پیامبر بارها در ملأ عام نماز خوانده است …و همه دیده اند … چی میگی ؟ اما نماز خواندن زرتشت را چه کسی دیده است ؟ .

        سنن أبی داود، جلد دوم ، صفحه ۴۹۶. : نماز خواندن پیامبر را به طور کامل شرح میدهد . حال یک کتاب از زرتشتیان بیاور که ولو پانصد سال بعد از فوت زرتشت باشد و نماز خواندن زرتشت را شرح دهد ؟ یک کتاب … یک کتیبه … یک سنگ نبشته ؟؟؟؟ .

        سنن أبی داود : یکی از معتبرترین کتابهای حدیث در بین مسلمانان بوده و توسط فردی به نام حافظ ابوداود سلیمان‌ بن‌اشعث سجستانی (متولد : ۲۰۲ هجری قمری ) نوشته شده‌ است.
        این یکی ازز منابع است منابع زیاد دیگری نیز است که اینجا مجال گفتنش نیست .

        • عجیب است موقع بحث بر سر اعتقاد اهل سنت به موحد نبودن اجداد نبی صحاح سته و تفسیر و تاریخ طبری موثق نیستند ولی اینجا به سنن ابی داود استناد می کند . آنهم چه استنادی شماره صفحه اشتباه و کلا در این کتاب حدیث یا صفحه ای که کیفیت نماز پیامبر را به صورت کامل شرح دهد وجود ندارد .
          اهل سنت کیفیت نماز پیامبر را از روی روایات متعدد و استناد به شیخین ابوبکر و عمر بیان می کنند و این ادعا که کیفیت نمازشان تماما از احادیث منتسب به پیامبر است حلاف است .
          شیعه هم به همین روش بر اساس روایات متعدد و استناد به سیره پیامبر و امامان کیفیت نماز را حکم کرده و حدیث یکپارچه از پیامبر که کیفیت نماز را یکجا و یکباره گفته باشد وجود ندارد .
          دیگر اینکه اگر کیفیت نماز پیامبر در بین مسلمانان مشخص بود و همه ان را دیده اند و در آن شکی نیست پس چرا در بین مسلمانان اینقدر اختلاف در کیفیت و اوقات و ادعیه نماز وجود دارد ؟
          یک سوال دارم چرا اذان شیعه و سنی تفاوت دارد و کیفیت اذان بلال در مدینه و مکه چگونه بوده است ؟
          نکته دیگر اینکه نماز زرتشتیان و عبارات آن قدمتی بیش از نماز مسلمانان دارد و عبارات نمازشان قدیمی ترین بخشهای اوستا است . همچنین نماز ایشان بخشی از اوستا است و در کتب پهلوی نوع و کیفیت و عبارات آن آمده . بر اساس نظر اوستا شناسان عبارتها یسنا که در نماز زرتشتیان می آید خاصه نماز اشم وهو و نماز یتا اهو قدمتی همسان گاتها دارد لذا همانگونه که گاتها سروده زرتشت است عبارات نماز زرتشتی نیز در زمان زرتشت خوانده می شده است .

      • نماز خواندن باید یا در گاتها باشد و یا زرتشت آنطور نماز میخوانده است. روایات پهلوی کی نوشته شده اند ؟ چندین قرن و یا چند هزار سال بعد از زرتشت . زرتشتیان اولی الأمر ندارند اما ما داریم اولی الأمر یعنی کسی که از جانب خداوند و جانشین پیامبر است و احکام الهی را دانسته و حرفش و عملش عین پیامبر است . پس میتوانیم به سنت اولی الأمر عمل کنیم . روایت نماز پیامبر هم در سنن أبی داود است ، نمیدانم نسخه مورد استفاده شما جه بوده است.
        سؤال من این بود ، به کدامین استناد زرتشتیان این طور نماز میخوانند وقتی که از طرز نماز خواندن نه در گاتها و نه از زرتشت خبری نیست ؟ اوستا که چندین سده و در طول زمانهای مختلف و از سوی افرادی بعضا ناشناس نوشته شده اند . پس این منبع نیست . سروده های گاتها جواب من نیست … چطور نماز خواندن در گاتها و یا در سنت زرتشت جواب من است. من میخواهم در حین پریدن و یا خوابیدن و یا هر سروده ای که در گاتها است را اختیاراً بخوانم . گاتها در کجا گفته اند که إلاً باید این طور و این سروده را فقط در نماز خواند ؟ .
        درباره اختلاف بین شیعه و سنی هم به کتاب شهابی در شب مراجعه کرده و آن قسمت را که راجع به نماز و اذان بحث میکنند بخوانید . درباره چگونگی نماز خواندن میخواستم مقاله ای بنویسم اما دیدم سایتهای دیگر به خوبی انرا گفته اند ، پس شما را به این دو لینک ارجاع میدهم :
        https://hawzah.net/fa/Question/View/64114
        http://www.islamquest.net/fa/archive/question/id24884
        نماز خواندن پیامبر در بسیاری از موارد در ملا عام بوده است و تا برسد به امام زمان که ایشان نیز در جلوی اصحاب نماز خوانده اند .

        • اولا نماز در دین زردشتی صورت ثابت و فقهی انگونه که شیعه و سنی دارند نداشته است اما متون نماز زردشتی که امروز بدان استنباط می شود در “حرده اوستا ” امده . بخشی از خرده اوستا که نمازهای پنج گانه در آن امده متن اش قدیم است . یعنی لغات و گرامر و خود بخشهایش عمدتا از یسنا است ” از گاتها هم نیست ” ولی خود خرده اوستا از پسین ترین بخشهای اوستا است .حالا اینکه خود زردشت گفته این بخش از یسنا را صبح بخوانید یا شب یا ….. خیر چنین چیزی در دینشان نیست .
          کل نمازشان هم حالت مشابه استحباب دارد یعنی الزامی نیست .
          پس اول : مقایسه نماز واجب اسلام با نماز مستحب زردشتیان صحیح نیست
          دوم : قدمت خرده اوستا از اسلام بیشتر است لذا نماز زرتشتیان قدمت بیشتر از نماز اسلام دارد
          سوم : در اوستا ، خواندن نماز اشم وهو و یتا اهو به زرتشت منتسب شده متن این دو دعا هم از گاتها کهن تر است . لذا منطقی به نظر می رسد که توسط زرتشت تایید شده باشد . ولی در مورد سایر نمازها اصلا زرتشتیان داعیه انتساب به زرتشت ندارند .
          چهارم : همه ادیان واجد سنن و ادابی هستند که لزوما توسط پیامبرشان انجام نشده مثلا عزاداری شیعیان و زیارت امامزاده ها یا خواندن زیارت نامه ها و در اهل سنت نماز تراویح و …. . همه این کنش ها بخش از دین مردم است . لذا به استناد اینکه کاری را زرتشت نکرده نمی شود آن را تخطئه کرد

          • با سلام ؛ آقای مدیوماه ، بله من هم میدانم که نماز در آیین زرتشت مستحب است ، اما اگر من در حال پریدن این نماز را بخوانم چه ایرادی دارد ؟ اصولا فقط از نماز در گاتها میتوان دید . در کجای گاتها گفته این طور نماز را بخوانند ؟ مسئله این جا است که یسنه حتی بعد از یشتها است و طبق گفته کریستین سن خرافات در اواخر عهد هخامنشیان وارد این آیین شد و طبق کامنتی دیگر گفتم که رقیبی اهریمن ، توسط یسنه وارد این آیین شد .
            در گاتها اهورامزدا پدر اشه ( در صورتی که این اشه را امشاسپند اشه وهیشته در نظر نگیریم ) سپس اشه در برابر دروج و در یسنه اهریمن آفریننده دروج خوانده شده است . ( آن زورمندترین دروجی ار که … ) پس رقیبی توسط یسنه و بنیان خرافات توسط یشتها وارد این آیین شد [ حتی دستور دهالا هم تأیید میبکند که خرافات توسط یشتها وارد شد ، البته که ندیدم تمام زرتشتیان این چنین نظری داشته باشند ]. بماند که تحریفی بودن گاتها هم خود مسئله ای دیگر است . پس برای نماز فقط به گاتها یا سنت زرتشت و یا اولی الأمر [ که ندارند ] میتوان استناد کرد که ابدا این چنین چیزی در دست نیست . پس نماز در این آیین مجهول است .در صورتیکه زرتشتیان را از اهل کتاب بدانیم . این بر میگردد به همان آیات قرآن که در نهایت اهل کتاب را به تنها آیین تحریف نشده و کامل یعنی اسلام فرا میخواند . به جز نماز چه چیزی میتواند جایگزین پرستش خداوند شود ؟ .
            این حرف هم که متن این دو دعا یسنه از گاتها هم کهن تر است من در جای معتبری ندیدم اگر دیدید و پژوهشگری یا مورخی تأیید کرده است بگویید تا بر اطلاعات من هم اضافه گردد .

  4. زبان عربی بیگانه یاد بگیریم که مثلأ چه بشود ؟
    تا پیچیدگیها و رموز و اسرار کائنات را از قرآن بفهمیم ؟
    مگر خودتان زبان اوستایی بلدین که نسبت به هر موضوع آیین زرتشتیان نظر میدین و حکم هم صادر میکنید ؟
    یا دینشان را بی اعتبار میخوانید و یا خودشان را مشرک خطاب میکنید ؟
    ایراد اساسی را اول به دین اسلام بگیرید که ۹۰ درصد آن احکام امضایست
    و از ادیان قبل از خود و آیین بت پرستان کپی برداری شده .
    از سوره های مکی که تاریخچه زندگی پیامبران تورات هست بگذریم
    میرسیم به سوره های مدنی که پیامدهای جنگها و تقسیم غنائم و رفتار با زنان و مردان
    اسیر را بازگو میکند تا مراسم مهم حج که در واقع همان مراسم اعراب جاهلی ست .

    ایراد اساسی اینجاست که چطور از ۱۰ درصد احکام تاسیسی ، هزاران کتاب قطور چند جلدی
    در مکاتب شیعه پنج امامی و هفت امامی و ۱۲ امامی و فرقه های اهل سنت بهم بافته شده ؟

    چرا بیشتر احادیث شیعه از امامانشان در کتب اهل سنت وجود ندارند
    و بالعکس احادیث اهل سنت از خلفای راشدین در کتب شیعه وجود ندارند ؟

    اصلأ اعتبار احادیث و ضعف و قوت آنها از کجا آمده و آیا روایات اهل بیت شیعه و
    خلفای راشدین اهل سنت بر اساس همین ۱۰ درصد احکام تاسیسی بوده ؟

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد

*

code

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

طراحی سایت
طراحی سایتسئواجاره ویلا و فروش ویلا شمالسرویس و تعمیر کولر گازیاجاره ویلافروش ویلااجاره ویلافروش ویلاویلا شمالویلا زیباکنار