خانه / احکام / احکام زرتشتی / زن زرتشتی / ازدواج زرتشتیان / ازدواج زرتشتیان با محارم / پادشاهان ساسانی که با محارم خود ازدواج کردند

پادشاهان ساسانی که با محارم خود ازدواج کردند

به قلم مدیر سایت
ـ اردشیر بابکان با دخترش دینَک ازدواج کرد. (وندیداد، رضی، ج ۲، ص ۹۷۰، قسمت شرح، از کتیبه‌ی شاپور در کعبه‌ی زرتشت)
ـ شاپور یکم دختر ارشدش آذرناهید را به همسری گرفت. (وندیداد، رضی، ج ۲، ص ۹۷۰، قسمت شرح)
ـ بهرام دوم با خواهرش شاپور دختک ازدواج کرد. (وندیداد، رضی، ج ۲، ص ۹۷۰، قسمت شرح)
ـ قباد با دخترش سَمبوک و خواهرش ازدواج کرد. (وضع ملت و دولت و دربار در دوره شاهنشاهی ساسانیان، ص ۷۴)
ـ یزدگرد دوم دختر خود را به زنی گرفت. (وضع ملت و دولت و دربار در دوره شاهنشاهی ساسانیان، ص ۷۴)
ـ بهرام چوبین خواهرش گردیه (گردیگ) را به زنی گرفت. (وضع ملت و دولت و دربار در دوره شاهنشاهی ساسانیان، ص ۷۴ و ایران در زمان ساسانیان، ص ۴۳۴)

همچنین ببینید

ائمه بقیع

امام صادق(ع) و زرتشتیان

به قلم مدیر سایت الف) قَذَفَ رَجُلٌ رَجُلاً مَجُوسِیّاً عِنْدَ أَبِی عَبْدِ اللَّه ع فَقَالَ …

۶ نظر

  1. این مزخرفات چیه میدین تحویل مردم از خودتون خجالت بکشید خدا از کسای که دارن آبرو ایران رو میبرن نگذره

  2. بسم الله الرحمن الرحیم
    بله قبول واقعیت برای اینها خیلی تلخه !!!
    مثال این ها همان مثال کبکی هست که سر زیر برف فرو میکنه
    و چون خودش اطراف را نمی بینه خیال میکنه بقیه هم نمی بیننش

  3. برای بررسی دو فقره از این دعاوی را دنبال کنیم :
    ادعای ازدواج بهرام چوبین با خواهرش گردیه تنها سند این ادعا تاریخ طبری است : و کانت لبهرام اخت یقال لها کردیه من اتم النساء و اکملهن و کان تزوجها اما حقایق تاریخی و شواهد شاهنامه چیز دیگر می گوید . لازم به ذکر است که شاهنامه تا قبل از تاریخ ساسانی تاریخ اساطیری و غیر مستند و بعد از تاریخ ساسانی کتابی کاملا مستند و مرجع است . بهرام پسر سیاوش یکی از سرداران ایران در زمان هرمزد چهارم بود که به همراه بهرام چوبینه به جنگ ترکان هیاکله فرستاده شد و با هم بر علیه شاه ساسانی شورش کردند . اما بهرام سیاوشان نهایتا توسط بهرام چوبینه کشته شد . نولدکه در تاریخ طبری یادداشت ص۲۸۲ به نقل از تاریخ ابن بطریق می گوید که زن بهرام سیاوشان خواهر بهرام چوبینه بوده است . گردیه زنی که در تاریخ بعدها زن خسرو پرویز گردید به نقل از شاهنامه با برادر سر ناسازگاری داشت . به دل با برادر چو بیگانه شد: شاهنامه، هشتم، ص ۴۱۷، بیت ۱۶۷۶ همه این قراین یعنی دشمنی گردیه با برادرش و مرگ شوهر خواهر بهرام چوبینه یعنی بهرام سیاوشان به دست او نشانگر آنست که این زن همان گردیه بوده است . عدم دقت طبری در ضیط تاریخ و اشتباه در نام ها فراوان است . به عنوان نمونه هنوز شیعیان بر سر نام دختری از علی ابن ابی طالب که به زنی به عمر داده شده است طبری را به سهو و اشتباه متهم میدانند و چنین نیز هست . اشتباه طبری که تنها سند (تاکید می کنم ) یکتا سند ادعای ازدواج گردیه با بهرام است بر اثر همنامی بهرام سیاوشان و بهرام چوبینه به چنین سوء تفاهم آشکاری بدل شده است .
    ادعای دوم ازدواج کواذ (قباد) با خواهرش که از مواردی است که حتی سند قدیمی هم ندارد و نخستین بار کریستنسن ادعا کرده و همانند بسیاری از جعلیاتش هیچ سندی ارائه نداده . اما اتفاقا در توضیحاتش مشخص شده که چگونه به چنین کشف شگرفی رسیده :
    طبری گفته است کواذ را خواهرش، از زندان فراری داد ( طبری، تاریخ، ج۱، ص۸۸۷)، و پروکوپیوس بیزانسی می گوید این کار را همسر کواذ کرد ( تاریخ جنگ ایران، ج۱، بند ۶) و کریستنسن با سر هم کردن اینها می گوید کواذ را خواهرش، که همسرش بود، فراری داد! ( مارکوارت، ایرانشهر. کریستن سن، ص۳۷۸)

  4. اما برای اینکه خطاهای مورخین جدید و قدیم در به کار گیری اصطلاحات خواهر و همسر و برادر و شوهر روشن شود مثالی میزنیم کاملا روشن کننده از یونانی ها
    آنتیوخوس در کتیبه های خود لائودیسه را (( خواهر و همسر )) خود خوانده است ( شروین- وایت- کورت، ص۲۰۴ ) و لائودیسه هم در کتیبه ای آنتیوخوس را (( برادر و همسر )) خود نامیده ( همان منبع، ص۱۲۷)
    لائودیسه همسر آنتیوخوس سوم دختر پادشاه ایرانی زادۀ پنتوس (در جنوب دریای سیاه ) بود و پدر او مهرداد ( یکم ) نام داشت و هیچ پیوند نزدیکی او را با آنتیوخوس سوم، که پسر سلوکوس دوم بود، وصل نمی کرد ( پلی بیوس، تاریخ، ج۵، فصل ۴۳، بندهای ۱ تا ۴، و زَی بِرت، ص ۶۰) در یونانی قدیم در این دوره ها لقب ملکه ممالک ادلفه بوده است که همسر و خواهر شاه هم معنی می داده است . در حقیقت این تعابیر همان تعارفاتی است که امروز هم رایج است . مثلا دختری همکار خود را در یک نهاد انقلابی برادر خطاب می کند و همکار مرد هم او را خواهر خطاب می کند . حالا فرض کنید هزاران سال بعد کسی رمانی انقلابی را که در آن خواهری انقلابی با برادری انقلابی ازدواج می کند را سند قرار دهد و بر اساس این القاب تعارفی مدعی شود که در دوره انقلاب برادران و خواهران انقلابی با یکدیگر ازدواج محارم می کردند!!!! . به نظر شما نباید به عقل چنین مورخی شک کرد ؟

    • مدیر سایت

      در بخش ازدواج با محارم در این سایت مدارکی آوردیم که در آنها صحبت از فرزند آوردن میان محارم است و نیز سخن از نزدیکی است و این نمی تواند به معنای برادر و خواهر خطاب کردن نامحرمان در زمان ما باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

*

code