خانه / ایران / ایران باستان / اثبات بی علاقگی زرتشتیان پیش از اسلام به علم (۲)
حجت الاسلام مهدی رستمی

اثبات بی علاقگی زرتشتیان پیش از اسلام به علم (۲)

به قلم زرتشتی پژوه مهدی رستمی

عزیزان مدعی شده اند که درمان به وسیله مانتره، همنان روان پزشکی و درمان به وسیله کلام مقدس است. و در این بخش هم به وندیداد استناد کرده اند، به راستی آیا وندیداد را حجتِ آیین زرتشتی می دانند؟ آیا اعتباری برای آن قائلند؟ باید روشن شود. در ثانی منظور از مانتره را کتاب مقدس (اوستا و بخش های آن) دانسته اند. بر همین اساس نقدی بر ادعای این عزیزان وارد میکنیم.

برای نمونه یشت ها بخشی اساسی از اوستا است که در آن به صراحت کلام اهورامزدا دانسته شده است. مثلاً در یشت ها، آبان یشت، بند ۶ به روشنی اهورامزدا متکلم و گوینده ی یشت است. به طور کلی یشت ها یکی از معنوی ترین بخش های اوستا است که سروده هایی در تجلیل ایزدان و بزرگ داشتِ نیکی هاست.[۱] که به صورت شعر است.[۲] موبد اردشیر خورشیدیان نیز یشت ها را مقدس و عاری از هرگونه آلودگی دانسته است.[۳] اکنون به این عبارات توجه می کنیم که آیا به راستی چنین کلامی می تواند آرامشی بر قلب انسان نازل کند؟

در ستایش ایزد مِهر و خوبی هایش: «آن که جنگ را برانگیزد. آن که جنگ را استواری بخشد. آن که در جنگ پایدار ماند و رده های دشمن را از هم بدرّد.» در ادمه می گوید: «اوست که می تواند دشمن را پریشان و هراسان کند. اوست که سرهای مهردروجان را از تن هاشان فروافگند. سرهای مهردروجان (دشمنان) از تن هاشان جدا شود. خانه های هراس انگیز، ویران شود و از مردمان تهی ماند».[۴] در ادامه ی ستایش ایزد مهر می گوید: «اگر مهر به زیانِ سپاهِ دشمنِ خونخوار… اسبان فراخ سم برانگیزد، آنگاه دست های مهردروجان را از پشت ببندد، چشم های آنان را برآورد، گوش های آنان را کر کند و استواری پاهای آنان را برگیرد، بدان سان که کسی را یارای پایداری نماند. چنین شود روزگار این سرزمین ها و این جنگاوران، اگر از مهر فراخ چراگاه روی برتابند».[۵]

در ستایش ایزد بهرام می خوانیم: «آن که بهرامِ اهوره آفریده همچون گراز نرینه ی تیزچنگال و تیزدندان و تکاوری پیشاپیش او روان شود؛ که به یک زخم بکشد، گراز خشمگینی که بدو نزدیک نتواند شد، گراز دلیری با چهره ی خال خال، گرازی نیرومند، آهنین پا، آهنین چنگال، آهنین پی، آهنین دم، آهنین چانه، که در تاخت بر دشمن پیشی گیرد و سرشار از خشم، با دلیری مردانه، دشمن را در جنگ به خاک افگند… و مغز سر او و تیره ی پشت او را در هم شکند. بی درنگ همه را تکه تکه کند و استخوان ها و موها و مغز و خون مهردروج را در هم و برهم بر زمین فرو ریزد».[۶]

به فرموده ی موبد جهانگیر اوشیدری (رئیس سابق انجمن موبدان) مهریشت، گفتاری دل کش و سرچشمه ی راستی و راست گویی است.

ــــــــــــــــــــــــ

[۱]. سرپرسى سایکس، تاریخ ایران، ترجمه: سید محمد تقى فخر داعى گیلانى‏، ناشر: افسون‏، تهران، چاپ هفتم‏، ج‏۱ ، ص۱۳۹

[۲]. آبتین ساسانفر، گاتاها سروده های زرتشت، انتشارات بهجت، تهران ۱۳۹۰، ص ۴۷

[۳]. اردشیر خورشیدیان، پاسخ به پرسش های دینی زرتشتیان، تهران: مؤسسه فرهنگی انتشارات فروهر،۱۳۸۷. ص ۳۷-۳۸

[۴]. اوستا، مهریَشتِ، بند ۳۶ به بعد. اوستا، به ترجمه و پژوهش دکتر ج.دوستخواه، انتشارات مروارید، تهران ۱۳۹۱، ج۱ ، ص۳۶۲

[۵]. همان، ج۱ ، ص۳۶۵

[۶]. همان، ج۱، ص۳۷۰ ؛ و نیز بنگرید به :

Mihr Yasht (Hymn to  Mithra), Translated by James Darmesteter, From Sacred Books of the East, American Edition, 1898

فروردین ۱۳۹۵

همچنین ببینید

وضعیت علمی ایران باستان

از زبان دکتر علی شریعتی در کنفرانس های [حسینیه] ارشاد نشان داده‌ ام که اصولاً …

۶ نظر

  1. یک سوال : چرا خدا تو آیه ۱۳ سوره قلم مخالفان رو زنازاده خطاب کرده ؟

  2. میشود نام حکیمان و عالمان و دانش پژوهان عربستان را از صدر اسلام تا کنون نام ببرید با تشکر من از همین دمه خونمون برم بیرون صد تا دانشمند ایرانی هست از مولانا بگیر تا عطار متاسفانه ایران محور تاخت و تاز قرار گرفت و سوخت و ازبین رفت برید حد اقل در مورد دانشگاه جندی شاپور بخونید تا بدونید زمانی که در صحرا همدیگرو میخوردند اینجا ما دانشگاه داشتیم البته دلواپسگریه دینی هم اونزمان بوده که امثال مانی و مزدک برا اصلاحش اومدن این دیگه ربطی به تاریخمون نداره عادت همیشگی مغان ایرانیست که وقتی به قدرت میرسند اینگونه میشوند

  3. جناب آقای رستمی در این نوشتار با استناد به اینکه زرتشتیان مانتره را درمان گر می دانند سعی دارند این موضوع را نفی کنند . گرچه ارتباط این موضوع با تیتر مقاله ” اثبات بی علاقگی زرتشتیان به علم ” مشخص نیست و در مقاله چیزی که اثبات کننده بی علاقگی ایشان به علم باشد رویت نمی شود . اما خطاهای بسیار در این نوشته به تمامی ادعاهای نویسنده را بی ارزش می سازد :
    – نویسنده مبنای ادعای خود را این جمله قرار داده : “منظور از مانتره را کتاب مقدس (اوستا و بخش های آن) دانسته اند. ”
    معلوم نیست کسانی که منظور از مانتره را کتاب مقدس اوستا و بخش های آن دانسته اند کیست ؟!! اگر منظور زرتشتیان است که در نظر زرتشتیان مانتره تنها بخشهایی از یسنا است شامل تمامی گاتها و سه نماز اشم وهو ، یتا اهو و ینگه هاتام . پس اینکه نویسنده در بیان مدعای خود بخشهایی از یشتها را شاهد می آورد به تمامی بی ارزش است چون یشتها در چارچوب مانتره نمی گنجند .
    – بی اطلاعی نویسنده از مفاهیم زرتشتی تنها در تعریف محتوای مانتره خلاصه نمی شود . اصلا ایشان نمی داند که خواندن همان سه نماز و گاتها هم در همه حالت شکل مانتره ندارد و مانتره شکلی خاص از خواندن ادعیه و اشعار مذهبی است همانگونه که مسلمانان قران را به روشهایی متفاوت می خوانند .
    – این دیگر عادت شده که هر موضوع و مطلبی را در دین زردشتی به وندیداد بچسبانند ، اما نام بردن از وندیداد در جایی که بحث در مورد مانتره است خود طرفه حکایتی است

    این مقاله باز هم اثبات می کند مخالفین دین ایرانی قبل از انکه به درستی در محتوای این دین کنکاش و تحقیق کنند به تعصب دینی و شاید عربی با آن دشمنی می کنند و در بکار بردن مفاهیم این دین و دریافت معنا و کاربرد آن در دین زرتشتی مشکلات بزرگی دارند . اینکه مخالفین دین ایرانی با چنین توشه ای به میدان امده اند خود گویای خالی بودن دستشان از حجت و سند است .

  4. ما که نفهمیدیم تیتر که “اثبات بی علاقگی زرتشتیان پیش از اسلام به علم” بود چه ربطی به نوشتارتون داشت .
    باور کنید دو سه بار مطلب خوندم و هیچ ربط و نزدیکی بین این دو موضوع نیافتم .
    اگر منظورتون اینه که این جملات از یشت ها خاصیت درمانی و ارام بخش ندارند که موضوع فرق میکند ، شما میبینید در همان بیت ها از نام ایزد مهر (میترا) امده که اساسا مورد قبول زرتشتیان نیست .
    دوما اگر قرار باشد مقابله رزمی با دشمنان را خشونت امیز و وحشیانه بدانیم که حتما میدانید در قران خشونت فراوان است .
    مثلا الله در قران از پختن مغز سر کافران با حرارت اتش و نوشاندن سرب داغ و چرک و خون و کثافت به دهان انان فراوان اورده ، وقتی خداوند چنین اعمالی را بر دشمنانش روا میدارد و خواننده باید با خواندن این ایات الهی به ارامش برسد قطعا با ان بندهای یشت ها هم ارامش پیدا میکند ، البته اگر خواننده مذکور مبتلا به سادیسم و دگرازاری باشد .

  5. «مثلا الله در قران از پختن مغز سر کافران با حرارت اتش و نوشاندن سرب داغ و چرک و خون و کثافت به دهان انان فراوان اورده ،»

    نویسنده را ارجاع می‌دهم به برنامه‌ی مستند «نسیمی از حقیقت» که در آن تجربه‌گران مرگ موقت خارجی را نشان می‌داد. زنی که خودکشی کرده بود و پس از مرگ موقت دوباره زنده شده بود درباره‌ آنچه دیده بود و همین آیات خودتان توجه کنید. آن زن در بهترین حالت مسیحی بود اگه بی دین نباشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

*

code