+
خانه / احکام / احکام اسلامی / زن مسلمان / ناقصات عقل / اگر به جای عبارت «ناقص العقل بودن زنان» بگوییم: «مردها داناترند» پذیرش آسان تر می شود
ناقصات عقل / اگر به جای عبارت «ناقص العقل بودن زنان» بگوییم: «مردها داناترند» پذیرش آسان تر می شود

ناقصات عقل / اگر به جای عبارت «ناقص العقل بودن زنان» بگوییم: «مردها داناترند» پذیرش آسان تر می شود

به قلم مدیر سایت
در نهج البلاغه از قول
امام علی(ع) نقل شده که زنان ناقص العقل هستند. چند نکته در این زمینه قابل ذکر است:

الف) کجا امام علی(ع) فرموده که عقل مردان کامل است؟ اگر کسی گفت: فلان شخص آدم بدی است، مگر از آن استفاده می شود که شخص دیگر خوب است؟ نهایت استفاده آن است که مردان عاقل ترند.

ب) اگر جمله ی «زنان نواقص العقول هستند» را با عبارت دیگر بگوییم پذیرش آن آسان تر خواهد شد: «مردان از زنان داناترند»
طبیعیست کسی که بیشتر در جامعه باشد، داناتر می شود. حدس می زنم این را خود زن ها نیز قبول دارند. مثلا برای حل اختلاف های خانوادگی، هم زنها و هم مردها ترجیح می دهند نزد مرد بزرگتر بروند نه زن بزرگتر.
حتی اگر خود زنها باهم اختلاف پیدا کنند داوری مرد را پذیراترند تا داوری زن را. چرا؟ چون مردان را داناتر می دانند.

ج) ممکن است گفته شود: زنان بزرگی مثل حضرت فاطمه(س) را سراغ داریم که از مردان داناترند.
پاسخ آن است که قوانین و قواعد روانشناسی و اجتماعی، کلیّت ندارند. همینکه چیزی هفتاد هشتاد درصد درست بود به صورت قانون در می آید. مثلا در روانشناسی رشد می خوانیم: بچه در یکسالگی فلان تعداد کلمه را تلفظ می کند.
روان شناس ها بررسی کرده اند که هفتاد هشتاد درصد بچه ها در یک سالگی این تعداد کلمه را تلفظ می کنند. لذا آن را به صورت قاعده در آورده اند و این به معنای این نیست که همه ی بچه ها چنینند.
ما در عصر خودمان زنانی را دیده یا شنیده ایم که دانایی آنها خیلی بیشتر از مردان است اما اینان درصد بالا را تشکیل نمی دهند.

یادآوری:
یک)
آنچه نوشتم برای کسانی که از سن و تجربه ی بیشتر برخوردارند، قابل فهم تر است.
دو) این حدیث هشتادمین خطبه ی نهج البلاغه است اما زنجیره ی سند تا امام علی(ع) ندارد. نرم افزار درایه الحدیث، نسخه ی ۲/۱ آن را ضعیف خوانده است.

۶۷ نظر

  1. اگر زن و شوهری برای خرید خانه بگردند، می بینیم زن توجه به اموری مثل گچ بری، رنگ آمیزی خانه، رنگ کاشی دارد حتی گاهی لوازم صاحب خانه اگر از جنسهای زیبا باشد در تصمیم زن اثر می گذارد

    اما مرد توجه به استحکام خانه دارد آیا با تیرآهنهای خوب ساخته شده یا نه؟ آیا موقع فروش راحت به فروش می رسد ؟و…

    بنظر شما کدام عاقلانه تر فکر فکر می کنند؟ با قدری هزینه می توان خانه را رنگ زد. لوازم خانه ی فروشنده چه ربطی به خانه دارد؟ با این مثال می توان کامل تر بودن عقل مرد را نشان داد

    • چ خوب توجیه می کنین واقعا زنا ناقص العقلن؟؟؟؟؟؟؟نمی تونن به خوبی ی مرد فکر کنن؟؟؟؟؟آیا شما می تونی مثل پروین اعتصامی شعر بگی یا حتی اکتشافات ماری کوری رو درک کنی؟؟؟؟؟یا می تونی بفهمی میرزاخانی دقیقا چی کشف کرده؟؟؟؟؟؟؟ بحث سر داناتر بودن نیست بحث سرعقله که ی توانایی ذاتی انسانه ….نه ی توانایی اکتسابی مثل دانایی……رتبه ۱کنکور تا۳تجربی دختر بودن اونا از ۵۰۰۰۰۰نفر که هم دختر بودن هم پسر بهتر تونستن از عقلشون استفاده کنن …زنهایی هستند از نظر هوش که من وشما به گرد پاشون نمی رسیم……حالاچرا زن ناقص العقله؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟چرا مرد برتره؟؟؟؟خواهشا این نظرو ثبت کنین لطفا بی طرف باشیدواجازه بدین همه نظرشونو بگن…….

      • اری با این حساب که در دوران عصر طلایی اسلام زنان در خفگی بودند در دوران شکوفایی عثمانی زن حق حرف زدن غیر از “شوهرش” را نداشت . در قرون وسطا محدوده زن همان خانه و حمالی بود معلوم است دانشمندان زن کمتر پا به عرصه جهان میگذارند. ماری کوری خود چه سختی هایی کشید برای اینکه فقط “زن” بود. نگاهی به وضعیت عربستان بیندازید .تمدن ها و بشریت از قدیم زن را پایین تر از مرد می دانسته اند. این طبقه بندی ها در ادیان هم رسوخ کرده است. از نظر من برای شناخت دین باید گذشته ملت پایبند به ان دین را بررسی کرد. تنها در ادیان مزدیسنا و مسیحیت به زن ارج بیشتری می گذارند.

    • این ربطی به دانایی نداره …..زن به چیزی فکر میکنه که بهش مربوطه مثلا اینه جلوی مهمون خونه مرتب باشه ……یا بتونه با آرامش اون خونه رو تمییز کنه ………چون بیشتر وقتشو تو خونست دوس داره ظاهرش زیبا باش اما مرد که به خرید وفروش و…فکر میکنه طبیعتا از اونا می پرسه واین دلیل بر دانایی کسی نیست …..

  2. آفرین لادن خانم گل گفتی………

  3. واقعا اسلام دین مرد سالاریه…….

  4. چرا کسی جواب نمی ده ینی واقعا اعتقاد امام علی اینه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

  5. این که مرد برتر از زنه……..

    • ظاهر این سخن اینه که مردها از جهتی بر زنها برتری دارن و اون اینه که مردها داناترند اما این به این معنا نیست که مردها از همه جهت برتری دارند

  6. وااااااا چی بگم آخه ……ینی عقل زنا ناقصه …..آخه مگه ذات زن ومرد یکی نیست…….حرفای لادن به نظرم منطقی تتره ولی حتما امام علی بیشتر میدونه دیگه…….

  7. خب پس می بینیم تو اسلام مرد برتر اززنه اینم سندش بعد شما تیتر می زنی پسران برترازدختران در دین زرتشت ……..شما داری مشکلات اسلامو به زرتشت نسبت میدی

  8. ینی ذات زن ومرد برابر نیست روحشون از یه منبع خدایی نیست……یکی کامل واون یکی ناقص………

  9. چرا مبهم حرف می زنین اخه زن تو چی برتره؟؟؟؟؟؟؟؟مگه عقل ملاک انسانیت نیست.؟؟؟؟؟؟؟خوب منم می گم شیر تو قدرت بدنی برتر از آدمه …..پس از همه جهات آدم برتر نیست

  10. پس اگه این طوریه سگام چهار توله رو باهم بزرگ می کنن چرا قبول نمی کنن ملاک برتر ی آدما عقل وفطرته والسلام………….خاهش می کنم درست جواب بدین اگه زن ناقص العقل بود ینی ذاتا از مرد کمتر بود چرا بعضی زنا مثل اونایی که گفتم وجود دارن نکنه می خاین بگین استثنا هستن ….؟؟؟؟؟!!!!!!!!ینی من نمی تونم مثل چیزی رو درک کنم …..خدایی این اعتقاد شماست ؟؟؟؟؟؟…..اگه مردبودم عقلم کامل بود ….آقای فاطمی من منتظر جوابم

  11. وستا ومریم عزیز…..ممنون که به انسانیت خودتون اهمیت می دین ….به عنوان زن ما چیزی از مردا کم نداریم

  12. من توی یه کتابی خوندم منظور حضرت علی از جمله " زن ناقص العلق هست" شخص خاصی بود نه تمامی زن ها(اسم کتاب یادم نیست)

    زن ناقص العقل نیست فقط در بعضی مواقع احساساتش بر منطقش غلبه می کنه که به خاطر طبیعتش هست وگرنه ثابت شده از لحاظ هوش، زن ها باهوش تر هستند

    اقای رائفی پور توی سخنرانیشون درباره تفاوت های زن و مرد خیلی زیبا و واضح درباره این مسئله صحبت کردن

    مرد استدلال قوی داره ولی زن احساسات قوی داره که وقتی در کنار هم قرار می گیرن مکمل یکدیگر میشن

    اگر منظور حضرت علی تمام زن ها بوده پس اول از همه به زنان بزرگ اسلام مثل حضرت فاطمه، حضرت خدیجه و…( که خدمت زیادی به اسلام کردن) توهین کرده.

    پس اینکه منظور تمامی زن ها بودن عقلانی نیست.

    در ضمن بیشتر جنایت های کثیف دنیا توسط مردهاست، این کارشون از روی داناییشون هست؟؟؟

    • در قواعد روانشناسی لازم نیست صددرصد مصداق داشته باشه مثلا در روانشناسی رشد اگر گفته بشه بچه در یکسالگی راه میره به معنای این نیست که تمام بچه در این سال راه می افتند
       

  13. از مدیر محترم خواهش میکنم توضیح بده چرا اینقدر استثناء زیاده .چرا واقعا به گفته امام که عقل یه مرد معمولی هم باید از زهرا بیشتر بیشتر باشه۰یامثلاهوش شمااز زنی که تو بچگی تونسته استادبزرگ شطرنج بشه وهوشش نزدیکه انیشتنه بیشتر باشه که یا مثلا تو کنکور هیچ دختری از پسرا جلو نزنه ولی این طور نیست 

     

     

     

    • در قوانین جامعه شناسی و روانشناسی و… همینکه هفتاد هشتاد درصد مصداق پیدا کرد، بصورت یک قانون و قاعده در میاد

      مثلا گفته می شود مردم فلان شهر باهوشند. این معناش این نیست که صددرصد همه اینطورند بلکه اگر درصد قابل توجهی باهوش باشند این سخن درسته

      هوش و عقل را خلط کردید

  14. منظورت از شخص خاص حتماعایشه اس ولی چرا باید کسی که خودشو رهبر بزرگترین دین وبهترین عقیده تاریخ بشری می دونه به خاطر یه زن ذات تمام زنها رو محکوم به نقص بکنه ایا از یه فرد معصوم بعید نیس کسیکه بایدراه نجاتونشون بده به خاطر دعواش بایه زن سر خون عثمان چنین حرفی بزنه 

  15. ایا منظورتون ازعقل تدبیره یا توانای فکرکردن کدوم …..ببینید در اسلامعقل بیشتر به معنای دوم به کار رفته مثلا یعقلون وغیره یعنی یک چیز ذاتی که انسان به اختیار خودش ازش استفاده می کنه حالا وقتی می گیم زن ناقصالعقله یعنی این استعدادو به صورت ناقص داره درسته خب ولی روانشناسی یا کلاعلوم تجربی اینو نمی گه اینو قبول نداره مگر در علوم فلسفی که اون هم اثبات نشده توانایی زن ومرد در درک مطالب حتی دیدن رنگاباهم فرق داره ولی به معنی برتری هیچ کدوم نیست احساسی بودن زن دلیل بر بی عقلی نیست درباره زهرا چی می گید 

    • عقل در این بحث نه به معنای هوشه و نه دانش و علم و نه تفکر (هرچند ممکن است گاهی در این معانی نیز به کار رود) لذا امام خمینی در مورد شهید رجایی گفت: او عقلش بیشتر از علمش است.

      عقل در اینجا یعنی قدرت تشخیص خوب از بد داشتن. انسان درک کند چه کاری خوبه و چه کاری بده. ممکنه در مورد یک انسان بیسواد گفته بشه: فلانی خیلی عاقله

      حضرت فاطمه(س) مسلما جزء زنان عاقله قبلا گفتم که معمولا قوانین اجتماعی و روانشناسی کلیت ندارند.

      لطفا جوابهای قبلی را بخونید و حرفی را که توضیح داده ام تکرار نکنید

  16. ببینید مثلا تحقیقات اخیر نشون داده زن ها ا رتباطات بیشتری بین دو نیمکره مغز دارن ودر گفتار بهترن ولی مردا در تصور کردن ودرک انتزاعی مردها نمی تونن کارارو باهم انجام بدن چون  ذهنشون در هر زمان درگیر یک کار میشه ولی زنا می تونن البده مردا تخصصی تر عمل می کنن خب شما براساس چی می گی ۷۰ درصد مردا از زنا بیشتر می فهمن 

  17. این حرف توهین به زنهاست امیدوارم متوجه باشید که دارین از چ حرفی دفاع می کنین وحتی توهین به خدا 

  18.  درمتن اصلی هیچ منبعی ذکر نکردین من پرسیدم از کجا می گین ۸۰ درصد مردا عاقلتر از زنان کدوم تحقیق اینوثابت کرده دراصل حدیث که حرفی از اکثر زنا نشده شما از کجا اینو می گین  شما باید مستند وعلمی حرف بزنید من از شمامی پرسم اگر زهرا با بقیه یا به قول شما اکثر زنا متفاوته چرا اونا الگوی زنای ناقص العقل می دونین خب اگه عقلش مثل مردا کامل باشه که نمی شه اگه زن نتونه خوب وبدو گامل تشخیص بده که خب براش تکلیفی نیست نباید مثلمرد براش بهشت وجهنم در نظر گرفت شما دارین به سمتی می رین که هم به زنایی که خیلی عاقل تراز شمان توهین می کنین هم به خدا وخلقت اش من منتظر سندم براحرفاتون   اگه هم مثل اون وهابی ها معتقدین زن مثل چارپا نفهمه واس همین باید زدش دیگه ححرفی نمی مونه

    • گفتم که قوانین اجتماعی و روانشناسی چنین اند. مثال هم زدم. اگر در روانشناسی رشد گفته می شه که مثلا بچه در یک سالگی (مثلا) راه می افته معناش نیست که همه صددرصد اینطورند. این دیگه نیاز به اثبات نداره و در این دانش ها هی اکثر اکثر نمی کنند.

    • این درخواست شما مثل این میمونه که کسی بگه گوشی موبایل یعنی تلفنی که بدون سیم کار می کنه و همه جا می توان با خود برد و بعد شما برای این معنا از او منبع بخواهید.

      برای امور واضح ذکر منبع نیاز نیست. شما از کجا آمدی؟!

  19. ببخشید که برای من واضح نبود مثل مردا خوب وبدو تشخیص نمی دم لابد چون ناقص العقلم نفهمیدم دیگه البته برای موبایلم میشه منبع وچگونگی ساخت شو فهمید ولی انگار ناقص العقل بودن زنا واضح تر از این حرفاست!!!!!!!!!!!!!!!

    • کسی ادعا نکرد که زنها هیچ خوب و بدی رو تشخیص نمی دن

      مردها هم در تشخیص خوب از بد دچار خطا می شن اما درصد خطا در مردها کمتره

      نگاهی بندازید در کشورهایی که قضیه ی فرق گذاشتن میان زن و مرد در آنها حل شده مثل کشورهای غربی. درصد موفقیت در عرصه های مختلف، در کدام دسته بیشتره؟ چند درصد رئیس جمهورها و وزیران این کشورها مرده و چند درصد زن؟

  20. سوال درباره زن ومرد

    ببخشید میخواهم بدانم از نظر فقه شیعه اگر شخصی نه الت تناسلی مردانه داشته باشد ونه الت تناسلی زنانه داشته باشد

    ونه سینه شبیه زنان ونه ریش وسیبیل داشته باشد مرد محسوب میشود ویا زن محسوب میشود ؟

    از نظر عزیزان زرتشتی چطور؟

    میخواهم دید جنسیتی بین این دو دین را مقایسه کنم لطفا به این سوالات جواب بدهید

  21. بهتر بود مینوشتید زن عاطفی تر است،چون اگه توجیح شما درست بود زن زودتر به بلوغ نمیرسید.اولاکسی که علم خدایی داره پشت حرفاش معنی بالاترازین حرفا خوابیده.دوما ب نظرم بهتر بود نظر یک عالم رو در این باره مینوشتید.این توجیهی ک ذکر کردین خیلی عوامانه س.سوما وقتی به اصالت سندی شک دارید چرا ذکرش میکنید؟به جای درست کردن ابرو زدین چشمو هم کور کردین که!!! اگه سند درست باشه باید دید اولا موضوع چی بوده بعدم ب نظرم منظور این بوده که زن عاطفی تره و کم پیش میاد ک بدون عاطفه بتونه تصمیم بگیره چون قراره مادر باشه… نه اینکه کم عقل تره!با این حرفا خداروهم زیر سوال میبرین!یعنی خدا میادبه ناقص العقل میگه تو ۵،۶ سال زودتر مکلف شو چون نمیفهمی؟؟؟؟؟اگه اینجوری بود پس چرا از طرف دیگه گناه دیوانه و مجنون و گناه حساب نمیکنه و مستقیم میرن بهشت؟؟؟؟؟؟

    • عبارت «ناقص العقل» در فارسی زشت و زننده است و برای همینه که به خانمها بر میخوره در فارسی اگر به کسی بگیم غلط کردی خیلی زشته اما به زبان پاکستانی یعنی اشتباه کردی و عیب نمی دونن
      اگر بگیم مردها داناترند، پذیرشش راحت تر میشه. چرا خانم ها هنگامی که اختلاف بینشون پیش بیاد، به قضاوت مردها بیشتر بها می دهند؟

  22. چرا مردها داناترند?? از نظر علمی ثابت کنید مردها داناترند
    چگونه میشود بدون اثبات چیزی انرا پذیرفت
    مردها داناتر نیستند مردها سلطه جوتر و از نظر فیزیکی قویترند چنانکه در قران هم همین مورد رو گفته
    مردها در یک موضوع متمرکزترند اما زنان در ان تسلط به چند موضوع مختلف دارند
    در ازای قویتر بودن مردان عموما زنان زیباترن هم بلحاظ چهره و هم فیزیک بدنی
    تنها دلیل عقب ماندن زنها از صحنه های مختلف سلطه جویی مردان است در طول دوران و عقب نگه داشتن زنان
    در غرب این سلطه جویی کم رنگ تر شده اما هنوزم هست
    این جمله هم چنانکه پرسیدم خیلی بعید هست از حضرت علی که با همه فلسفه ای که در سخن داشته بخواهد همچین سخنی گفته باشه

    • در کشورهای غربی که مسئله زن و مرد حل شده، ببینید که چند درصد زنهاشون به مقام وزارت و بالاتر رسیده اند؟

      • در غرب اصلا این موضوع حل نشده و همچنان ادامه داره چطور میشه از یاد برد تلاش زنان رو برای حق رای در اروپا و امریکا
        سالها طول کشید که مثل جنبش برابری سیاه پوستان زنان هم بتونن از حقوق نه هنوز برابر برخوردار بشن
        هنوز هم دیوار شیشه ای هست
        زنان بلحاظ حقوق و جایگاه اجتماعی هنوزم در غرب با مردان برابر نیستن و این فقط ربطی به مذهب نداره بلکه بیشتر برمیگرده به خوی سلطه گری و تمامیت خواهی مردانه نه توانمندی زنان
        زنان بلحاظ شکنندگی جسمی و حساسیت بالا همیشه حقشون رو خوردن
        فقط مثل خاورمیانه تبعیض در رشته خاص ندارن
        ولی با این اوصاف در اروپا و امریکای جنوبی زنان رییس جمهور زیاد است
        خانم مرکر و خانم تاچر از موفق ترین و قدرتمندترین سران در دنیا تا بحال بودن

      • اینطور نمیشه درصد داد چون هر کشوری قوانین خودش رو داره ولی بطور نمونه کشور به کشور باید درصد داد
        مثلا در سوئد نیمی از پارلمان کشور توسط زنان اداره میشه در نروژ بیشتر از ان ، کلا در کشورهای اسکاندیناوی زنان در سطوح بالا بیشتر از مردان هستن
        اما در کشورهای اروپای میانه مثل المان وضعیت برای مردان بهتره رییس پارلمان و رییس قوه قضاییه و صدراعظم المان و تعداد زیادی از پارلمان زن هستن و ……
        ۹۰ درصد شغلهای پارت تایم المان برای زنان هست
        در هر کشور باید بحث کرد نه کلی تا علمی و دقیق باشه
        اما در کل زن علاوه بر کارهایی که بهش محول میشه اگه ازدواج کنه و اگه فرزند داشته باشه وظایف و مشکلات دیگری هم داره
        پس بنگرید که چگونه ازش انرژی گرفته میشه چندبرابر مردان باید بیشتر زحمت بکشند زنان

  23. زنها فقط در قدرت بدنی و سلطه جویی و علوم ریاضی نه صرفا منطقی و استدلالی
    مثل ریاضیات محض و فیزیک محض و مکانیک و کامپیوتر بخوبی مردان نیستن
    اما
    اگر زنی در این علوم خاص مثلا ریاضیات استعداد خاصی داشته باشه کار اون زن و علمش از مردان هم رده خودش در اون شاخه علمی قطعا بهتره
    نمومنش مریم میرزاخانی
    زنان در بسیاری از علوم منطقی مثل فلسفه یا علوم دیگر مثل زبان و روانشناسی عموما بهتر از مردانند
    در کل خداوند پیچیدگی ظرافت و زیبایی و زیرکی خاصی به زن عطا کرده شاید برای همینه که عموما مردان ازش واهمه دارن

    • از قدیم گفتند که با یک گل بهار نمی شه
      در اموری چون روانشناسی و جامعه شناسی وقتی ویژگی ای برای هفتاددرصد انسانها شد، بصورت قانون در میاد و لازم نیست صددرصد مصداق داشته باشه

  24. با سلام ؛ در کامنتی دیگر گفتم که طبق نظر متخصصان زبان عرب ، عقل از العِقال می آید و العقال طبق المنجد الأبجدی یعنی پابند شتر . حال طبق معجم الوسیط :
    ( العِقَالُ ) : الحَبلُ الذی یُعقل به البعیر . و – القَلوصُ الفتیه من الإبل . و عِقال المثین عند العرب : الشریف الذی إذا أًسِرَ فدی بمثین من الإبل . و – جَدیله من الصوف أو الحریر المقصب تلف علی الکوفیه فتکونان غطاء للرأس (مج) . (ج) عُقُل .
    ( منبع : در نسخه ی در اختیار من ، صفحه ۶۱۷ المعجم الوسیط )

    حتی با google translate هم عبارت بالا را ترجمه کنید خواهید فهمید که معنی العقال در معجم الوسیط با المنجد الأبجدی یکسان است . در صحت المنجدالأبجدی شکی نبود اما : والله لایهدی القوم الجاهلین .

    خوانندگان گرامی ، همیشه درباره هر شبهه ای که کوران و کران به اسلام وارد میکنند ( صم بکم عمی فهم لا … ؛ قر آن کریم ) یا باید مطالعه کنید و یا حداقل با جناب مدیر سایت و یا دفاتر مراجع تقلید صحبت کنید اگر حال این کارها را هم ندارید با یک روحانی در اطرافتون درمیان بگذارید .
    واو به واو حرف امام علی (ع) صحیح بود و حق ، که در کامنتی دیگری توضیح دادم که عقل در حقیقت همان خویشتن داری و احساسی نبودن است همان طور که پابند شتر جلوی آن را میگیرد که همه میدانند زنان احساسی اند و مولای مسلمانان چه زیبا این را توضیح داده است.

    • در کتاب درسی درامدی بر لغت عربی مرکز تدوین کتب حوزه های علمیه کتب لغت معتبر ذکر شده به ترتیب اولین معنی عقل را از همه این لعت نامه ها ذکر می کنم :

      معجم العین : نقیض الجهل ( البته اگر برای جهل هم قصه بافی نفرمایید و جاهلیت عرب و دیگر کاربردها را چیز دیگر نخوانید ) جلد ۳ صفحه ۲۰۳
      مقابیس اللغه : عقل نقیض الجهل جلد ۴ صفحه ۶۹
      مجمل اللغه لابن فارس صفحه ۶۱۷ : عقل: العقل: نقیض الجهل
      جمهره اللغه جلد ۲ صفحه ۹۳۹ الْعقل: ضدّ الْجَهْل
      الصحاح (تاج اللغه) للجوهری جلد ۵ صفحه ۱۷۶۹ [عقل] العَقْلُ: الحِجْرُ والنهى
      لسان العرب ابن منظور جلد ۱۱ صفحه ۴۵۸ عقل: العَقْلُ: الحِجْر والنُّهى ضِدُّ الحُمْق، وَالْجَمْعُ عُقولٌ
      قاموس المحیط فیروز آبادی جلد ۴ صفحه ۱۸ العقل: العلم أو بصفات الأشیاء من حسنها وقبحها وکمالها ونقصانها أو العلم بخیر الخیرین وشر الشرین أو مطلق لأمور أو لقوه بها یکون التمییز بین القبح والحسن ولمعان مجتمعه فی الذهن
      تاج العروس جلد ۱۵ صفحه ۵۰۴ العَقْلُ : العِلْمُ‌ ، و علیه اقْتَصَرَ کَثِیرُونَ. و فی العُبَابِ: العَقْلُ الحِجْر و النّهْیَه، و مِثْلُه فی الصِّحاحِ. و فی المُحْکَمِ: العَقْلُ : ضِدُّ الحُمْقِ‌ أَو هو العِلْمُ بصِفاتِ الأَشْیاءِ من حُسْنِها و قُبْحِها و کَمالِها و نُقْصانِها. أَو هو العِلْمُ بخَیْرِ الخَیْرَیْنِ و شَرِّ الشَّرَّیْنِ، أَو مُطْلَقٌ لأُمورٍ أَو لقُوَّهٍ بها یکونُ التمییزُ بینَ القُبْح

      اما در این بین دو کتاب معتبر لغه عربی وجود دارد
      اول :
      تهذیب اللغه جلد ۱ صفحه ۱۵۸ : فی الحدیث أن امرأتین من هُذیلٍ اقتتلتا ، فرمت إحداهما الأخرى بحَجرٍ فأصابَ بطنها فقتلتها ، فقضى رسول الله علیه بدِیتها على عاقله الأخرى. در اینجا عاقله به معنی دیه دهنده آمده
      سپس :قلت : والعَقْل فی کلام العرب : الدِّیه ، سمیت عَقلاً لأن الدیَه کانت عند العرب فی الجاهلیه إبِلاً ، وکانت أموالَ القوم التی یرقئون بها الدماء ، فسمِّیت الدیه عَقْلاً لأنّ القاتل کان یکلَّف أن یسوق إبل الدیه إلى فِنَاء ورثه المقتول ، ثم یعقلها بالعُقُل ویسلمها إلى أولیائه
      در اینجا می گوید که عقل به فتح عین یعنی دیه و دلیل ان را یک رسم جاهلی میداند که شتری را پابند زده و به عنوان دیه می دهند . تهذیب الغه کتابی است که به دلیل دریافت لغت از بادیه نشینان و پالایش زبان عربی از تغییرات حادثه در قرن اول هجری شهرت دارد و مبنای مراجعه جهت شناخت منشا لغات عربی است حالا خویشتنداری و احساسی نبودن کجا و دیه کجا و بستن پای شتر کجا ؟!!!!!

      و دیگری المصباح المنیر فی غریب الشرح الکبیر که جمع کلمات غریب شرح الوجیز رافعی است :
      صفحه ۴۲۲ جلد ۲ : عَقَلْتُ الْبَعِیرَ عَقْلًا مِنْ بَابِ ضَرَبَ وَهُوَ أَنْ تُثْنِیَ وَظِیفَهُ مَعَ ذِرَاعِهِ فَتَشُدَّهُمَا جَمِیعًا فِی وَسَطِ الذِّرَاعِ بِحَبْلٍ وَذَلِکَ هُوَ الْعِقَالُ وَجَمْعُهُ عُقُلٌ مِثْلُ کِتَابٍ وَکُتُبٍ.
      وَعَقَلْتُ الْقَتِیل عَقْلًا أَیْضًا أَدَّیْتُ دِیَتَهُ قَالَ الْأَصْمَعِیُّ سُمِّیَتْ الدِّیَهُ عَقْلًا تَسْمِیَهً

      عقل در اولی مفعول مطلق است برای تاکید فعل پایند زدن شتر و در دومی مفعول مطلق فعل فعل پرداختن دیه ، عنوان کتاب خود گویا است این کتاب معانی غریب شرح الوجیز را جمع کرده که در اصل ریشه کلمه بوده اند . مثلا قبل از عقل کلمه عقرب را آورده و شما از جانوری به نام عقرب در این قسمت چیزی نمی بینید .

      حالا بر جنابعالی است که یک لغت نامه بیاورید که در آن به زبان عربی نوشته شده باشد : نقل به مضمون ادعای شما “عقل در حقیقت همان خویشتن داری و احساسی نبودن است همان طور که پابند شتر جلوی آن را میگیرد”

      با عذرخواهی از جناب مدیر ولی در اینجا لازم بود که همه لغت نامه ها ذکر شود چرا که روش رایج شناخت لغت چنین است و گرنه وجود این همه لغت نامه موضوعی نمی یافت

  25. با سلام دوباره ؛ در تأیید کامنت قبلی :

    (العِقال) : زانوبند شتر . شتر جوان که قابل سواری باشد و هنوز نه ساله نشده باشد و چون نه ساله شد ناقه گویند . بافته ای از پشم یا ابریشم که عرب روی دستمال سرش می گذارد و به زبان عامیانه عگال گویند.
    (عقالُ) المئین : مرد ارزشمندی که چون اسیر شود برای رهایی او صدها شتر می دهند. ج عُقُل.
    ( منبع : ترجمه المعجم الوسیط (جلد دوم) ، مترجم : محمد بندر ریگی )

    العِقال ج عُقُل : زانوبند شتر ، بند کلفتی است که عربها با دستمال روی سر می گذارند. العِقال ایضاً ج عُقل و عُقُل : زکاء سالیانه شتر و گوسفند .
    ( منبع : ترجمه المنجدالطلاب ، مترجم : محمد بندر ریگی )

  26. عقال و عقل به ضم ع و ضم ق چه ربطی دارد به عقل یه فتح ع ،
    این چه مدعایی است که کسی به غیر از شما که به اعتراف خودتان و با توجه به استفاده از منجد الابجدی و …. مشخص است تسلطتان بر لغت عربی !!!!!!
    در عربی دانشی است به نام فقه لغت ، اصل این دانش می گوید که هر لغت کاربرد ویژه ای بر شیئی یا مفهومی دارد بر اساس صفات خارجی آن . هم چنین ارجاع و اجماع به معنی خاص فراتر از اصول ریشه شناسی است . یعنی یک لغت ابتدا از ریشه ای ساخته شده و بعدها در افواه و کاربردها معنای عام دیگری یافته است .
    در فارسی هم بسیاری از لغات کاربردی فرسنگها دورتر از ریشه اش یافته اند .

    در عربی مثالهای جالبی است در این موضوع
    مثلا قافله در اصل کاروان در حال برگشت بوده در ریشه ولی در اجماع به هر کاروانی گفته می شود
    یا مثلا ماتم بر اساس ریشه لغت جمع زنانه ای بوده که برای شادی یا غم جمع شده باشند ولی معنای عامش در لغت امروز هر نوع مراسم سوگواری است .

    هر کلمه عربی از ریشه ای آمده است . مگر معنی آن ریشه را همه جا می شود به کار بست ؟!!!! نه خیر باید شاهد بر اجماع آن کاربرد بیاورید برای ادعایتان که مثلا در فلان جا کلمه عقل به فلان معنی مورد نظر شما هم آمده . و الا هر لغتی را می شود به هر مفهومی بست .

    در کامنت مستدلی پاسخ شما از تاج العروس و ….. با استفاده از شواهدی مانند سایر بخش های نهج البلاغه داده شد .
    البته خداوند کسانی را که نمی خواهند از جهل بیرون بیایند و بر سنت جاهلی پدران خویش پافشاری می کنند هرگز هدایت نخواهد کرد .

  27. با سلام ؛ بازهم میگویم اگر واقعا راست می گفتی بحث را با ایمیل ادامه میدادی نه این که کامنت های طولانی این جا بگذاری ؛ چیزی جز توهامت نمی گویی که از این و آن پرسیدی یا نهایتا از … ، اگر به دنبال حقیقت هستی – البته جدا از اسمت که اسم شخصیتی است که در تاریخ اثری از آن نیست ، چون از زرتشت اثری نیست که بخواهد از شاگردش اثری باشد – با ایمیل بحث را تا انتها ادامه بده و البته جوابی نخواهی داد چون اطلاعات و مطالعاتت میل به صفر میکند .
    در ضمن پیش تر هم گفتم ، من و تو در حدی نیستیم که بگوییم عقل از العِقال آمده یا نه ، عقل در اصطلاح با عقل در لغت فرق دارد . تا وقتی صرف و نحو حوزه های علمیه را آنهم سه سال پاس نکردی اظهار نظر نکن . از کتاب حرف نزن که جایی حرف از معتبر نبودن زدی و حال عقب نشینی کرده و می گویی که نه اصلا عقل از العِقال نیست ! همان جا فهمیدم که مطالعه نداری .
    smn.automobile@gmail.com
    اگر نگران مسکوت ماندن بحث هستی ، مانعی ندارد تک تک ایمیل های خودم و تو را به مدیر سایت و یا هرجای دیگری میفرستم تا همه ببینند و قضاوت کنند .
    اگر فکر می کنی ریشه عقل در العِقال نیست و مطمئن هستی ، با ایمیل این بحث و یا هر بحث دیگری را ادامه میدهم و تمام ایمیل ها را هم انتشار میدهم تا همه بدانند چه گفتی و من چه گفتم .
    من بر خلاف نظر مدیر سایت رفتار نمیکنم و نه این جا بحث میکنم و همین طور کامنت طولانی دیگر نمیگذارم .
    آیا بحث کننده ای هست ؟ .
    دیگر انتظار جواب از من را نداشته باش همان طور که مدتی است که جواب نمیدهم ، پس هرچه میخواهی کامنت بگذار و ایمیل نده ! .

  28. اولا هیچ درخواست بحث ایمیلی از من نشده است اگر راست می گویید آدرسش را بدهید گرچه من قصد مباحثه شخصی با شما ندارم و صرفا در ازای هر کامنت منتشره از شما لغزشها و تحریف های اشکارش را بیان می کنم
    دوم : این روش کهنه تحریف سخن دیگران جواب نمی دهد من در کامنتهایم از متن اصلی نوشته شما واو به واو نقل می کنم و شما : ” جایی حرف از معتبر نبودن زدی و حال عقب نشینی کرده و می گویی که نه اصلا عقل از العِقال نیست ” در کجا چنین مطالب عجیب غریب از من صادر شده لطفا بازهم ادرسش را بدهید
    سوم : تا کی فکر می کنید با عوض کردن موضوع بحث می شود پیروز شد : ” اگر فکر می کنی ریشه عقل در العِقال نیست و مطمئن هستی ” بنده در کجا بیان کرده ام که ریشه عقل در عقال نیست یا هست ؟!!!!! نخستین بار که این وجه خطا از عقل را بیان فرمودید پاسخ دادم ” گر مدعی معنای خاصی از کلمه هستید لطفا شاهد و سند و نمونه اش را ارایه فرمایید و الا از هر ریشه کلمه عربی صدها کلمه با معانی مختلف ساخته می شود . مگر می شود معنای ریشه کلمه را مستقیما برای تمام وجوه صرفی آن بیان کرد” عاقلان معنی این جمله را می فهمند اگر از این جمله برداشت کرده اید که من معنای ریشه کلمه را هم فبول ندارم که …….
    چهارم : شما مدعی معنای خاصی برای وازه عقل آن هم با ذکر کاربردش در یک حدیث خاص هستید . لاجرم حتی ارایه این معنای لغوی در یک وازه نامه هم برای اثبات مدعای شما کفایت نمی کند ولیکن به دلیل اینکه یقین داشتم در هیچ واژه نامه ای چنین معنای عجیب غریبی از دعوای شما یافت نمی شود گفتم اقلا یک واژه نامه ارجاع بدهید که ذیل واژه عقل به فتح عین ذکر شده باشد : ” عقل در حقیقت همان خویشتن داری و احساسی نبودن است همان طور که پابند شتر جلوی آن را میگیرد ”
    پنجم : مباحثه با اهانت و پرخاش و … تفاوت دارد . در اینجا هر عقیده ای باید نمایانگر وجهه اخلاقی تفکرش هم باشد اگر من از دایره اخلاق بیرون بروم یعنی همه آنچه می گویم باد هواست و بالعکس

    جناب مدیر از آنجا که قصد مباحثه مستقیم با ایشان و هیچ شخص دیگری ندارم از انجا که ایشان در پاسخ توضیح ذیل کامنتشان بحثی تا حدودی خارج از موضوع ارایه کرده اند دارم انتظار دارم این توضیحات که کاملا در موضوع کامنت است را برای اخرین بار منتشر فرمایید .

  29. smn.automobile@gmail.com
    همه ببینند ! ، این درخواست من برای بحث کردن با آقای مدیوماه و این هم ایمیل من … برای بار آخر بود که می گویم . این جا جای بحث دوطرفه نیست . اگر واقعا جواب داشتی با ایمیل ادامه میدادی که نداری اما من جواب مستدل دارم .

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد

*

code

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

طراحی سایت
طراحی سایتسئواجاره ویلا و فروش ویلا شمالسرویس و تعمیر کولر گازیاجاره ویلافروش ویلااجاره ویلافروش ویلاویلا شمالویلا زیباکنار