+
خانه / شخصیت ها / اهل بیت(ع) / اهل بیت (ع) / اهل بیت(ع) در بحث با موبد غیبی
اهل بیت(ع) در بحث با موبد غیبی

اهل بیت(ع) در بحث با موبد غیبی

به قلم مدیر سایت
ذیل یکی از پست های وبلاگ "گفت و گو با زرتشتیان" بحثی میان من و جناب موبد غیبی انجام شد. نظر به اهمیت آن، خلاصه اش را می آورم و در ادامه، بحث را تکمیل می کنم:

موبد غیبی: ادعای عصمت باید از طریق قرآن ثابت شود و الا بدعت یا تحریف است.
فاطمی: در قرآن می خوانیم: إِنَّما یریدُ اللَّهُ لِیذْهِبَ عَنْکمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَیتِ وَ یطَهِّرَکمْ تَطْهیرا (احزاب، آیه ۳۳)؛ خداوند فقط مى‏خواهد پلیدى و گناه را از شما اهل بیت دور کند و کاملا شما را پاک سازد.

موبد غیبی: مگر اهل بیت فقط همین چهارده نفرند؟ مگر حضرت زینب نیست؟ مگر فقط یکی از فرزندان امامان جزء اهل بیت هستند؟
فاطمی: اهل بیت پیامبر(ص) طبق گفته ی آن حضرت، تنها شامل ۱۲ امام و حضرت فاطمه(ع) می شود.

موبد غیبی: باید آیات قبل از آن آیه را هم در نظر گرفت که بحث در مورد زنان پیامبر است. پس منظور آیه ی مذکور، زنان پیامبر است. (۱) در هیچ جای آیه اشاره به ۱۴ معصوم ندارد.
فاطمی: اگر منظور آیه زنان پیامبر بود قرآن می گفت: «عنکنّ» و «یطهرکنّ» با ضمیر مؤنث نه به صورت ضمیر مذکر. (چنانکه در آیه های قبل و بعد چند بار «کنّ» به کار رفته است.)

موبد غیبی: اگر میان هزار زن، یک بچه پسر یا حتی جنین پسر باشد، ضمیر به صورت مذکر به کار می رود. کجای آیه اشاره به چهارده معصوم دارد؟
فاطمی: همه ی همسران پیامبر، زن بودند. مگر مرد هم میان آنها بوده که ضمیر به صورت مذکر به کار رود؟ احادیث ما آیه را شرح کرده اند که مراد از «اهل بیت» 13 معصوم دیگر است.

موبد غیبی: اگر قرآن اعجاز ادبیات عرب است، بسیار ناپسندیده است که شرط تطهیر ۱۴ معصوم و ۱۲ امام شما را در تبرج نکردن زنان پیامبر همچون دوران جاهلی و به پا کردن نماز و… بداند.
چگونه ممکن است در نیمه ی نخست آیه از زنان پیامبر بخواهد که چنین و چنان باشند تا در نیمه دوم آن آیه بگوید که خداوند می خواهد ۱۴ معصوم و ۱۲ امام را تطهیر کند؟
فاطمی: این دو بخش آیه، مجزّا از هم است و ربطی به هم ندارند و موضوعاتشان متفاوت است (این شیوه در جاهای دیگر قرآن و نیز در سخنان فصیحان عرب و اشعارشان دیده می شود) و این دو قسمت آیه با هم نازل نشده اند.

موبد غیبی: مراد آیه زنان پیامبر است. کافیست که یکی از این زنان، جنین مذکر داشته باشد. آنگاه بنابر ادبیات عرب، ضمیر مذکر برای آنها به کار برده می شود.
فاطمی: تنها چند سال اخیر است که می توان مذکر یا مونث بودن جنین را تشخیص داد. آن زمان زن باردار تا نمی زایید، پسر یا دختر بودن جنین معلوم نمی شد.

موبد غیبی: با احتمال مذکر بودن جنین هم صیغه مذکر به کار می بردند. برخلاف ادعای شما، مذکر مونث بودن جنین، از روی شکل و رفتار مادر و حتی رفتار جنین، در حد درصد بالا قابل تشخیص بود.
به هر روی چند ملکه ساسانی به دلیل بارداری و این که شاه آینده را باردار هستند به تخت نشستند.
فاطمی: به زودی پستی مستقل در مورد آیه ی مورد اشاره می نویسم.

توضیح امشب
یک) فرض می کنیم، تشخیص داده بودند که جنین مذکر است. در کدام کتاب ادبیات عرب آمده که اگر در میان هزار زن، یک مرد باشد ضمیر مذکر به کار می رود؟ از کدام متن ادبی استفاده کردید که اگر میان نه زن، یکی از آنها جنین پسر در شکم داشت، با ضمیر مذکر مورد خطاب قرار می گیرند؟
دو) به فرض ادعای شما در مورد کاربرد ضمیر مذکر درست باشد، خود شما می گویید: زن های پیامبر مورد خطاب آیه هستند اما جنین مورد خطاب نیست تا ضمیر مذکر به کار رود.
سه) اگر جنین هم در نظر بوده، چرا در آیه های قبل و بعد، ضمیر به صورت مؤنث است؟ طبق قاعده ای که گفتید، در آن موارد هم می بایست ضمیر مذکر به کار می رفت.
چهار) از پاره ای سخنان شما به دست می آید که قرآن را وحی و سخن خدا می دانید. بر این اساس ، خدا در قرآن فقط می گوید: اقیموا الصلاه (نماز را بپا دارید) اما چگونگی انجام دادن آن را برای ما توضیح نداده است. شما دائم می گویید: احادیث حجت نیستند. در این صورت ما چگونه نماز بخوانیم؟ این خدایی که از ما نماز را خواسته، باید راهی به ما نشان دهد که چگونه آن را بخوانیم و الا این قبیل دستورهای قرآن لغو خواهد بود. آن راه، چیزی جز روایت نیست. خود قرآن فرموده: ما آتاکمُ الرَّسُولُ فَخُذُوهُ وَ ما نَهاکمْ عَنْهُ فَانْتَهُوا (حشر،‌آیه ۷)؛ آنچه را رسول خدا براى شما آورده است بگیرید، و اجرا کنید، و آنچه را از آن نهى کرده از آن خوددارى نمائید.
پس عمل ما به روایات طبق دستور خود قرآن است.

ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
۱.    متن آیات قبل و بعد از آیه ی مذکور در سوره ی احزاب:
یانِسَاءَ النَّبىِ‏ِّ مَن یأْتِ مِنکنَّ بِفَحِشَهٍ مُّبَینَهٍ یضَعَفْ لَهَا الْعَذَابُ ضِعْفَینْ‏ِ  وَ کاَنَ ذَالِک عَلىَ اللَّهِ یسِیرًا(۳۰)
وَ مَن یقْنُتْ مِنکنَّ لِلَّهِ وَ رَسُولِهِ وَ تَعْمَلْ صَلِحًا نُّؤْتِهَا أَجْرَهَا مَرَّتَینْ‏ِ وَ أَعْتَدْنَا لهََا رِزْقًا کرِیمًا(۳۱)
ینِسَاءَ النَّبىِ‏ِّ لَسْتنُ‏َّ کأَحَدٍ مِّنَ النِّسَاءِ  إِنِ اتَّقَیتنُ‏َّ فَلَا تخَْضَعْنَ بِالْقَوْلِ فَیطْمَعَ الَّذِى فىِ قَلْبِهِ مَرَضٌ وَ قُلْنَ قَوْلًا مَّعْرُوفًا(۳۲)
وَ قَرْنَ فىِ بُیوتِکنَّ وَ لَا تَبرََّجْنَ تَبرَُّجَ الْجَهِلِیهِ الْأُولىَ‏  وَ أَقِمْنَ الصَّلَوهَ وَ ءَاتِینَ الزَّکوهَ وَ أَطِعْنَ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ  إِنَّمَا یرِیدُ اللَّهُ لِیذْهِبَ عَنکمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَیتِ وَ یطَهِّرَکمُ‏ْ تَطْهِیرًا(۳۳)
وَ اذْکرْنَ مَا یتْلىَ‏ فىِ بُیوتِکنَّ مِنْ ءَایتِ اللَّهِ وَ الحِْکمَهِ  إِنَّ اللَّهَ کاَنَ لَطِیفًا خَبِیرًا(۳۴)

۱۵ نظر

  1. مخاطب ایه زنان پیامبرند
    ﻧِﺴَﺎﺀ ﺍﻟﻨَّﺒِﻲِّ ﻟَﺴْﺘُﻦَّ ﻛَﺄَﺣَﺪٍ ﻣِّﻦَ ﺍﻟﻨِّﺴَﺎﺀ ﺇِﻥِ ﺍﺗَّﻘَﻴْﺘُﻦ …
    ﻫﻤﺴﺮﺍﻥ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ ﺷﻤﺎ ﻣﺎﻧﻨﺪ ﻫﻴﭻ ﻳﻚ ﺍﺯ ﺯﻧﺎﻥ ‏[ﺩﻳﮕﺮ‏] ﻧﻴﺴﺘﻴﺪ ﺍﮔﺮ ﺳﺮ ﭘﺮﻭﺍ ﺩﺍﺭﻳﺪ ﭘﺲ ﺑﻪ ﻧﺎﺯ ﺳﺨﻦ ﻣﮕﻮﻳﻴﺪ ﺗﺎ ﺁﻧﻜﻪ ﺩﺭ ﺩﻟﺶ ﺑﻴﻤﺎﺭﻯﺍﺳﺖ ﻃﻤﻊ ﻭﺭﺯﺩ ﻭ ﮔﻔﺘﺎﺭﻯ ﺷﺎﻳﺴﺘﻪ ﮔﻮﻳﻴﺪ ‏(۳۲)
    در ﺧﺎﻧﻪﻫﺎﻳﺘﺎﻥ ﻗﺮﺍﺭ ﮔﻴﺮﻳﺪ ﻭ ﻣﺎﻧﻨﺪ ﺭﻭﺯﮔﺎﺭ ﺟﺎﻫﻠﻴﺖ ﻗﺪﻳﻢ ﺯﻳﻨﺘﻬﺎﻯ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺁﺷﻜﺎﺭ ﻣﻜﻨﻴﺪ ﻭ ﻧﻤﺎﺯ ﺑﺮﭘﺎ ﺩﺍﺭﻳﺪ ﻭ ﺯﻛﺎﺕ ﺑﺪﻫﻴﺪ ﻭ ﺧﺪﺍ ﻭﻓﺮﺳﺘﺎﺩﻩﺍﺵ ﺭﺍ ﻓﺮﻣﺎﻥ ﺑﺮﻳﺪ ﺧﺪﺍ ﻓﻘﻂ ﻣﻰﺧﻮﺍﻫﺪ ﺁﻟﻮﺩﮔﻰ ﺭﺍ ﺍﺯ ﺷما اهل خانه ‏[ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ‏] ﺑﺰﺩﺍﻳﺪ ﻭ ﺷﻤﺎ ﺭﺍ ﭘﺎﻙ ﻭ ﭘﺎﻛﻴﺰﻩ ﮔﺮﺩﺍﻧﺪ ‏(۳۳)
    ترجمه از pars quran بود و احتمالا از مکارم شیرازی ، البته ایشان اهل بیت به خاندان ترجمه کرده بود که ترجمه بی پایه و مطابق میل خودشان بود.
    منظور از اهل خانه یا اهل بیت به هیچ وجه فرزندان حضرت فاطمه و خاندان پس از او نیست ، منظور زنان پیامبر است و بس .

  2. آناهید عزیز…خواهشا متن پست رو با دقت و کامل مطالعه کن…آیه تطهیر مربوط به زنان پیامبر،نیست، به این دلیل که در آیه از ضمیر جمع مذکر استفاده شده.

    • اتفاقا متن پست کامل خوندم و فقط میخواستم بحث به داخل کامنت ها بکشونم اما بهتر بود با یک نفر از اهل سنت مناظره میکردید نه یک موبد زرتشتی ، ایشان اگاهی کافی نداره و گذشته ازین اینکه ایشان به عنوان ایرانی جانب شما رو میگیره و زود کوتاه میاد …
      این پست پاسخ به شبهه شماست، نگاه کنید

      • http://hadith.al-islam.com/Page.aspx?pageid=192&BookID=25&PID=4522

        ///(صحیح مسلم) فى کتاب فضائل الصحابه، فى باب فضائل أهل بیت النبى صلى اللّه علیه (و آله) و سلم بسنده عن صفیه بنت شیبه قالت: قالت «عائشه»: خرج رسول اللّه صلى اللّه علیه (و آله) و سلم غداه و علیه مرط مرحل من شعر أسود فجاء الحسن بن على فأدخله ثم جاء الحسین فدخل معه ثم جاءت فاطمه فأدخلها ثم جاء علىّ فأدخله ثم قال: (إِنَّما یُرِیدُ اللَّهُ لِیُذْهِبَ عَنْکُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَیْتِ وَ یُطَهِّرَکُمْ تَطْهِیراً) (أقول) و رواه الحاکم أیضا فى مستدرک الصحیحین (ج ۳ ص ۱۴۷) و قال: هذا حدیث صحیح على شرط الشیخین، و رواه البیهقى أیضا فى سننه (ج ۲ ص ۱۴۹) و رواه ابن جریر أیضا فى تفسیره (ج ۲۲ ص ۵) عن عائشه، و ذکره السیوطى أیضا فى الدر المنثور فى تفسیر آیه التطهیر فى سوره الأحزاب و قال: أخرجه ابن أبى شیبه و أحمد و ابن أبى حاتم، و ذکره الزمخشرى فى الکشاف فى تفسیر آیه المباهله بمناسبه و هکذا الفخر الرازى، و قال: و اعلم أن هذه الروایه کالمتفق على صحتها بین أهل التفسیر و الحدیث ..(شرح کامل ر.ک فضائل الخمسه من الصحاح السته، فیروزآبادی ،ج‏۱،ص:٬۲۲۴ناشر:اسلامیه٬ چاپ تهران سال ۱۳۹۲ ق- )///

      • چنانکه مشاهده میکنید٬ اینکه آیه تطهیر مربوط به علی (ع) و فاطمه (س) و حسن (ع) و حسین (ع) است و آنانند که شامل اهل بیت پیامبر (ص) میشده اند و نه افراد دیگر غیر از آنها در زمان رسول (ص)٬ گزارشات متعددی که در این زمینه وجود دارد.از زنان پیامبر (ص) بویژه از ام المومنین! «عایشه» نقل شده است.و ایشان به این حقیقت اعتراف نموده اند! و این سخن صرفا ادعایی از سوی شیعه نیست!چنانچه در بسیاری از مصادر معتبر و صحیح اهل سنت و مورد اعتماد ایشان بدین مسئله اشاره شده است!پس حضرتعالی و برادران متعصب اهل سنت ما بهتر است بروید کشکتان را بساوید!حقیقت مثل روز روشن است!بعد از ۱۴۰۰ سال سخنان پرت و توهمی نگویید!لطفاْ !

  3. یکی نیست به این بابا بگه به شما چه! حالا شما شدی دلسوز اسلام! شدی اسلام شناس! من نمیدونم با اهل بیت چرا!!

  4. ///[صحیح مسلم‏] در کتاب «فضایل صحابه» در باب فضایل اهل بیت پیغمبر صلّى اللّه علیه و آله، به سند خود، از «صفیّه دختر شیبه» او هم از «عایشه» روایت کرده است، بامداد یکى از روزها رسول خدا صلّى اللّه علیه و آله گلیمى را که از پشم سیاه بافته شده بود، بر دوش داشت و عازم بود از خانه بیرون برود، در آنحال، حسن بن على علیه السّلام وارد شد، حضرت او را در زیر آن گلیم جاى داد پس از آن، حسین علیه السّلام وارد شد، او را هم در زیر گلیم قرار داد بعد از آن، فاطمه علیها السّلام آمد، او را هم در زیر گلیم برد پس از آن، على علیه السّلام آمد، او را هم در زیر گلیم در آورد سپس این آیه را تلاوت کرد:إِنَّما یُرِیدُ اللَّهُ لِیُذْهِبَ عَنْکُمُ الرِّجْسَ أَهْلَ الْبَیْتِ وَ یُطَهِّرَکُمْ تَطْهِیراً مؤلف گوید: این حدیث را «حاکم نیشابورى» در [مستدرک الصحیحین ۳/ ۱۴۷] نقل کرده و گفته است: این حدیث طبق نظریه «بخارى»و «مسلم» از احادیث صحاح است. «بیهقى» هم، در [سنن ۲/ ۱۴۹] این روایت را نقل کرده است و «ابن جریر طبری» در [تفسیر ۲۲/ ۵] حدیث مزبور را از «عایشه» نقل کرده است و «سیوطى» در «الدّر المنثور»، ذیل آیه تطهیر، در سوره احزاب، به نقل آن پرداخته و گفته است: این حدیث را «ابن ابى شیبه» و «احمد» و «ابن حاتم» روایت کرده‏اند. و «زمخشرى» در «کشّاف» در ذیل آیه مباهله، به مناسبتى به نقل حدیث مزبور پرداخته است و «فخر رازى» هم، در تفسیر آیه مباهله به نقل آن حدیث پرداخته است و اظهار مى‏دارد این روایت تا حدى مورد اتفاق مفسّران و محدّثان است و صحت آنرا پذیرفته‏اند.///////////

  5. سلام خانم آناهیتا متاستفانه جناب آقای فاطمی لینک به بخش نظزات ندادند هم من وهم جناب استاد موبد مهران غیبی نظرات بسیاری دادیم وهم جناب آقای خیمه گاه ابوالفضل

    نیازی به تکزار آن نظرات نمیبینم

    http://zartoshtimosalman.parsiblog.com/Comments/636/

    اگر خواستید مراجعه کنید

    http://zartoshtimosalman.parsiblog.com/Comments/636/

    • این بحث انقدر پیچیده و دشواره که فکر میکنم اظهار نظر من درست نباشه ،اینکه مخاطب ایه امامان باشند نه زنان پیامبر خیلی هم دور از ذهن نیست اما فعلا ترجیح میدم یک مناظره رسمی بین شیعه و سنی رو بخونم ، اقای عبدالحق راهنمایی میکنید ؟

  6. با سلام
    ای کاش میشد جناب موبدیار مهران غیبی بازم توی بحث های سایت شرکت کنند.

    استاد فاطمی شما خبری ازشون ندارید؟

  7. موبدیار مهران غیبی

    به یاری هستی بهش دانا

    آقای فاطمی درود

    راستش سخنان شما مرا قانع نمیکند و همه اش را تفسیر به رای میبینم ولی به سخن شما گوش میدهم و دیگر به این گفتگو پایان میدهم.
     

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>