خانه / سایر مطالب / آزار دهندگان زرتشتیان در گذشته

آزار دهندگان زرتشتیان در گذشته

به قلم مدیر سایت

متأسفانه در گذشته ای نه چندان دور، هموطنان زرتشتی بسیار مورد اذیت و آزار مسلمان ها قرار می گرفتند. آزارهایی چون: اجبار به پوشیدن لباس به رنگ خاص، پوشیدن لباس تحقیرآمیز ، ممنوعیت سوار شدن بر چارپا، کتک زدن و…

روشن است که اسلام اجازه ی چنین رفتارهایی با زرتشتیان را نداده است. قرائن و شواهدی نشان می دهد که مسبب اصلی این رفتارها مردم عوام و اوباش و گاه روحانیون کم سواد بوده اند نه مجتهدان و مراجع تقلید.

به چند نمونه که نشان می دهد، علمای برجسته و مجتهدان، مخالف این آزارها بوده اند توجه کنیم:

یک) پژوهشگر زرتشتی رشید شهمردان در کتاب «فرزانگان زرتشتی» در پاورقی صفحه ی ۱۹ این خاطره را نقل می کند که در سال ۱۳۳۳ق برابر ۱۲۹۴ ش تعدادی از مسلمان ها در یزد به منزل مجتهد بزرگ این شهر حاج سید یحیی می روند (ظاهرا منظور آیت الله سید یحیی موسوی یزدی است که در سال ۱۳۰۶ش از دنیا رفت و مزار او اکنون در یزد و در جوار امامزاده جعفر، زیارتگاه است.)

از او می خواهند فتوا دهد که زرتشتی ها لباسی شبیه لباس مسلمان ها نپوشند. اما ایشان با عصبانیت جواب می دهد: اگر مسلمانی به لباس است، لباس عرب ها را بپوشید چون پیامبر اسلام(ص) لباس عربی می پوشید. سپس آنها را از خانه اش بیرون می کند.

دو) مرجع تقلید بزرگ آیت الله العظمی محمدکاظم خراسانی معروف به «آخوند خراسانی» در جواب استفتایی در سال ۱۳۲۷ق برابر با ۱۲۸۷ش آزار و تحقیر زرتشتیان را حرام اعلام کرد.

سه) بنا به نوشته ی «فرزانگان زرتشتی»، صفحه ی ۲۳ میرزا علی، مجتهد یزد در سال ۱۲۷۰ق حکم کرد که زرتشتی ها بتوانند در بیرون شهر برچارپایان سوار شوند و موبدان موبد آنها بتواند در شهر سواره برود اما اوباش مانع اجرای این حکم شدند.

ظاهرا به دلیل شدت فضای جامعه ی آن روز بر ضد زرتشتی ها که اجازه نمی دادند زرتشتی ها حتی در بیرون شهر سوار چهارپا شوند، ایشان با چنین فتوایی، در گام نخست خواسته است زرتشتی ها در بیرون شهر مجاز به سوار شدن چهارپا باشند و در گام های بعدی، بقیه ی محدودیت ها برداشته شود اما موفق به همین گام نخست نمی شود.

یادآوری
خوشحالیم که اکنون به قدری فضای جامعه تغییر یافته که آقای سپنتا نیکنام به عنوان یک زرتشتی، از سوی مسلمان ها به عضویت شورای شهر یزد در آمده است.

فرزانگان زرتشتی ص ۱۹
فرزانگان زرتشتی ص ۲۳
مزار آیت الله سید یحیی موسوی یزدی
فروردین ۱۳۹۸

همچنین ببینید

حجت الاسلام صادق حائری جم

نجابت و صداقت زرتشتیان

زرتشتی ها به نجابت و صداقت شهرت دارند. چند نکته: یک) وقتی که عده ای …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

*

code