خانه / ایران / اسلام و ایران / اسلام منجی ایران / حقارت زن در ایران باستان / چو زن زاد دختر دهیدش به گرگ
زن زرتشتی

حقارت زن در ایران باستان / چو زن زاد دختر دهیدش به گرگ

به قلم مدیر سایت
زرتشتی پژوه برجسته هاشم رضی در کتاب «دانشنامه ایران باستان»، جلد ۲، صفحه ۶۸۷ اشعاری از شاهنامه آورده که فردوسی از زبان افراسیاب نقل کرده است:

پس پرده ی هر که دختر بود
اگر تاجدار است، بد اختر بود

چو زن زاد دختر، دهیدش به گرگ
که نامش ضعیف است و ننگش بزرگ

زن و اژدها هردو در خاک به
جهان پاک از این هردو ناپاک به

در نرم افزار شاهنامه، این ابیات را نیافتم و جناب رضی هم توضیح داده که برخی این ابیات را از فردوسی نمی دانند. اما مهم اینجاست که رضی ـ کارشناس بزرگ متون زرتشتی ـ تصریح می کند که مضمون این ابیات در بندهش و سایر متون پهلوی آمده است و بیانگر همان دیدگاه ایران باستان در مورد زن است.
هدف از این نوشته، ایراد گرفتن از فردوسی نیست.

دانشنامه باستان ص 687

دانشنامه ایران باستان، ج ۲، ص ۶۸۷

شناسنامه دانشنامه ایران باستان

همچنین ببینید

سگ مهم تر از انسان از نظر زرتشتیان! / مجازات غذای داغ دادن به سگ اعدام است برخلاف انسان!

به قلم مدیر سایت منابع زرتشتی به روشنی نشان می دهد که ـ دست کم …

۱۵ نظر

  1. با سلام اولا افراسیاب تورانی است ونه ایرانی بنابراین عقیده افراسیاب چه ربطی به ایرانیان دارد ؟

    دوم : زن و اژدها هر دو در خاک به از قول یک شخصیت داستان است ونه عقیده فردوسی

    این دیالوگ یکی از کاراکترهای داستان است

  2. با درود..
    فردوسی بزرگ در سرتاسر شاهنامه از بزرگواری و منش خردمندانه ی بانوان در طول تاریخ گفته است .همچنان که در سرتا سر شاهنامه قهرمان زن چون رودابه .تهمینه.و ….نا میبرد..او زن را چراغ خانه میدانست
    لطفا شاهنامه را مطالعه کنید بعد اینگونه کپی برداری کنید
    شاهنامه جلد های زیادی دارد..از چاپ مسکو گرفته تا چاپ های گوناگون و اندیشه های گوناگون در سرتاسر جهان…..
    شاهنامه چاپ بریتانیا که قدیمیترین شاهنامه موجود است…چهل هزار بیت دارد….شاهنامه های حال حاضر یا شاهنامه های مربوط به دو قرن اخیر حدود پنجاه تا شصت هزار بیت دارند
    پس عقل سالم چنین میگوید که حتما دخل و تصرفی در این کتاب اندیشمندانه شده است
    پس باید اندیشید
    با سپاس

  3. جالبه هر جا یک جمله از کسی پیدا می کنید بر علیه زرتشتی ها اونو گندش می کنین . هاشم رضی در تخصص اصلی اش کلی گاف و اشتباه داره و نظراتش همگی قابل نقده همین جا هم پراکنده گویی و بی ربط گویی کلام اش مشخصه جمله ای از افراسیاب تورانی رو که میدونه اصالت و سند وابستگی به فردوسی نداره به زور به خورد بندهش میده بدون اینکه زحمت بده به خودش یک نیم جمله شاهد بیاره و خوراک برای امثال شما درست کنه ادم یاد درس جمله سازی دبستانیها می افته با افراسیاب تورانی و ابیات الحاقی و فردوسی و بندهش جمله بسازید البته فحش به زرتشتیها فراموش نشه

    • https://www.adyannet.com/fa/news/15790
      بندهش اشاره جالبی دارد مبنی بر اینکه اورمزد ناتوان بود از این که مخلوق دیگری غیر از زن برای فرزندآوری بیافریند، و اگر می‌توانست جز این کند، همان می‌کرد.
      https://www.adyannet.com/fa/news/10892
      در بندهشن چنین می‌خوانیم: «هرمزد، هنگامی که زن را آفرید، گفت که تو را نیز آفریدم (در حالی) که تو را سردۀ پتیاره از جَهی است.» [فرنبغ دادگی، بُندَهِشن، ترجمه مهرداد بهار، انتشارات توس، تهران ۱۳۸۰، بخش نهم درباره چگونگی زنان، ص ۸۳] سرده‌ی پتیاره یعنی نژادِ زشت و خبیث، و جَهی نیز نام یک دیو اهریمنی (یا دختر اهریمن) است.[اوستا، ترجمه و پژوهش دکتر ج.دوستخواه، انتشارات مروارید، تهران ۱۳۹۱، ج ۲ ، ص ۹۶۸-۹۶۹]

      به تحصیلات استاد هاشم رضی ایراد می گیرید ؟ ایشان حتی مورد احترام و تجلیل جامعه زرتشتیان بوده اند و کتاب های ایشان گویای سواد بالایشان است اما از این نیز که بگذریم :
      ببخشید تحصیلات شما چیست ؟ .

  4. یه عقیده شخصی و داستانی که برای متفاوت کردن یک افسانه اومده رو کردین ملاک
    انگار نه انگار که مسلمانان هم دختر رو قبول نداره
    توی دعاهای مفاتیح و … دعا برای پسردار شدن اومده ، ولی برای دختر شدن فرزند نیومده
    پس اینم دلیل میشه بر این که اسلام با به دنیا اوردن دختر مخالفه

    • سیده زهرا قاسمی

      چه سخن قشنگی گفتی افرین

      • مدیر سایت

        در نرم افزار مفاتیح الجنان کلمه «پسر» را جستجو کردم در مورد اهمیت آب نیسان، این عبارت آمد:

        «واگر زن عقیم باشد وفرزند نیاورد واز این آب با نیت بیاشامد فرزند از او به وجود آید واگر مرد وزن پسر خواهند یا دختر از آن آب بیاشامند»

        اگر عبارت دیگر سراغ دارید بگید برای بررسی

  5. تاسف مرا پذیرا باشید . نقل چنین مطالب بی ریشه و بی پایه ای اونهم با مدارکی که تماماً اثبات میکنن جایگاه والای زن رو در ایران باستان ، حقیقتاً تاسف باره . جایگاه زن در ایران باستان رو به حد جایگاه حقیر زن در قوم عرب تقلیل دادن کار یک ایرانی نیست.

  6. هاید ماری کُخ ایران شناس برجسته آلمانی هم در کتاب ” از زبان داریوش ” وضعیت زنان را
    در عصر داریوش بزرگ چنین توصیف میکند و تحقیقاتش بر اساس شعر نیست :

    در امپراتوری بزرگ عصر داریوش با تساوی حقوق زن و مرد سر و کارداریم.
    حقی که هنوز در اروپای قرن بیستم برای به دست آوردنش مبارزه میشود.
    لوحهای بدست آمده در تخت جمشید، از نظام دستمزدها در زمان داریوش اطلاعات جالبی به دست می دهد.
    طبقه بندی دستمزدها بسیار غنی و از جهاتی چنان مدرن ست که گاه پیش رفته تر از امروز به نظر می آید.
    ضمنا در لوح های گلی می بینیم که زنها می توانسته اند به پُستهای بالاتر نیز برسند.
    مثلا در کارگاه های شاهی همواره سرپرستی و مدیریت با زنان است.
    درکارگاه های خیاطی که بیش تر در اشغال زنان است، گاه مردها زیردست زنان قرار میگیرند
    و حقوق زنان سرپرست بیش از مردان است.
    کتاب از زبان داریوش ​ص ۱۸۴ ـ ۱۸۵

  7. بسم الله الرحمن الرحیم
    ممنون بابت مطالب مفید شما
    و السلام علی من اتبع الهدی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

*

code