خانه / اعتبار دین زرتشتی / رفتار داعش مورد تأیید زرتشتیان امروز!(۱) / هرکس هرچه را درست بداند همان راه درست است!
پدرام سروش پور

رفتار داعش مورد تأیید زرتشتیان امروز!(۱) / هرکس هرچه را درست بداند همان راه درست است!

به قلم مدیر سایت
بنا به نوشته ی موبد پدرام سروش پور ـ سردبیر مجله ی فروهر ـ در سرمقاله ی فروهر، شماره ۴۷۰، مرداد و شهریور ۱۳۹۴ هر زرتشتی موظف به عمل براساس عقل و اندیشه ی خود است و می تواند به دیدگاه های بالاترین نهاد دینی زرتشتی یعنی انجمن موبدان تهران، اعتنا نکند.

از سخن این موبد می توان نتیجه گرفت که چون عملکرد داعش براساس اندیشه و عقل خودشان، درست است، راه درست را انتخاب کرده اند. طبق این سخن، نه تنها داعش بلکه تمامی جنایتکاران دنیا از قبیل صدام و هیتلر اگر با تکیه بر عقل خودشان، کارشان درست بوده، راه درست را پیموده اند! دزدها، قاچاقچیان، کلاه برداران و … که می توانند کارشان را توجیه کنند، با گردن برافراشته از کردار خود ابایی نداشته باشند! اگر زرتشتی ای تصمیم گرفت همان رفتارها را پیش گیرد، اگر به عقل خودش کار خوبیست، ایراد ندارد!

نظریه ی بالا، برای موبد سروش پور نیست بلکه وی دیدگاه بالاترین نهاد دینی زرتشتی را نقل کرده است. وی سرمقاله را اینگونه پایان می دهد:

«بر پایه اساسنامه انجمن موبدان تهران، که چندین سال پیش به عنوان تنها نهاد دینی زرتشتیان ایران تأسیس شده … در سال ۱۳۸۶ طی یک نامه به تمام نهادها و انجمن های زرتشتی به روشنی بیان کرد که آنچه به عنوان “وجر” از سوی انجمن موبدان تهران اعلام می شود حکم دینی محسوب نشده و همانگونه که از ترجمه واژه “وجر” بر می آید تنها نظر یا گفته انجمن موبدان است و هر زرتشتی با تکیه بر اندیشه خود، راه درست را انتخاب می کند.»

پدرام سروش پورپدرام سروش پور

همچنین ببینید

خجسته میستری

تفاوت روحانی مسلمان و روحانی زرتشتی / دخالت روحانیون زرتشتی در آموزه های دینی

به قلم مدیر سایت روحانی های مسلمان و زرتشتی، به حراست و ترویج دین خود …

۱۴ نظر

  1. درود
    با این سخنان نمیتوانید نام دین زرتشت و پیان رسان آن را در چشم ایرانیان تیره کنید. ننگ بر کسانی باد که با چنین تفکری در رسانه ها تلاش دارند

  2. درود به شما
    دوست گرامی دین واژه ای زرتشتی است و بر گرفته از دئنا میباشد و معنای آن وجدان است وجدان در مورد شخص است نه اجتماع داعش همانگونه که از نامش پیداست (دولت اسلامی عراق و شام)یک چالش اجتماعی میباشد و در گروه آیینی باید مورد کنکاش قرار گیرد نه دینی به عقیده بنده شما اصل را اشتباه رفتید بهتر است این پست را پاک کنید

    • مدیر سایت

      به فرض که بتونید داعش را به گونه ای توجیه کنید با نمونه های دیگر که گفتم، چه می کنید؟
      دزدی، قاچاق، کلاه برداری و…

  3. گروه داعش مسلمان هستند یا زرتشتی ؟
    و اینکه آیا یک زرتشتی دزدی و کلاهبرداری و… میکند؟

  4. با سلام ؛ و ایضا :
    از نظر یک مدل برهنه زن ، این کار ایرادی ندارد .
    خب ، بیایید همه به آیین زرتشت باشیم و خود راه را انتخاب کرده و مدل برهنه شویم . نگویید در خرده اوستا احکام حجاب است که در زمان ساسانیان نوشته شده و در صورت قبول آن ، پس باید ازدواج با محارم را هم قبول کنیم .
    همان که آقای فاطمی گفت : هیچستان .
    داعشی ها چالش اجتماعی نیستند و ریشه در سلفی گری و وهابیون دارند و آن ها به استناد به عقل خود و برداشت خود از قرآن رفتار می کنند .

  5. پییشتر گفته ام که اکثر مطالب این سایت و استدلال هایش برگرفته از مغالطات واضح و اولیه است .
    در اینجا دقت فرمایید :

    مقدمه یک :داعش بر اساس نظر فردی عمل می کند
    مقدمه دو : انجمن موبدان زرتشتیان را به عمل درست بر اساس نظر فردی فرا می خواند .
    مقدمه سه : داعش سازمانی ترورریستی است

    نتیجه : رفتار تروریستی داعش مورد تایید انجمن موبدان است…

  6. درود بر دوستان عزیز متعصب که این سایت را اداره میکنید کاش تو کشور این آزادی وجود داشت که ما به قول شما باستان گرایان هم عقاید شما رو نقد کنیم این که شما مذهبی ها آزادید ولی ما اگر حرف بزنیم محکوم به ارتداد و کشته شدن هستیم اجازه هیچ بحثی را نمیدهد در ضمن الگوی داعش سنت پیامبر و کتاب قرآن بود نه خردشان هیچ اندیشه نیکی قتل و تجاوز را نمی پذیرد اما کتاب و سنت رسول شما…..اگر امروز آزادی بود خیلی ها از اسلام برمیگشتند و به ادیان دیگر مثل زرتشت درمی آمدند دین زرتشت در دوره ساسانیان به انحراف رفت اما ما با قبول اسلام از چاله به چاه افتادیم امروزه با اندکی تحقیق میتوان فهمید که اشکالات دین شما ده ها برابر بیشتر از آیین زرتشت است

  7. سلام
    هرکس ادعا میکنه زرتشتیان دزدی وکلاهبرداری نمیکنه حاضرم مدارک کلاهبرداری یکی ازهمین زرتشتیان را ارئه کنم

  8. با سلام؛ و اما بعد:
    احتمالاً آقای سروش پور نمیدانند اصل وجود رهبری دینی یعنی اختیاراتی باید باشد و باید تعیین کنند اگر «وجر» است پس رهبری دیگر چه صیغه ایست؟ خب هر زرتشتی بنا به سلیقه خود «وجر» ارائه دهد و بگوید من و خانواده ام عمل میکنیم خسروان هم صلاح ملک خویش خود دانند.
    اگر منظور ایشان بها دادن به مقوله دموکراسی است کدام یک از اصول آیین زرتشت بر پایه دموکراسی بوده؟ بعبارتی دیگر همین انجمن موبدان تهران طی انتخابات زرتشتیان ایران ایجاد شده است؟ احکام آیین زرتشت بنا به نظر پیروان این آیین وضع شده و یا میشود؟ پاسخ منفیست، پس این در حقیقت رهبری نیست بلکه ماست مالی کردن دین است.
    آقایان به چه حقی وقتی نظرات و به اصطلاح «وجر» هایشان هیچگونه کاربرد خاصی نداشته و مشتی توصیه بیش نیست [الزام اجرایی ندارد] برای این انجمن هزینه میکنند [ولو یک ریال]؟ یقیناً عامه زرتشتیان به دریافت این هزینه ها سزاوار ترند. این از جمله دلایل آیین بی اصالت است که هیچ کارآیی نداشته و ابداً نمیتواند خود را بعنوان یک دین برای هدایت انسان نمایش دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

*

code