خانه / سایر مطالب / کتاب راه راستی / هیچ زرتشتی پژوه بی نیاز از کتاب راه راستی نیست / یادداشتی از یکی از خوانندگان کتاب راه راستی

هیچ زرتشتی پژوه بی نیاز از کتاب راه راستی نیست / یادداشتی از یکی از خوانندگان کتاب راه راستی

پذیرای دیگر دیدگاه های مثبت و منفی در باره ی کتاب «راه راستی» هستیم.
حامد شادفر
چند سال است به عنوان یک آموزگار ناچار به پاسخگویی به پرسش های دانش آموزان هستم و از جمله سؤالات آنها در مورد زرتشت و دین زرتشتی است.‌ همواره برای آگاهی از این دین ناچار بودم به کتاب های مختلف مراجعه کنم ‌و حتی برای حضور در نمایشگاه بین المللی‌کتاب به تهران سفر کنم. ‌اما خوشبختانه با چاپ کتاب «راه راستی» تألیف مدیر سایت گفتگو با زرتشتیان ‌جناب آقای فاطمی به منبعی مناسب دست یافتم و این کمبود به شایستگی جبران و کار اینجانب برای دستیابی به پاسخ پرسش ها آسان شد.
معرفی های متعدد از کتاب راه راستی در همین سایت درج شده و من نیز نکاتی دیگر می افزایم:
ـ دقت در نقل مطالب، از ویژگی های مهم کتاب است. بسیاری از نویسندگان، مضمون سخنان دیگران را نقل می کنند نه عین عبارت و برای همین است که گاهی خواننده، به صحت نقل و برداشت نویسنده، اطمینان پیدا نمی کند. اما بنای نویسنده ی کتاب «راه راستی» بر آن بوده که عین عبارت منابع مهم را بدون کم و زیاد نقل کند و اینگونه خواننده می تواند به نقل ها اعتماد کند.
ـ هرجا مطلبی از قرآن، حدیث و منابع تاریخی مهم عربی آورده، ترجمه را در متن و عبارت عربی را در پاورقی آورده است. این کار فوایدی دارد از جمله اینکه آشنایان با زبان عربی در صورت شک به ترجمه، می توانند عبارت عربی را ببینند. کسانی که بخواهند آیات و احادیث را در نرم افزارها و اینترنت بیابند، با در اختیار داشتن عبارت عربی این کار برایشان بسیار آسان خواهد شد.
ـ هیچگاه نویسنده، مطالب دیگران را به نام خود تمام نکرده است.
ـ در عین علمی بودن محتوای کتاب، نویسنده، ناآشنایان با دین زرتشتی را نیز در نظر گرفته و توضیحات لازم را برای آنان نیز ارائه کرده و کلمات نامأنوس را علاوه بر توضیح، علامت گذاری کرده است. بنابراین می توان کتاب را هم تخصصی و هم عمومی به حساب آورد.
ـ هرجا از کتابی نقل کرده مقید به دیدن خود آن کتاب بوده و اگر نقل از کتابی باواسطه بوده، نام واسطه را ذکر کرده است.
ـ دسته بندی خوب و روان بودن عبارات، کتاب را به صورت متنی خوش خوان در آورده و خواننده را سردرگم نمی کند.
ـ به نظر اینجانب هیچ زرتشتی پژوه بی نیاز از کتاب راه راستی نیست، خواه نگاه مثبت به این دین داشته باشد و خواه منفی. و هرکس در هر سطح از معلومات باشد، اگر این کتاب را نخوانده باشد، اطلاعاتش ناقص است.
ـ برای آشنایی بیشتر با محتوای کتاب، مطالعه ی فهرست کتاب را پیشنهاد می کنم.

فهرست مطالب کتاب راه راستی

شناسنامه راه راستی

تدوین: تیر ۱۳۹۶

۵۷۰

همچنین ببینید

گزارشی از کتاب راه راستی در سایت دفتر فرهنگ معلولین

در سایت دفتر فرهنگ معلولین، کتاب راه راستی اینگونه معرفی شده است: به قلم محمد …

۹ نظر

  1. البته هر مسلمانی هم مثل من و شما نیاز مبرم به خواندن کتاب بیست و سه سال علی دشتی است که نادان از دنیا نرود

    • با سلام و ایضا :
      خیانت در گزارش تاریخ (در سه جلد ، در رد کامل کتاب بیست وسه سال ) نوشته مصطفی حسینی طباطبایی .
      حــــقــــیـــقــــت را درست ببینید و انتخاب کنید .

  2. دینشاه عدن والا

    نظر این آقا یک جانبه و جانبدارانه است.سفارش میکنم بیشتر مطالعه بفرماییدزرتشت یگانه فلسفه و تز ایرانیست که مال خودمان است و در قرن ۲۱ نیز بخوبی کار میکند.بروید درباره ساموئل لنگ و نئوزرتشتی های غربی بخوانید که چگونه شیفته فلسفه ما شده ند و میشوند.همین سفیر کبیر آلمان چند وقت پیش در سدره پوشی در تهران شخصا حاضر گردید.شیفته زرتشت است.

  3. عجب استدلالی !
    مثل اینه که بگن هیچ اسلام پژوهی بی نیاز از کتاب آیات شیطانی نوشته سلمان رشدی نیست ….

    • مهمان به خانه آمده بود. پدر به فرزندش گفت: خیار برای مهمان بیار. فرزند گفت: خیارشور داریم. پدر گفت: خیار خیاره فرقی نداره
      سامان خان!
      نگو کتاب کتابه. راه راستی کجا آیات شیطانی کجا؟!
      این یکی شیر است اندر بادیه
      وان یکی شیر است اندر بادیه
      این یکی شیر است آدم می خورد
      وان یکی شیر است آدم می خورد
      قیاس مع الفارق کردید

  4. من نیز موافق ام که تحقیق در باره ادیان مهم است.خواندن تاریخ طبری و عایشه بعد از اسلام را به همه ایرانیان مسلمان توصیه میکنم.همچنین دیدی نو از دینی کهن را به زرتشتی ها و فلسته ایران باستان از سیلیستر

  5. خود آقای فاطمی معتقد هستند مطالب کتابشون در حد بحث های کلامی و فلسفی نیست به نظر من این کتاب عامیانه و پوپولیستی نوشته شده . اما در مورد تعریفهای دوست ایشون از کتابشون :
    “ـ هیچگاه نویسنده، مطالب دیگران را به نام خود تمام نکرده است.” دقیقا درسته برعکس ایشون در جای جای این سایت مطالب خودشون را به نام دیگران منتشر کرده اند .د
    “در عین علمی بودن محتوای کتاب، نویسنده، ناآشنایان با دین زرتشتی را نیز در نظر گرفته و توضیحات لازم را برای آنان نیز ارائه کرده”
    – اینکه ی کسی یک کتاب انتقادی در موردی بنویسه برای کسانی که با اصل موضوع مورد نقد آشنا نیستند با اصول نقد علمی مخالفت آشکار دارد . مگر می شود ما در یک کتاب هم موضوع را طرح کنیم و هم از آن انتقاد کنیم !!!!! نتیجه چنین نقدی !!!!! از ابتدا مشخص است . به نظر می رسد نویسنده کتاب را برای ارایه در میان محافل مذهبی و حوزوی تالیف کرده که قاعدتا از مبانی دین زرتشتی اطلاع زیادی ندارند .
    – اینکه دیدگاه ایشون در تالیف این کتاب چقدر انتقاد ی است به راحتی مشخص می شود . بنده حاضرم مطالب این کتاب را نقد کنم . اگر ایشان مدعی نگرش مستند و منطقی و علمی به موضوع هستند می توانند انتقادات صورت گرفته به مطالب کتابشون و پاسخ آنها را در چاپ بعدی ارایه بدهند و اگر این گونه عمل نکردند باید گفت که ایشان در ادعاشون صادق نیستند و قصد آگاهی دادن ندارند بلکه هدقشون تبلیغ متعصبانه عقاید خوشونه . به عنوان شروع بنده آمادگی دارم هر فصل این کتاب رو در یک مقاله نقد کنم .

    • مدیر سایت

      همیشه برای انعکاس انتقادهای کتاب در این سایت اعلام آمادگی کرده اما بشرطی که به دور از طولانی نویسی و حاشیه رفتن باشه

    • آنجا که گفت :
      « دقیقا درسته برعکس ایشون در جای جای این سایت مطالب خودشون را به نام دیگران منتشر کرده اند »
      دلیل ؟ سند ؟ چرا بدون دلیل حرف میزنید ؟ چه من و چه آقای شادفر به عنوان کسانی که این کتاب را خواندیم میگوییم که هیچ کجا آقای فاطمی این چنین کاری نکرده است . اما یک دلیل میتوانی بر ادعایت بیاوری ؟ سند ما کتاب راه راستی است . و لابد میدانی مدعی باید دلیل بیاورد ، کجاست دلیلتان ؟ .

      آنجا که گفت :
      « اینکه ی کسی یک کتاب انتقادی در موردی بنویسه برای کسانی که با اصل موضوع مورد نقد آشنا نیستند »
      شما یک کتاب بنویس و آنقدر از زرتشتیان تعریف و تمجید کن که حساب نداشته باشد . مگر کسی جلویتان را گرفته است ؟ . شما هم بنویس .

      آنجا که گفت :
      « به نظر می رسد نویسنده کتاب را برای ارایه در میان محافل مذهبی و حوزوی تالیف کرده که قاعدتا از مبانی دین زرتشتی اطلاع زیادی ندارند . »
      ببینیم چه کسی از آیین زرتشت اطلاع ندارد :
      ۱ : نمیدانست که قرار دادن جسد مرده در دخمه فرمان وندیداد است .
      ۲ : نمیدانست که مری بویس توحید گاتها را قبول ندارد .
      ۳ : نمیدانست که دینکرد عقاید زرتشتیان ساسانی است و گفته پروفسور کریستین سن را در این باره نمیدانست .
      ۴ : تحریف گاتها را هم نمیدانست [ نامبرده چند بار در همین سایت از من سند دال بر تحریف گاتها به گواهی دکتر پورداود میخواست که من هم ارائه نکردم ، اما نمیدانم بالأخره فهمید یا نه ] .
      ۵ : نمیدانست که برای ترجمه متون اوستای قدیم باید از متون هندو استفاده کرد و نه پهلوی .
      ۶ : نمیدانست که جیمس دارمستتر در شرح خود بر وندیداد یک کلمه هم راجع به وجود یا وجود نداشتن زرتشت حرف نزده است .

      حال ، چه کسی از مبانی ایین زرتشت اطلاع ندارد ؟ .

      آنجا که گفت :
      « بنده حاضرم مطالب این کتاب را نقد کنم . »
      تاریخ کامنت شما چه وقت است ؟ بهمن ۱۳۹۶ ، الآن چه وقت است ؟ تیرماه ۱۳۹۷ :
      کجاست نقدتان ؟ کجاست مقاله تان ؟ کجاست ؟ بزرگان زرتشتی هم که یقینا این کتاب را خوانده اند نتوانستند ردی بر آن بنویسندو انتقادی درست و مستدل هم بر این کتاب کسی نکرده است . آنوقت شما که حتی با نام واقعی تان هم ظاهر نمیشوید میخواهید نقد هم بکنید ؟ مشکلی نیست اما این چند ماه پس کو نقدتان ؟ کجاست نقدتان ؟ .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

*

code