خانه / شخصیت ها / اهل بیت(ع) / امام حسین(ع) / بازنمایی و بازشناسی دانشنامه امام حسین (ع) + عکس

بازنمایی و بازشناسی دانشنامه امام حسین (ع) + عکس

گزارش نشست بازنمایی و بازشناسی دانشنامه امام حسین(ع) در خبرگزاری ایسنا:

فاطمی: تکیه بر منابع معتبر از خط قرمزهای ما بوده است

سرویس: معارف و حقوق – دین و اندیشه

سرای اهل قلم ـ معرفی دانشنامه امام حسین (ع)وی افزود: ویژگی چهارم این اثر اعتبار سنجی آن است. این گونه نبوده است که هر مطلبی که وجود داشته از دم در این دانشنامه آورده شود. از این رهگذر باعث شده تا بسیاری از تحریفات شناخته شود.

فاطمی با بیان اینکه گزیده نگاری ویژگی دیگر این دانشنامه است خاطرنشان کرد: اگر قضیه‌ای در متون کهن چندین بار آمده باشد ما متن بهتر را انتخاب کرده و در دانشنامه آورده‌ایم و به بقیه متون ارجاع داده شده است. همچنین کلیه متون ترجمه شده در این دانشنامه به همراه متون عربی با اعراب آورده شده است و بسیاری از مشکلات را حل کرده است. در این کتاب به خیلی از شبهه‌هایی که در تاریخ عاشورا مطرح می‌شود پاسخ داده شده است. همچنین این دانشنامه تنها به منابع شیعی اکتفا نکرده و منابع اهل سنت را هم مدنظر قرار داده است.

به گزارش ایسنا فاطمی با بیان اینکه این دانشنامه تنها به امام حسین نپرداخته است و جریانات پیرامون امام همچون عزاداری‌ها یا بحث بارگاه امام حسین مورد توجه قرار گرفته شده است تاکید کرد: در پاورقی دانشنامه، کتاب ، اشخاص، مکان‌ها و کلمات دشوار آورده شده است. همچنین ۵ نقشه خیلی دقیق دارد که مسیر کاروان امام حسین و شهر کوفه را تعیین کرده است.

وی ویژگی دیگر این دانشنامه را جمع بندی و تحلیل اخبار دانست و اظهار داشت: اخبار و روایت‌های تاریخی متعارض به گونه‌ای در دانشنامه جمع شده‌اند و مورد تحلیل قرار گرفته‌اند. آخرین ویژگی مهم این اثر نیز این است که کتاب بسیار خوش‌خوان و آسان‌یاب است. این نکته نیز مهم است که این اثر هنگامی که در سال ۸۸ به چاپ رسید آن را کنار نگذاشته و مدام در حال اصلاح آن بودند.

به گزارش ایسنا در این نشست سید محمود طباطبایی از همکاران و مولفان این کتاب با اشاره به اینکه دانشنامه امام حسین در ابتدا قرار نبود که در ۱۶ جلد تدوین شود گفت: ما می‌خواستیم در دانشنامه‌ای با عنوان میزان الحکمه از آیت الله محمدی ری‌شهری ذیل عنوان امامت این موضوع را کار کنیم. اما به این نتیجه رسیدیم که کار ناقص است و در شان امام حسین نیست.

وی افزود: ما کتاب‌های مهم تاریخی را در کنار کتاب‌های جامعی چون بحار الانوار مورد بررسی قرار داده و متون مربوط به عاشورا با تنظیم جدید در دانشنامه قرار گرفتند.

سرای اهل قلم ـ معرفی دانشنامه امام حسین (ع)

طباطبایی با بیان اینکه دانشنامه امام حسین یک مجموعه متن محور است اظهار داشت: ما متون را مستقیما از منابع تاریخی گرفته‌ایم و در کنار آن توضیحات و نقدهایی را آماده کرده‌ایم. تکیه بر منابع معتبر از خط قرمزهای ما بوده است و ما از منابع تاریخی پس از قرن نهم استفاده نکرده‌ایم.

وی با بیان اینکه استفاده از منابع تاریخی پیش از قرن نهم هجری به این معنا نیست که آن کتب همه خالی از اشتباه بوده باشند افزود: خیلی وقت‌ها متون منابع کهن در تعارض با برخی وقایع و برخی موضوعات دیگر بوده‌اند که ما نیز آن‌ها را مورد تحلیل قرار داده‌ایم. از قرن ۱۰ تا عصر حاضر که منابع مربوط به عاشورا به عنوان منابع متاخر و ضعیف‌تر شناخته می‌شوند نیز به این معنا نیست که تمام اطلاعات آن‌ها غلط است اما اگر منابع متاخر در آن مطالبی به صورت منفرد آمده باشد که در متون کهن نبوده قابل اتکا نیستند.

به گزارش ایسنا دانشنامه امام حسین در ۱۴ جلد زیر نظر آیت‌الله محمد محمدی ری‌شهری در سال ۸۸ به چاپ رسید و پس از آن نیز دو جلد دیگر به آن اضافه شدند. همچنین ترجمه آن نیز به عربی در ۱۲ جلد منتشر شده است.

انتهای پیام

سرای اهل قلم ـ معرفی دانشنامه امام حسین (ع)سرای اهل قلم ـ معرفی دانشنامه امام حسین (ع)سرای اهل قلم ـ معرفی دانشنامه امام حسین (ع)سرای اهل قلم ـ معرفی دانشنامه امام حسین (ع)سرای اهل قلم ـ معرفی دانشنامه امام حسین (ع)سرای اهل قلم ـ معرفی دانشنامه امام حسین (ع)سرای اهل قلم ـ معرفی دانشنامه امام حسین (ع)سرای اهل قلم ـ معرفی دانشنامه امام حسین (ع)سرای اهل قلم ـ معرفی دانشنامه امام حسین (ع)سرای اهل قلم ـ معرفی دانشنامه امام حسین (ع)سرای اهل قلم ـ معرفی دانشنامه امام حسین (ع)سرای اهل قلم ـ معرفی دانشنامه امام حسین (ع)سرای اهل قلم ـ معرفی دانشنامه امام حسین (ع)سرای اهل قلم ـ معرفی دانشنامه امام حسین (ع)سرای اهل قلم ـ معرفی دانشنامه امام حسین (ع)سرای اهل قلم ـ معرفی دانشنامه امام حسین (ع)سرای اهل قلم ـ معرفی دانشنامه امام حسین (ع)

همچنین ببینید

آینه پژوهش

لغزش ها در تاریخ بارگاه سیدالشهدا(ع)

مقاله ای از اینجانب در مجله ی مجله آینه پژوهش، شماره ۹۶، بهمن و اسفند …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

*

code