خانه / شخصیت ها / اهل بیت(ع) / امام حسین(ع) / بازنمایی و بازشناسی دانشنامه امام حسین (ع) و آثار پیرامونی
سرای اهل قلم ـ معرفی دانشنامه امام حسین (ع)

بازنمایی و بازشناسی دانشنامه امام حسین (ع) و آثار پیرامونی

گزارش مختصر خبرگزاری کتاب ایران از نشست «بازنمایی و بازشناسی دانشنامه امام حسین (ع) و آثار پیرامونی» در سرای اهل قلم با حضور اینجانب و حجت الاسلام سید محمود طباطبایی نژاد و دکتر مهدی آشتیانی:

فاطمی: «دانشنامه امام حسین (ع)» به شبهات تاریخی عاشورا پاسخ داده است/ بهره‌گیری از منابع خبری قابل اتکا در دانشنامه

تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۷ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۰۹:۱۵
سید حسن فاطمی، عاشورا‌پژوه در نشست «بازنمایی و بازشناسی دانشنامه امام حسین (ع) و آثار پیرامونی» گفت: ««دانشنامه امام حسین (ع)» به بسیاری از شبهات تاریخی پاسخ داده است.» حجت‌االاسلام سید محمود طباطبایی‌نژاد نیز اظهار کرد: محققان در تالیف این دانشنامه از منابع خبری قابل اتکا استفاده کرده‌اند.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا)، نشست «بازنمایی و بازشناسی دانشنامه امام حسین (ع) و آثار پیرامونی» (یکشنبه، ۲۶ مهرماه) با حضور حجت‌الاسلام سید محمود طباطبایی‌نژاد، یکی از مولفان و ناظران «دانشنامه امام حسین (ع)»، سید حسن فاطمی، عاشورا‌پژوه و مهدی آشتیانی به عنوان دبیر نشست در سرای اهل قلم موسسه خانه کتاب برگزار شد.

جمع‌آوری اخبار متعارض در دانشنامه
فاطمی گفت: «دانشنامه امام حسین (ع)» از جمله دانشنامه‌ها و کتاب‌هایی است که توانسته به خوبی به شبهات تاریخی درباره واقعه کربلا پاسخ دهد. مولفان در تهیه و تدوین این دانشنامه، علاوه بر مراجعه به اسناد و منابع شیعی از منابع اهل سنت نیز استفاده کرده و در پاورقی، اصطلاحات و واژه‌های سخت را توضیح داده‌اند. مولفان «دانشنامه امام حسین (ع)» اخبار متعارض درباره واقعه کربلا و زندگی امام حسین (ع) را نیز در این کتاب جمع‌آوری کرده‌اند.

 

این عاشورا‌پژوه با بیان این‌که کتاب حاضر، خوش‌خوان بوده و آسان‌یاب است، اظهار کرد: این دانشنامه نخستین‌بار در سال ۱۳۸۸ و در ۱۴ جلد منتشر شد. این دانشنامه منبع بسیار خوبی برای انتشار کتاب‌های پیرامونی دیگر با موضوع امام حسین (ع) و زندگی ایشان بوده است، که از آن میان می‌توان به کتاب‌های «گزیده دانشنامه امام حسین (ع)»، «شهادت‌نامه امام حسین (ع)»، که به فارسی و عربی منتشر شده است، اشاره کرد.

فاطمی، با تاکید بر این‌که «دائره‌المعارف امام حسین (ع)» نیز از جمله کتاب‌هایی است که تالیف آن باید در دستور کار قرار بگیرد، گفت: امام حسین (ع)، زندگی و شهادت وی از جایگاه خاصی در بین مردم برخوردار است. در سخنرانی‌ها و روضه‌خوانی‌ها از حضرت سید‌الشهدا (ع)، نام برده می‌شود، اما متاسفانه عاشورا‌پژوه متخصصی تربیت نشده است که درباره این واقعه نگاه درست و به دور از باورهای غلط داشته باشد. متاسفانه در حوزه‌های علمیه، درس «عاشورا‌پژوهی» به طلبه‌ها ارائه نمی‌شود و این نقص نتیجه‌ای جز تحریف درباره واقعه کربلا ندارد، همچنین نظارت بر چاپ آثار عاشورایی از جمله رویکردهای مهم در جلوگیری از چاپ آثار کم‌اهمیت و دارای تحریف است.

تدوین دانشنامه براساس روایتی موضوعی
حجت‌الاسلام سید محمود طباطبایی‌نژاد، یکی از مولفان و ناظران تالیف و تهیه «دانشنامه امام حسین (ع)» در این نشست با اشاره به قابل اتکار بودن منابع خبری استفاده شده در این دانشنامه گفت: تمامی متون کهن که تا قرن نهم هجری قمری، درباره زندگی امام حسین (ع) و واقعه کربلا تالیف شده بود، از نظر محققان این دانشنامه گذشته است.

وی ادامه داد: برای رعایت شکل موضوعی دانشنامه، متون به دست آمده را تقطیع کردیم. این تقطیع از حرکت امام حسین (ع) از مدینه به مکه و تا آخرین لحظه‌های شهادت وی است. تقطیع صورت گرفته به خواننده کمک می‌کند تا براساس موضوع مورد نیاز خود به دانشنامه مراجعه کند. جلد چهاردهم این دانشنامه حاوی این تقطیع‌ها و ۶ مقتل مستقل است که یکجا و پیوسته نقل شده است.

طباطبایی‌نژاد، در ادامه نشست «بازنمایی و بازشناسی دانشنامه امام حسین (ع) و آثار پیرامونی» اظهار کرد: در برخی متون قدیمی، مانند «مقتل خوارزمی» به تیرباران دشمن علیه یاران امام حسین (ع)، اشاره شده است. بنا به آنچه در این مقتل آمده است، ۵۰ نفر از یاران امام حسین (ع) در این تیرباران به شهادت رسیدند. منابع تاریخی مهم‌تری مانند «تاریخ طبری» نشان می‌دهد، هیچ‌کس در تیرباران به شهادت نرسیده است. اگر دشمن می‌توانست در این تیرباران ۵۰ نفر را به شهادت برساند، بخش عظیمی از یاران ایشان به شهادت می‌رسیدند اما جنگ تا ظهر عاشورا ادامه یافته است.

«دانشنامه فاطمی (س)» منتشر می‌شود
مهدی آشتیانی، دبیر نشست «بازنمایی و بازشناسی دانشنامه امام حسین (ع) و آثار پیرامونی» در سخنان کوتاهی به معرفی «دانشنامه امام حسین (ع)» پرداخت و گفت: مولف اصلی این دانشنامه آیت‌الله محمد محمدی ری‌شهری است و موسسه فرهنگی دارالحدیث آن را به چاپ رسانده است. این دانشنامه بخش‌های مختلفی دارد. زندگی خانوادگی امام حسین (ع)، فضلیت‌ها و ویژگی‌های این امام همام (ع)، دلایل امامت امام حسین (ع)، ایام زندگی حضرت امام حسین (ع) از شهادت پدر تا عاشورا از جمله بخش‌هایی است که به صورت مستقل در کتاب آمده است.

وی اظهار کرد: مجموعه «دانشنامه فاطمی (س)» و «دانشنامه قرآن و حدیث» نیز در آینده نزدیک از سوی موسسه فرهنگی دارالحدیث منتشر می‌شود.

علاقه‌مندان می‌توانند بخش نخست گزارش نشست ««بازنمایی و بازشناسی دانشنامه امام حسین (ع) و آثار پیرامونی» را اینجـــــــــــــا بخوانند.

همچنین ببینید

عطار نیشابوری

مدح امام حسین(ع) از زبان عطار نیشابوری

فرید الدین عطّار نیشابوری (درگذشت ۶۱۸ ق) در ابیات زیر، امام حسین(ع) اینگونه ستوده است: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

*

code