خانه / ایران / اسلام و ایران / کتابسوزی / دکتر مزداپور: جامعه ی ایران هرگز نوشتاری نبوده / سوزانده شدن کتاب های ایرانیان به دست مسلمانان

دکتر مزداپور: جامعه ی ایران هرگز نوشتاری نبوده / سوزانده شدن کتاب های ایرانیان به دست مسلمانان

به قلم مدیر سایت
یکی از ادعاهای پر سروصدا از سوی ایران پرست ها، سوزانده شدن کتاب های علمی ارزشمند! متعلق به ایران باستان به دست مسلمانان فاتح است. نشریه ی زرتشتی فروهر در شماره ۴۷۶ (مرداد و شهریور ۱۳۹۶) از پژوهشگر برجسته ی زرتشتی دکتر کتایون مزداپور اینگونه نقل می کند: «جامعه ایران هرگز نوشتاری نبوده».

این سخن قدری اغراق آمیز به نظر می رسد. گویا منظور ایشان این بوده که کتاب و نوشتن به قدری کم بوده که به چشم نمی آمده. با این حساب چگونه می توان ادعا کرد که پیش از اسلام در ایران کتابخانه های بزرگی وجود داشته و مسلمانان فاتح، آنها را نابود کرده اند؟!
به راستی جامعه ای که اهل نوشتن و کتاب نیست، چقدر می تواند پیشرفت علمی داشته باشد؟ جامعه ی دور از کتاب، دور از دانش های مهم است.

فروهر ش 476

نشریه فروهر، ش ۴۷۶ ـ مرداد و شهریور ۱۳۹۶

دی ۱۳۹۶

همچنین ببینید

فروش زن در ایران باستان

به قلم مدیر سایت دکتر کتایون مزداپور از محققان پرتلاش زرتشتی است که تاکنون کتاب …

۴ نظر

  1. با سلام ؛ جناب مدیر سایت ، خوب است در این باره نیز تحقیق کنید که عده ای از زرتشتی ها با استناد به اوستا ، اهورا مزدا را فرزند زروان می نامیدند . زروان ◄ اهورا مزدا ◄ دختر و پسر اهورا مزدا و زروان ◄ اهریمن یــــا :
    اهورا مزدا ◄ دختر و پسرش و اهریمن (به تنهایی) . پس زروان چه ؟ .
    … و از طرفی طبقه ای پیدا میشوند که با استناد به برخی از تعبیرات اوستا خود اورمزدا و همچنین اهرمن را مخلوق موجودی دیگر به نام «زروان» (دهر ، زمان لایتناهی) می دانند و چنین افسانه ای میسازنند :
    زروان خدای اصیل قدیم ، قربانیها کرد شاید فرزندی بیاید و او را اوهر مزد بنامد. بعد از هزار سال قربانی دادن از مؤثرترین قربانیهای خود به شک افتاد. عاقبت دو پسر در بطن او موجود شدند . یکی اوهر مزد که قربانی ها به نام او کرده بود . دیگر اهریمن که زاده شک و تردید او بود . زروان و عده پادشاهی عالم را به کسی داد که اول به حضور او بیاید. پس اهریمن پیکر پدر خویش را بشکافت و در مقابل او ظاهر شد . زروان پرسید تو کیستی ؟ اهریمن در پاسخ گفت : منم پسر تو . زروان گفت : پسر من معطر و نورانی است و تو متعفن و ظلمانی هستی . در این اثنا اوهر مزد با پیکری معطر و نورانی پدیدار شد. زروان او را به فرزندی شناخت و به او گفت : تا امروز من از برای تو قربانی کرده ام و از این پس تو باید برای من قربانی کنی .
    خدمات متقابل اسلام و ایران ، ص ۱۹۰
    ایران در زمان ساسانیان ، ص ۱۷۳
    تاریخ ایران باستان ، تألیف مرحوم مشیرالدوله ، چاپ جیبی ، ج۶ ، ص ۱۵۲۴ با اندکی اختلاف در جزئیات .
    فرق اسلام هرچقدر اختلاف داشته باشند ، در توحید اختلاف ندارند اما زرتشتیان در همه چیز و همه کس اختلاف دارند.

  2. این دعاوی شاذ با چه سندی ارایه می شود ؟
    اخیرا کتاب با نام «توحید افعالی از نگاه مذاهب و فرق اسلامی» نوشتع حسن ترکاشوند منتشر شده که موضوع این کتاب اختلافات مسلمانان در موضومع توحید است .
    جالب است که فرقه وهابیت حتی در تعریف توحید با بقیه فرق اختلاف دارد و در حالیکه همه فرق بر اساس قرآن توحید را در سه بخش ذاتی ، صفاتی و افعالی دسته بندی می کنند ایشان توحید ربوبی و عبادی را در کنار توحید ذاتی دسته بندی کرده اند .
    از طرف دیگر بخش مهم دسته بندی های کلامی تاریخ اسلام بر سر موضوع توحید بوده . اشاعره خداوند را خالق بی واسطه می دانند و معتزله معتقد بودند خداوند به واسطه علل و عوامل و اشیا خلق می کند . بخش بزرگی از معتزله از این هم فراتر رفته و خداوند را منحصرا در حدوث اشیا خالق دانستند و معتقد بودند موجودات در بقا نیازمند خالق نیستند . مراجعه کنید به قضا و قدر ص۳۴ امام فخر رازی : “معتزله در حدوث افعال به استقلال موجودات قایل اند ”
    و شیخ طوسی از فقهای امامیه نیز قایل به همین نظر است :
    ما مى‌گوییم آنچه مقدور ماست [قدرت ما به آن تعلق گرفته است]، جایز نیست که مقدور خداوند نیز باشد .
    نکته جالب این است که معتزله برای اثبات عدل خداوند و اینکه ساحت قدسی از شرور و قبایح عاری است این نظر را مطرح کردند لذا به معتزله اهل عدل هم گفته اند . از قضا این دیدگاه همین دیدگاه امروزی زرتشتیان است لذا معتزله قایل به توحید افعالی نیستند ( این نظر اکثر حکمای اشاعره در باب ایشان است از جمله امام فخر راری )

    اما از این جالب تر دیدگاه ملاصدرا در باب معتزله است : ملاصدرا می گوید که ثنوی ها قایل به دو فاعل هستند یکی برای خوبی دیگری برای بدی ، او مذهب معتزله را شنیع تر از ثنویت و بت پرستی می داند ( دقیقا کلمه اشنع را به کار برده ) چرا که معتقد است اگر انها یک شریک برای خدا متصور شده اند ولی معتزله به تعداد انسانها و موجودات خالق و شریک برای خدا متصور شده اند .

    البته بنده عقیده معتزله را صحیح تر می دانم و معتقدم خداوند با خلق ابتدایی موجودات و روابط علت و معلولی با تفویض اختیار خلق کماکان یگانه پروردگار ستودنی و مبدا همه چیز است .

    • اینجاست که باید گفت یا من به فارسی روان سخن نگفتم یا مدیوماه با فارسی روان آشنایی ندارد :
      ما گفتیم که در آیین زرتشت اختلاف را در پدر و رقیب داشتن اهورامزدا میتوان دید و آنوقت این فرد آمده و معتزله و وهابیون را پیش کشیده است !!! نمیدانم شاید برای کس دیگری این کامنت را گذاشته است .

      کدام یک از وهابیون – معتزله و یا هریک از فرق اسلامی برای خدا پدر قائل شده اند و کدام یک رقیب ؟ اختلاف بین زروان و اهریمن و اهورامزدا را کدام یک از فرق اسلامی دارند ؟ کدام یک ؟ آنوقت اینها را به زرتشتیانی ربط داده اید که کلا پدر داشتن خدا را و رقیب داشتن را از یک طرف و در دیدگاه برخی دیگر بی پدر و رقیب بودن خدا را میتوان دید ؟ .

      گفته فوق ، معنای قیاس مع الفارغ بود .

      آیا کسی میداند چرا باستان ستایان اینطور بحث را به انحراف میکشند و تا این حد تحریف میکنند ؟ .

  3. از کتاب دو قرن سکوت صفحه ۱۰۷ :

    از همه قراین پیداست که در حمله عرب بسیاری از کتابهای ایرانیان از میان
    رفته است. گفته اند که وقتی سعد بن ابی وقاص بر مدائن دست یافت در آنجا کتابهای
    بسیار دید. نامه به عمر بن خطاب نوشت و در باب این کتابها دستوری خواست.
    عمر در پاسخ نوشت که آن همه را به آب افکن که اگر آنچه در آن کتابها هست سبب
    راهنمایی است خدا برای ما قرآن فرستاده است که از آنها راه نماینده تر است
    و اگردر آن کتابها جز مایه گمراهی نیست خدا ما را از شر آنها در امان داشته است.
    ازین سبب آن همه کتابها را در آب یا آتش افکندند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

*

code