همه ی مطالب به ترتیب
خانه / احکام / احکام اسلامی / زن مسلمان / ممنوعیت زن حائض از نماز و توهین به او
ممنوعیت زن حائض از نماز و توهین به او

ممنوعیت زن حائض از نماز و توهین به او

رویا:
من ی سوال دارم چرا نماز در سخترین شرایط جسمی حتی به صورت دراز کشیده هم واجبه ولی زن درقاعدگی (در ایام حیض) نباید نماز بخونه… نباید مسجد بره دستش نباید به قران بخوره و…………. آیا این توهینی به زن نیست؟؟؟؟؟

جواب:
مردان نیز در حال جنابت نباید نماز بخوانند، به مسجد بروند و دست به قرآن بگذارند. چرا این را به حساب توهین به مرد نمی گذارید اما آن را توهین به زن می شمارید؟!
مردها نیز همین محدودیت ها را دارند با این تفاوت که حالت جنابت زود تمام می شود اما حیض ادامه دار است.
این ممنوعیت ها به خاطر نوعی آلودگی باطنی است و ربطی به توهین و تکریم ندارد.
حدس می زنم اگر قضیه به عکس بود و مردها قرار بود ماهی چند روز نماز نخوانند اما زنها همیشه نماز می خواندند، باز هم شما ایراد می گرفتید که: چرا مردها ماهی چند روز از نماز معافند اما زنها سال به دوازده ماه هیچ تعطیلی ندارند؟ آیا این توهینی به زن نیست؟؟؟؟؟

شهریور ۱۳۹۴

۱۷ نظر

  1. اون پاراگراف آخر رو عالی اومدید.

  2. آخه مگه مجبورین به همه چی جواب بدین ………..اولا که فلسفه نماز همواره به یاد خدا بودنه …..خب حالا شما زنو برای مدتی از این کار محروم می کنی بعد هم اسمشو میذاری ناقص الایمان ……تو رو خدا این حرفا دیگه خریدار نداره ینی چی زن حائض آلودگی باطنی داره ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟شما هنوز اینو توضیح ندادین ……..خب حالا شما میگی خدا این تکلیف رو برای مدتی از رو دوش زن برداشته ……خیلی خوب پس دست نزدن به قران ومسجد نرفتن واسه چیه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟

    • یک فلسفه نماز به یاد خدا بودن با روشی خاصه. به فرض صحت این روایت، چرا نشه گفت ناقص الایمان مثلا اگر شما اجازه ندادی کسی آب بخوره آیا نمی تونی بگی او تشنه است؟ آلودگی باطن مثل این میمونه که وقتی کسی مالی رو از راه حرام بدست میاره میگیم: او پول نجس داره. این نجاست یعنی آلودگی باطنی. ممنوعیت دست نزدن حائض و جنب به قرآن و نرفتن به مسجد برای رعایت حرمت این دو است. با این حکم به مسلمانان حرمت این دو نشون داده میشه

  3. سوال درباره اصل این حکم

    در قرآن ممنوعیت صریحی بر این نیست که زن حائض نباید نماز بخواند وجود ندارد
    نمیدانم احادیثی که به استناد آن چنین حکمی شده روایاتی متواتر هست؟
    وآیا تمام افراد موجود در سند این احادیث صد درصد ثقه شناخته شده اند

  4. راه های بهتری هم برای نشان دادن قداست قران بود من نمی فهمم خداکه خودش زنو این طوری خلق کردها اونو در ایام حیض الوده می دونه یا مثلا به صدای خر که خودش خلق کرده میگه انکر الاصوات درمورد اون ناقص الایمان هم ی سوال اگه زنی بخواد ایمانش کامل بشه باید چی کار کنه ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

    • چه ربطی به قداست قرآن داره؟ ادامه ی حرف شما مثل این میمونه که بگید: خدایی که خون را آفریده چرا نجس معرفی کرده و خوردنش رو حرام کرده.

      اما توجه کنید که نظام آفرینش اقتضا میکنه که چیزیآلوده به میکروب باشه …

      در مورد سوال شما قبلا هم گفتم که قوانین جامعه شناسی و روانشناسی صددرصد نیست و در خیلی موارد می توان خلاف آنها را پدید آورد مثلا اگر گفته بشه مردها با یک دست چهل کیلو را بلند می کنند، به این معنا نیست که خلاف آن اتفاق نمی افته و به این معنا نیست که آن کسی که چهل کیلو را بلند میکنه راهی برای بلند کردن هفتاد کیلو را نداره بلکه با زحمت بیشتر و تمرین می تونه به این موقعیت برسه اما کم هستند مردانی که این همتو داشته باشن

      در مورد زنها هم با زحمت بیشتر می توانند به آن مقام معنوی برسند(اگر سند این حدیث درست باشه) چنانکه بزرگانی مثل حضرت فاطمه و حضرت خدیجه را داریم

  5. اقای فاطمی عزیز با این منطق شما همه جیز اثبات می شود مثلا من می گویم اعراب جاهل تر از ایرانی ها وپست تر از ان ها هستند شما هر ج مثال نقض بیاوری من بگوییم این استثنا است بعد شما بگویی اصل مدرک من جیست من هم بگویم این ک معلوم است مدرک نمی خواهد بدیهی است
    خب بس من با همین شیوه شما ناقص العقل بودن مردا می توانم ثابت کنم برتری زرتشت به اسلام برتری سفید ب سیاه و………کمی منطق بد نیست مدیر عزیز …….

  6. با سلام وعرض ادب خدمت استاد فاطمی عزیز وبزرگوار که خیلی چیزا رو در همین سایتش بهم آموخت،نمیدونم چطور بگم که ایشون خیلی با مطالبش بهم کمک کرده….،
    استاد فاطمی واقعا سعه صدر شما ستودنیه،ایشالا همیشه پایدار باشید.

    ــــــــــ با کسب اجازه از استاد فاطمی درباره سوال خانم رویا عرض کنم که،پاسخ شما ودلیل وسبب این امر تویه قرآن اومده
    آیه ۲۲۲ سوره بقره ترجمه استاد فولادوند:
    <>

    سرکار خانم توجه کنید خداوند در جواب این سوال می فرماید این “رنجی است”،نه اینکه گفته بشه مریضی یا اتفاق بد یا چیزی دیگه.
    عقل کم و زمینی من میگه خدا به سبب این اتفاق(که اتفاقا امری حیاتی است)برای خانم ها این رنج را از هر عبادتی بزرگ تر و والا تر دونسته،
    درباره نماز خواندن” در سخترین شرایط جسمی حتی به صورت دراز کشیده هم واجبه ولی زن درقاعدگی (در ایام حیض) نباید نماز بخون”هم بنظر من می تونیم از استدلال برگشتی ریاضی بهره بگیریم،همانطور که مریض(که مدت خاصی برای مریض ماندن ندارد ) نباید روزه بگیرد(پزشک با توجه به سلامتی اینوخواهد گفت) وحتی روه گرفتنش گناه هست،پس خانم ها به سبب این رنج(که همه می دونیم چقدر ثواب هست تا آنجا که بهشت با آن بزرگی زیر پای مادران است)هم روزه برایش جائز نیست،پس همانطور که روزه بی نماز امکان ندارد و روزه بعد از نماز هست،پس نماز هم واجب نیست.
    شاید شما بگید پس برای مریض هم نماز نباید باشد ولی توجه کنید این دو باهم بسیار فرق دارند وکلا در فرق هستن،و این عقل ما هست که برای درک این از “مریض شدن”کمک میگیریم،و خودتون هم می دونید که یک زن حائض به هیچ عنوان مریض نیست.

  7. در دین زرتشت هم زن در حالت حیض نمی تونه وارد عبادتگاه بشه ( وقتی می خواستم به یکی از عبادتگاه های زرتشتی برم این مطلب رو در قسمت ورودی نوشته بود) پس فقط مختص به دین اسلام نیست

    اقای فاطمی به صورت محترمانه تر هم می تونستید پاسخ بدید

  8. به نام خدا
    خطبه ۷۹ نهج البلاغه در مذمت زنان
    ومن کلامٍ له علیه السلام بعد فَراغه من حَرب الجَمَل فی ذمّ النساء :
    « مَعاشرَ الناس ، إنَّ النساءَ نَواقصُ الإیمان ، َنواقصُ الحُظوظ ، َنواقصُ العُقول ، فأمّا نُقصانُ إیمانهنّ فقُعودُهنَّ عن الصلاه والصیام فی أیّام حَیضهنّ ، وأمّا نُقصانُ عُقولهنّ فشهادهُ امرأتین کشهاده الرجل الواحد ، وأمّا نقصانُ حُظوظهنّ فمَواریثُهنّ علی الأنصاف من مَواریث الرجال ، فاتّقوا شِرارَ النساء ، وکونوا من خِیارهنّ علی حَذَر ، ولا تطیعوهنّ فی المعروف حتّی لا یَطمَعنَ فی المُنکَر » (کلام ۷۹ )

    برگردان : این برگردان دقیقا برگردان فیض الاسلام ، حاج سید علینقی می باشد .

    از سخنان آن حضرت علیه السلام است که پس از خاتمه ی جنگ جمل در نکوهش زنها میفرماید : ( گویا توبیخ وسرزنش عائشه وپیروان او نیز منظور باشد )

    ای مردم ، زنها از ایمان و ارث و خِرد کم بهره هستند ، اما نقصان ایمانشان بجهت نماز نخواندن وروزه نگرفتن است در روزهای حیض ، وجهت نقصان خِردشان آن است که ( در اسلام ) گواهی دو زن بجای گواهی یکمرد است ، واز جهت نقصان نصیب وبهره هم ارث آنها نصف ارث مردان میباشد ، پس از زنهای بد پرهیز کنید ، واز خوبانشان برحذر باشید ، ودر گفتار وکردار پسندیده از آنها پیروی نکنید .

    ( پیروی نکردن از آنان در معروف « یعنی گفتار وکردار پسندیده » آنستکه اگر آن معروف یکی از واجبات باشد شما آنرا بعنوان معروف بودنش بجا آورید ، و بنمایانید که اتیان بآن به جهت اطاعت و پیروی ازآنها نیست ، واگر یکی از مستحبّات باشد بجا نیاورید ، زیرا بجا نیاوردن مستحب بعنوان پیروی نکردن از آنان مستحب است ، خلاصه در هیچ امری بگفتار وخواهش های آنان اعتنا ننمایید )

    تادرگفتار وکردار ناشایست طمع نکنند (وشما را بانجام آن وادار ننمایند )

  9. به نام خدا
    چرا اگر زن حائض بیش از هفت آیه قران را بخواند کراهت دارد؟

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد

*

code

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

طراحی سایت
طراحی سایتسئوسرویس و تعمیر کولر گازی