خانه / سایر مطالب / دین / دین مانع ترقی؟!
ادیان

دین مانع ترقی؟!

به قلم مدیر سایت
دیشب با یکی از دانشجویان تحصیلات تکمیلی در یکی از رشته های مهندسی، سخن از دین به میان آمد. چنین گفت:
امروزه من و بسیاری از دانشجویان هم سطح من معتقدیم که: اساسا دین ـ هر دینی که باشد ـ نمی گذارد کشور پیشرفت کند. این همه دم از دین می زنیم اما پیشرفتی حاصل نمی شود. در جواب گفته می شود: «هر عیب که هست از مسلمانی ماست» همه چیز را گردن خودمان می اندازیم!

جوابش را دادم اما او فقط همان حرف خود را تکرار می کرد:
ـ کجای دین گفته که پیشرفت در علومی چون هسته ای، سلول های بنیادی و … ممنوع است که شما مدعی مانع بودن دین هستی؟ کجای دین برنامه ای ترتیب داده که لازمه ی آن، عدم پیشرفت است؟ اگر عوامل خارجی و نیز کوتاهی مسئولان، اجازه ی پیشرفت نمی دهد، دین چه تقصیری دارد؟
ـ مگر همه ی کشورهایی که دین ندارند یا اگر دارند اما هرکاری را خودشان درست تشخیص دهند، انجام می دهند، پیشرفت کرده اند؟
ـ حکومت آل بویه، حکومتی دینی و شیعی بود. در آن دوره عالمان دینی ای چون ابوعلی سینا و صاحب بن عباد به مقام های بلند حکومتی از جمله مقام وزارت رسیدند (آن زمان وزارت مقامی مهم تر از الآن بود و هر پادشاه تنها یک وزیر داشت). ایران در زمان آل بویه کشوری بسیار مترقی بود. اگر دین مانع پیشرفت می شود چرا در آن دوره شاهد آن همه ترقی هستیم؟
ـ مرادم از دین ـ که من مدافع آن هستم ـ اسلام شیعی است. متأسفانه بسیاری از مبلّغان دینی، دین را به درستی معرفی نمی کنند. یعنی برخورد گزینشی با دین دارند. آن بخش را که خوششان می آید یا مستمع پسند است، بیشتر مطرح می کنند در حالی که هر آنچه را دین بیشتر روی آن پای فشرده، باید در جامعه بیشتر مطرح کرد و هر آنچه دین کمتر تأکید دارد، مبلّغان نیز کمتر بر آن تأکید کنند. مثلا این همه که روی حجاب تأکید می شود، احادیث ما خیلی کم در مورد آن سخن گفته اند اما در مورد رعایت حق الناس و پایمال نکردن حقوق مردم ـ از هر جهت که باشد ـ فراوان مورد سفارش دین است. اما در تبلیغات دینی تأکید برحجاب کمتر از تأکید بر حق الناس نیست.
ـ اگر شما به فرض در ساخت ساختمان، بتوانی اظهار نظر کنی، دلیل نمی شود که در امور دینی نیز صاحب نظر باشی و بتوانی سفت و محکم اظهار نظر کنی. همانگونه که اظهار نظر کردن در رشته های مهندسی، نیازمند اطلاعات لازم و تخصص است در دین نیز باید از تخصص لازم برخوردار بود.

مرداد ۱۳۹۵

همچنین ببینید

ادیان

«دین آبا و اجدادی» ملاک اعتبار دین؟!

به قلم مدیر سایت یکی از ابزارهای تبلیغی زرتشتیان پیروی از آبا و اجداد است …

۲۳ نظر

  1. آیا چونین مجازاتهایی باعث پیشرفت جامعه میشود؟

    سلام علیکم والرحمه الله وبرکاته :
    چند سال پیش قاضی دریکی از شهرهای ایران حکم داد که یک پسر را به جرم اراذل واوباش بودن در خیابان با لباس زنانه بگردانند
    https://www.youtube.com/watch?v=4aOr-9FZe4s
    من در این زمینه چند نکته بیان میکنم وبعد چند سوال از شما دارم لطفا به این سوالات پاسخ بدهید
    نکته اول :
    از این پرسش قصد ندارم که بگویم این حکم صادره توسط قاضی غلط بوده من فقط چند ابهام درباره این حکم دارم واین فقط پرسش است برای اینکه من آگاه بشوم ونه اظهار نظر
    نکته دوم : من با مجازات شدید افرادی که موجب سلب امنیت جامعه میشوند کاملا موافق هستم
    اما میگویم این مجازات باید بر این اصل قرآنی استوار باشد که
    یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا کُونُوا قَوَّامِینَ لِلَّـهِ شُهَدَاءَ بِالْقِسْطِ ۖ وَلَا یَجْرِمَنَّکُمْ شَنَآنُ قَوْمٍ عَلَىٰ أَلَّا تَعْدِلُوا ۚ اعْدِلُوا هُوَ أَقْرَبُ لِلتَّقْوَىٰ ۖ وَاتَّقُوا اللَّـهَ ۚ إِنَّ اللَّـهَ خَبِیرٌ بِمَا تَعْمَلُونَ ۸
    ترجمه فولادوند
    اى کسانى که ایمان آورده‌اید، براى خدا به داد برخیزید [و] به عدالت شهادت دهید، و البته نباید دشمنى گروهى شما را بر آن دارد که عدالت نکنید. عدالت کنید که آن به تقوا نزدیکتر است، و از خدا پروا دارید، که خدا به آنچه انجام مى‌دهید آگاه است
    سوال اول : همانطور که من گفتم با مجازات شدید اراذل واوباش موافقم اما به نظر من این مجازات باید با جرم تناسب داشته باشد
    اما آیا اینکه یک پسر را بر خلاف میلش وادار به پوشیدن لباس دخترانه کرد
    باعث صدمه ی روحی وروانی به این پسر نمیشود ؟
    من نمیگویم که میشود فقط سوال میکنم تا آگاه بشوم

    • مدیر سایت

      ـ من در اینجا مدافع اسلام هستم نه اشخاص و قاضیان

      ـ بخاطر نداشتن فیلترشکن نتونستم این فیلمو ببینم و قضاوت کنم که آیا درسته یا بازیه یا… اما طبق فتوای بسیاری از فقها بر مرد حرامه که لباس زنانه بپوشه. بنابراین معلوم نیست این کار قاضی ـ برفرض صحت خبر ـ موافق موازین اسلامی بوده

      ـ اگر بخواهیم بگیم که این تنبیه در روحیه ی او اثر بد میذاره، زندان هم اثر بد داره و هر مجازات دیگر

      ـ ما نمی دونیم آن مجرم ، چه روحیه ای داشته و تخلف او تا چه اندازه بوده. . شاید بهترین راه برای کنترل او همین بوده که شاخش شکسته بشه

  2. آیا چونین مجازاتهایی باعث پیشرفت جامعه میشود؟

    سوال دوم :

    واگر باعث صدمه روحی وروانی میشود
    آیا واقعا این صدمه روحی وروانی متناسب با جرم اوست ؟
    من نمیگویم که متناسب با جرم نیست فقط سوال میکنم تا آگاه بشوم

    سوال سوم : آیا اینکه یک پسر را خلاف میلش وادار به پوشیدن لباس دخترانه کنند باعث میشود این پسر اصلاح بشود واز کارهای شرورانه دست بردارد ؟
    من نمیگویم باعث نمیشود فقط سوال میکنم تا آگاه بشوم

    • مدیر سایت

      ـ من در اینجا مدافع اسلام هستم نه اشخاص و قاضیان

      ـ بخاطر نداشتن فیلترشکن نتونستم این فیلمو ببینم و قضاوت کنم که آیا درسته یا بازیه یا… اما طبق فتوای بسیاری از فقها بر مرد حرامه که لباس زنانه بپوشه. بنابراین معلوم نیست این کار قاضی ـ برفرض صحت خبر ـ موافق موازین اسلامی بوده

      ـ اگر بخواهیم بگیم که این تنبیه در روحیه ی او اثر بد میذاره، زندان هم اثر بد داره و هر مجازات دیگر

      ـ ما نمی دونیم آن مجرم ، چه روحیه ای داشته و تخلف او تا چه اندازه بوده. . شاید بهترین راه برای کنترل او همین بوده که شاخش شکسته بشه

      • آیا چونین مجازاتهایی باعث پیشرفت جامعه میشود؟

        با سلام من با مجازات مچرمان مخالف نیستم اما من میگویم مجازات مجرمان باید بگونه ای باشد که

        اگر انها خواستند از اشتباهات خود دست بکشند بتوانند به زندگی آبرومندانه برگردند

        سوال من این است که مجازاتهای اینگونه ممکن است اثرات روحی بر روی مجرم بگذارد که این اثرات روحی بازگشت مجرم به زندگی شرافتمندانه را در صورتی که بخواهد از اشتباهاتش دست بردارد
        با اختلال مواجه کند

  3. آیا چونین مجازاتهایی باعث پیشرفت جامعه میشود؟

    سوال چهارم وسوال اصلی که متناسب با موضوع بحث شماست آیا چونین مجازاتهایی باعث پیشرفت وتوسعه جامعه میشود
    من نمیگویم چنین مجازاتهایی باعث پیشرفت وتوسعه جامعه نمیشود فقط سوال میکنم تا آگاه بشوم

  4. آیا چونین مجازاتهایی باعث پیشرفت جامعه میشود؟

    سلام علیکم والرحمه الله وبرکاته : لازم به یاد آوری است که هدف من از این سوالات فقط پرسش حهت آگاه شدن خودم هست

    ومن قصد ندارم که بگویم این حکم نادرست بوده است واینها فقط سوالات من صرفا جهت آگاه شدن خودم هست

    ومن به هیچ وجه انسان ضد دینی نیستم واینها فقط سوال جهت آگاه شدن خودم هست

    واین سوالات هیچ انگیزه سیاسی ندارد

  5. واضح ومبرهم که ازار جنسی دادن هرفردی از نظر اسلام گناه است حتی در شریعت ازار جنسی دادن افراد محارب ومفسد فی الارض ودرعین حال قاتل جایز نیست
    البته اینکه تن یک پسر به زور لباس دخترانه وزنانه بکنند به خودی خود جزو مصادیق ازار جنسی به حساب نمی اید اما در حین اجرای این امر طوری است که در حین اجرا میتواند برخی از مصادیق ازار جنسی اتفاق بیفتد
    من قدر دان تمام زحمات پرسنل فداکار وزحتمکش نیروی انتظامی هستم
    ومن نمیگویم در این مورد هم ازار جنسی رخ داده است
    اما میگم اگر این پسر ادعا کند که در حین اجرای حکم
    مصادیقی از ازار جنسی رخ داده است باید به ادعایش رسیدگی شود واگر اثبات شد که خدایی نکرده برخی از ماموران تخلفی کرده اند
    باید با انها برخورد قاطع رخ دهد
    که البته من نمیگم که چونین اتفاقی افتاده
    ولی میگم اگر شده باشد
    درست ان است که گفتم
    وهمچنین بهتر است قاضی از دادن چونین احکامی اجتناب کند
    که در اجرای ان خوف چونین انفاقاتی میرود
    وسلام علیکم والرحمه الله وبرکاته

  6. اصل سی ونهم قانون اساسی ایران

    جناب آقای فاطمی با عرض سلام وادب واحترام : من پوشیدن لباس زنانه توسط مردان راشرم برای مردان نمیدانم وبه نظرم
    هیچ باعث ابرو ریزی ویا مجازات نیست اما قاضی که چونین حکمی داد حتما این موضوع را تحقیر مجرم دانسته اما سوال اساسی این است که حکم این اقا قاضی با نیت تحقیری که داشته (که به نظر من تحقیر نیست اما نیت قاضی تحقیر بوده )

    مخالف اصل سی ونهم قانون اساسی ایران است :

    هتک حرمت و حیثیت کسی که به حکم قانون دستگیر، بازداشت، زندانی یا تبعید شده، به هر صورت که باشد ممنوع و موجب مجازات است

    سوال من این است که ایا شما اصلا این اصل قانون اساسی را خوانده اید ؟

    ونظر شما درباره این اصل قانون اساسی چیست ؟

  7. باعرض سلام وادب واحترام من پنج سوال از شما دارم که اگر بزرگواری کنید وبدان پاسخ بدهید بسیار متشکر خواهم شد

    سوال اول : آیا روایت معتبری وجود دارد که پیامبر اسلام اشخاص مجرمی را درخیابان گردانده باشد درحالیکه آفتابه برگردن آنها انداخته باشد؟
    سوال دوم : آیا روایت معتبری که برای اهل سنت معتبر باشد وجود دارد که ابوبکر وعمر وعثمان وامام علی افراد مجرم را در خیابان گردانده باشند درحالیکه آفتابه برگردن آنها انداخته باشند؟
    سوال سوم :آیا روایت معتبری نزد اهل تشیع وجود دارد که حضرت علی اشخاص مجرمی را درملا عام گردانده باشد درحالیکه آفتابه برگردن انها انداخته باشد؟
    سوال چهارم : اگر روایاتی درباره هرکدام از سه سوال فوق وجود دارد آیا روایت موجود متواتر هست یا خیر؟
    سوال پنجم : اگر روایتی وجود دارد لطفا جرم مجرمان در روایت رو مشخص بفرمایید

    • مدیر سایت

      احادیثی باید داشته باشیم که می توان آبروی برخی گناهکاران را برد مخصوصا کسانی که اگر آبرویشان ریخته نشه ، از خطا درست بردار نیستند
      بعیده حدیثی داشته باشیم مطابق با آنچه شما نوشتید
      توجه داشته باشید که در مورد ریز قضایا لازم نیست حدیث داشته باشیم بلکه از کلیات می توان جواز بعضی کارها را بدست آورد مثلا سفارش به عزاداری برای امام حسین(ع) شده اما لازم نیست حدیث داشته باشیم که با یک دست سینه بزنیم یا با دو دست

  8. یک خواهش وهفت سوال جدید

    با عرض سلام وادب واحترام از شما یک خواهش دارم

    خواهش : اگر شما ویا هر یک از بینندگان این سایت جواب پنج سوال قبل من را دارید لطفا پاسخ آن را در همین جا اعلام کنید

    واز شما شش سوال جدید دارم که اگر جواب بدهید بسیار متشکر خواهم شد

    سوال اول : تمام پنج سوالی که دیشب پرسیدم به جای پیامبر اسلام وابوبکر وعمر وعثمان وحضرت علی درباره کوروش وداریوش وانوشیروان دارم آیا شما که اسناد تاریخی رو مطالعه کردید جایی خواندید که کوروش وداریوش وانوشیروان چونین کاری انجام بدهند؟
    سوال دوم : این که میفرمایید احادیثی داریم که آبروی شخص را ریخت دلیل بر این نمیشود که مثلا افتابه هم برگردن شخص انداخت مثلا من سند پیدا میکنم که شما دزدی کردید همین که این سند را افشای علنی کنم ابروی شما ریخته میشود ودلیل ندارد برای ریختن آبروی شما آفتابه برگردن شما بیندازم
    ومثالی که درباره عزاداری زدید اتفاقا اختلاف بین فقهای شیعه درباره طریقه عزاداری امام حسین بسیار شدید هست
    مثلا درمورد جایز بودن قمه زنی ویا حرام بودن قمه زنی اختلاف وجود دارد
    آیا به غیر از این است؟
    سوال سوم : آیا روایت معتبری وجود دارد که پیامبر اسلام اشخاص مجرمی را درخیابان گردانده باشد درحالیکه او را وادار کرده باشد صدای حیوانات را دربیاورد و یا علف بخورد؟

    سوال چهارم : آیا روایت معتبری که برای اهل سنت معتبر باشد وجود دارد که ابوبکر وعمر وعثمان وامام علی افراد مجرم را در خیابان گردانده باشند درحالیکه آنها را وادار کرده باشند صدای حیوانات را دربیاورند ویا علف بخورند؟
    سوال پنجم : آیا روایت معتبری نزد اهل تشیع وجود دارد که حضرت علی اشخاص مجرمی را درملا عام گردانده باشد درحالیکه
    آنها را وادار کرده باشد که صدای حیوانات را دربیاورند ویا علف بخورند؟
    سوال ششم : اگر روایاتی درباره هرکدام از سه سوال فوق وجود دارد آیا روایت موجود متواتر هست یا خیر؟
    سوال هفتم : اگر روایتی وجود دارد لطفا جرم مجرمان در روایت رو مشخص بفرمایید
    سوال هشتم : آیا در سند تاریخی شما ملاحظه کردید که موارد مذکور در سوالات سوم تا پنجم را کوروش ویا داریوش ویا انوشیروان انجام داده باشند ؟

    • مدیر سایت

      اگر لازم باشه آبروی کسی ریخته بشه تا از بزه او جلوگیری بشه، چگونگی آن با قاضی است. مواظب باشید تحت تاثیر شایعه سازان قرار نگیرید
       

      • با عرض سلام وادب واحترام : من فقط سوال پرسیدم ودقیقا نفهمیدم کدام سوال شایعه بوده است؟

        • مدیر سایت

          مجرم صدای حیوانات در بیاره و علف بخوره

          • یک توضیح مخصوص مدیر سایت

            با عرض سلام وادب واحترام من نمیخواستم این فیلم رو اینجا قرار بدهم
            اما چون شما گفتید شایعه هست
            فیلم رو قرار دادم
            پیشنهاد من این است که این نظر را مخفی کنید یعنی هم این نظر که نوشتید :
            مجرم صدای حیوانات در بیاره و علف بخوره

            رو از عموم پنهان کنید

            وفیلمی هم که من فرستادم از عموم پنهان کنید

            • مدیر سایت

              پنهانکاری لازم نیست. نگفتم شایعه است گفتم مواظب باشید شایعه نباشه
              یک نکته را هم توجه داشته باشیم که بسیاری از بزهکاران با زندان رفتن نه تنها آدم نمی شن بلکه در بین دوستان و همفکرانشان، بیشتر شخصیت پیدا میکنن و با افتخار از زندان رفتن خود سخن میگن. پس برای جلوگیری از رفتارهای ناهنجار آنها باید راهی دیگر اندیشید

    • مدیر سایت

      نمی دونیم جرم این افراد چه بوده و به چه میزان بزهکاری کرده اند و…

      در ضمن من مدافع رفتار پلیس نیستم ممکنه پلیش اشتباه کنه

  9. با عرض سلام وادب واحترام من هیچ نیت سیاسی از پرسیدن این سوالات نداشته وندارم

    من از نیروی انتظامی برای تلاش برای برقراری امنیت کاملا تشکر میکنم

    وبا مجازات عادلانه ومنصفانه وقاطع افراد مجرم مخالفتی ندارم

    فقط برخی از اشکال مجازاتها رو درست نمیدانم

  10. با عرض سلام وادب واحترام : باوجود اشکالات وخطاها وتخلفات که درست وصحیح این است که این خطاها واشکالات وتخلفات اصلاح بشود

    اما با تمام اینها نمیتوان زحمات ان دسته از ماموران نیروی انتظامی که برای حفظ امنیت مردم جان خود را به خطر می اندازند نادیده گرفت
    ومن هفته نیروی انتظامی را به تمام این عزیزان خجسته باد میگویم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

*

code