خانه / احکام / احکام اسلامی / زن مسلمان / چرا زن برای خروج از خانه باید از شوهر اجازه بگیرد؟
زن

چرا زن برای خروج از خانه باید از شوهر اجازه بگیرد؟

به قلم مدیر سایت
زن بی اجازه ی شوهر نمی تواند از خانه خارج شود مگر در امور ضروری . فقیهان در مورد جزئیات این حکم شرعی ، اختلاف نظر دارند. برخی قائلند: تنها در صورتی زن نمی تواند خارج شود که حقوق مرد پایمال شود و …
چه بسا برخی بپندارند دلیل این حکم، حفظ عفت زن است و به عبارت دیگر زن گرفتار فساد نشود.
این ادعا به چند دلیل نادرست است:
یک) مرد نیز در معرض خطر فساد است. در این صورت مرد نیز نباید بی اجازه ی زن از خانه خارج شود. در حالی که می بینیم مرد حتی در اموری غیر از کسب و کار، لازم نیست از کسی اجازه بگیرد.
دو) اگر حکمت این دستور شرعی، به فساد نیفتادن زن است، می بایست پیرزن های مسن بتوانند بدون اجازه از خانه خارج شوند در حالی که زن صد ساله هم باید از شوهر اجازه بگیرد.
سه) صیغه نیز نوعی ازدواج است. اگر قضیه ی به فساد افتادن زن مطرح باشد، در اینجا نیز زن برای خروج از خانه باید از شوهر اجازه بگیرد در حالی که مرد نمی تواند مانع خروج زن صیغه ای اش از خانه شود.

حکمت وجوب اجازه گرفتن از شوهر برای خروج از خانه
برای جلوگیری از هرج و مرج در هر نهاد حتی کوچک، باید رئیس و مدیری برای آن تعیین شود. به نظر می رسد حکمت این حکم آن است که اسلام می خواهد مدیریت مرد را در خانواده تثبیت کند و به اعضای خانواده نشان دهد که رئیس خانه مرد است و لذا در صیغه چنین اجازه ای مطرح نیست چون هدف از ازدواج موقت، زندگی نیست بلکه برای برطرف کردن نیاز جنسی است.

شهریور ۱۳۹۴

همچنین ببینید

محلل

محلل مانع طلاق بیجا و فرصتی برای زن

سیمین: یه سوال که ذهن هرکسی رو به خودش مشغول می کنه قضیه ی محلله. …

۱۷ نظر

  1. سلام احتمال جالب و معقولی بود

  2. سلام علیکم

    جناب  آقای استاد فاطمی احتمال شما بسیار قوی است و ممکن است یکی از دلایل آن همین باشد ولی اگر منظور خیانت زن باشد خب در خانه هم می تواند او خیانت خودش را انجام دهد مثل چند مورد که متاسفانه  در سالهای پیش شاهدش بودیم که زن در خانه خودش دور از چشم شوهر خیانت کرده بود.

    از زحمات شما بسیار متشکرم

  3. هر نهاد کوچکی باتفاهم ودرنظر گرفتن همه اداره می شود نه ارباب و نوکر بازی مخصوصا خانواده که باید در ان همدلی وعشق هم باشد'قکر می کنم حتی برای نهاد های بزرگ هم همین طوره دیگه خیلی وقته حکومت های فاشیستی جای خودشونوبه دموکراسی دادن 

    • مدیر سایت

      وقتی گفته می شه در فلان اداره براساس رئیس و مرئوسی اداره می شه به معنای این نیست که رئیس ها و مرئوس ها دشمن یکدیگرند. در گروه در عین رعایت قوانین ریاست، ممکنه همه باهم دوست و رفیق و همدل هم باشند

      کدام اداره ی دولتی را سراغ دارید که با این ادعا که باید باه همدل باشند، مسئولی نداشته باشه؟ کدام کشور را سراغ دارید که رئیسی در آن نباشه حتی حکومتهای غیرفاشیستی؟

    • سلام. حتی در دموکراتیک‌ترین حکومت‌ها هم برخی اختیارات بیشتری دارند. جامعه مدیر می‌خواهد. البته در خانواده اسلامی هم مرد (مدیر) باید با تفاهم و منطق پیش برود.

  4. اختیار هر کس درهر اداره ای براساس تکالیفش مشخص میشه حتی تو حکومتا مثلا رییس جمهور نمی تونه به مردم بگه مثلا باید برای تردد تو خیابون از دولت اجازه بگیرین بعد مردم بگن چرا بگه چون می خوام بدونین من رییسم یا قوامینی از این دست چنین چیزایی تو حکومتای فاشیستی دیده می شه لطفا خانه محیط خانواده را با اداره مقایسه نکید که باز در این صورتم بی خود وبرای این که نشون داده بشه فلان کس رییسه بهش اختیاری نمی دن

  5. بله ولی نه به دلیل رییس بازی به دلیل موجه

  6. در زمان مشروطیت اختلاف در اصول و فروع دین بسیار بالا بود و اصول دین از سه مورد به پمج مورد تغییر کرد.
    و فروع دین هم تغییرات زیادی داشت.
    امروزه روحانیت نه به تنهایی بلکه با کمک دانشگاهها می بایست با تنوع نگری و واقعیت پذیری بسیاری از مشکلات رو حل می کردند
    اما نکردند
    چرا چون بلد نیستند که مشکلی رو حل کنند – تخصص ایشان ایراد گرفتن و باز گذاشتن سوال و بایکوت کردن است.در حالی که شیعه فرقه ی چهارم اسلام با فقه می توانست کارهایی بکند
    یکی همین موضوع شما – ارث – شادی – موشیقی – رقص – ووو
    اما بلد نیستند
    لذا حاکمیت عقل در جامعه از بین می رود
    و رفته
    باید به عقل برگشت
    و به اخلاق عمومی اکثر جامعه و نه خاص
    به راحتی قوانین نوشته می شو د و خلاص.
    اما و اما چرا تغییر صورت نمی گیرد . چوت خودتان هم می دانید……………

  7. سلام
    من محقق قران هستم با توجه به تفسیر ایات ۳۴و۳۵ سوره نسا زن فقط در صورتی موظف است حقوق شوهررا رعایت کند که شوهر تمام حقوق او را رعایت کند جهت منبع مراجعه کنید به تفسیرراهنما با توجه به اینکه داشتن پیشخدمت یکی از حقوق زن می باشد و شوهران معمولا رعایت نمیکنند پس رعایت حقوق شوهر از طرف زن امروزه به ندرت از حقوق شوهر می باشد اگر مردی را پیدا کردید که تمام حقوق همسرش را ادا کرد در این صورت توضیح خواهم داد که شرایط اجازه چیست در ضمن با توجه به ایات قران از جمله وعاشروهن بالمعروف خیلی از مواقع باید مردها از همسرشان اجازه بگیرند

    • مدیر سایت

      در این باره باید فقیهان اظهار نظر کنند

    • دقیقا منم همین نظر رو دارم ، نمیشه زن حقوقش رعایت نشه از اونور وظایف رو باید انجام بده ، نمیشه مردان وظایفشون رو انجام ندن اما از زنان بخواهند وظایف خودشون رو انجام بدن
      یا قوانین رو بروز کنید یا مطابق نص قران عمل کنید
      یک بام و دو هوا شده امروزه

  8. هرگزززز نمیپذیرم اجازه گرفتن چیز بیخودیه این چیزیه که مدتهاست ذهنمو مشغول کرده اجازه که میگید آدم یاد بچه میفته که از والدینش اجازه بگیره ولی کسی که خانواده تشکیل میده دیگه ینی عاقل و بالغ شده زن و مرد نداره آخه اینکه اجازه ازدواج دختر با پدرشه و اجازه تحصیل و اشتغال و حتی بیرون رفتن از خانه از شوهر باشه غیر مستقیم میگه زن خودش عقل نداره درست و غلط و خوب و بدو ازهم تشخیص نمیده خودش اختیار انتخاب و تصمیم گرفتن نداره آخه این چه حکمیه این زندگی که برا زن معرفی میکنید خودش توش چیکاره اس؟کجاست؟؟خواست خودش چی میشه؟براچی زن هر کار خواست بکنه باید هفت خوان رستمو بگذرونه و از صدنفر اجازه بگیره؟؟اصلا مطیع شوهر بودن و اطاعت و فرمانبردن اینا که تو اسلام حرفش زده میشه خیلی زننده و توهین آمیزه کنیز و برده که نیست زن شریک زندگی مرده قرار نیست بخاطر یه لقمه نون همه اختیارت دستش باشه انگاز خودت آدم نیستی

    • مدیر سایت

      ـ در مورد اجازه ی زن برای خروج از خانه، و چندوچون آن، میان علما اختلاف نظره
      ـ نوشته را گویا کامل یا بادقت نخوندید. آیا کارمند یک اداره می تونه بگه: خودم عقل دارم چرا باید هنگام خروج از اداره مرخصی یا اجازه بگیرم؟

  9. توی رابطه عاشقانه اجازه و اطاعت معنایی نداره مثالی که شما زدی در همه جوانب شبیه رابطه زن و شوهر که نمیشه رئیس و کارمندای اداره یه تایم مشخص باهم کار میکنند ولی زن و شوهر باهم دارن زندگی میکنن همیشه باهم زیر یه سقفن و درضمن با احکامی درباره ازدواج مردها هست اسلام کاملا داره تعهد نداشتن عاطفیه مرد به زنو شرعی جلوه میده چرا به زن میگه حفظ کنید فروجهم در غیاب شوهراتون ولی اگه مرد تشریف ببره سفر بین راهش میتونه ازدواجای مجدد دائم صیغه کنه تا نیاز جنسیش یه موقع یه چند هفته ای بی جواب نمونه مگه زن تو این مدت نیاز پیدا نمیکنه؟؟اصلااا هیچ حکمی برای مقیدکردن مرد به زنش نیست تازه برعکس برا بی قیدیش هست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

*

code