خانه / تغییر اندیشه / شهید کریم کاویانی کوثرخیزی زرتشتی نومسلمان و حافظ قرآن و نهج البلاغه

شهید کریم کاویانی کوثرخیزی زرتشتی نومسلمان و حافظ قرآن و نهج البلاغه

به قلم مدیر سایت
شهید کریم کاویانی کوثر خیزی از شهیدان بم کرمان بود. وی در ابتدا زرتشتی بود اما در چهارده سالگی مسلمان شدن خود را رسما اعلام می کند و در راه خدمت به اسلام و مسلمانان تلاش های فراوان و صادقانه از خود نشان می دهد.
پس از اسلام آوردن، قرآن و نهج البلاغه را حفظ می کند و نیز به ثروت قابل توجه دست می یابد اما ثروت خود را صرف اسلام و انقلاب می کند. دو خانه داشت که یکی را به عنوان مسجد وقف می کند و دیگری را وقف امام جماعت آن مسجد می کند.
شهید کاویانی در جنگ ایران و عراق در سال ۱۳۶۱ در عملیات رمضان به شهادت رسید.
مادرش در زمان کودکی او از دنیا رفته بود. خواهر بزرگ تر او که مخفیانه مسلمان شده بود، وی را با خود به کرمان می برد و از همان چهار سالگی قرآن و نماز را به او یاد می دهد.
شهید کاویانی از یازده سالگی مخفیانه نماز می خواند اما از چهارده سالگی مسلمان شدن خود را رسما اعلام می کند. این اقدام او زمینه را فراهم می سازد که تعدادی از خویشاوندانش که مخفیانه مسلمان شده بودند پشت سرش به نماز بایستند.
به دلیل این اقدام خواهرش، وصیت می کند پس از شهادت، در نزدیک مزار او در مسجد صاحب الزمان کرمان دفن شود. جالب آنکه این وصیت را به صورت شفاهی به دوست همرزمش حاج عباس خلیلی می گوید. وقتی جنازه ی شهید پس از هفده سال به وطن باز می گردد، آقای خلیلی به دلیل بستری شدن در بیمارستان نمی تواند وصیت را برساند اما با اینکه توقع بود در بم دفن شود، در قطعه ی شهدای مسجد صاحب الزمان کرمان می آرامد. روحش شاد.

برگرفته از مصاحبه ی سرهنگ بازنشسته حاج عباس خلیلی (همرزم شهید) در سایت ارگ نیوز
مدیر‌ کل حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس استان کرمان نیز در مورد نومسلمان بودن این شهید عزیز سخن گفته است.

شهید کریم کاویانی کوثرخیزی

سنگ مزار شهید کریم کاویانی کوثرخیزی

تدوین: مرداد ۱۳۹۶

۲۵۶۰

همچنین ببینید

موبدان ـ زرتشتیان

موبدی که اسلام آورد

به قلم رشید شهمردان میمون (بن دیصان) نام اهوازی یک نفر موبد زرتشتی بود که …

۱۵ نظر

  1. کریم که اسم عربی هستش. زرتشتیان اسم عربی نمیذارن

    • مدیر سایت

      وقتی کسی مسلمان میشه اسمشو عوض میکنه. نام پدر حجت الاسلام کرمانی در ابتدا رستم بود و پس از اسلام آوردن نام خود را به عبدالحسین تغییر داد: http://www.raherasti.ir/3139
      از شما انتظاره که پس از فکر کردن کامنت بذارید

      • خیلی ممنونم از ادبیات شما که طرف مقابل را به بی فکری متهم می‌کنید. ولی من انتظار ادب از جماعت شما ندارم. ۱۴۰۰ سال نتیجه‌ی اندیشه و رفتار همفکران شما همه چیز رو نشون میده
        در جواب تغییر نام هم باید بگم که تغییر اسم در ثبت احوال ایران کار بسیار دشوار و تغییر نام خانوادگی ساده‌تر هست.
        شما که پژوهشگر هستید لطف کنید اسم این آقا رو قبل از مسلمان شدن پیدا کنید و اینجا اعلام کنید.

        • مدیر سایت

          مگر گفتم در شناسنامه اش این نام آمده؟
          می گید «تغییر نام بسیار دشواره» پس تغییر نام شدنیه چنانکه شهید اندرزگو در رژیم سابق چند شناسنامه با نامهای متفاوت داشت

  2. نام عربی پدر و پسر ؟
    مغلطه ! مخفیانه مسلمان شدن ؟ از چی میترسیدن ؟ زرتشتیان که صاحب قدرت نیستن
    ضمنأ مسلمان کردن و دادن تعالیم مذهبی و یا کلأ هر عقیده ایی در سنین کودکی و نوجوانی تا زیر هجده سالگی ،
    فقط شستشوی مغزیست و انتخاب آزاد محسوب نمیشود .

  3. مگر چیست هر کس باید آزاد و مختار باشد.ولی این خدابیامرز چه اشتباهی کرده ای داد

  4. پدرش که نوشتید در ۱۲ سالگی مسلمان شده، آنوقت پسرش هم تا ۱۴ سلگی میتریسده که بگه مسلمان شده؟، حالا از کی‌ میترسیده معلوم نیست، و اگر پدرش مسلمان بوده، دیگه این یعنی‌ چی‌ که ایشون هم زرتشتی بوده و مسلمان شده؟ اینجوری تا چند نسل بعد هم میخواین همین‌جوری بگین زرتشتی بوده و مسلمان شده؟ البته برای تبلیغات خوبه، حرفی‌ هم نیست، در خارج هم خیلی‌ از مسلمان‌ها زرتشتی شدن، اشکالی‌ نداره. البته مسلمان شدن خیلی‌ هم خوبه، مال ارثیهِ برادر و خواهرها را هپل هپو میکنه.

  5. سلام علیکم.با دوستم رفتیم خونشون.و با همسرشون از نزدیک صحبت کردیم.همسر شون تو بم زندگی میکنن.حوالی امامزاده زید. بله ایشون واقعا زرتشتی و سطح رفاه بالی بالایی داشتن. همسرش هنوز با کهولت سن اما زمین هایی که اقا کریم وقف کروه بود رو میدونست کدوم محله کریم زمین وقف کرده.جالبتر اینکه بدلیل شخصی همسر رو ناجار طلاق دادن بعد جبهه رفتن اما ایشون میگفت از جبهه بم میامد. میامد دم در خرجی و وسیله میاورد.برام.همسرش گفت یک روز با همسر جدیدم ابتدای ورودی شهر بودیم دیدیم مردی دیدیم لباس جبهه تن و منتطر تاکسی.سوارش کردیم حین راه متوجه شدیم کریم هست.وقت پیاده شدن با تبریک و ارزوی خوشبختی رفت.ایشون میگفت خانواده شهید هنوز زرتشتی اند برخی شون اما هنوز من مریص میشوم و بچه هام میبرنم کرمان اونها به عیادت میان و میزبانم هستند.با محبت هستند نسبت به من با اینکه چندین ساله عروسشان نیستم.همسرشون گفت شهید در چاپخونه ی فک کنم فرمودن داداش یا عموشون الان دقیق خاطرم نیست.زمان شاه اونجا بودن و کار میکردن تو اون چاپخونه که اونم همون حوالی میدون زید بوده بخاطر اعلامیه چند بار لات و لوتها ریختن چاپخونه رو درو و داعون کردن.

  6. چجوری میتونم خانوادش رو پیدا کنم؟؟… خودم اهل بم هستم🙃

    • نه اینکه مسلمون کم هست یا اسلام نیازبه این اقاداشته یا اینکه کسی بازرتشت مشکل داره اکثرملاکین بزرگ بم زرتشتیان بودندمردم هم بیشترازمسلمانان دوستشون داشتند حالا شماچرااینقد سعی درمچ گیری هم داید خوب شهید ددست داشته مسلمون بشه شما مگیدشستشومغزی دادند به منوشما این وسط بااین قضاوتها چی میرسه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

*

code