+
خانه / شخصیت ها / اهل بیت(ع) / امام حسن(ع) / مصادره ی اموال یزید از سوی امام حسین(ع) / تصرف در اموال دشمنی که با او در جنگیم، منطقی است
مصادره ی اموال یزید از سوی امام حسین(ع) / تصرف در اموال دشمنی که با او در جنگیم، منطقی است

مصادره ی اموال یزید از سوی امام حسین(ع) / تصرف در اموال دشمنی که با او در جنگیم، منطقی است

به قلم مدیر سایت
گاهی در فضای اینترنت ایراد می گیرند که: چرا باید امام حسین(ع) اموال کاروانی را که برای یزید می رفت مصادره کند؟
چه بسا برخی، این رفتار امام حسین(ع) را باعث بوجود آمدن حادثه ی کربلا بدانند و بدین گونه جرم یزید را کمرنگ جلوه دهند.

پاسخ:
این اموال از سوی امام حسین(ع) بعد از خروج از مکه و هنگام حرکت به سوی کربلا، مصادره شد یعنی در زمانی که برای جنگ با حاکمی نامشروع به راه افتاده بود. در این صورت، تصرف اموال دشمنی که سر جنگ با او دارد، معقول و منطقی است.
فرض کنیم در جنگ ایران و عراق، اموالی از افغانستان از طریق خاک ایران به عراق می رفت. تصرف و مصادره ی این اموال از سوی ایران، کاملا معقول و منطقی بود و کسی نمی توانست ایران را بخاطر این کار، سرزنش کند.
بله، اگر امام حسین(ع) در عین بیعت با یزید، این اموال را مصادره کرده بود، ایجاد سؤال می کرد.
در هیچ متن تاریخی نیامده که دلیل جنگ کربلا، مصادره ی این اموال بوده بلکه سرآغاز دشمنی دو طرف به پیش از مصادره باز می گردد.

متن تاریخ
در تاریخ طبری، ج ۵، ص ۳۸۵ آمده است:
إنَّ الحُسَینَ(ع) أقبَلَ حَتّى مَرَّ بِالتَّنعیمِ فَلَقِیَ بِها عِیرا قَد اقبِلَ بِها مِنَ الیَمَنِ، بَعَثَ بِها بَحیرُ بنُ رَیسانَ الحِمیَرِیُّ إلى یَزیدَ بنِ مُعاوِیَهَ وکانَ عامِلَهُ عَلَى الیَمَنِ وعَلَى العیرِ الوَرسُ  وَالحُلَلُ یُنطَلَقُ بِها إلى یَزیدَ، فَأَخَذَهَا الحُسَینُ(ع) فَانطَلَقَ بِها.
ثُمَّ قالَ لِأَصحابِ الإِبِلِ: لا اکرِهُکُم، مَن أحَبَّ أن یَمضِیَ مَعَنا إلَى العِراقِ أوفَینا کِراءَهُ، وأحسَنّا صُحبَتَهُ، ومَن أحَبَّ أن یُفارِقَنا مِن مَکانِنا هذا، أعطَیناهُ مِنَ الکِراءِ عَلى قَدرِ ما قَطَعَ مِنَ الأَرضِ.
قالَ: فَمَن فارَقَهُ مِنهُم حوسِبَ فَأَوفى حَقَّهُ، ومَن مَضى مِنهُم مَعَهُ أعطاهُ کِراءَهُ وکَساهُ.

حسین(ع) رفت تا به تنعیم (یکی از منزلگاه های امام حسین(ع) در مسیر مکه به عراق) رسید. کاروانى را در آن جا دید که از یمن مى آمد و بَحیر بن رَیسان حِمْیَرى که از سوى یزید، کارگزار یمن بود آن را براى یزید، فرستاده بود. بار کاروان، وَرس (گیاهی برای رنگرزی) و زیورآلات بود که پیش یزید مى بردند. حسین(ع) کاروان را گرفت و همراه خودش برد.
سپس به شتربانان فرمود: «شما را مجبور نمى کنم. هر که بخواهد با ما به عراق بیاید، کرایه او را مى پردازیم و با او خوش رفتارى مى کنیم، و هر که نخواهد و همین جا از ما جدا شود، کرایه او را به اندازه مسافتى که پیموده است، مى پردازیم».
پس هر کس از آنها که از وى جدا شد، حسابش را کردند و حقّش را دادند و هر کس از آنها که همراه وى رفت، کرایه او را پرداخت و به او جامه پوشانید.

۱۲ نظر

  1. سلام جناب فاطمی

    ۱. جریان عاشورا را اگر از اول بررسی کنید، هیچگاه امام حسین به خاطر جنگ به مکه نرفت و هیچگاه مایل به جنگ نبوده و حتی به عمر بن سعد میگوید بگذارید بروم دنبال زندگیم(نقل به مضمون البته)

    ۲. مگر بقیه امامان با خلفای اموی و عباسی در صلح بودند پس چرا اموالی را تصرف نکردند؟

    ۳. تاریخ طبری، از بی اعتبارترین کتابهای تاریخ است چرا که طبری اصلا تاریخ نگار نبوده و در اصل فقیه بوده و به اعتراف خودش تمام وقایع را تجزیه و تحلیل نکرده و فقط نقل کرده

     

    ۴.

    • ۱. امام حسین ع با دعوت کوفیان می خواست در کوفه حکومت تشکیل بدهد. این یعنی ناسازگاری با حکومت ولو به قیمت جنگ

      ۲.چه بسا برای امامان دیگر موقعیتی پیش نیامده و یا قدرت این کار را نداشته اند و از سوی دیگر آنان قیام نکرده بودند

      ۳. این مطلب منحصر در تاریخ طبری نیست

  2. ۴.دعوا بر سر عدم بیعت بوده و نه جنگ با یزید چنانکه برخی صحابه هم با ابوبکر، عمر، عثمان و علی بیعت نکردند از سر مخالفت یا مسائل دیگر

     

  3. سلام

    ۱. ایشان اگر میخواستند حکومت را با جنگ تغییر دهند، هیچگاه با زن و بچه به جنگ دشمن تا دندان مسلح نمیرفتند و آن فاجعه بوجود نمی آمد.

    ۲. ایشان هیچگاه به کوفیان اعتماد نداشتند و رفتار آنها با پدر و برادشان را دیده بودند چطور باز به کوفی جماعت اعتماد کرده و به دنبال براندازی حکومت با وعده کوفیان شده است؟

    ۳. من احتمال میدم این قضیه خبر واحد باشد که طبری نقل کرده که اموال را تصرف کرده اند. یعنی بقیه کتابهای تاریخ از طبری نقل کرده اند. اگر اینطور نیست لطفا آدرس کتابی که

    این واقعه را بدون اقتباس از طبری و با سند خودش نقل کرده را بدهید

     

     

    • این قضیه در این منابع نیز آمده البته عین تاریخ طبری نیست اما سخن از مصادره ی اموال در انها است:

      مقتل الحسین علیه السلام للخوارزمی: ج ۱ ص ۲۲۰، أنساب الأشراف: ج ۳ ص ۳۷۵، الأخبار الطوال: ص ۲۴۵، البدایه والنهایه: ج ۸ ص ۱۶۶، الملهوف: ص ۱۳۰، مثیر الأحزان: ص ۴۲ ، بحار الأنوار: ج ۴۴ ص ۳۶۷

      بعیده این خبر زنجیره سند داشته باشه و خبر صحیح باشه و می تونید اونو نپذیرید ولی قابل جواب و توجیه است

  4. به نام خدا
    ۱.مسله بر سر مکان مصادره کاروان است که در محوطه حرم بوده و در حرم امن الهی آزار رساندن به مورچه هم غیر ممکن است چه برسد به مصادره کاروان و حتی پیامبر نیز حق انجام این کار را در بیت الحرام ندارد

    ۲. چه کسی گفته تمامی کاروان از برای یزید بوده؟

    ۳.در مثال جنک ایران و عراق مه شما زدید اگر دولت(مردم)عراق در مضیقه بود شایسته آن بود که ایران مصادره ای انجام ندهد آنچنان که دولت سوریه اجازه رد شده کمک ها و رسیدن آن به مخالفین را داد

    • بخشید..
      و حتی پیامبر نیز حق انجام این کار را در بیت الله الحرام ندارد

    • متن تاریخ را که آوردم بخوانید. 

      در مورد مصادره ی اموال در تنعیم توجه داشته باشیم که تنعیم مرز حرم است و اگر کمی بیرون از آنجا مصادره صورت گرفته باشه، در تاریخ، تنعیم ثبت می کنند.

      ضمنا بدانیم که از نظر شیعه، چهارده معصوم(ع) مصدر حکم شرعی هستند و هیچگاه خلاف شرع حتی به اشتباه مرتکب نمی شوند بنابراین اگر امام حسین(ع) در حرم مصادره کرده باشه، از نظر شیعه معلوم میشه که مصادره در حرم ایراد شرعی نداره.

      • بله سخن شما کاملا درست است ولی بهتر بود در کلام خود راسخ تر میبودید
        اگر مصادره در حرم اتفاق افتاده باشد از نظر شیعه کاملا ایراد دارد چرا که شیعه باید به سنت پیامبر نیز عمل کند و در این صورت سنت حسین (ع) و سنت محمد(ص) در مقابل هم قرار میگیرند

        • چرا به جوابم دقت نمی کنید. معلوم نیست این کار در حرم صورت گرفته باشه. ضمنا منبع اینکه میگید مصادره ی اموال در حرم از نظر شیعه کاملا ایراد داره بفرمایید.

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>