خانه / شخصیت ها / موبدان / اردشیر خورشیدیان / دوری زرتشتیان از آداب دینی خود از زبان موبد موبدان / فروریزی شدید فرهنگ زرتشتی

دوری زرتشتیان از آداب دینی خود از زبان موبد موبدان / فروریزی شدید فرهنگ زرتشتی

به قلم مدیر سایت
امروزه تقید به آداب دینی زرتشتی، تقریبا منحصر در برخی سالمندان زرتشتی شده است و اکثریت نزدیک به همه ی زرتشتی ها تنها عنوان «زرتشتی» را دارند بدون پایبندی به دستورات آن.
رئیس انجمن موبدان تهران دکتر اردشیر خورشیدیان در خرداد ۱۳۸۹ طی سخنانی چنین گفته است:
«باید بپذیریم که ما زرتشتیان امروزی به اندازه ی پدران و مادران مان، به بنیادهای باوری دین زرتشتی باورمند نیستیم…
بسیاری از کارهایی که تا پنجاه سال پیش، هیچ پیرو دین زرتشتی حاضر به انجام آن نبود، در حال رشد و گسترش است. بیشتر ارزش های فرهنگی دیروز، امروزه کم ارزش و حتا ضد ارزش شناخته می شوند. شرکت در مراسم مذهبی و گاهان بارها و داد و دهش و اشوداد و نهادک (وقف) و… بسیار کمرنگ شده است و برعکس فرهنگ ناراستی و دروغ و تزویر و ریا…» (دهش فرهنگی یا لرک مینوی، ص ۱۶۴)

همچنین دکتر خورشیدیان می گوید:
«شوربختانه امروزه شاهد هستیم که (فرهنگ زرتشتی) حتی در ایران که سرزمین مادری اشوزرتشت و همه زرتشتیان جهان می باشد، در اثر کم توجهی و سستی، در حال فروریزی شدید می باشد. دیگر جوانان، مانند دوران کودکی ما، به دین و فرهنگ خود توجه کافی ندارند و در آموزش دینی و پرورش وجدان خویش، آن جور که شایسته یک زرتشتی پاک نهاد است، نمی کوشند.
بسیاری از «ارزش های» دینی و فرهنگی زرتشتی، مانند نیک منشی و راستی، غیرت دینی و همت هم اندیشی و کوشش همازوری و باورهای پهلوانی در تمام زمینه ها، «کم ارزش» شناخته می شود و رو به سستی می رود و فساد مادی و مینوی در حال افزایش است.» (دهش فرهنگی یا لرک مینوی، ص ۲۱۶)

دهش فرهنگی یا لرک مینوی، ص 164دهش فرهنگی یا لرک مینوی، ص ۱۶۴

دهش فرهنگی یا لرک مینوی، ص 216دهش فرهنگی یا لرک مینوی، ص ۲۱۶

شناسنامه دهش فرهنگی یا لرک مینوی

فروردین ۱۳۹۶

همچنین ببینید

نقد پنجمین دلیل اعتبار گات ها

به قلم مدیر سایت پنجمین دلیل موبد اردشیر خورشیدیان ـ رئیس انجمن موبدان تهران ـ …

یک نظر

  1. این دوری از راستی ودرستی بین مسلمانان وپیروان سایر ادیان نیز گسترش یافته وروز بروز هم بیشتر می شود به مرور باطل گسترش وحق کمرنگ می شود این چیزی است که همه شاهد آن هستیم ولی ما وسایر ادیان همگی معتقد به پیروزی نهایی حق بر باطل هستیم در نتیجه لازم است یک نفر باید بیاید وحق را بر باطل پیروز کند ما وسایر ادیان نیز در این موضوع باهم اشتراک نظر داریم فقط نام آن شخص را پیروان هر دین به فراخور فرهنگ خود ذکر کرده ایم اشکالی ندارد که یک نفر چند نام داشته باشد پس بیاییم برای سلامتی وظهور آن رادمردبی همتا دعا کنیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

*

code