خانه / احکام / احکام زرتشتی / دفن نکردن مدفوع انسان از سوی زرتشتیان

دفن نکردن مدفوع انسان از سوی زرتشتیان

به قلم مدیر سایت
زرتشتی ها به آلوده نساختن خاک، بسیار اهمیت می دادند و نتیجه ی چنین افراطی آن بود که جسد انسان را دفن نمی کردند تا خاک آلوده نشود.
بنا به نوشته ی صد در بندهش نباید جسد و پلیدی را زیر خاک کرد. از جمله پلیدی ها در نظر زرتشتی ها چیزهایی است که از انسان جدا می شوند. برای همین است که در اماکن مقدسی چون زیارتگاه ها و آتشکده ها کلاه بر سر می گذارند تا موی آنها در آن مکان نیفتد.
بی تردید یکی از پلیدی ها مدفوع انسان است. وقتی که دفن پلیدی ها ممنوع باشد، مسلما شامل مدفوع انسان نیز می شود.
تصور کنیم که زیر خاک نکردن مدفوع انسان و راه ندادن آن به چاه، چقدر سلامت انسان ها را به خطر می اندازد! و نیز برای آلوده نشدن آب، با آب نیز مدفوع را نمی شستند.
گویا به همین دلیل است که زرتشتی ها در گذشته، سرگین گردان را می کشتند چون این جانور کوچک، مدفوع را می برد و در زیر خاک پنهان می کرد.
صد در بندهش در ادامه، سفارش کرده که پلیدی ها در جایی دور از رفت و آمد و محل کشاورزی و آبادانی گذاشته شود؛ مثل فراز کوه. اما چگونه ممکن است که انسان روزی چند بار برای قضای حاجت بالای کوه برود یا از محل زندگی و زمین های کشاورزی اطراف دور شود؟

صد در بندهش ص 147 در 77صد در بندهش ص ۱۴۷ درِ ۷۷

شناسنامه صد در بندهششهریور ۹۶

همچنین ببینید

غسل برشنوم + عکس

حامد شادفر در دین زرتشتی، غسلی وجود دارد به نام بَرِشنوم ( Bareshnum). این غسل …

۱۳ نظر

  1. چی بگم به شمای مغرض.این دری وری ها چیه؟ خدا یا خودت سزای دروغ گو و افترا زن رو بده.آمین.ایدون باد.

  2. احسنت بر جناب استاد فاطمی عالی بود…

  3. برادر من ایرانی ها قویترین سیستم آبیاری و آبرسانی و فاضلاب رو داشتند.توالت امروزی ما که ایرونی خونده میشه یادگار مغول ها و عربهاست. که در صحرا قضای حاجت کرده و مشتی خاک رویش میریختند.اکتشافات باستانشناسها در پارس و جاهایی دیگه از جمله تخت جمشید نشون میده که توالت پارسی ها مدل توالت های مدرن امروزی و بحالت نشسته روی صندلی ۹۰ درجه بوده.این چه بیاناتیست که میفرمایید؟چقدر میخاید نیاکان مارو به ناحق چماق کوبی کنید.البته شاید شما که خود رو سید مینامید اصلا خود رو ایرونی نمیدونید.ولی توصیه من این است که اگر میخاید مطمئن بشید که آیا واقعا نبار تازی دارید یا به شبه جزیره حجاز متصلید یا نه حتما تست دی ان ای بدید.چون درصد بالایی از سید های ایرونی در سده ها قبل پدران باهوششان خود را سید جا زده تا از موقعیت بهتری برخوردار باشند.در مورد شما چهره تان به تازی و عرب نمیخورد میگید نه تست بدید و جوابشم بزنید تو سایت تا ببینیم.برام جالبه.شاید اون موقع از عداوتتون با ایران و فرهنگش دست بردارید.

    • مدیر سایت

      ـ مستند صحبت کنید
      ـ زرتشتی بودن هخامنشیان قابل اثبات نیست
      ـ بفرض که بتوان ثابت کرد که توالتهای زرتشتی ها مثل توالتهای پیشرفته ی امروزی بوده، از دستور دینیشان تخلف کرده اند چون نه باید فضولات انسانی دفن بشه و نه آب می توان به آن رساند
      ـ قانون مهمتر از عملکرد پیروان یک دینه

      • دوست عزیز چطور زرتشتی بودن دست کم اکثریت شاهان هخامنشی قابل اثبات نیست؟مردم عادی که در دوره هخامنشی میزیستند هم اکثریت زرتشتی بودند.داریوش شاه و خشاریار شاه بوضوح در سنگ نبشته های پارسه از اهوره مزده خدای بزرگ سخن میگویند:آهوره مزده خدای بزرگ است او آسمان را آفرید و زمین را و…..چطور شما مستندات تاریخی را انکار و بعضا تحریف میکنید ؟ یم پژوهشگر و حتی منتقد باید فارغ از پیشداوری و تعصب سخن بگوید.شما یک اصلی را در ذهن دارید و میخواهید همان را به کرسی بنشانید.تمام هدف شما کوبیدن فرهنگ باستانی ماست.اتفاقا فرق ما و شما همین است ما مهر ایران را در دل داریم و نیاکان خود را دوست داریم با همه خوبی ها و بدی ها که البته کفه خوبی ها و فرهنگ آن بسی سنگین و وزین است و ما به آن ها افتخار میکنیم.کسی که نیاکان خود را بد بگوید فرزند آن پدر نیست و ار باشد هم ناخلف است.ببینید دیگر از چنگیز آدمخوار تر مگر هست که امروزه در مغولستان مجسمه اش را ساخته اند و او را کم مانده که جای خدا بپرستند.از تیمور نیز در ازبکستان تندیس آن خوناشام را ساخته اند.حال ما که شاهانی داشته ایم که منشور حقوق بشر نبشته اند و منبع بخشش و انسانیت بوده اند.تاریخ و وجدان های بیدار قضاوت میکنند و کرده اند.

  4. شما حاضر به جواب دادنِ احادیثی که که گفته امامان و یا نبی هستند و در کتابهای اسلامی آورده شده نیستید چرا انتظار دارید که زرتشتیها جوابگوی کتابهایی باشن که مورد قبول خودشان نیست و نقل قولِ زرتشت هم نیست؟ یک بام و دو هوا تا چه حد؟

    دوستان زرتشتیِ من اصلا این کتاب را نمی‌شناسند و اسمش را هم نشنیدند. اصلا زرتشتی‌ها میگن خدای تعالی که توی این کتاب نوشته؟! یعنی‌ اصلا میشه که نیاکان ما برای قضای حاجت هر روز مجبور باشند بروند بالای کوه؟ یک عقل سالم میتونه قبول کنه؟ آخه حرفتان خنده‌دار نیست؟

    امیدوارم این نفرتی که از زرتشتیها در دلتان هست کم شود که جلوی دیدتان را بسته.

  5. جوابِ سوالهای من را ندادید، خوب البته حق دارین چون جوابی‌ ندارین.

    ۳ دلیلِ شما را خواندم ولی‌ هیچ کدام دلیلِ موجهی برای تنفّر از زرتشتیان نیست.

    • مدیر سایت

      در خودم تنفری نسبت به زرتشتی ها نمی بینم. با بعضیهاشون خیلی رفاقت دارم.

      شادروان موبد مهران غیبی در این سایت با من بحث می کرد و کسانی که این بحث ها را میخواندند چه بسا خیال می کردند میان من و ایشان دشمنی است در حالی که ما باهم خیلی رفاقت داشتیم و ایشان چندبار از من دعوت کرد که به کرمان به منزلش بروم.

      متاسفانه ما ایرانیها هنوز ظرفیت انتقاد از افکار یکدیگر را نداریم و بحساب دشمنی میذاریم

  6. باز دم این آقای موبد گرم که با اینکه نفرت شما را می‌بیند ولی‌ باز هم به خانهٔ خودش شما را دعوت می‌کند تا شاید ببینید که اون‌ها هم انسان هستند و حقِ زندگی‌ دارند، آنها هم مثل شما بهترین زندگی‌ را برای فرزندانشان می‌‌خواهند، اون‌ها هم از خشونت گریزانند،…

    اگر هم نفرت داشته باشید باز هم حق دارید که پرسش کنید ولی‌ آنجا معلوم میشود که نفرت دارید که جوابتان را بشنوید ولی‌ احساستان بر عقلانیت بچربد کما اینکه چندین نوبت این اتفاق افتاده مثلا همین چند خط بالا. اینکه برای خود یک حقی‌ را قائل میشوید ولی‌ نه برای دیگران. اینجاست که معلوم می‌شه حرفهایتان از نفرت سرچشمه میگره نه اینکه دنبال حقیقت باشید.

  7. حاجی کجایی نیستی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

*

code