خانه / احکام / احکام زرتشتی / زن زرتشتی / ازدواج زرتشتیان / ازدواج زرتشتیان با محارم / ثواب ازدواج با محارم حتی با نیاوردن فرزند / تصریح به مادر و خواهر و بچه دار شدن در “خویدوده”

ثواب ازدواج با محارم حتی با نیاوردن فرزند / تصریح به مادر و خواهر و بچه دار شدن در “خویدوده”

به قلم مدیر سایت
عمل «خویدوده» در منابع زرتشتی که برای آن ثواب فراوان ذکر شده به معنای ازدواج با محارم است اما زرتشتی ها این واژه را به سرپرستی محارم معنا می کنند یا اینکه می گویند مراد ازدواج با دخترعمو و نزدیکان دیگر است.
در سؤال و جوابی از موبد موبدان اِمید اَشَوَهیشتان (قرن چهارم هجری قمری) سخن از مادر و خواهر و نیز فرزنددار شدن از طریق خویدوده است. بنابراین خویدوده به معنای ازدواج با محارم است:

«پرسش:
اگر “ازدواج با محرم” با مادر یا خواهری باشد که امید به بچه دار شدن آنها نیست (مثلا در سن یائسگی اند)، آیا این یک “ازدواج با محرم” کامل محسوب می شود و اصولا حکم بر چنین ازدواجی چگونه خواهد بود؟ آیا ثواب هر “ازدواج با محرم” یکسان است یا بخش هایی از آن دارای مزیت بیشتری خواهند بود؟

پاسخ:
“ازدواج با محرم” با هر یک از سه (ظاهرا منظور مادر و خواهر و دختر است)، قطع نظر از سن، ازدواج کامل محسوب می شود به این جهت اگر هم فرزندی به وجود نیاید ثواب این ازدواج کاهش نمی پذیرد.»

منبع:
روایت اِمید اَشَوَهیشتان، ترجمه: نزهت صفای اصفهانی، تهران، نشر مرکز، چاپ اول، ۱۳۷۶، ص ۱۸۱ ـ ۱۸۲

1111ffdd1112811jjhhhh111428111ggffff11

به منظور آشنایی با اِمیداَشَوَهیشتان و کتاب او و مترجم، بر تصاویر زیر که از مقدمه کتاب گرفته شده، کلیک کنید. از سمت راست هردو صفحه در ادامه هم هستند:

مقدمه روایت اِمید اَشَوَهیشتان ص 9 مقدمه روایت اِمید اَشَوَهیشتان ص 10 مقدمه روایت اِمید اَشَوَهیشتان ص 22 مقدمه روایت اِمید اَشَوَهیشتان ص 23 مقدمه روایت اِمید اَشَوَهیشتان ص 16 مقدمه روایت اِمید اَشَوَهیشتان ص 17

 

 

 

مرداد ۱۳۹۴

همچنین ببینید

مبارزه ی زرتشتیان با خرفستران مساوی با بر هم زدن اکوسیستم

به قلم مصباح بورنجانی یکی از اعمال دینی زردتشیان، کشتار مجموعه ای از حیوانات است …

۴۱ نظر

  1. درود
    یک: همچنین از ص عکس گرفتید که انگار نگارش همون زمان هست این برگردانده شده که متاسفانه آدم های نا آگاه خویدوده رو ازدواج با محارم ترجمه کردند

    دوم: همون موقع مثلا گفتن ثواب خویدوده ( ازدواج با بستگان. دختر عمو/ پسر عمو/ و … ) اگر فرزندی به دنیا نیاورد ثوابش کاهش میابد؟ که پاسخ داده

    • مدیر سایت

      در پرسش سخن از خواهر و مادر است نه دخترعمو

      • با تشکر از مدیر خود فروخته سایت یک جمله از کتاب سفینه البحار و مدینه احکام نوشته آقای قمی ص ۱۶۴ همون آقای که کتاب فخر شیعیان یعنی نهج البلاغه رو نوشته و همش سخن بزرگان ایرانیها که ب علی نسبت داده شدهو پس از چهار قرن نه بیست و دو قرن :
        ما از تبار قریشیم و هواخواه عرب و یک عرب از ایرانی برتر است و ایرانیان از دشمنان ما بدتر باید آنان را اسیر کنیم به مدینه بیاوریم و زنانشان را به کنیزی بفروشیم و مردانشان را به غلامی
        از امام حسین
        حالا شما رفتی ی موبد بی نام نشان و ی نویسنده ابکی رو آوردی که ب دین چند هزار ساله آسیب بزنی توی صحیح مسلم و بخاری چقدر احادیث چرت و پرت ب پیامبر بستن و شما چ کنکاشی برای رد اونها میکنید و چ کنکاشی برای پذیرش خوباش ب قلم همون افراد این هم نمونه ای از همونها ب قلم یک نویسنده قابل قبولتون پس لطفا در دیدگاهتان تجدید نظر کنید من نمیدونم از کجا ساپورت میشود ولی این تفرقه بین ادیانه

        • مدیر سایت

          بالای سایت آمده که نقد زرتشتیان نه دین زرتشتی
          پاراگراف اولتون سرتاسر اشتباهه: گردآورنده نهج البلاغه، قمی نبود. نه قمی برای ۴ قرن پیش بود و نه نهج البلاغه ۴ قرن پیش نوشته شده. در نهج البلاغه سخنان کدام بزرگان ایرانی جمع شده؟ بگید آشنا بشیم
          یک نشانه نادرستی روایتی که نقل کردید اینه که روایتهای متعدد در تجلیل از ایرانیها داریم

  2. اولأ که کتاب و نویسنده آن در حد یک منتقد هم نیست چه رسد به سند مرجع .
    دومأ چطور شما از یک واژه همچین معانی استخراج میکنید ؟
     بلکه باید آنرا در جمله و با مفهوم جملات قبلی آن فهمید.
    پس واژه '' کنیز '' هم به معنای زنی است که بهره جنسی میدهد و در صدر اسلام خرید و فروش میشد و  '' صیغه '' هم واژه امروزی '' کنیز '' است که زنان بی بضاعت ، در رفع نیاز جنسی مردان مسلمان بکار گرفته میشوند…..

  3. موبدیار مهران غیبی

    به یاری هستی بخش دانا

    درود

    این کتاب چیست و در کجا و کی نوشته شده است؟

    نویسنده آن کیست؟

    شما در بررسی یک حدیث چه اندازه وسواس دارید، چرا چنین نوشته ای را بدون بررسی دقیق نویسنده و زمان نگارش و باور نویسنده ووووو سند میگیرید برای زرتشتیان؟

    کجای این حق و عدل است؟

    • مدیر سایت

      تصاویری از مقدمه ی کتاب را در پایان مطلب فوق افزودم

    • با سلام.
      موبدیاری که این مقدار از دانش و آگاهی او تعریف میکردند … حتی نمیدانسته امید اشوهیشتان و کتابش چیست … و یک منتقد آیین زرتشت باید به او بگوید بنده خدا این کتاب از یکی از بزرگان دین شماست … عین این می ماند که یک روحانی مسلمان بیاید و بگوید ببخشید منتهی الامال چیست؟ از کیست ؟.

    • شما مگر چشم ندارید. آدرس کتاب که آورده شده است؟؟؟

  4. منم گفتم این ترجمه شده که متاسفانه اونم یک ترجمه اشتباه و دروغ

    چرا میخوای به زور این مسله رو بفهمونی هیچ جای قانون ازدواج زرتشتی و کتاب اوستا این نوع ازدواج نیومده

    چهارتا عکس گرفتی که مثلا ثابت کرده باشی هنوز اثبات نشده میدونی چرا چون دروغه بزرگیست که به زرتشتیان محترم میزنید منکه مسلمان زاده هستم معترض هستم به رفتارهای شما با اینکارتو بدتر طرفو زده میکنید از اسلام به هیچ جا نمیرسید دروغگو ها

    اومدی چهارتا عکس گرفتی از ص کتاب که چی آخه هیچیشم مستند نبود

    چهارتا کتاب چاپ میکنید با عنوان استاد و پژوهشگرو … یک موبد سرشناس هم اضافه میکنند تو اون کتاب بعد هرچی دلشون میخوان مینویسن واقعا که

  5. موبدیار مهران غیبی

    به یاری هستی بخش دانا

    درود

    آقای فاطمی

    در متن هیچ تحلیلی از شخصیت نویسنده کتاب نیست.جز آنکه با صفتهایی چون «شخصیت برجسته و دانشمند وووو» کوشیده اید که درست بودن آن را تایید کنید.

    خب آقای فاطمی به راستی که این کار از شما بعید است.

    هم اکنون وهابیان میگویند که شیعه کافر است و اوج دینداری و ایمان وووو در وهابیت است. آیا درست که من نیز با روش استدلالی شما بگویم که عالم برجسته و مومن قدسی فلان وهابی چنین گفت پس از شیعه کفر است و اسلام تنها همین است که وهابی میگوید و داعش و …. تا بکوحرام اسلام راستین هستند؟

  6. خویدوده در آیین ما ازدواج با خواهر و مادر است و برای این کار ثواب بسیاری تعریف شده

  7. درود.بنده بر خلاف میل باطنیم قصد نداشتم دیگر در این سایت بی محتوا و حقیییییر نظر بگذارم،ولی این زرتشتی دروغگوووو و قلابی باعث شد بیام و دستشان را رو کنم.اگر چشماتون بیناست و مشکلی نداره!!ملاحظه فرمودید که دروغ و تهمت ازدواج با محارم زرتشتیان از سوی اساتید بزرگ از جمله استاد بزرگوار و دانشمندم شاد روان موبد مهران غیبی عملا و قویا و از همه مهمتر بطور علمی رد شده است.پس بهتر است راه بهتری بجز دروغ و افترا برای فرو بردن عصبانیت خود پیدا کنید!حالا همه متوجه شدند که شما اخوندی بیش نیستید.ایا این راه درستی برای ماله کشیدن اعمال خودتان است؟؟؟ جواب منو بدییییید لطفا!!

  8. یک مشت آدم بی هویت و بی خانواده میخان تیشه به ریشه تمام این مملکت بزنن.آخه بیغیرت اجنبی چرا این چیزارو واسه بهدینان درمیارید؟

  9. تخریب این دین بزرگ با این چیزها امکان پذیر نیست. چرا مایی که زرتشتی هستیم حتی روحمونم از این حرفای دون و بی ارزش خبر نداره؟ موبد موبدان مار اسپند هم در کتابش گفته تا اونجایی که میشه با مردم شهر ها و روستاهای هرچه دورتر ازدواج کنید تا خون، یک خون نباشد. پس یاوه گوی رو بزارید کنار

  10. در سر تاسر آیین ایران پنج شکل ازدواج وجود داشته که هنوز هم در بین زرتشتیها وجود داره.
    ازدواج با دختری که با اجازه پدر باشد
    ازدواج با دختری که با اجازه پدر نباشد(که خوشایند نبوده و ازدواج ناپسندی است)
    ازدواج با زنی که شوهرش درگزشته یا از او جدا شده است
    ازدواج دختر و پسر با شرط آنکه فردی که هزینه های ازدواج را متقبل میشود فرزند آن زوج را سرپرست باشد
    ازدواج دختر با پسر که فرزند بدنیا آمده از این ازدواج مال پدر دختر گردد که بهش هم میگن دختر پلگذار.

  11. دوست گرامی با تحقیقی که من کردم این سخنان از موقعی شروع شد که حضرت محمد(ص)با زن فرزند خوانده خود ازدواج کردو برای اینکه این کار را موجه جلوه دهیم این ها را برای دین زرتشت گفته ایم .

  12. در حالیکه مخالفان آیین زرتشتی به هر دری می زنند تا از تحقیقات کم ارزش بارتلمه و قصه سرایی های امثال غیاث آبادی ادعاهای خود را ثابت کنند . مطالعات جدید اساتید برجسته زبان ایرانی در دنیا جلوه های جدیدی از فرهنگ و قوانین ایران را نمایش می دهد مطلب زیر ترجمه بخشی از کتاب پروفسور Prof. Dr. Maria Macuch استاد زبان های ایرانی در دانشگاه برلن است (همان کرسی که بارتلمه در ۱۹۰۲ در اختیار داشت !!!! ) ایشان تاکنون ۱۰ کتاب و بیش از صدها مقاله در زمینه مطالعات تاریخی و زبانی ایران در دوره ساسانی انجام داده و تخصص ایشان در مورد حقوق ازدواج در دوره ساسانی و بررسی کتاب ماتیکان است . ادرس صفحه اکادمیک و مقالات و کتب ایشان :
    http://www.geschkult.fu-berlin.de/en/e/iranistik/mitarbeiter/ehemalige/macuch/macuch-publikationen.html#a
    و این هم از مطلب ایشان در مقاله نظام حقوقی ازدواج در دوره ساسانی
    Here we are confronted with a mass of complicated juridical constructions, defining the legal status of the persons
    involved as exactly as possible. The obligation of the pādixšāy-wife to act as ayōgēn was laid down in the marriage contract, but in the case of the daughter or sister serving as an “intermediary successor,” a “fictive” incestuous (xwēdōdah) marriage of the pādixšāy-type with the father or brother was legally constructed. The legal position of the ayōgēn-daughter or sister was automatically that of a wife in the pādixšāy-status

    عبارتی که ایشان برای خویدوده به کار می برد این است :
    a “fictive” incestuous (xwēdōdah) marriage of the pādixšāy-type with the father or brother

    یک ازدواج با محارم “ساختگی ” (کلمه fictive ) از نوع پادشازنی با برادر یا پدر . هدف این ازدواج حفظ تیره و ثروت پدر یا برادر درگذشته از طریق تولید فرزندانی به نامگان ایشان بوده است .

  13. اگر معنی خویدوده را به اصرار به ازدواج با محارم ترجمه میکنید پس ما هم تعداد روزهای آفرینش جهان را بر اساس قرآن به هشت روز ترجمه میکنیم لذا قرآن تحریف شده یا زایده ی بشری بیش نیست.
    چطوره که در این موارد تفاسیر عمیقی شده و اصرار بر این دارید که حرف خودتان را بر کرسی بنشانید ولی این احتمال نمیدهید که ممکن است ترجمه پهلوی خویدوده به اشتباه به ازدواج با محارم به جای ازدواج با نزدیکان ،شده باشد
    آقا دین شما برای خودتان دین ما هم برای خودمان هم برای خودمان،کسی هم تو قبر کسی دیگه نمیخوابونن
    شما هم بجا این کارا شرم کنید و با کنیز زنا نکنید و. دختر ۹ ساله به عقد خود در نیاورید و همچنین زن فرزند خوانده رو هم تصاحب نکنید
    پاداشتون تو بهشت هم ارتقا دهید و به سکس و خوردن شراب اکتفا نکنید
    با سپاس

  14. و همچنین :
    توضیح المسائل امام خمینی مساله ۲۴۹۲
    اگر به واسطه شیر دادن حق شوهر از بین نرود زن می تواند بدون اجازه شوهر بچه کس دیگر را شیر دهد،
    ولی جایز نیست بچه ای را شیر دهد که به واسطه شیر دادن به آن بچه به شوهر خود حرام شود
    ” مثلا اگر شوهر او دختر شیرخواری را برای خود عقد کرده باشد زن نباید آن دختر را شیر دهد، ”
    چون اگر آن دختر را شیر دهد خودش مادر زن شوهر می شود و بر او حرام می گردد.

  15. خانم بویس در کتاب تاریخ دین زردشتی در بررسی این سوالهای کتاب روایت امید ابهام جالی را طرح می کند ؟ چرا در هیچ یک از روایت های تاریخی و برخورد با زردشتیان ازدواج با محارم مشاهده نشده است ؟
    زردشتیان چند نوع ازدواج مشخص با تعاریف مشخص داشته اند . پادشازنی ، ستوره ، چاکر زنی چرا در هیچ جای کتب پهلوی در کنار لغت خویدوده ، لفظ ازدواج جایی ندارد ؟ اصلا از کجا ثابت میشود خویدوده نوعی ازدواج است ؟ ( آیا هر صیغه ای در شیعه صیغه ازدواج است ؟ ) همانگونه صیغه دلایل شرعی مختلف داشته خویدوده هم دلایل دیگری غیر از ازدواج داشته .
    چه طور اعراب که سالها در یمن و عراق همسایه زرتشتیان بودند و انواع کتب و تهمت ها را به ایشان زدند هیچگاه ازدواج با محارم را در بین ایشان مشاهده نکردند . چرا جهانگردانی مانند شاردن که ریز ترین دقایق زندگی زرتشتیان دوره صفویه را شرح داده اند چیزی از خویدوده نگفتند .
    مستشرقین وقتی در قرن هجدهم با جامعه زرتشتی آشنا شدند نه تنها در بینشان این نوع ازدواج مشاهده نشد که حتی قوانین ازدواج ایشان را کاملا مغایر این نوع ازدواج دیدند .
    چرا خویدوده همواره به صورت موضوعی در کنار تولید نسل طرح شده نه ازدواج ؟ مستشرقین صراحتا از منع شدید چند زنی در بین زرتشتیان سخن گفته اند . این موضوع با ازدواج با محارم چگونه سازگار است ؟ بر اساس چه شواهدی خویدوده توسط بارتلمه به ازدواج محارم ترجمه شد ؟ آیا خویدوده نمی تواند نوعی صیغه غیر ازدواجی برای نامگذاری فرزندان محارم به فرزندخواندگی برادر و پدر و فرزند باشد تا نسل ایشان پایدار بماند ؟ چرا در کتب پهلوی هرچه زرتشتیان در مضیقه بیشتر و کاهش تعداد قرار گرفته اند نقش خویدوده در کتبشان پر رنگ تر شده ؟ چرا خویدوده در اوستا نیامده ؟

    • مدیر سایت

      در پاسخ به پاراگراف اول شما باید گفت که در این سایت روایت های تاریخی متعدد در مورد ازدواج زرتشتیان با محارم ذکر کردیم:

      http://www.raherasti.ir/category/%D8%A7%D8%AD%DA%A9%D8%A7%D9%85/%D8%A7%D8%AD%DA%A9%D8%A7%D9%85-%D8%B2%D8%B1%D8%AA%D8%B4%D8%AA%DB%8C/%D8%A7%D8%B2%D8%AF%D9%88%D8%A7%D8%AC-%D8%B2%D8%B1%D8%AA%D8%B4%D8%AA%DB%8C%D8%A7%D9%86-%D8%A8%D8%A7-%D9%85%D8%AD%D8%A7%D8%B1%D9%85/

    • با سلام؛ و اما بعد:
      آنجا که گفت « آیا هر صیغه ای در شیعه صیغه ازدواج است ؟»
      متأسفانه این بنده خدا دین اسلام را هماننده آیین خود پر از تهی میبیند، بنده خدا نمیداند اصلا صیغه مربوط به رابطه جنسی در فقه شیعی بطور کل نوعی ازدواج است و استثنا هم ندارد. در رابطه با خویدوده هم تصریح منابع زرتشتی به وجود رابطه جنسی بوده و جای هیچ شک و شبهه ای را باقی نمیگذارد.

      آنجا که پروفسور مری بویس در رابطه با توحید در گاتها دلیل می آورد و آنرا رد میکند پشیزی ارزش ندارد اما تا در این رابطه سخن میگوید سخن وی میشود وحی منزل.

      پ.ن: پروفسور مری بویس منکر وجود ازدواج با محارم در میان زرتشتیان نشده و از قضا آنرا تأیید هم میکند.

      آنجا که گفت:
      «چه طور اعراب که سالها در یمن و عراق همسایه زرتشتیان بودند و انواع کتب و تهمت ها را به ایشان زدند هیچگاه ازدواج با محارم را در بین ایشان مشاهده نکردند»
      محض اطلاع این باستان پرست زرتشتی بی مطالعه، گزارشی هم عصر موبد اشوهیشتان ازدواج با محارم در میان زرتشتیان را تأیید میکند و این گزارش را ابونصر مطهر بن طاهر مقدسی در کتاب البدء و التاریخ که در همین سایت موجود است بیان کرده.

  16. این سوکوش سیرنه

    به نظر میرسه این سایت در خدمت عثمانیان (ترکیه جعلی) و اعراب بی اصل و نسب باشه که تلاش میکنه فرهنگ ایران و آریا رو زیر پرسش ببره و پوچ و بی بند بار بنامه! اگر نگاه کنیم به اقوام بی اصل و نسبی که در بالا نام بردم تاریخی که اعراب وارد اون شدن برمیگرده به اسلام و وحشیگریهایی که پیامد اون تا کنون گریبانگیر منطقه شده پیش از آن در تاریخ داریم که زنهایشان رو با هم عوض میکردند و جز کشتار و خوراک چیز دیگه ای هم براشون مهم نبود. و پس از اسلام هم با به وجود آوردن کشتار ک گروههای نسلکش در همون راستا حرکت کردند و جز سکس و چپاول چیز دیگه ای ندارن. در مورد ترکها که با بر پایی اسلام اعراب از اونها و وحشیگریشون بهره بردن و رفته رفته اونها رو به این منطقه آوردن و هر چی تاریخ رو نگاه میکنیم جز تجاوز و تصرف مناطق دیگران و کشتار و نسلکشی و همین اواخر حمایت از گروههای تروریستی مثل داعش برای غارت و سرنگونی مردم منطقه چیز دیگه ای نداشتند و چندین نسلکشی بزرگ رو در کارنانه دارن در حالی که اصلاً برای این منطقه نیستن و از جای دیگه اومدن و اقوام بومی رو نسلکشی میکنن. و در حال حاضر اگر به فیلمهای ساخت ترکیه جعلی نگاه کنیم جز بی بند و باری و سست کردن بنیاد خانواده و فاصله نگذاشتن میان برادر و شوهر و دوست پسر حتی در میان سالخوردهایشان چیز دیگری نداره که در پی تخریب فرهنگ مردم بافرهنگ منطقه هست!

  17. سلام علیکم. دوستان این موضوع ازدواج با محارم در زمان ساسانیان رخ میداد و این امر بر تفسیر اشتباه ساسانیان از ازدواج با نزدیکان بود یعنی دختر عمو دختر خاله و اینجور ازدواجها و اصل دین مجوس دینی اسمانی بوده ولی بدون کتاب زیرا پیامبر زرتشت در شهر ری بعد از اعلام رسالتش کشته میشود و کتابش که بر روی پوست ۷ گاو نوشته شده بود را میسوزانند و بعد از چهار سال از کشته شدن زرتشت حواریون یعنی اطرافیان زرتشت اقدام به نوشتن وندیداد .اوستا .و چند کتاب دیگر میکنند که دین زرتشت رو شکل میدن دلیل خواند این قوم به نام مجوس کتابشان بود که به نام جاموسا یعنی نوشته شده بر پوست جاموس یا همان گاومیش شناخته میشوند این قوم اهل جزیه بودند و در زمان حجاج ثقفی قلع و قم شدند و باقی مانده این قوم در زمان نادر شاه و در زمان قاجار به هند مهاجرت کردند و اصل دین این قوم همانند دین یهود که بر ده فرمان حضرت موسی استوار بود بر سه رکن کندار پندار و گفتار نیک استوار بود و دروغ را گناهی کبیره میشمردند و فراموش نکید که دین تشیع از مجوس نشات گرفته و طبق انطباق این دو دین عادات و تقالیدشان یکی میشود حتی لباس روحانیتشان .اما قوم فارس از دید اسلام بهترین اعجام هستند به حدیث شریف پیامبر صلی الله علی و سلم که میگوید بهترین خلق عرب و بهترین عرب قریش و بهترین قریش بنی هاشم و بهترین بنی هاشم اهل بیت و پیامبر است و بهترین عجم فارس و بهترین فارس سلمان است در کتاب صحیح بخاری به اسناد حسن الصحیح امده است ‌.بهتر است هرچه در قبل از اسلام اتفاق میافتاد را جاهلیت خطاب کرد همانطور که الان در عصر جاهلیت مدرن زندگی میکنیم

  18. آقای محمد عمر
    شما گفتید که “دین تشیع از مجوس نشات گرفته ”
    دقیقا میشه بفرمایید تشیع چه چیزهایی را از مجوس گرفته؟

  19. بیش از چهارهزار بیماری ژنتیکی در گونه انسان خردمند دیده می شود که در قیاس با گونه های دیگر بیش از حد زیاد است.علت آن هم بقای ژن های بیمار و انتقال آن هاست و این متاثر از ازدواج با مادر و خواهر و خویشان است که از اول حیات بشر رواج داشته است.در گونه های دیگر هم به طور مثال آمیزش با مادر دیده می شود.با گسترش دامنه اخلاق و تعاریف آن ازدواج با محارم منسوخ شد.بنابراین نمی توان به افراد آن زمان که قبل از این تعریفات زندگی می کردند ایرادی وارد کرد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

*

code