خانه / احکام / احکام زرتشتی / زن زرتشتی / ازدواج زرتشتیان / ازدواج زرتشتیان با محارم / تاریخ بیهق گواه ازدواج زرتشتی ها با محارم

تاریخ بیهق گواه ازدواج زرتشتی ها با محارم

به قلم مدیر سایت
ابوالحسن علی بن زید بیهقی معروف به ابن فندق بیهقی (درگذشت ۵۶۵ ق) در “تاریخ بیهق” صفحه ۴۰ در مورد ازدواج زرتشتی ها با محارم سخن گفته است:
«پس از این بهمن را پسری بوده ساسان نام و دختری همای نام، وی دختر خویش را به زنی کرد چنانکه در ملت مجوس جایز است و این دختر از وی بار گرفت (باردار شد).
چون وفات بهمن نزدیک آمد مدت حمل به نهایت نرسیده بود، تاج بر شکم آن دختر نهاد و گفت: ولی عهد من این کودک است که در قرار مکین مادر است، و تا که وی از پوست بیرون آید، مادرش به مهمات ملک قیام می نماید.»

تاریخ بیهق چند نکته:
یک) سخن بیهقی نشان می دهد که قضیه ی ازدواج با محارم، به چند پادشاه اختصاص نداشته بلکه میان زرتشتی ها مرسوم بوده.
دو) قضیه ی ازدواج بهمن با دخترش در شاهنامه نیز آمده است.
سه) به پادشاهی رسیدن جنین نشان می دهد که در ایران باستان، لیاقت شاه، مد نظر نبوده است.

تاریخ بیهق


مزار بیهقی
تیر ۱۳۹۴

همچنین ببینید

مبارزه ی زرتشتیان با خرفستران مساوی با بر هم زدن اکوسیستم

به قلم مصباح بورنجانی یکی از اعمال دینی زردتشیان، کشتار مجموعه ای از حیوانات است …

۳۴ نظر

  1. با سلام

    بهمن بن اسفندیار ملقب است به اردشیر و اینها دو شخص مختلف نیستند آنطور که جناب موبد غیبی تصور میکنند.

    همای، دختر بهمن نیز در کنابهای فارسی با نام خمای هم آمده و همای و خمای اسم افراد مختلف نیستند بلکه اسم یک شخص هستند که همان همای دختر بهمن است.

     

     

     

     

     

  2. موبدیار مهران غیبی

    به یاری هستی بخش دانا

    درود

    پس چرا اردشیر با بهمن میجنگد؟

  3. محمد بن عبدالله هم با ارغاب پسر خوانده خود زید , با همسر او ازدواج کرد . اعراب او را زید بن محمد لقب داده بودند و ازدواج با همسر کسی که آنرا بزرگ کرده و احساسات عاطفی و روانی پدر و فرزندی در آنها نهادینه شده ، در بسیاری از فرهنگها حتی اعراب جاهلی عملی نکوهیده و زشت به حساب میامده.
    ولی محمد باز هم با آیه نازل کردن کار خود را توجیه میکند و آنرا برای از بین بردن رسم غلط زمان جاهلیت اعلان میدارد در صورتی که این رسم ، رسم درستی بود و عمل پیامبر نادرست .
    جای بسی تعجب هست که چطور محمد رسم و رسومات غلط و ضد انسانی برده داری و کنیزپروری را نخواسته باطل کند ؟…

    • مدیر سایت

      ارعاب را از کجا بدست آوردید؟
      اگر اعراب جاهلی «زید بن محمد» گفتند، حرفشان نادرست بوده. کسی فرزند است که از طریق نطفه ی انسان بوجود آید. از کی تاحالا شما مدافع عربهای جاهلی شدی؟!
      پیامبر زید را بزرگ نکرده بود بلکه او بزرگسال بود که پیامبر او را خریداری و آزاد کرد؛ زیرا او را در جنگ به اسارت گرفته بوند.

      در مورد برده داری در اسلام و زرتشتی به «احکام» در همین سایت مراجعه کنید

    • زینب بنت جحش بن ریاب
       وابنه عمه رسول الله صلى الله علیه وسلم . أمها : أمیمه بنت عبد المطلب بن هاشم . من المهاجرات الأول .
      سیر اعلام النبلا  ذهبی صفحه ی ۲۱۱
       

      همسر زید قبل ازاینکه زن زید پسر خوانده پیامبر باشه ۵۸ سال   دختر عمه حضرت محمد ص بوده . خود حضرت محمد زینب رو برای زید گرفت . زید زینب رو طلاق داد بعد حضرت محمد با ایشون ازدواج کردند

      پیغمبر ارعاب کرد ؟؟؟؟!!!!! یعنی در اون پنجاه و هشت سال دختر عمه ی خودشون نمیتونستن به همسری خودش دربیارن ؟؟ در اون پنجاه و هشت سال که زینب زن زید نشده بود پیغمبر دختر عمه ی خودشون رو ندیده بودن که ازدواج کنن؟؟

      آقای سعید برای ماله کشی کثافت کاری  دیگران تهمت زدن به دیگران کار بسیار زشتیه .

      از کردار و گفتار نیک اینارو بهتون یاد دادن ؟؟؟؟؟
       

  4. سلام آقای غیبی

    قبلا هم عرض کردم متن شاهنامه ابهام بسیار دارد چنانکه امروزه شاهد هستیم افراد سرشناس در شاهنامه شناسی آماج حملات تند منتقدان قرار میگیرند که چرا فلان داستان شاهنامه را به رای خود تفسیر کرده یا در تصحیح شاهنامه اشتباهات فراوانی دارد!

    همین اردشیر بارها نامش در شاهنامه آمده-  نه تنها شاهنامه بلکه در متون دیگر فارسی هم هست- ولی همه جا لقب بهمن بن اسفندیار نیست

    اردشیر پسر بیژن

    اردشیر سوار سپاه گشتاسپ

    اردشیر شیرویه

    اردشیر نیکوکار 

    نمونه هایی است از آنچه در شاهنامه آمده و اینها با هم یکی نیستند چنانکه در یک سرزمین هزاران نفر هستند که نامشان مثل هم است 

     

     

     

     

  5. شماها هنوز یک واژه اوستایی پیدا نکردید که بمعنای ازدواج محارمی باشه واژه هایی که شما گفتید

    خویدوده: بستگان
    خودت ودتام: از خود گذشتگی ( که این واژه در نماز بکار برده میشه ) مثل این میمونه بگی hello ینی خدافظ ( انگلیسی ها دارن اشتباه میگن !!! )

    حالا فرض کنیم داستان. شاهنامه حقیقی باشه و افسانه نباشه آدم عاقل جز رو به کل ترجیح نمیده

    پیامبر شما با خالش ازدواج کرد ( کتاب بخاری / باب النکاح / حدیث ۴۸۲۳

    سوره احزاب آیه ۵۰ و ۵۱ صراحتا داره میگه همه زن ها به پیامبر حلال هستند ( نکنه برای ترویج دین گفته؟ )

    جمع کنید بابا نکنه دینتون یاد داده تهمت بزنید

  6. من جای آقای غیبی بودم فقط نظرمو میدادمو مرفتم بحث کردن با آدم هاکوتاه فکر وعقب افتاده بی فایدس

    طلا که پاک است چه منتش به خاک است

    • سلام آقای آرمین

      فکر کنم قبلا هم به شما گفتم که متاسفم چون از روی بی اطلاعی حرف میزنید!

      کجای این حدیث بخاری گفته خوله بنت حکیم خاله پیامبر است؟! شاید خوله را با خاله اشتباهی گرفتید!!

       اینجهل شما از زبان عربی و اجادیث هربی را میرساند که در هیچ جای این حدیث نیامده خوله، خاله ی پیامبر بوده 

      و بلکه خاله ی سعید بن مسیب است که میخواست با پیامبر ازدواج  کند و در واقع از پیامبر خواستگاری کرد….

      شما واقعا بی اطلاعید!

  7. آقای فاطمی این آقای آرمین دروغ میگه حدیث شماره ۴۸۳۲ کتاب  النکاح صحیح  بخاری حدیثیه که عایشه از پیغمبر نقل کرده و هیچ ربطی به دروغ های این آقا نداره  .یه شماره از خودش درمیاره اسم یه کتابم بهش اضافه میکنه بعد این آقا به بقیه میگه عقب افتاده .خودش در دروغ گویی جلو افتادگی دارن

  8. اولین زنی که خود را به پیامبربخشید خوله بنت حکیم بود:
    کانت خوله بنت حکیم مِن اللائی وهبن انفسهن للنبی (ص) فقالت عائشه اما تستحی المراه ان تهب نفسها للرجل، فلما نزلت ترجی من تشاء منهن… قلت یا رسول الله، ما ارى ربک الا یسارع فی هواک. (صحیح بخاری/ کتاب النکاح/ باب هل للمراه ان تهب نفسها لاحد/ حدیث شماره ۴۸۲۳). خوله بنت حکیم از زنانی بود که جسم خودش را به پیامبر بخشید، پس عایشه گفت زن از اینکه جسم خودش را به مردی ببخشد خجالت می‌کشید پس آیه‌ی ترجی من تشاء منهن… نازل شد گفتم: ای فرستاده‌ی الله، نمی‌بینم خواسته‌ات را مگر اینکه پروردگارت بر برآوردنش شتابان باشد ( می‌بینم که پروردگارت در برآوردن خواسته‌هایت شتابان است)!
    یا این حدیث:
    عائشه (رض) قالت: کنت اغار على اللاتی وهبن انفسهن لرسول الله (ص) واقول اتهب المراه نفسها فلما انزل الله تعالى ترجی من تشاء منهن وتووی الیک مَن تشاء و من ابتغیت ممن عزلت فلا جناح علیک قلت ما أرى ربک إلا یسارع فی هواک (صحیح بخاری/حدیث شماره ۴۵۱۰)
    نکته‌ی جالبی که در این حدیث وجود دارد که عایشه به پیامبر آنجا که می‌گوید:
    “ما ارى ربک الا یسارع فی هواک” می‌بینم که پروردگارت در برآوردن خواسته‌هایت شتابان است.
    مفهوم این جمله آنچنان متواتر است که کسی نمی‌تواند آن را رد نماید، البته در برخی دیگر از منابع با لفظ “ما ارى ربک الا یسارع فی هواک” آمده است که همان معنی را دارد

  9. جناب سهیل ۴۸۳۲ نه ۴۸۲۳ گفتم

    جناب مهدی بنده هم بی اطلاع هستم چرا خب با من بحث میکنید شما که با سوادید با آدم بی اطلاع بحث نکنید

    • سلام آقای آرمین

      اگر جواب امثال شما رو ندیم، چند نفر بی اطلاع تر از شما حرفهاتون رو باور میکنن آن وقت بی سوادهای یک جامعه آمارشان زیاد میشود!

       

       

      • مدیر سایت

        اگر آرمین خودشو بی اطلاع می دونه نباید حرف بزنه نه اینکه بگه چون من بی اطلاعم حرف بزنم و کسی جوابمو نده!

  10. چه جالب تو اون سایت انگ مرتد بودن هم زده به ماها پس برید جلوی اینجور کتاب ها که همینجا چاپ میشه رو بگیرید خب دفاع کردید سپاسگزارم بله شما درست میفرمایید حق با شماست و ما هم اشتیاه کردیم

  11. ارمین در مطلب هاشم رضی تایید ازدواج محارم در نظرم جوابی به شما دادم اگر ثبت نشد اینجا باز مینویسم

    ارمین شما حق دارید به اسلام توهین کنید
    به امامان ما توهین کنید
    به پیامبر ما ایاذبالله نسبت های بد و ناروای بچه ب*** و… بدهید
    و داستان مصور بسازید
    در موقع عید قربان حامی حیوانات شوید و ذبح گوسفند رو کار وحشیانه خطاب کنید
    و انچه دلتان بخواهد انجام دهید

    اما ما حق نداریم حداقلکندش یک جواب محترمانه بدهیم و حداقلش جزعی از دین و احکام تون رو براتون یاداور شیم؟؟

    :)))

    مدیر جان این نظر رو ثبت کن دیگه رستت طلا ایشالا بری کربلا

  12. درود

    محمد جان بنده توهینی نکردم جملاتی بود در کتاب قرآن و کتاب بخاری سعید ابن مسیب میگه پیامبر با خالش ازدواج کرد شما ها میگید نه با خود خاله سعید این مسیب ازدواج کرد ماهم قبول کردیم

    اما شما هنوز سندی نیوردید که ازدواج محارمی در زرتشتیان باشه و فقط ی سند از شاهنامه قید کردید که اون هم ابهام داره

  13. درود برهمه عزیزان. من سالهاست دارم ادیان مطالعه میکنم .پیامبری به زیبایی زرتشت ومسیح درکلام نجستم .خواهشمندم به استناد به یک داستان یا روایت به ادیان توهین نکنید

  14. به نام خدا
    رد ازداج با محارم از دید تاریخ:

    فرهاد چهارم پادشاه اشکانی زنی رومی داشت به نام موسا (موزا /تراموزا) او که همسر فرهاد چهارم و در واقع ملکهٔ دربار وی شده بود، در باز گرداندن پرچم های به غنیمت گرفته شده ی لژیون های روم در جنگ حران نقش عمده‌ای داشت.

    بعد از چند سال، این زن که کودکی به نام فرهادک برای شاه زاییده بود، به بهانهٔ لزوم تأمین جان این فرزند و اجتناب از هر گونه توطئه احتمالی داخلی، فرهاد چهارم را وادار کرد تا سایر پسران خود را از دربار دور سازد. فرهاد چهارم هم چهار پسر را با اقربای آنها که در حرم وی بودند، به روم فرستاد تا در آنجا تربیت شوند (ح ۷ ق.م). فقط فرهادک (فرهاد پنجم) را با مادرش نزد خود نگه داشت.
    وقتی که فرهادک (فرهاد پنجم) به سن بلوغ رسید، به تحریک مادر (تراموزا) و از بیم آنکه برادرانش عنوان ولیعهدی را به دست آورند، پدر را زهر داد و خود به نام فرهاد پنجم با مادرش موزا به تخت نشست (ح ۲ ق.م).
    (مهمترین حادثه زمان او تولد عیسی مسیح (ع) است.)

    در سال دوم میلادی، فرهادک با مادر خود تراموزا ازدواج کرد.
    این عمل که در نزد یونانیان و رومیان چندان ناپسند نبود و در گذشته افرادی مانند اسکندر مقدونی نیز چنین عملی را مرتکب شده بودند، بسیار برای ایرانیان ناگوار آمد، (خصوصاً اینکه اشک در یک سمت سکهٔ خود تصویری هم از این زن رومی نقش زد که در نزد بزرگان، نشانی از اظهار تابعیت وی نسبت به دشمن محسوب شد و سخت ناپسند افتاد.) بالاخره شورشی بر ضد وی طراحی شد که موجب فرارش به روم گردید و او را در بین راه کشتند. (۴ م).

    • مدیر سایت

      با این نقل، چگونه ازدواج زرتشتیها با محارم رد شد؟

      • نتیجه شما از گفته بیهقی :سخن بیهقی نشان می دهد که قضیه ی ازدواج با محارم، به چند پادشاه اختصاص نداشته بلکه میان زرتشتی ها مرسوم بوده.

        ۱.سخن فلاویوس ژوزفوس نشان دهنده این است که قضیه ازدواج با محارم به هیج وجه در بین ایرانیان مرسوم نبوده.
        ۲.شما قبلا ازدواج با محارم در دین زرتشتی را رد کرده بودید.

  15. چرا در تاریخ و روایات اجتماعی ایران نشانی از اردواج با محارم نیست و فقط این امر در کتب اساطیر هست ؟
    چرا هیچ نوع روایت بعد از اسلام که این نوع ازدواج را دیده باشند وجود ندارد جالب است وقتی که زرتشتیان در اقلیت بوده اند قاعدتا باید میزان ازدواج با محارم در ایشان افزایش یافته باشد در حالیکه زرتشتیان در تاریک ترین دوره تاریخ اشان یعنی صفویه مورخین بسیار از ادابشان نقل کرده اند ولی چنین رسمی رویت نشده است .
    هر چیزی که در یک کتاب که ممکن است کتاب قصه باشد درج شد را شما عین حقیقت می دانید ؟!!!

  16. خب چه اشکالی داره فرزندان حضرت آدم هم باهم ازدواج کردن وقتی حکمی در حرام بودن چنین ازدواجی نبوده بحث حرامزادگی هم منتفیه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

*

code