+
خانه / اعتبار دین زرتشتی / دلیل های سست زرتشتی ها / عصر زرتشت
دلیل های سست زرتشتی ها / عصر زرتشت

دلیل های سست زرتشتی ها / عصر زرتشت

به قلم مدیر سایت
یکی از ویژگی های زرتشتی ها اعتماد به مدارک غیر قابل اعتماد است. البته آنها ناچارند که چنین شیوه ای را پیش گیرند و الا هیچ چیزی نخواهند داشت.

یک نمونه:
اگر در زمان ما کسی بدون ارائه ی مدرک، ادعا کند که هزار سال پیش فلان اتفاق افتاد، هیچ صاحب نظری به گفته ی او اعتنا نمی کند. زمانی ادعا ناباورانه تر می شود که بدون مدرک، خبر از شش هزار سال قبل بدهد.
برخی صاحب نظران زرتشتی معتقدند زرتشت شش هزار سال پیش از افلاطون و به عبارت دیگر حدود ۶۵۰۰ سال قبل از میلاد می زیسته است. به قول دکتر فرهنگ مهر در کتاب "دیدی نو از دینی کهن"، ص ۱۱۶ قدیمی ترین سند در مورد تاریخ زندگی زرتشت کتابی است که سه چهار قرن پیش از میلاد نوشته شده و در آن آمده که زرتشت شش هزار سال پیش از افلاطون (درگذشت: ۳۴۸ قبل از میلاد) می زیسته است.
در حالی چنین نظریه ای را پذیرفته اند که معلوم نیست، آن کتاب، بر اساس چه مدرکی خبر از شش هزار سال قبل داده است! این مثل آن است که من بی مدرک از اتفاقاتی خبر دهم که مربوط به چند هزار سال قبل از هخامنشیان می شود. هیچ عاقلی نمی پذیرد.

دیدی نو از دینی کهن

دیدی نو از دینی کهن، صفحه ۱۱۶

دیدی نو از از دینی کهن

۱۶ نظر

  1. موبدیار مهران غیبی

    به یاری هستی بخش دانا

    درود

    آقای فاطمی

    باور ما و نوع آموزش گاتها به گونه ای است که ما هیچ نیازی به دانستن زمان دقیق و روش دقیق زندگی ووو اشو زرتشت نداریم. این را بارها توضیح داده ام.

    ولی روش شما چه اهل سنت و چه اهل شیعه بر پایه تقلید و رعایت روش دقیق و ووو پیامبرتان (ص) و امامانتان (ع) و یا علما ووو استوار است. از این روی شما اگر کوچکترین شکی داشته باشید نباید از ان تقلید کنید وووو پس برای شما حتی یک ثانیه هم مهم است.

    سخن پابانی

    همه دانایان گفته اند که بنگر گفته چیست، منگر که گوینده کیست. با همین استدلال شما در برابر« انذار» وظیفه دارید که بگردید و ببنیند که درستش چیست و وووو

    بنابراین دستاویز قرار دادن ابهام در زمان و مکان اشوزرتشت تنها و تنها میتواند نشانه ضعف شما در برابر گفته باشد که میخواهید با روش سوفسطاییان با رد گوینده، گفته را رد کنند….

    آقای فاطمی من بارها از شما خواستم که بیایید گاتها را بررسی کنید ووووو چرا به جای بررسی آن از این روش سوفسطاییان بهره میبرید؟

    • اگر شما ندانید زرتشت در چه عصری می زیسته چگونه گاتها را به او نسبت می دهید؟! و اگر مهم نیست نویسنده ی گاتها کیست، چرا دنبال گاتها راه افتادید این همه کتابهای خوب وجود داره؟

  2. موبدیار مهران غیبی

    آقای فاطمی به راستی نمیتوانم درک کنم رابطه ایراد شما با گاتها چیست. این که زرتشت در چه زمانی میزیسته چه ربطی به گاتها دارد؟

    به راستی چه ربطی دارد؟

    یعنی شما به تاریخ دقق همه پیامبران که در قرآن آمده آگاهی منطقی دارید؟ یعنی شما چون تاریخ دقیق حضرت داود(ص) را میدانید که به زبور داود باور دارید؟

    تا آنجا که میدانم تاریخ دقیق حتی حضرت مسیح (ص) هم مشخص نیست.
     

    • یک مثال: بنده کتابی را نشان شما می دهم و می گویم نویسنده اش کسی است که معلوم نیست ده سال پیش از دنیا رفته یا هزار سال پیش! در این صورت شما نمی توانی بپذیری این کتاب برای او باشد. در مورد زرتشت که با ایراد اساسی تر مواجهیم. نمی دانیم ۲۵۰۰ سال پیش بوده یا نه هزار سال پیش.

      تاریخ دقیق حیات اکثر قریب به اتفاق پیامبران معلوم نیست و لذا هیچ کتابی را که اکنون موجود است با قطع نمی توانیم به آنها نسبت بدهیم

      در مورد زبور داوود چون از طریق اسلام به ما رسیده که او کتابی بنام زبور داشته می پذیریم و اکنون نوشته ای بنام زبور را قبول نداریم

      اختلاف در تاریخ تولد مسیح(ع) تنها حدود پنج سال است و این مقدار، ضرر نمی زند مگر اختلاف پنج هزار سال باشد

  3. موبدیار مهران غیبی

    به یاری هستی بخش دانا

    درود

     سند ما گاتهاست. این که گاتها ۴۰۰۰ سال پیش بوده یا ۱۰۰۰۰ سال و یا هر چیز دیگر هیچ اهمیتی برایمان ندارد. مثالی که شما زده اید برای زمانی است که ارزش کتاب به نویسنده آن باشد نه به مطالب کتاب. در این مورد اگر کتاب گویای زمانی در محدوده آ باشد و زمان زندگی نویسنده پنداری آن در زمان ب باشد، خب درست است آن کتاب نمیتواند از آن آن نویسنده باشد. گاتها سند ماست. گاتها خودش را آورده اشوزرتشت معرفی میکند و این برای ما مهم است. از دید ما گاتها عین اشوزرتشت و اشوزرتشت عین گاتهاست. دو موجود جدا از هم نیستند. چهار انجیل (اناجیل اربعه) هیچکدامشان عین حضرت مسیح (ص) نیستند. همگی روایتی هستند که آقایان متی، مرقس، لوقا و یک نفر دیگر از آموزشهای حضرت مسیح (ص) نقل کرده اند. در اینجا بسیار مهم است که نقل کننده (روای) چه اندازه رعایت امانت را کرده باشد. چون میان چهار روایت اختلاف از زمین تا آسمان است. از این روی اختلاف ۵سال نشان میدهد که روایان و ناقلان اناجیل رعایت امانت را نکرده ونقل قول ایشان قابل اعتماد نیست. در زمینه اسلام نیز همین اشکال است. شما کاری با قرآن ندارید. شما حدیث و روایت برایتان بیشتر مهم است. برای اهل سنت هم نقل قول از سنت پیامبر(ص) اهمیتش بیشتر است. از این روی امانت ناقل و راوی بسیار اهمیت پیدا میکند هنگامی که اختلافی میان آنهاست، همه روایتها و نقل ها غیر قابل اعتماد میشود …. جنگ هفتاد و دو ملت هم نتیجه همین است. اگر شما هم تنها و تنها قرآن برایتان مهم بود، دیگر اشکالی نبود که زمان دقیق زایش و بعثت پیامبر (ص) کی هست و نیست. هنگامی که شما میگویید با زایش پیامبرتان (ص) آتش فلان آتشکده خاموش شد و دیوار فلان جا ترک برداشت ووووو خب از سوی دیگر میان خودتان اختلاف است که ایشان در چه روزی زاده شده، همه این داستان به ارزش میشود وووو

  4. موبدیار مهران غیبی

    به یاری هستی بخش دانا

    درود

    آقای فاطمی شما میگوید چون زمان اشوزرتشت مشخص نیست پس گاتها معلوم نیست که مال کیست ووو

    این همه استدلال هم من کرده ام بازهم سخن خود را تکرار میکنید.

    شما میگویید که این همه کتاب خوب است چرا گاتها

    خب آقای فاطمی این سخن شما یعنی همسنجی (مقایسه) و همسنجی یعنی شناخت درست و بدون حب و بغض هر دو سوی سپس داوری دادگرانه. کی شما چنین کرده اید که فهمیده اید گاتها بدتر است و کتابهای دیگر بهتر؟

    • آهان، یعنی شما همه ی کتابها، به عبارت دیگر میلیون ها کتاب را با گاتها مقایسه کردید و متوجه شدید گاتها از همه بهتره و دنبال آن افتادید!

  5. موبدیار مهران غیبی

    به یاری هستی بخش دانا

    درود

    آقای فاطمی نه خیر من چنین ادعایی ندارم.

    من گفته ام که گاتها کتاب آسمانی من است. برای من کافی است. همه پرسشها و نیازهای مرا برآورده میسازد.

    این شمایید که میگویید کتابهای دیگر برتر هستند. من چنین چیزی نگفته ام.

    با این حال از آغاز انقلاب اسلامی تا کنون که همه فضاهای دولتی و خصوصی سرشار از اموزش های اسلامی است. بجز آن درسهای دانشگاهی و …. هم هست.

    به جز آن بیشتر از ۱۰ سال است که قرآن را میخوانم. نزدیک سه سال است که کتاب مقدس شامل عهد عتیقد وعهد جیدد را هم میخوانم. در هر آیه که اشکال داشتم تفسیر المیزان و نمونه را خوانده ام.

    من کتاب توضیح المسایل شادروان خمینی، ده ها عنوان کتاب از آیت الله مطهری از جمله جهان بینی اسلامی، حجاب، انسان کامل، ظهور شیعه از علامه طباطبایی، چند عنوان کتاب از دکتر شریعتی. را خوانده ام. در رادیو و تلویزیون هم به بیشتر سخنرانی ها ، درسهای علامه جعفری، تفسیر قرآنهای آقای قرائتی گوش داده ام.

    شما چه اندازه از گاتها خوانده و بررسی کرده اید؟

    • اگر جواب همه ی پرسش ها در گاتها است بفرمایید حرمت ازدواج با محارم را از کجای گاتها بدست می آید؟

      • موبدیار مهران غیبی

        به یاری هستی بخش دانا

        درود

        در هات ۵۳ آموزش داده شده که برای بهسازی جامعه باید دختر و پسر با گزینش خردمندانه همدیگر را بر گزینند وووو.

        خب اگر کسی جز این برود جامعه آسیب خواهد دید. دو گونه رهبری «اهو» و «رتو» باید از جامعه پاسداری کنند تا آسیب نبیند ووووو

        • چرا ازدواج با محارم خردمندانه نیست؟

          • موبدیار مهران غیبی

            به یاری هستی بخش دانا

            درود

            آقای فاطمی..

            دانش نشان میدهد که زندگان دگرگشن اگر خودگشن شوند صفتهای خوب را از دست میدهند. سندهایی هست که هخامنشیان از این دانش آگاه بودند.. از این روی خردمندانه نیست که انسان دگرگشن، خودگشن شود.

             

          • جای تعجب است شما که بنا داشتید الفاظ نامانوس بکار نبرید یکباره از «خودگشن» و «دگرگشن» استفاده کردید! ظاهرا مراد شما از «خودگشن» ازدواج با نزدیکان است و منظورتان این است که ازدواج با خودی سبب بوجود آمدن فرزندان ناقص می شود و این خلاف خرد است.
            سؤال: ازدواج با مادر وقتی در سن یائسگی است و نیز خواهر در صورتی که رحمش را در آورده و در نتیجه فرزندی بوجود نمی آید، حکم آن چگونه از گاتها بدست می آید؟

  6. موبدیار مهران غیبی

    راستی چرا تاریخ ادیان نوشته جان بی ناس را نمیخوانید؟

    • این هم شیوه ای برای فرار ازبحث

      آقای غیبی شمامطلبی اگر مد نظر دارید ازکتاب نقل کنید نه اینکه مخاطب بحث خود را دنبال یک کتاب با حجم نامعلوم بفرستید ؟

      این مثل این است که من بگویم 

      شما چرا بحار الانوار را نمیخوانید؟؟!!!!!!

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>