+
خانه / احکام / احکام اسلامی / تبعیض / برتری پسر بر دختر در منابع زرتشتی!
برتری پسر بر دختر در منابع زرتشتی!

برتری پسر بر دختر در منابع زرتشتی!

برگرفته از پایگاه جامع فرق، ادیان و مذاهب

متون کهن زرتشتی به خوبی گویای برتری پسر بر دختر است:

یک) اوستا، یسنای دهم، بند سیزدهم:
«ای هوم زرین (گیاه مقدّس)، کسی را که از تو بهره ای یابد، پسران بسیار می بخشی و او را پاک تر و فرزانه تر می کنی.» (اوستا، پژوهش دکتر ج.دوستخواه، انتشارات مروارید، چاپ نوزدهم، تهران ۱۳۹۱، ج ۱ ، ص ۱۴۷)

دو) بندِ پانزدهم از همین یَسنا:
«کسی که بر آن باشد تا پیشکشیِ به هوم را خود بخورد (مجازات گناه تصرف در هدیه به هوم)، پسران خوب و پسران آتُربان بدو ندهد.» (همان و نیز یسنا، پژوهش ابراهیم پورداود، انتشارات اساطیر، چاپ دوم، تهران ۱۳۸۷، ص ۱۷۶)

سه) یسنای پنجاه و هشتم، بند ششم:
«از اوست که چارپایان رسا، چارپایان درست، زندگی درست و پسران درست داریم. از اوست تندرستی و رسایی و برخورداری ما از پاکی.» (اوستا، پژوهش دوستخواه، ج ۱ ، ص ۲۳۰ ـ ۲۳۱)

چهار) یسنا، هات شصت و هشتم، بند پنجم:
«ای [آبِ] اهوراییِ اهوره؛ مرا بهترین سرای اشَوَنَان ببخش، مرا روشنایی همه گونه خوشی دهنده ببخش، مرا پسران کارآمد ببخش.» (همان ، ج ۱ ، ص ۲۵۳)

پنج) هَفتَن یشتِ کوچکِ اوستا بند پنجم:
«فره وشی های اشَوَنان و گروه زنان دارنده ی پسران نامور را [می ستایم].» (اوستا، پژوهش دوستخواه، ج ۱ ، ص ۲۸۲)

شش) یشت ها (یکی از اصیل ترین بخش های اوستا)، یشتِ هشتم (تیر یشت) بند پانزدهم. ایزد اهورایی می گوید:
«کدامین کس را به داشتن پسران توانگری بخشم؟ کدامین کس را گروهی از پسران و رسایی روان دهم؟ اکنون من در جهان استومند ـ جهان مادّی ـ به آیین بهترین اشا، سزاوار ستایش و برازنده ی نیایشم.» (همان ، ج ۱ ، ص ۳۳۳)

هفت) بند شصت و پنجم از یشت دهم اوستا (مشهور به مهر یشت) درباره ایزدان:
«…آن که شهریاری بخشد، آن که پسران بخشد، آن که زندگی بخشد، آن که بهروزی بخشد، آن که دَهِشِ اَشا بخشد…» (اوستا، پژوهش دوستخواه، ج ۱ ، ص ۳۶۸)

هشت) نسکِ وندیدادِ اوستا، فرگرد چهارم، بند چهل و هفتم:
«ای سپیتمان زرتشت؛ مردی که همسری دارد برتر از کسی است که همسری ندارد و پسرانی پدید نمی آورد.» (اوستا، پژوهش دوستخواه، ج ۱ ، ص ۶۹۹)

نه) اوستا پر است از دعا و شکرگزاری برای داشتنِ پسر اما هیچ اثری از شکرگزاری برای دختردار شدن وجود ندارد.

ده) در بُندَهِشن (یکی از معتبرترین متون پهلوی) می خوانیم که اهورامزدا دختران و زنان را از سَرده ی (یعنی نژاد) پتیاره ی جَهی آفرید.
به هر روی اهورامزدا دختران و زنان را از سرده (یا همان نژادِ) خباثت و پلیدی آفرید. و حتی آمده است که «اگر مخلوقکی را می یافتم که مرد را از او کُنَم، آنگاه هرگز تو را نمی آفریدم، که تو را آن سرده ی پتیاره از جهی است.» (فرنبغ دادگی، بندهش، پژوهش مهرداد بهار، انتشارات توس، چاپ چهارم، تهران ۱۳۹۰، ص ۸۳ ـ ۸۴)
جَهی یعنی زن پست و هرزه که از پدیده های اهریمنی به وجود آمده است. (موبد جهانگیر اوشیدری، دانشنامه ی مزدیسنا، نشر مرکز، چاپ پنجم، تهران ۱۳۸۹، ص ۲۳۹) و برخی نیز گفته اند که جَهی نام یک دیو اهریمنی است.

۱۹ نظر

  1. عالی بود

    این مطلب برام جالب بود . با اینکه اسلام در عصری ظهور کرد که عربهای جاهل به داشتن پسر افتخار میکردند و داشتن دختر را ننگ می دانستند ، در اسلام از این حرفهایی که میان زرتشتیها رواج داشته اصلامطرح نیست

    پیروزباشید

  2. موبدیار مهران غیبی

    به یاری هستی بخش دانا

    در اوستا بویژه یسنا که از آن نمونه آورده اید، به فرزندان جانوران چه نر و چه ماده نیز پسر گفته میشود. از این روی واژه پسر در اوستا تنها به معنای پسر در فرهنگ امروزین نیست. بلکه به معنا عام فرزند است.
     

    • منابعی که از آنها نقل شده منحصر در یسنا نیست
       

    • سلام. موبد غیبی فرمودند که پسر یعنی دختر
      .
      این حرف به نظرم اصلا نیاز به نقد نداره. واقعا در اوستا وقتی میگید پسر ازش معنی دختر برداشت میکنید ؟! واژه اوستایی puthra به معنی پسر هست . نه دختر.
      ضمن اینکه ایزد هوم وقتی پسر میده (بنا بر یسنا) بعد میاد مصداقها رو یکی یکی نام میبره. همه شون پسر هستند. یعنی میگه من هرکی رو دوست داشته باشم بهش پسر میبخشم. مثل فلانی و فلانی و فلانی و….
      که همه این مثالها پسر هستند نه دختر.

  3. یسنا بخش ۳۸ : زنان این سرزمین را می ستایم ، زنانی که از راست و درستی و نیکو کاری بهره ورند.
    یسنا هات ۲۰ بند ۲ : مرد و زن باید خود آزادانه راه خویش را برگزینند و در گسترش آیین راستی و درستی بپا خیزند.
    قرآن بقره ۲۲۳ : زنان کشتزار شمایند ، پس از هر جا که خواهید به کشتزار خود در آیید.

    حضرت محمد:
    زنان را نه در اتاقک بالای خانه رها کنید و نه به آنان آموزش نوشتن دهید، به آنها نخ ریسی و سوره نور را آموزش دهید.           در این سوره به زنان سفارش شده که همواره مطیع شوهر باشند.  الکافی/ شیخ کلینی / جلد ۵ / صفحه ۵۱۶ – من لایحضره الفقیه / شیخ صدوق / جلد ۱ / صفحه ۳۷۴ و جلد ۳ / صفحه ۴۴۲

     

    • آنچه از سوره بقره نقل کردید در واقع یک تشبیه است. زن به محلی برای کشت تشبیه شده یعنی محلی برای ایجاد فرزند است و در ادامه می گوید مردان هرگاه خواستند مجازند که با زنان خود آمیزش کنند. روشن است مردی که این همه زحمت می کشد و مخارج زن و فرزندان زن را تامین می کند، در برابر آن، از نظر جنسی هم بهره ببرد: http://www.raherasti.ir/3608

      حدیثی را که نقل کردید عبارت عربی اش چنینه: لَا تُنْزِلُوا النِّسَاءَ بِالْغُرَفِ. ظاهرا غرف جمع غرفه و اتاقه اما مراد دقیق آن را نمی دونم و و متوجه نشدم چگونه شما آن تفسیر را بدست آوردید.

      در ادامه این حدیث آمده که کتابت را به زنان یاد ندهید اما اگر این حدیث درست و قابل اعتماد بود علما فراگیری نوشتن را بر زنان حرام می کردند در حالی که چنین نیست.

  4. از گفته‌های‌ ایرانیان‌ قدیم‌ در این‌ باره‌ یکی‌ این‌ است‌ که‌: «پدران‌ از خدا مسألت‌ نمی‌کنند که‌ دختری‌ به‌ ایشان‌ روزی‌ کند، و فرشتگان‌ دختران‌ را از نعمتهایی‌ که‌ خدا به‌ آدمی‌ بخشیده‌ به‌ شمار نمی‌آوردند. ویل دورانت تاریخ تمدن ج۱ ص ۵۵۳

     

    پیغمبر اسلام صلی الله علیه و آله فرمود:

    بهترین فرزندان شما دختران هستند.ج ۲، ص۶۱۵ مستدرک الوسائل،

    علامت خوش‌قدمی زن این است که نخستین فرزندش دختر باشد.مستدرک ص ۶۱۴ ج۲

    هر کس سه دختر یا سه خواهر را اداره کند، بهشت برایش واجب است وسائل الشیعه، ج ۱۵، ص ۱۰۰

  5. موبدیار مهران غیبی

    آقای سیاوش

    اگر اوستا شناسی بدون هیچ شکی باید بدانی که واژه «پوثره» که در فارسی امروزین «پور، پوسر و پسر» شده در یسنا برای زادگان نر و ماده جانوران هم بکار رفته است.

    اگر اوستا شناس نیستید پس اجازه اظهار نظر ندارید.

    از این روی یا لجبازی میکنید و یا عناد دارید

    این روش استدلال شما نشان میدهد که در پی حق نیستید. به شما انذار میدهم که دارید به نفاق مبتلا میشوید.

    • جناب موبد، شما دائم میگید این حرف شما مدرک نداره اما خودتون منبع نشون نمی دید!
      لازم بود کتاب لغت معتبر یا متن اوستا را با قرائن نشون بدید که این واژه در اینجا به معنای مطلق فرزنده. روی هوا نمی شه گفت: این کلمه به این معنایی که یک اوستاپژوه (دکتر دوستخواه) ترجمه کرده، غلطه

  6. موبدیار مهران غیبی

    به یاری هستب بخش دانا

    آقای فاطمی

    کی باید مدرک بدهد؟ آنکه متهم میکند؟ یا آنکه متهم میشود؟

    شما میگویید این جمله که زنان کشتزار شمایند استعاره است خب مدرک شما چیست؟ این که واژه پسر هم برای انسان و هم برای جانور بکار رفته که هم فرزند نر و هم فرزند ماده پسر خوانده شده خب این در یسنا هست. مدرک چیه؟ آنکه از یسنا سند میدهد، چرا این واقعیت را نادیده میگیرد و سند نمیدهد؟

    • بنده ادعایی را مطرح نکردم بلکه ترجمه اوستا را که مترجم آن، برجسته و شاخص است ، آوردم. حال شما می گید آن شخص متخصص اشتباه کرده، دلیل بیارید و قرائن را نشان دهید که آن ترجمه اشتباهه. اینکه میگید در یسنا هست، عبارت آن را نقل کنید.

      اینکه زنان کشتزار مردانند صرفا یک تشبیه است و در مثل و تشبیه نباید مناقشه کرد. با این توضیح که همانطور که در زمین بذر می کارند برای پدید آمدن گیاه جدید، در زن نیز بذر انسان را می کارند برای بوجود آمدن انسان جدید. جور دیگر نمی توان معنا کرد. این را هرکسی می فهمد و نیاز به دلیل و برهان نیست.

  7. شأن نزول آیه ۲۲۳

     اهل کتاب پهلوی زنان خود می خوابیدند و طبعاً انصار که اهل مدینه بودند این روش را که با حجب و مستوری زن مناسبتر بود، پذیرفته بودند .

    اما مهاجران بنا به عادت قریش و اهل مکه، زن را به انواع مختلفه دستمالی کرده و از هر طرف او را می غلتانیدند و لذتی می بردند ازاینکه آنها را بر پشت بیفکنند و دَمَر بیندارند و یا با پس و پیش او، هر دو، سر و کار داشته باشند.
    یکی از مهاجران زنی از انصار را برده بود و می خواست با وی چنان کند. زن تن در نداد و گفت ما به یک پهلو میخوابیم. خبر به حضرت رسول رسید و بدین جهت این آیه نازل شد که مرد مالک زن است و هرگونه دلخواه اوست میتواند با او برآید.

    • ذکر ماخذ کنید و حتی الامکان متن عربی بنویسید تا بتوان در نرم افزار جستجو کرد. اینطور نمیشه بحث کرد

    • اقای حیدر اهل سنت نزدیکی از طریق پشت با زن را عموما ناجایز میدانند واهل تشیع هم برخی مراجع حرام وبرخی مراجع حلال وبرخی مراجع مکروه یدانند اما زنان شما کشتزار شما هستند معلوم است که کشت وزرع منظور فرزند اوری است وایه دارد نزدیکی از جلو را بیان میکند 

  8. موبدیار مهران غیبی

    به یاری هستی بخش دانا

    درود

    آقای فاطمی در باره واژه «پوثره=پسر» باید بگویم که استاد پورداود در کتاب «یشت ها» جلد ۲ برگه (صفحه) ۶۲ این نکته را توضیح داده اند که واژه پوثره=پور=پسر تنها برای فرزند نرینه انسان بکار نرفته است.

    برای آنکه بهتر با دگرگونی معنایی آشنا شوید، یک نمونه می آورم:

    واژه «گ اِ اُ» در گاتها به معنای گسترده جانداران و معنای ویژه انسان بکار برده شده است. سندش هات ۲۹

    در کتابهای ساسانی برای «گئو=گام=گوسپند» 268 سرده (گونه=نوع) نام برده اند. یعنی ساسانیان گاو=گوسپند را به معنای همگانی (عام) جانوران بکار میبرده و از آبزیان تا چرندگان و پرندگان و خزندگان و ووو را گاو=گوسپند می دانستند. در حالی که امروزه به جانور چارپای ویژه ای میگوییم گاو و به جانور چارپای ویژه دیگری میگوییم گوسپند.

    در فروردین یشت بند ۱۵ و ۲۲ (برای نمونه) میسراید: « مستاییم فروهر نیکان را که از آنهاست که گاو زنده است و پسر در شکم مادر زنده می ماند و تا هنگام زایمان اندامهای بند و دستگاه تناسلی آنها شکل میگیرد وووو»

    این نکته گویای آن است که منظور از پسر تنها فرزند جانور است. زیرا خود انسان در جایی دیگر و با روشی دیگر بیان شده است.

  9. با درود .والا من نمیدونم چرا اینجوریه و چرا انقدر با هم لجبازی میکنیدالبته من در این مورد  نه به دین زرتشت کاری دارم نه به دیگر ادیان حرف من کشور و مردم ایران هستش  لپ کلام تنها کشوری که زن و مرد را برابر میدونستن ایران بوده حتی در زبان گویش هم برای زن و مرد فرقی قرار نداده .در همه اقوام این طور است که جنس ماده را با ضمیر خود و جنس نر را با ضمیر خود خطاب قرار میدهن مثلا در زبان انگیلیسی به زن sheو مرد heو یا عربی هم همینطور .در ضمن اعراب چه پیش و چه بعد از اسلام دختر را ننگ خانواده میدانستند و قبل از اسلام انها را زنده به گور و بعد از اسلام هم مورد بی مهری قرار میدادن  ولی در ایران تاج شاهی بر سرشان مینهادن (استر.پوراندوخت و…)و فرماندهی سپاه به انهامیدادن (ارتمیس)و….ولی باز شما میگویید اینطور نبوده /البته بعد از مسلمان شدن اعراب و بدنیا امدن فاطمه زهرا دختر پیامبر (ص) و توصیه ایشان به دوست داشتن دختران باز هم عده زیادی بودن که به اداب و رسوم و افکار دوران جاهلیت با دختران رفتار میکردن و همین حالا هم همینطور است شما عربستان را در نظر بگیرید که چه محدودیتهایی برای زنان وجود دارد .از پشت ماشین نشستن بگیر تا حق رای و ….دوستان همیشه روی حرفی که میزنید تامل و فکر و تحقیق کنید ایران همیشه مهد برابری بوده و هست

    • سخن شما از سر دلسوزیست اما بنا داریم با هم علمی بحث کنیم بدون توهین. فکر نکنم شما با اصل بحث مشکلی داشته باشید. من و جناب موبد غیبی با هم بسیار رفاقت داریم. با تماس تلفنی و ایمیل با هم صحبت داریم بسیار صمیمی تر از آن چیزی که در اینجا می بینید.

      توجه داشته باشید که در بحث ادیان، باید توجه ها به خود دین باشه نه پیروانش که چه می کنند

  10. زن ناقص العقل وناقص الایمان باشه اشکالی نداره …….اگه دیه بیضه چپ مرد برابر با جون زن باشه برابریه …..اگه زن تو زندگی برده جنسی باشه …..خوبه …..اگه مرد بتونه ۴تا زن بگیره خوبه……الانم کلی دعا هست واس پسر شدن فرزند از اماما…شما با این کارا بیشتر ضعف اسلامو نشون می دین تا زرتشت ……

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد

*

code

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

طراحی سایت
طراحی سایتقالب وردپرسسئوسرویس و تعمیر کولر گازی