خانه / شخصیت ها / اهل بیت(ع) / امام علی(ع) / امام علی(ع) از زبان عطار نیشابوری(۱)
عطار نیشابوری

امام علی(ع) از زبان عطار نیشابوری(۱)

فرید الدین عطّار نیشابوری (درگذشت ۶۱۸ ق) در ابیات زیر، امام علی(ع) را «پیشوای راستین»، «قطب دین»، «امام رهنمای»، «مرتضای مجتبی»، «خواجه معصوم» و… معرفی می کند و با تضمین کلمه ای از سخن امام علی(ع) که فرمود: «سلونی قبل أن تفقدونی»، آن حضرت را «صاحب اسرار سلونی» می خواند و با التفات به سخنی از مولا علی(ع) که فرمود: «لو کشف الغطاء ما ازددت یقینا» و«ما شَککتُ فی الحق مُذ اُریته»، می گوید:
چون علی از غیب های حق، یکی است
عقل را در بینش او کی شکی است؟
و با استشهاد به دو حدیث مستند نبوی که فرمود: «علی أقضاکم» و «لا تلوموا علیّا إنّه مَمسوسٌ فی ذات اللّه »، می گوید:
هم ز «أقضاکم»، علی، جانْ آگه است
هم علی «ممسوس فی ذات اللّه » است

ابیات عطار نیشابوری در ستایش از حضرت امیرالمؤمنین(ع) را از نظر می گذرانیم:

خواجه حق، پیشوای راستین
کانِ علم و بحر حلم و قطب دین

ساقی کوثر، امام رهنما
ابن عمّ مصطفی، شیر خدا

مرتضای مجتبی، جفت بتول
خواجه معصوم و داماد رسول

در بیان رهنمونی آمده
صاحب سرّ «سَلونی» آمده

مقتدای دین به استحقاق، اوست
مفتی مطلق، علی الإطلاق، اوست

چون علی از عین های حق، یکی است
عقل را در بینش او کی شکی است؟

هم ز «أقضاکم» علی جان آگه است
هم علی مَمسوس فی ذات اللّه است

از دمِ عیسی چو مرده زنده خاست
او به دم، دست بُریده کرد راست

گشت اندر کعبه آن صاحب قبول
بت شکن بر پشتی دوش رسول

در ضمیرش بود مکنونات غیب
زان برآوردی ید بیضا ز جَیب

گر ید بیضا نبودش آشکار
کی گرفتی ذوالفقار آن جا قرار؟

گاه در جوش آمدی از کار خویش
گه فرو گفتی به چاه، اسرار خویش

در همه آفاق، همدم می نیافت
در درون می گشت و مَحرم می نیافت.

منبع: 
منطق الطیر (تصحیح: محمّد روشن، تهران: انتشارات نگاه، ۱۳۷۴ش، اوّل): ص ۵۳.

همچنین ببینید

امام علی(ع)

اَزرَکیان زرتشتی ای که به دست امام علی(ع) مسلمان شد

به قلم مدیر سایت بنا به نوشته ی سمعانی (درگذشت: ۵۶۲ ق) و ابن اثیر …

۷ نظر

  1. آقای فاطمی بزرگوار طیب الله و احسنت

    همه ی مطالب و پست های دیگر شما یک طرف این مطالبی که درباره ی اندیشمندان و مفاخر و بزرگان  این کشور و ارادت خالصانه اونها به اسلام و رسول مکرمش ص ومعصومین علیهم السلام میذارین هم یک طرف . حضرت علی (ع) و… که جای خود دارن کم نیستند کسانیکه  حتی در مدح و تمجید خلفای فاتح ایران و نابود کنندگان ساسانیان هم مطالبی دارن.

    ببینیم بزرگان ایران  این سرزمین در این ۱۴۰۰ سال شریعت مقدس اسلام رو انتخاب کردن یا زرتشتی گری و … ؟؟؟زندگی و افکار و رفتار و شمایل وپیشوایانشون و نوشته هاشون و اشعارشون اسلامیست یا زرتشتی ؟؟؟

     

     

  2. عباراتی در این شعر عطار وجود داره که جای تامل داره و به نظر من نشون دهنده ی شیعه بودن عطار است: « امام رهنما » « خواجه معصوم » « مقتدای دین » فکر نکنم کسی غیر شیعه امام علی رو معصوم بدونه.

    • استاد غیراز شیعه سنی و سبی و یهودی و مسیحی و خیلی ادیان با علی احترام زیادی قائل هستند و سنی هم علی را معصوم میداند انشالله که شیعه بوده و باشه ولی مستندات گویش سنی داره

  3. ســـــلام آقای فاطمی

    بنده همشهری عطار نیشابوری هستم

    در رابطه با این شاعر نیشابوری خدمت شریفتون عارضم که ایشون سنی شافعی بوده و اعتقادات انحرافی صوفیه داشته و از بزرگان صوفیه در میان اهل سنت شمرده میشود.

    اما جدا از انحرافات اعتقادی ، اشعار و سروده های زیبا و جالب توجهی دارد.

    • جناب بهنام لطفا نام خود را به همراه نشانه ای بیاورید تا با نام بنده متمایز شود. ضمنا جناب ایرونی هم نظر قابل تاملی داده اند.

    • سلام علیکم والله قسم اینطور نیست عطار مرد بزرگ رادمردیست او گرچه اهل سنت است اما عشق بسیاری به اهل بیت علیهم السلام دارد.او یک صوفی نیست.شاید مولانا صوفی باشد ولی عطار اهل تصوف نیست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

*

code