خانه / شخصیت ها / زرتشت / آیا زرتشت یونانی نبود؟ / قدیمی ترین سند در مورد زندگی زرتشت او را یونانی دانسته است

آیا زرتشت یونانی نبود؟ / قدیمی ترین سند در مورد زندگی زرتشت او را یونانی دانسته است

به قلم مدیر سایت
دکتر فرهنگ مهر ـ از زرتشتیان سرشناس ـ در کتاب “دیدی نو از دینی کهن” صفحه ۱۱۶ چنین نوشته است:
«قدیم ترین سند موجود، نوشته ای در حاشیه کتاب الکیبیادس افلاطون است که برگردان آن به فارسی چنین است:
گفته شده است که زرتشت در حدود شش هزار پیش از افلاطون می زیسته است، بعضی او را یونانی و برخی از ملت ما وراء دریای بزرگ می دانند.»

دیدی نو از دینی کهن

دیدی نو از دینی کهن صفحه ۱۱۶

دیدی نو از از دینی کهن

تدوین: اردیبهشت ۱۳۹۴

همچنین ببینید

پراکندگی دیدگاه ها در مورد محل تولد زرتشت!

به قلم مدیر سایت زرتشت از جهات مختلف در ابهام است. گذشته از زمان تولد، …

۶ نظر

  1. احسنت استاد

    اصلاً بعضی معتقدند که Zoroaster ـی که یونانی ها ازش تقدیر و تمجید کردن ، نه زرتشت ایرانی، بلکه یا یک شحصیت یونانی هست به اسم زوروآستر / یا همون حضرت ابراهیم هست.

  2. باز هم مرغ شما یک پا داره. این که نشد سند. شما که حوزوی هستید ، چرا ؟ اگر بخواهیم این جوری در مورد مردم نظر بدیم که از نظر اهل سنت شیعیان … و …
    حاج آقای فاطمی ازت بعیده ، یعنی علم رجال و علم اسناد رو فرستادی مرخصی.

  3. جناب آقای مدیر محترم از جنابعالی انتظار می رود وقتی مطلبی را در سایت و کتابتان درج می کنید حداقل به منبعی که در مطلب نام بردید مراجعه فرمایید و حداقل طوری نوشته را تقطیع نکنید که منظور نویسنده وارونه شود :
    اول : اینکه در اصل رساله آلکیبیادس که اصلا مشخص نیست مربوط به افلاطون هم باشد یا نه این مطلب نیامده
    رساله آلکیبیادس به فارسی ترجمه و در جلد ۲ مجموعه آثار افلاطون چاپ شده ، مطلب مورد اشاره بخشی از گفتگوی ارسطو با آلکیبیادس پادشاه آتن است و در موضوع برتری نژاد پادشاهان اسپارت و ایران بر نژاد پادشاه آتن است . موضوع سخن در یکی از دلایل برتری پادشاهان ایران بر آتن است و گفته می شود که آمستریس همسر اردشیر پسر خشایارشا چهار مربی برای تربیت پسرش درنظر گرفته که یکی اسرار حکمت زردشت و خداپرستی و آیین کشور داری به او بیاموزد . ” جلد ۲ مجموعه آثار افلاطون صفحه ۶۵۸ ”

    این نوشته سند معتبری از تایید ارسطو و افلاطون (یا حداقل حکمای یونانی شاگرد ارسطو و هم عصر افلاطون)بر زرتشتی بودن پادشاهان هخامنشی است که در چند جا در این سایت مورد پرسش قرار گرفته . همچنین پاسخی است بر یاوه گویانی که زرتشت را دشمن هخامنشیان و در جنگ با ایشان خوانده اند و دروغ سرایی را به حدی رسانده اند که گئومات مغ را با زرتشت یکی کرده اند !!!!!! مطابق این نوشته زرتشت آموزگار حکمت ایرانی بوده . حکمت واقع گرایانه ایرانی در مقابل مطلق گرایی و ایده آلیسم ارسطو که بعدها توسط حکمای مسیحی و مسلمان نسخه برداری شد و به نام دین به خورد خلق الله داده شد .
    دوم
    و اما بخش بعدی مطلب کتاب فرهنگ مهر نظر دانشمند معتبر گایگر را ذکر می کند که مطلب حاشیه رساله را به غیر از یونانی بودن زرتشت کاملا درست می داند .
    سوم :
    در تایید آموزش زرتشتی پادشاهان هخامنشی چندین منبع دیگر در این کتاب ذکر شده . همچنین در تایید وجود زرتشت و اعتقاد اکثر ایرانیان به آموخته های وی دهها سند یونانی ( متعلق به بیش از ۲۵ قرن پیش ) موجود است ولی این مطلب حاشیه ای تنها در یک جا ذکر شده و بعید بودن آن اظهر من الشمس است چون در هیچ سند دیگر نیامده .

    • مدیر سایت

      من فقط ناقل سخن هاشم رضی هستم

    • با سلام؛ و اما آنجا که باستانگرای ما گفت:
      همچنین در تایید وجود زرتشت و اعتقاد اکثر ایرانیان به آموخته های وی دهها سند یونانی ( متعلق به بیش از ۲۵ قرن پیش ) موجود است.

      وقتی شاعر به جفنگ آید و مرغ پخته به خنده…

      قدیمی ترین تاریخنگاران یونانی یعنی هرودوت و گزنفون و کتزیاس یک کلمه هم راجع به حضرت زرتشت سخن نگفته اند، آنهاهم که گفته اند یا وی را یونانی یا ستاره پرست یا برای شش هزار سال پیش یعنی عهد بوووووووق خوانده اند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

*

code