خانه / سایر مطالب / درس عبرت از آخرین روزهای حکومت رضاشاه + تصویر
اقدس کاظمی قمی (مژگان)

درس عبرت از آخرین روزهای حکومت رضاشاه + تصویر

به قلم مدیر سایت
بسیاری از کسانی که به مقام و منزلتی می رسند، با دیدن احترام فراوان از اطرافیان خود، خیال می کنند که همه اینگونه اند و می پندارند در میان دیگر مردم نیز محبوبیت دارند. غافل از اینکه خیلی مواقع، واقعیت چنین نیست.
امروز (۱۳۹۴/۲/۸) در بنیاد قم پژوهی شاعره ی ارجمند خانم اقدس کاظمی قمی (مژگان) خاطره ای را نقل کرد که نشان می دهد، صاحبان پست و مقام، چقدر ممکن است در مورد شناخت مردم به خطا افتند. وی بیان داشت:
«حدود سال ۱۳۷۲ در تهران با عده ای از شاعران در منزل آقای حسامی مَحوِلاتی ـ رئیس دفتر حمید رضا پهلوی ـ محفل شب شعر داشتیم. آن شب ملکه عصمت (عصمت الملوک دولتشاهی همسر رضاشاه) با پسرش حمیدرضا (که از زندان به مرخصی آمده بود) نیز حضور داشتند. من کنار ملکه عصمت نشستم و از او خواستم در مورد سفرش با رضا شاه به جزیره ی موریس (تبعیدگاه رضاشاه که دیگر به ایران باز نگشت) صحبت کند. او که با احترام زیاد از رضاشاه یاد می کرد، ضمن صحبت هایش گفت:عصمت‌ الملوک دولتشاهی
وقتی که قرار شد به جنوب ایران برویم و از آنجا به جزیره ی موریس، من و اعلیحضرت (رضاشاه) و حمیدرضا در یک ماشین بودیم. هنگامی که ماشین به قم رسید، اعلیحضرت به راننده فرمود: آهسته تر. دوباره به دلیجان که رسیدیم، باز هم همین دستور را داد. در اصفهان نیز چنین کرد. به شیراز هم که رسیدیم فرمان آهسته تر را داد. اما پس از شیراز به راننده فرمودند: با سرعت برو.
در زمان های بعد، از اعلیحضرت پرسیدم: چرا به هر شهری که می رسیدیم، دستور می دادید که ماشین آهسته تر برود اما بعد از شیراز، فرمان دادید که با سرعت حرکت کند؟!
اعلیحضرت فرمودند: من با توجه به خدماتی که به مردم داشتم، تصور می کردم به هرشهری که می رسیم، مردم تجمع می کنند و نمی گذارند از کشور خارج شویم اما وقتی که به شیراز رسیدیم دیگر ناامید شدم و گفتم که ماشین با سرعت برود!»

اقدس کاظمی قمی (مژگان) اقدس کاظمی قمی (مژگان) اقدس کاظمی قمی (مژگان)

همچنین ببینید

حجت الاسلام صادق حائری جم

نجابت و صداقت زرتشتیان

زرتشتی ها به نجابت و صداقت شهرت دارند. چند نکته: یک) وقتی که عده ای …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

*

code