خانه / شخصیت ها / زرتشت / مگر تاریخ تولد دیگر پیامبران معلوم است؟! / غیر از حضرت محمد(ص) و حضرت عیسی(ع) تاریخ تولد تقریبی هیچ پیامبری معلوم نیست

مگر تاریخ تولد دیگر پیامبران معلوم است؟! / غیر از حضرت محمد(ص) و حضرت عیسی(ع) تاریخ تولد تقریبی هیچ پیامبری معلوم نیست

به قلم مدیر سایت
یک ایراد اساسی به زرتشتیان، نامعلوم بودن تاریخ تولد زرتشت حتی به صورت تقریبی است. بازدیدکننده ای پیام زیر را ارسال کرده است:
«میگید تاریخ تولد زرتشت معلوم نیست میخوام بدونم شما تاریخ دقیق تولد حضرت آدم رو میدونید؟ قاعدتا مسلمونا ۱۲۴ هزار پیغمبر دارند که ادم هم یکیشونه لطفا تولد آدم رو بگید. میدونی چرا نمیدونی؟ چون تاریخ نویسی اونروز نبوده.»

پاسخ:
یک) معتقدیم وقتی که تاریخ تولد پیامبری به صورت تقریبی (حتی با سی سال اختلاف) معلوم نباشد، هیچ سخن و کتابی را نمی توان با اطمینان خاطر به او نسبت داد. بنابراین دین او در این زمان با ایراد جدی روبروست و از اساس فرو می ریزد.
دو) تا آنجا که اطلاع دارم غیر از پیامبر اسلام(ص) و حضرت عیسی(ع) تاریخ ولادت هیچ پیامبری حتی تقریبی معلوم نیست. بنابراین هیچ چیز در مورد آن پیامبران قابل قبول نیست مگر…
سه) اینکه می گویید: «چون تاریخ نویسی اونروز نبوده» کاملا درست است. به هر دلیل، از این امور خبر نداریم و اعتبار سخنان منسوب به آنها به شدت زیر سؤال می رود.
چهار) وقتی که حقانیت قرآن و چهارده معصوم(ع) را پذیرفتیم، در مورد ادیان قبل از اسلام، تنها پذیرش اموری اطمینان بخش است که اخبار آنها از طریق اسلام به ما رسیده باشد. (اعتبار مسیحیت از جهات دیگر زیر سؤال است)
پنج) در مورد تاریخ ولادت پیامبر اسلام(ص) و حضرت عیسی(ع) نیز چند روز اختلاف به چشم می خورد اما این مقدار، خللی ایجاد نمی کند حتی در مورد معاصران ما نیز گاهی این اختلاف ها دیده می شود. چند روز اختلاف کجا و چند هزار سال اختلاف کجا؟!

تدوین: اردیبهشت ۱۳۹۴

همچنین ببینید

هیچستان / ابهام در زرتشت، اوستا، آموزه های زرتشتی و…

به قلم مدیر سایت در آذرماه ۱۳۹۱ با دعوت بخشی از حوزه ی علمیه ی …

۹ نظر

  1. تولد عیسی مسیح کی اونوقت؟

  2. ثبت تاریخ‌های ولادت، وفات و شهادت پیامبران، ائمه و اولیای الهی؛ یکی از قدیمی‌ترین کارهای علمی است که مورّخان اسلامی بدان پرداخته‌اند و کتاب‌ها و مقالاتی نیز در این موضوع نوشته شده اما با وجود توجه فراوان به این تاریخ‌ها، اختلافات بسیاری در ثبت و ضبط آنها به چشم می‌خورد. یکی از این اختلاف‌ها مربوط به ولادت پیامبر اسلام(ص) است.
    عموم سیره نویسان اتفاق دارند که، تولد پیامبر اسلام در عام الفیل، سال ۵۷۰ میلادی بوده است؛ زیرا آن‌حضرت به‌طور قطع، در سال ۶۳۲ میلادی در گذشته است، و سن مبارک او ۶۲ تا ۶۳ بوده است. بنابراین، ولادت او در حدود ۵۷۰ میلادی خواهد بود. برخی مورّخان بر این قول اتفاق دارند که تولد پیامبر، در ماه ‏ربیع الاول بوده،اما درباره روز تولد پیامبر اسلام(ص) میان علمای شیعه و اهل سنت اختلاف نظر وجود دارد

    ۱. ندانستن تاریخ دقیق دلیلی به اعتبار نداشتن بزرگان یک دین نیست چون بنابر قدمت اون دین و قول مورخان تاریخ ها متفاوت هست.
    ۲. امپراطوریهای بزرگ ایران تمام دانش و علم و دینشون رو ثبت میکردند چنانکه کتیبه های بزرگ سنگی شان هنوز هم برجاست ، چطور ممکننه احوالات پیامبرشون رو که سینه به سینه گشته ثبت نکنند؟! و این ناهمانگی در تاریخ هم بخاطر از دست رفتن کتابهای معتبر ایرانیان در زمان حمله تازیان و مغولان و اقوام دیگر است.
    ۳. در دین اسلام که نزدیک ترین دین به زمان حال هست و شبه جزیره عربستان هم مثل ایران چهار راه تاخت و تاز نبوده چرا اینقدر در تاریخ و نقل قولها و حتی اتفاق افتادن و نیافتادن برخی از اتفاقات تفاوت هست؟ و ایا این دلیل میشه که ما بخواییم اسلام رو کلا زیر سوال ببریم؟
    ۴. میان شیعه و سنی اختلافات فاحشی در اتفاقات رخ داده شده در اسلام وجود دارد آیا این دلیل میشه که کل اسلام زیر سوال بره؟
    ۵. دین زرتشتی یا هر دین الهی دیگری رو که اسلام هم اونا رو تایید میکنه ، دین الهی است چه تاریخ درست پیامبرانشون رو بدونیم چه ندونیم آنچه از وحی اونا بدست ما رسیده رو باید قدر دونست و بهش عمل کرد .
    گفتار نیک ، پندار نیک ، کردار نیک شیره سخن هست و نیک نیک است و بد بد است
    چه دزدی و قتل کنی کار بدی کردی
    چه دزدی و قتل و تجاوز کنی بازم کار بدی کردی
    بد و بدتر هر دو زیر مجموعه پلیدی و بدی است.
    نیک و نیکتر هم زیر مجموعه خوبی و روشنایی.
    و اهورمزدا و اهریمن هم مصادقیش.

    • مدیر سایت

      چرا لینیک را که براتون گذاشتم نمیخونید و حرفی میزنید که جوابش آنجا آمده؟!
      http://www.raherasti.ir/6765/

      وقتی از شما بپرسند که در چه سالی مشهد رفتید میگید: سال ۱۳۷۰ یا ۱۳۷۱

      چه سالی مکه رفتید؟ میگید: سال ۱۳۸۱ یا ۱۳۸۳

      چه سالی ماشنیتان را فروختید؟ سال ۱۳۵۵ یا دو سال کمتر یا بیشتر

      این حرفها تقریبا در مورد همه هست و نمیشه بخاطر این اختلاف تاریخ های اندک، ایراد اساسی گرفت

      اما وقتی اختلاف بجای ده سال چند هزار سال بشه، قضیه خیلی متفاوته

  3. مساله تاریخ تولد زرتشت یک مساله نیست بلکه مجموعه ای از سوال ها درباره پیامبر ایرانی است که به هر صورت نمی تواند این دین و پیامبر الاهی اش که به صراحت در قرآن دارای کتاب ذکر شده را منکر شد.

    ارسطو شاگرد افلاطون می‌نویسد که زرتشت ۶۰۰۰ سال پیش از وفات افلاطون می‌زیست.[۴]
    اودوکسوس کنیدوسی شاگرد افلاطون که پیش از افلاطون درگذشت و از یاران نزدیک او بشمار می‌آمده‌است از گفتهٔ پلینیوس بزرگ می‌گوید که زرتشت ۶۰۰۰ سال پیش از افلاطون می‌زیسته است.[۵]
    هرمودوروس (به انگلیسی: Hermodoros) شاگرد افلاطون می‌گوید زرتشت ۵۰۰۰ سال پیش از جنگ یونان و تروا می‌زیسته‌است.[۴]
    پلوتارخوس (به انگلیسی: Plutarkhos) یا پلوتارک یونانی که در سال ۴۶ پس از مسیح زاده شد و در سال ۱۲۵ در گذشته‌است، زمان زرتشت را پنج هزار سال پیش از جنگ ترویا یاد می‌کند.[۶]
    ***
    ۴ گات ها، پورداود، ص ۲۷
    ۵ دین های‌ایران باستان، ص ۲۷
    ۶ گات‌ها، پورداود، ص ۲۷
    ***
    سایرین زمان زرتشت را از ۶۰۰ تا ۸۰۰۰ سال پیش از مسیح دانسته اند. اما نکته اساسی آن است که با توجه به نیاز به پیامبر در میان اقوام و ملت ها مسلما یک پیامبر در میان ایرانیان ظهور نکرده است. چنان که شواهد تاریخی هم موید این مطلب هست. برخی پژوهشگران پیشنهاد کرده اند که احتمالا این تفاوت ظهور تاریخ پیامبران ایرانی باشد که مشکل ساز شده است. و اگر از این دیدگاه موضوع بررسی شود که زرتشت نه یک پیامبر، بلکه پیامبران متعددی هستند که همگی مبلغ یک دین واحد بوده اند.

    اما نکاتی با شما:

    برادر عزیز که احتمالا قرآن می خوانید و می دانید مجوس از ادیان الاهی دارای کتاب و پیامبر است((ان الذین امنوا و الذین هادوا و الصابئین و ا لنصاری و المجوس و الذین اشرکو ان الله یفصل بینهم یوم القیامه» (حج، آیه ۱۷).)) و هیچ مسلمانی نمی تواند بدون ایمان به سایر پیامبران مدعی ایمان به الله و اسلام باشد؛

    جهت یادآوری به شما و سایر دوستانتان که هر کدام به نحوی تیغ بر صورت پیامبران الاهی ایران پیش از اسلام می کشید:

    ( قُولُوا آمَنَّا بِاللَّهِ وَمَا أُنْزِلَ إِلَیْنَا وَمَا أُنْزِلَ إِلَى إِبْرَاهِیمَ وَإِسْمَاعِیلَ وَإِسْحَاقَ وَیَعْقُوبَ وَالْأَسْبَاطِ وَمَا أُوتِیَ مُوسى َ وَعِیسَى وَمَا أُوتِیَ النَّبِیُّونَ مِنْ رَبِّهِمْ لا نُفَرِّقُ بَیْنَ أَحَدٍ مِنْهُمْ وَنَحْنُ لَهُ مُسْلِمُونَ[بقره ۱۳۶] )

    «بگویید خدا وآنچه که به ما فرو فرستاده شده و آنچه که به ابراهیم و اسماعیل و اسحاق و یعقوب و نوادگان یعقوب فرو فرستاده شده و آنچه که به موسی و عیسی داده شده و (نیز) آنچه که به (دیگر) پیامبران از سوی پروردگارشان داده شده است، ایمان آورده ایم. بین هیچ کس از آنان تفاوتی نمی گذاریم. و فرمانبردارِ او (خداوند) هستیم».

    کسی که یک پیامبر را تکذیب کند گویا تمام پیامبران را تکذیب کرده است، و کسی که از یک پیامبر نافرمانی کند گویا از تمام پیامبران نافرمانی کرده است. چنانکه خداوند متعال می فرماید:

    (إِنَّ الَّذِینَ یَکْفُرُونَ بِاللَّهِ وَرُسُلِهِ وَیُرِیدُونَ أَنْ یُفَرِّقُوا بَیْنَ اللَّهِ وَرُسُلِهِ وَیَقُولُونَ نُؤْمِنُ بِبَعْضٍ وَنَکْفُرُ بِبَعْضٍ وَیُرِیدُونَ أَنْ یَتَّخِذُوا بَیْنَ ذَلِکَ سَبِیلاً أُولَئِکَ هم الْکَافِرُونَ حَقّاً وَأَعْتَدْنَا لِلْکَافِرِینَ عَذَاباً مُهِینا)[ نساء آیه ۱۵۰]

    انطباق زرتشت و مجوس هم مسلم است چنانکه علامه طباطبایی هم فرموده اند و تاریخ اسلام چه شیعه و چه سنی ثبت کرده است: پیامبر اسلام زرتشتیان را همان مجوس دانسته( المیزان، ج۱۴، ص۳۶۲.)
    بنابراین:
    ۱. زرتشت و دینش را تکذیب نکنید که نامسلمان می شوید از دید الله جل جلاله.
    ۲. علاقه ایرانیان به اجدادشان و دستاوردهای آنان طبیعی است. من نمی دانم رگ و ریشه و اصل و نسب شما چیست اما بدیهی است که هر کس نسبت به اصل و نسب و گذشتگانش نوعی احترام مثبت قائل است. چنانکه سیدها به جد مادریشان حضرت محمد مینازند. ایرانیان نیز به اجدادشان همچون کوروش و زرتشت و … می بالند. شما نمی توانید این علاقه را سرکوب کنید. هرگونه توهین به اجداد ایرانیان منجر به واکنش های منفی نسبت به اسلام و پیامبرش میشود که نتیجه طبیعی است.
    ۳. زیر سوال بردن یک پیامبر الاهی و کتابش با انتقاد از یک دین متفاوت است. این تفاوت را بفهمید.
    ۴.هیچ کتاب الاهی جز قرآن تحریف نشده نیست. حتی دین اسلام نیز تحریف شده است چنانکه علی(ع) و حسین(ع) بارها به تحریف دین اشاره کرده اند.
    ۵.فهم اوستا نیازمند دانستن زبان و ادبیات آن است اگر تخصص ندارید لااقل از نظرات متخصصان استفاده کنید و نسبت به دیدگاه های آن ها بی احترامی نکنید.
    ۶.نه شما می توانید مجوس و زرتشت و ایرانی را حذف کنید و نه هیچ کس دیگر. اراده الاهی بر پاسداری پیامبران و دینشان است. بیهوده در کوبیدن ادیان الاهی نکوشد.
    ۷.اگر نیت شما خیر است به دنبال فهم اوستا و دین زرتشت باشید به جای راه اندازی مجادله هایی که از آن جز توهین به دین اسلام و پیامبرش از یک طرف و ملت و تاریخ ایران از طرف دیگر چیزی در نمی آید.

    • مدیر سایت

      برنامه ی ما کوتاه نویسی است لطفا کامنتهای بعدی حد اکثر چهارپنج خط باشه

      هیچگاه منکر پیامبری زرتشت و وجود او و الهی بودن دین زرتشتی نشدم. هرجا گفتم نشان دهید تا اصلاح کنم

  4. سلام شما زن قرض دادن را جواب بدی نوکر زردشت و دینش هستم

  5. حضرت محمد سه اشتباه اساسی در قرآن در باره عیسی مسیح مرتکب شده :
    ۱ـ قرآن در سوره حدید آیه ۲۷ بیان میکند که انجیل از سوی الله بر عیسی بن مریم نازل شده،
    در صورتیکه عیسی بن مریم در زمان حیات کوتاهش کتابی در دست نداشت و
    انجیلها بنام اناجیل چهارگانه نزدیک به یک قرن بعد از حضرت عیسی نگارش شدند .

    ۲ـ قرآن ادعا میکند که حضرت عیسی مصلوب نشده و خدا شخص دیگری را بجای مسیح
    شبیه سازی کرده تا او را بجای مسیح مصلوب کنند .
    ولی کفن تورین که تمثال مسیح بر آن نقش بسته و حتی جای زخمهای سرش دراثر مصلوب شدن
    بروی کفن عیان ست، همچنان بعنوان یک معجزه واقعی محسوب میشود و آزمایشات کربنی و
    مواد شناسی بسیار، صحت کفن تورین به دو هزار سال پیش و جعلی نبودن آنرا تایید میکنند .

    ۳ـ قرآن در سوره مریم آیه ۲۸ ، به اشتباه حضرت مریم را خواهر هارون که نامش میریام
    بوده معرفی میکند ، در صورتیکه این دو قرنها اختلاف زمانی با هم دارند .
    پس مریم در حالیکه او را در آغوش گرفته بود به نزد قومش آورد گفتند اى مریم به راستى کار ناپسندى
    مرتکب شده‏ اى (۲۷) اى خواهر هارون پدرت مرد بدى نبود و مادرت نیز بدکاره نبود (۲۸)
    البته مسلمانان در اینباره به توضیح و تفسیر پرداخته اند که فقط کار را خرابتر کرده …..

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

*

code