همه ی مطالب به ترتیب
خانه / ایران / اسلام و ایران / اسلام منجی ایران / زنان شرور دنیا در نگاه زرتشتیان
زنان شرور دنیا در نگاه زرتشتیان

زنان شرور دنیا در نگاه زرتشتیان

به قلم چوکسی (محقق زرتشتی)
در دین زرتشتی، موجودات دنیا به دو قسم خیر و شر تقسیم می شوند. دکتر جمشید گرشاسپ چوکسی ـ پژوهشگر زرتشتی و از پارسیان هند ـ در کتاب «بدی، نیکی و جنسیت: نمودارهای جنس مؤنث در تاریخ دینی زرتشتی» دیدگاه دین زرتشتی در مورد زن را تبیین کرده است. از سخنان او به دست می آید که از نظر دین زرتشتی زنان در زمره‌ی شرور این جهان، قرار می گیرند.

خانم دکتر هاله عمرانی گزارشی از این کتاب را در فصلنامه تاریخ ایران باستان (ش ۲، شهریور ۱۳۸۵) آورده است. عبارت هایی از دکتر چوکسی:

ـ دین زرتشت مؤنث، جنس ماده و زن را عاری از نظم، خطرناک و شریر و نتیجتا دور از فرمان و احسان پروردگار پنداشته اند.
ـ جنس مؤنث از نظر زرتشتیان بیشتر هم تراز بدی و بی نظمی پنداشته است.
ـ 
وقتی دانشورانی چون مری بویس و پشوتن برای دفاع از دین زرتشتی مدعی شدند که این دین قائل به نابرابری در جنسیت نبوده و زنان منزلتی والا داشتند، چوکسی آنها را مورد انتقاد قرار می دهد و می گوید: از مستندات این کتاب، می توان استنباط کرد که زرتشتیان جنس مؤنث را از لحاظ معنوی، روحی و اخلاقی ناکامل و منشأ بی نظمی می دانستند.

دی ۱۳۸۹

۷ نظر

  1. سلام چند روز قبل نوشتم قرآن در آیات ابتدایی سوره روم ایران باستانی را تحقیر کرده است اینرا بگویم که واقعا قبول دارم آیه ۵سوره مبارکه اسراء که تهدید شدید بنی اسرائیل و یهود و ستایش بندگانی استثنائی است به احتمال زیاد و نیز آیه شریفه ۵۴مائده بر اساس روایات مدح مردمانی از ایران است اما این ایران اسلامی همانطور که احادیثی که مدح ایرانیان است اشاره به زمان آینده در زمان صدور حدیث دارد اما گذشته ایران بدون اسلام وقتی که بدون تعصب ملی که در قیامت ارزشی ندارد بنگریم می بینیم که اسلام اصل آئین های خوب آنرا مثلا اصل دید و بازدید در نوروز را تائید کرده ولی خرافات و جهالتهای عید نوروز را خیر، وقتی می خواهد هیمنه پوشالی حکومت شایانی را بشکند در ابتدای سوره روم در اشاره به جنگ ایران و روم می فرماید روم شکست خورد و نمی فرماید ایران پیروز شد و مفسرین می گویند اینکه قرآن حاضر نشده نام ایران را بعنوان پیروز بیاورد و پیروزی را به ایران نسبت دهد برای تحقیر قدرت پوشالی ایران ساسانی است

  2. تو محقق بودن این اقای نمیدونم کی کی هم شک هست و نمیدونم که اصلا ادم معروفی باشه یانه که این حرف رو زده ولی زرتشت پیامبر که اینو نگفته برررررررررر خلاف پیامبر اکرم که با خرش به اسمان هفتم رفت و بهشت و جهنم رو دید و گفت که بیشتر جهمنمیان زنان هستند

  3. با سلام ؛ و اما بعد :
    پست بودن زن در نزد زرتشتیان :

    http://offer13.blog.ir/post/86

    زن اگر ازدواج نکند مرگ ارزان اوست ولی مرد نه و اگر کارهایی انجام دهد سپندارمذ طی مراحلی فرزندی در روز رستاخیز به او خواهد داد …

    دیگر زن را از این بدبخت تر بخوانند ؟ .

  4. اولا لینک مقاله از بین رفته لطفا اصلاحش کنید ، می توانید از این لینک به جاش استفاده کنید
    http://m-hosseini.ir/zar/articles-1/67.pdf

    دوم : نظرات جناب چوکسی از منظر جامعه شناسی و تاریخی بیان می شود ، شک نیست که ایشان محقق و اهل نظر است ولی در زرتشتی بودنش باید شک کرد کما اینکه اگر کسی نظرات بر خلاف قرآن و پیامبر ارایه دهد و اصول اسلام را نفی کند حتی اگر مسلمان زاده باشد او را مسلمان نمی دانید ، لذا بیان نظرات او به صرف زرتشتی بودن مزیتی برای تبلیغات شما حساب نمی شود و در طرف مقابل مسلمان زاده های بسیاری نظرات تندتری بر علیه اسلام دارند .

    سوم : اما در همین کتاب بسیاری تناقضات در بیان چوکسی وجود دارد ، چوکسی در جای جای این کتاب و دیگر کتابهایش بر عدم دسترسی به مستندات جامعه شناسی تاریخی از دوران پیش از ساسانیان تاکید می نماید و در همین کتاب بر خلاف این نظر خودش به صورت قطعی در مورد قدمت عقاید زن ستیزانه زردشتیان در دوره ماقبل ساسانی اعلام نظر می کند

    چهارم : چوکسی در کتابش تنها در بیان دیدگاه های مخالف به کتب دیگر ارجاع داده و در بیان ادعاهای خود از هیچ نوشته یا سندی برخوردار نیست ، این ضعف بزرگ نوشته اوست

    پنجم : جوهر ادعای چوکسی در این کتاب ترادف بدی با جنسیت زنان و خوبی با جنسیت مردانه در دین زردشتی است ، چوکسی از بعضی مشابهت ها در دین ودایی و نامگذاری زنانه دیوها به این نتیجه رسیده در حالیکه در دین زردشتی زنان جایگاه دینی هم داشته اند و در میان ایزدان ، ایزدان نیک مونث هم بوده اند . چنین ترادفی در هیچ یک از کتب دینی زردشتیان تعریف نشده و به صرف ذکر یک یا چند جمله در مذمت جنس مونث نمی توان مدعی شد که دین زردشتی کلیت بدی را با وجود زنانه پیوند زده است .

    ششم : نظرات چوکسی با نظرات بزرگان ایران شناسی چون بویس ، رایشلت ، سنجانا ، دوشن گیمن و فرای مغایرت دارد .

    • ۱ : چه ربطی به کامنت من داشت ؟ .
      ۲ : نظرات مری بویس و دوشن گیمن هم در کل ، ابدا به نفع زرتشتیان نیست . [ نمونه : قبول نداشتن توحید گاتها توسط مری بویس ] .
      ۳ : هاله عمرانی ؛ نویسنده این مقاله چه کسی است ؟ معمولا در ابتدای مقاله ذکر میکنند که چکاره اند .
      ۴ : اگر وندیداد و کتب پهلوی را سند قرار بدهیم ، گفته چوکسی چندان بی اعتبار نیست .
      ۵ : چوکسی زرتشتی نیست ؟ .
      ۶ : اگر وجود ایزدان مؤنث در بین زرتشتیان دال بر احترام است ، در بین اعراب هم ملائکه را دختران خدا میخواندند ، آیا این یعنی اینان به دختران احترام میگذاشته اند ؟ . #زنده به گور
      ۷ : تمام گفته های چوکسی بی اعتبار است ؟ .
      ۸ : چوکسی نیز هماننده دکتر موسی جوان که شما تحریف کننده اش کردید و دکتر پورداود که انگل پان ترک خطابش کردید ، این فرد نیز کاملا بی اعتبار و دروغگو است ؟ .
      ۹ : رد گفته های چوکسی با استناد به منابع زرتشتی ؟ .
      پاسخ من توهین و تهمت نیست ، مستند و علمی حرف زدن است .

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد

*

code

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

طراحی سایت
طراحی سایتسئوسرویس و تعمیر کولر گازی