+
خانه / احکام / احکام اسلامی / دادن خمس به علما / خمس را باید به کسی بدهیم که می دانیم در راه اسلام مصرف می کند و با شک داشتن، پرداخت باطل است
دادن خمس به علما / خمس را باید به کسی بدهیم که می دانیم در راه اسلام مصرف می کند و با شک داشتن، پرداخت باطل است

دادن خمس به علما / خمس را باید به کسی بدهیم که می دانیم در راه اسلام مصرف می کند و با شک داشتن، پرداخت باطل است

به قلم مدیر سایت
برخی تصور می کنند دادن خمس به علما نوعی سوء استفاده از شیعیان است. اگر این قضیه به درستی مورد بررسی قرار گیرد می بینیم که چنین نیست.
چه ایرادی دارد پیروان یک دین، یک پنجم از اضافی اموالی را که تا پایان سال به دست آورده اند، برای رشد و گسترش دینشان هزینه کنند؟ تشیع اختیار مصرف این اموال را به عهده ی بالاترین مقام دینی یعنی مرجع تقلید گذاشته است. کسی که به مقام مرجعیت رسیده و اشراف بر امور مسلمانان دارد، بهتر تشخیص می دهد که چگونه در راه دین صرف کند. امروزه علما بخش اصلی خمس را صرف حوزه های علمیه می کنند و بالندگی حوزه ها را بهترین راه برای حفظ و گسترش تشیع می دانند. هرچند به گونه های دیگر نیز برای حفظ دین هزینه می کنند.
ناگفته نماند که مردم خمس اموالشان را باید به کسی بسپارند که می دانند عادل است یعنی بدانند که در راه درست مصرف می کند و اگر چنین چیزی برایشان معلوم نباشد، نباید به او بدهند.

یک خاطره
در سفر به مدینه از عربی پرسیدم: روحانی ها در اینجا چه نشانه ای دارند؟
جواب داد: ریش بلند می گذارند؛ چفیه را اینطور به سر می کنند و… پس از چند نشانه گفت: خمس هم نمی گیرند.
دانستم که می خواهد به روحانیون شیعه طعنه بزند. به او گفتم: شما به دلیل اینکه برنامه ی خمس ندارید، روحانیونتان حقوق بگیر دولت هستند و وقتی حقوق بگیر شدند، نمی توانند از حکومت انتقاد کنند و ناچارند به دنبال سیاست های حکومت باشند و بلندگوی حاکمان شده اند. اما روحانیون شیعه به دلیل اینکه بودجه ی مستقل دارند، به آسانی دولت را مورد انتقاد قرار می دهند. بنابراین قضیه ی خمس برنامه ای زیبا و منطقی در تشیع است.
گفت: درست است اما روحانی ها در بیان احکام شرعی کاری به حکومت ندارند. گفتم: در بیان احکام شرعی هم نمی توانند برخلاف میل حاکمان چیزی بگویند. (با احکامی مثل تقیه، سهل انگاری خود را توجیه می کنند)

۱۰ نظر

  1. البته زمین داران بزرگ، فئودالها و سرمایه داران نیز با دادن خمس که مبلغ زیاد و چشمگیری میشود ممکن است بتوانند نظر مراجع را به خود جلب کنند.( مثل فتوای حرام کردن اصلاحات ارضی که به نفع اربابان و زمینداران بزرگ بود)

  2. من از کلمه ممکن استفاده کردم.موضوع اصلاحات ارضی در منطقه ما: در اصلاحات ارضی، زمین از ارباب گرفته شد و بین دهقانان تقسیم شد این عمل به نفع دهقانان که بخشی از قشر مستضعف جامعه را تشکیل میدادند، شد. لذا کنجکاو شدم و با تعدادی از کشاورزان، منجمله پدرم که کشاورز ۸۷ ساله است صحبت کردم و سوال کردم که چرا اصلاحات ارضی حرام اعلام شد؟ آیا در آن زمان ،دولت زمینها را به زور از ارباب گرفت و به شما داد؟ پدرم گفت نه و ماجرا را برایم اینچنین گفت: ما دهقان بودیم و برای ارباب کار میکردیم زمینها از ارباب بود. در سرما و یخبندان زمستان و گرمای شدید تابستان کار میکردیم. بعد از برداشت محصول سهم کمی به دهقان میدادند و بقیه را ارباب میبرد. با اصلاحات ارضی ما خودمان مالک زمین شدیم و لذا همه محصولات به خودمان میرسیدو دیگر نوکر ارباب نبودیم.در هنگام تقسیم اراضی بدلیل حرام شمردن آن، عده ای از دهقانان زمینها را حرام دانستند. لذا با اعزام نماینده مان نزد ارباب با او هماهنگی کردیم و در روز معینی همه دهقانان جمع شدیم و از ارباب سوال کردیم که آیا زمینهارا از شما بزور گرفتن؟ آیا این زمینها از نظر شما حرام است؟ اگر چنین است ما این زمینها را نمی خواهیم و مال خودتان باشد.ارباب پاسخ داد این زمینها را دولت از من خریده و بین شما تقسیم کرده است. اینکار با رضایت خودم انجام گرفته لذا از گوشت بره حلالتر است و خیالتان راحت باشد. فقط یک کار را شما باید رعایت کنید و آن این است که قسط بندی که برای شما کردند را باید پرداخت کنید چون دولت بخشی از پول زمینها را به من داده و باقیمانده را در چند قسط چند ساله که شما به دولت میدهید به من پرداخت خواهد کرد. ما کشاورزان، از آن زمان با خیالی راحت زمینها را برای خودمان کشت میکنیم و آقای خودمان شدیم نه نوکر ارباب. البته زمینها بعد از پیروزی انقلاب حلال شمرده شد. 

    • در مسئله اجتماعی به این مهمی و گستردگی نمی توان با سخن یک نفر قضاوت کرد.
      من این چند مسئله شرعی اسلامی رو می دونم:
      یک) کسی حق نداره اموال دیگران را به دلیل اینکه دیگران نیازمندند به زور بگیره و به دیگران بده و حتی اگر پولش را هم بده باز هم جایز نیست بلکه رضایت مالک شرطه
      دو) از نظر امام خمینی حکومت اسلامی اختیاراتی داره که دیگر حکومتها ندارند مثلا برای عریض کردن خیابان به منظور آسایش مردم، حکومت اسلامی می تونه خانه ها را بخره و پولش رو به صاحبانشان بده و بعد تخریب کنه حتی اگر صاحبان خانه راضی نباشند اما غیر از حکومت اسلامی نمی تونه. هرچند بعضی علما می گویند: این اختصاص به حکومت اسلامی نداره و دیگران هم میتونن این کارو بکنن
      سه) پس اگر رژیم سابق، خیابانی را به زور عریض کرد، در آن زمان نمی شد در زمینهای مردم تصرف کرد اما پس از انقلاب، اگر به آن کار رضایت داده شد، از این ببعد می توان در آن زمینها تصرف کرد و رفت و آمد کرد
      چهار) روحانی پیرمردی به من گفت: مرحوم آیت الله سید احمد خوانساری وقتی از خیابان چهارمردان قم راه می رفت، به صورت مارپیچ و از کوچه های قبل از عریض شدن خیابان رد می شد تا در زمین مردم راه نرفته باشه

  3. قضاوت با خوانندگان

  4. خمس را محمد بن عبدالله مرسوم کرد و با نازل کردن آیاتی ، یک پنجم غنائم جنگی مخصوصأ اموال غارت شده قبایل یهودی را به الله و خود و خویشاوندانش اختصاص داد و این سنت خمس گیری ازمردم و پرداخت آن به آخوندها تا به امروز ادامه داشته تا مبادا آنان مجبور به کار و زحمت شوند هر چند که تسهیلات مالی قابل توجهه دیگری را هم از ثروت ملی دریافت میکنند……..

  5.  پیامبر فقط از عنایم جنگی و اموال بی صاحب خمس برمیداشت از اموال مردم خمس نمیگرفت. روحانیون اهل تسنن نیز طبق سنت رسول از مردم خمس نمگیرند.

  6. سلام و درود

    ۱) با بیان یک خاطره چیزی ثابت نمی شود.

    ۲) اتفاقا همین پول گرفتن از مردم باعث شده آقایان علما در برخی مواقع در برابر برخی باورهای نه چندان درست مردم سکوت کنند.

    ۳) آخوندهای شیعه دست در جیب مردم دارند و در برابر حکومت بوده اند اما تا قبل ۵۷! آخوندهای سنی دست در جیب مردم ندارند و از عوام زدگی به دورند

    ۴) این مطالب را نقل به مضمون -نه با این شدت- از مرحوم مطهری به یاد داشتم.

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد

*

code

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

طراحی سایت
طراحی سایتقالب وردپرسسئو